De koude harde Dollar verdienen is namelijk belangrijker.
Afgelopen week was er groot nieuws te melden vanuit kamp Tesla; de Model 3 wordt eindelijk beschikbaar voor 35.000 Dollar in Amerika. Dat wil zeggen met een MSRP van 35.000 Dollar, wat in de meeste gevallen niet betekent dat klanten ook klaar zijn voor dat bedrag (er komt in de meeste staten namelijk gewoon nog Value Added Tax bij). Desalniettemin lost Elon Musk met de komst van de instap-Model 3 een belangrijke belofte in die hij lang geleden maakte. En dat was nog niet eens al het goede nieuws, want meer Tesla modellen werden middels prijsdalingen bereikbaarder dan ooit. Een feest voor alle klimaatdrammers: kan dan toch iedereen aan de EV?
Niet iedereen was echter te spreken over de move van Musk. De (soms forse) prijsdalingen betekenen namelijk dat iedereen die nu al zo’n -har har- model gekocht heeft potentieel te maken krijgt met extra afschrijving. Onder Tesla-adepten zorgde dat voor onrust en chaos, die duidelijk proefbaar was op de verschillende fora. Ook in Nederland waren er al snel mensen die overwogen hun bestelde auto alsnog te cancellen om vervolgens een nieuwe bestelling te plaatsen. Dat kan zomaar duizenden Euro’s schelen. Extra chaos zou kunnen voortvloeien uit het feit dat Tesla een nieuw programma in het leven geroepen heeft waarbij je je Tesla binnen zeven dagen kosteloos kan terugbrengen naar de dealer Store. Gingen mensen daar nu maar meteen massaal gebruik van maken?
Enfin, deze kant van het verhaal hadden we al belicht, maar er kleeft nog een nadeel aan de zucht van Elon naar lagere prijzen van zijn producten. Deze moet namelijk deels betaald gaan worden door Elons werknemers. In een email laat de Muskias zijn ondergeschikten weten dat er om kosten te besparen banen gaan verdwijnen bij de sales en marketing afdelingen van het bedrijf. Elon heeft die volgens hem namelijk helemaal niet nodig, omdat je tegenwoordig ook gewoon online een Tesla kan bestellen. Dat deden in het geval van de Model 3 al 78 procent van de kopers. Overigens ligt het percentage dat de auto kocht zonder een testrit te maken nog hoger: 82 procent van de Model 3 kopers achtte het obligate ritje om de kerk niet noodzakelijk. Gezien ons bijtellingsklimaat kunnen we dat wel begrijpen, maar het geldt dus niet alleen voor Nederlandse klanten.
Elon wil dus gaan snijden in zijn werknemersbestand, wat op zich wel meer bedrijven doen. Wat echter niet zo netjes is, is de manier waarop de grote leider dit aanvliegt. Normaal gesproken als je werknemers ontslaat moet je ze, ook in het kapitalistische ‘Murica, vaak een nette ontslagvergoeding meegeven. Maar in plaats daarvan lijkt Tesla voor een andere aanpak te kiezen: het merk zet een streep door prestatiebonussen voor verkopers, die in Amerika een zeer belangrijk deel van het salaris van de gemiddelde glibberige autoverkoper uitmaken. Op deze manier ontslaat Tesla de werknemers niet letterlijk, maar ‘dwingt’ het ze zelf de conclusie te trekken dat ze beter kunnen opstappen. Dat betekent dan weer dat ze geen ontslagvergoeding meekrijgen. Gelukkig toont Musk wel zijn gebruikelijke empathie in dit alles:
This is a hard decision, but it is necessary to make our cars more affordable. Our sales team has fought on the front lines of advancing our mission and has been our connection to hundreds of thousands of customers along the way. I want to express my sincere gratitude for all that you’ve done.
