Hij is terug, de voordelige premium variant van de Tesla Model 3.
De Tesla Model 3 is eigenlijk onverslaanbaar qua value for money. De afwerking is niet super tof. Maar de batterij, de laadtijden, de actieradius, het supercharger-netwerk en niet op de laatste plaats, de prijs, maken het een ijzersterk aanbod. Je wordt er niet warm van, maar je portemonnee blijft er wel dikker mee. En dan kan je daarmee weer wat dingen doen waar je wel warm van wordt. Op vakantie gaan naar de zon bijvoorbeeld.
Het enige gekke is dat Tesla af en toe modellen weghaalt uit de prijslijst, dan weer toevoegt, in prijs verlaagt of juist verhoogt…Je weet nooit precies waar je aan toe bent. Maar nu is de beste Tesla Model 3, degene die het meest premium is, in Amerika terug van weggeweest. Dat zal hier dan ook wel gebeuren, verwacht je dan (toch?).
We hebben het natuurlijk, over de Tesla Model 3 Long Range…met premium RWD! Dus wel de blubberdikke batterij, maar niet de onnodige aandrijving naar de voorwielen. Zo’n Model 3 is toch al rap zat, ook met achterwielaandrijving en zonder extra motoren. Een inspirerende circuit-tool wordt het sowieso niet. En mocht je dat wel willen, is RWD alsnog ‘leuker’. Niet zo leuk als een Giulia natuurlijk, maar oké.
In ‘Murica is de Long Range echt spotgoedkoop. De auto komt door de nieuwe Panasonic batterijen in aanmerking voor een fors belastingvoordeel. Met creatief boekhouden zegt Tesla dat de auto je 29.990 Dollar kost. In werkelijkheid is het 42.490 Dollar. Maar daar krijg je dan een 7.500 Dollar tax credit bij en Tesla rekent mee dat je bespaart op benzine enzo…Beetje foute marketing, maar onder de streep is de auto echt goedkoop voor een EV met deze specs.
In Nederland wordt momenteel het standaardmodel aangeboden voor 43.490 Euro. De Long Range is er ook, maar dus alleen als AWD model. Die doet 51.490 Euro. Daarboven heb je dan nog de Performance voor 58.490 Euro. In ‘Murica is de Long range 3.500 Dollar duurder dan het standaardmodel. Dus dan zou ‘ie in Nederland ongeveer 47K kunnen doen. Een dikke 100 kilometer meer extra range is dat wel waard. Moeten we alleen even afwachten of ‘ie ook echt (weer) naar deze verraderlijke contreien komt. Koop dan?
Johanneke zegt
Die long range rwd is eigenlijk de beste versie ja. Geen extra motoren dus er kan ook minder kapot, meer range. Die performance doet mij niet zoveel. Nog sneller als je op play drukt, joepie. Het is geen leuke auto. Het is een heel goed vervoersmiddel. Het hoeft niet loeisnel, normaal snel is snel zat.
mattr zegt
Inderdaad een prima manier om van A naar B te komen. De Opel Kadett van de 21ste eeuw.
Jeroen zegt
Ik rij zelf al jarenlang LR AWD’s, en vond dat de performance overkill en te duur was. De LR”s zijn al bloedsnel, een Porsche heeft het lastig tot zeer moeilijk bij een sprintje. Tot het moment dat ik 2 weken een Performance kon rijden. Sindsdien snap ik mensen die toch de performance kopen, die is elke extra euro meer dan waard. Die extra power is echt superlekker. Onnodig uiteraard, maarja…. niet alles wat lekker is hoeft nuttig te zijn.
ty5500 zegt
Leuk op straat. Maar het is best wel ontgoochelend dat de performance modellen van Tesla blijven oververhitten op het circuit en de remmen het heel snel opgeven (zelfs de nieuwste 3 performance bij Misha). Op dat vlak heb ik wel extreem veel respect voor de Hyundai Ioniq 5n gekregen, twee rondjes Nürburgring zonder problemen.
mashell zegt
Het enige circuit dat de meeste auto’s ooit zien is het Velperbroekcircuit en daar hoef je niet eens een hele ronde te rijden.
ty5500 zegt
Als je zit te pronken met een track mode, dan creëer je wel bepaalde verwachtingen. Vreemd dat ze dan nog steeds hun oververhitten niet opgelost krijgen.
JelmerS zegt
Ik heb een 2019 performance, beetje gekozen uit FOMO en oke het verlaagde onderstel voor het iets betere sturen. Toen leek het verschil in verbruik met de LR verwaarloosbaar, nu met de model update is het daadwerkelijk verschil al beter aangegeven in de WLTP range tussen beide. Die performance is onbegrijpelijk veel onzuiniger met vrijwel dezelfde hardware. Volgende keer toch maar op een houtje bijten met die langzamere LR
kniesoor zegt
@Johanneke : Hier sluit ik me bij aan, zou ook de versie zijn, die ik zou kiezen. Hoe onooglijk ik een Model 3 ook vind, als EV is er geen beter totaalpakket.
Flutterbear zegt
Regeneratie vind met name plaats op de voorbanden. Je verliest dus ook wel degelijk energie zonder die tweede motor.
De beste variant is de standard range Model Y. Groter, goedkoper, luxer en zelfs met hendels aan je stuur. Na 2-3 uur rijden is er niets mis met een pauze.
David zegt
Hoezo vindt regeneratie met name plaats op de voorwielen? Je zou denken dat het vooral afhangt van waar de elektromotoren zitten. Afremmen achter is wel veiliger btw. Daarnaast is het efficiënter om anticiperend te rijden (laten uitlopen ipv afremmen op de motor), want met regeneratie haal je amper de helft van de verloren energie terug
Wat betreft de lange ritten met een EV. Ik vind het toch minder relaxed. Je moet continu aanpassen waar je aan de snelweg kan snelladen en daarnaast is dat ook nog eens enorm duur. Per kilometer kost dat al snel €0,25 aan laadkosten als je een beetje doorrijdt. Ook ben je soms niet de enige aan de snellader en dan is die niet meer zo snel.
Btw, bij het rijden in de bergen is een EV wel echt koning. Met dat koppel merk je niet eens dat je omhoog rijdt.
Flutterbear zegt
Als je remt schuift het zwaartepunt naar voren. Daarom hebben budget auto’s achter trommelremmen en remmen race auto’s met 70-75% op de voorwielen. Er valt daar dus veel meer te regeneren dan achter. Bij accelereren is dit andersom waardoor achterwielaandrijving sneller accelereert dan voorwielaandrijving.
Geen idee waar je die 50% verlies bij regeneratie vandaan haalt maar van batterij naar beweging is 95+% efficiënt, dat werkt hetzelfde de andere kant op dus om van beweging naar beweging te gaan is +/- 90% efficient. Uitrollen met een EV is meestal gevaarlijk voor andere weggebruikers.
minimoke1984 zegt
€0.25 de KM?? U zegt 400km kost 100euro?
Ik rijdt met model S LR-plus(2021). Wltp 650, rijdt meestal 120-140 en haal dan 400-500km. Die laadsessie kosten me bij Tesla laders ca 25euro. Laad ik thuis op zonnepanelen op paar euro.. Geen idee waar u laad maar iets klopt er niet in uw berekening. Nb nee ik laad niet bij Shell, ionity of fastned. Die zijn idd gemiddeld 2-3× zo duur.
timdawg zegt
Over 3 weken moet ik de model 3 long range AWD inleveren, want andere baan. Ondanks de niet-premium bouwkwaliteit ga ik ‘m oprecht missen. Alles en iedereen te snel af. Dikke BMW’s en Audi’s gaan lafjes achter je staan bij het verkeerslicht. Inhalen? Altijd en overal mogelijk. Met afstand de meest prettige auto die ik tot op heden gereden heb. Geen Tesla terug? Nee, want ik kies voor meer praktische ruimte achter de 2e zitrij. Want, heel eerlijk, financieel is het niet echt meer aanlokkelijk.
Trojan zegt
Yep precies mijn ervaring. Voor ik ‘m kocht maakte ik me zorgen of ik m’n BMW niet teveel ging missen, en tot m’n verbazing was de Tesla de fijnste en meest probleemloze auto die ik nu toe heb gehad. Het is inderdaad grappig hoe geen enkele auto ’t zelfs nog maar tegen je probeert.
mashell zegt
Instant reactie, bergen koppel, geen schakel momenten en er zijn er heel veel van verkocht. Ik denk dat elke stoplicht sprint racer al wel meerdere malen verloren heeft van een Model 3.
lpgbarrel zegt
Maar ga op de snelweg wel ff naar rechts! Komt ie stoomboot van mij eindelijk op kruissnelheid zit er weer zo’n energie spaarder in zijn batterij voor je..
3246cm252kw zegt
Maar dan heb je zeker nooit een dikke BMW gehad? Bedoel zoals die bedoeld is door de fabrikant… dus geen 316i maar dus de M340i bijvoorbeeld…
3246cm252kw zegt
Nou dat lafjes er achter staan is enkel omdat zo’n auto en meestal de bestuurder het niet waard is om eruit te trekken. Echt dikke BMW’s kunnen het niet zijn want die hebben geen last van Tesla’s…
Wolflow zegt
Wat is er premium aan dit elektrische hok?
Het blijft er toch uit zien als een Lada met een goedkope Android tablet voorzien van echt leder van de kunst koe