En nu opbokken graag, zonder monnie. Kthxbye.
vaakbenjetebang zegt
Dit is toch aan de orde van de dag in welke industrie dan ook? Àls dit al een ethisch vraagstuk is, laat Tesla zien dat het er geen hogere ethische standaard op na houdt dan andere bedrijven. Niks meer, niks minder. Ga maar eens in Swindon vragen, bijvoorbeeld.
dakarbemo zegt
@vaakbenjetebang: Punt is wel beetje dat Musk de hele tijd doet alsof hij god is en zogenaamd anders is dan al die andere concurrenten en al zo vaak gesteld heeft dat dit echt de laatste ontslagronde in zijn toko is. Denk overigens dat de echt grote jongens wel iets fatsoenlijker afscheid nemen aangezien daar gewoon potjes voor worden aangelegd, gaat lastig als je bedrijf geen vet op de botten heeft zoals bij Tesla.
vaakbenjetebang zegt
@dakarbemo: Gek genoeg kan ik nergens iets vinden over ruimhartige compensaties voor het overtallige personeel van Honda of Nissan bij het verlaten van de UK. Ook is me opgevallen dat er geen binnenkort overtallige medewerkers vreugdevuren ontstaken bij de betreffende fabrieken, en dat er ook niet massaal gedanst werd.
dakarbemo zegt
@vaakbenjetebang: Totaal andere situatie. De ene schaft opeens helft salaris af om op achterbakse manier mensen weg te jagen. De andere sluit fabriek. Als dr in t arbeidsrecht in de UK of in de contracten een bepaald bedrag meegegeven moet worden aan werknemer gebeurt dat gewoon in de UK. Dat is simpelweg een rekensom die bij dat besluit in acht word genomen. Muskie moet eigenlijk wat lappen maar dat wil ie niet dus dan maar persen.
vaakbenjetebang zegt
@dakarbemo: Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Je kunt de Tesla-salesmensen de facto als ontslagen beschouwen, maar ze hebben nog wel een inkomen – wat volgens mij hoger ligt dan de gemiddelde ontslagvergoeding.
lithiumion zegt
@dakarbemo: het punt is dat niet Elon doet alsof hij God is, maar de rest van de wereld, zodat ze m er ongenadig elke keer vanaf kunnen trappen
Rick-dos zegt
De persoon Elon Musk is gewoon een lul van de bovenste plank.
elemento zegt
@Rick-dos: dat zei men ook over steve jobs etc. Elon musk schopt gewoon hard tegen olie giganten. Zij willen autos niet electrisch laten rijden
dees zegt
@elemento: Jobs was also prive persoon een giga lul
stephane8200 zegt
@dees: heb je die introductie van de Polestar 2 gezien. Alleen het Apple logo ontbrak maar verder was het 1-op-1 een Keynote speech. Blijkbaar willen toch heel veel bedrijven Apple zijn.
Daarbij werd overigens een compliment gemaakt aan Tesla door Polestar. Ook veelzeggend, zou je zeggen.
justsomebody zegt
@stephane8200: dat krijg je als je onderdeel van een chinese bende wordt, die jatten niet alleen technologie maar ook de marketing.
basjaski zegt
@elemento: Duurde niet lang voordat het eerste commentaar over olie giganten er stond. lol
flutterby zegt
@Rick-dos: Met onrealistisch doelen haal je het beste uit de mens. Steve Jobs wist dit en Elon Musk ook. Dit kan alleen niet zonder flink de druk op te voeren. In privé is Musk waarschijnlijk een prima kerel, waar Steve Jobs altijd lastig in omgang was.
Niet dat ik ze vergelijkbaar noem, want ze hebben net zoveel verschillen. Zo was Steve een echte verkoper (marketing man) en Elon is een techneut.
sjonniedeluxe zegt
Kent iemand de verhouding tussen vast salaris en verkoopbonus? Dat bepaalt m.i. of dit een nette actie is of een onethische.
dakarbemo zegt
@sjonniedeluxe: 30K usd+ 30K bonus on target.
reactief zegt
En die prestatiebonussen staan niet in het contract van de werknemers?
dakarbemo zegt
@reactief: denk dat een paar apostelen ergens in een kantoorgebouw die maandelijks vaststellen
lekkerlinksrijden zegt
Nog geen reactie van @stfu?? Jaapio heeft m geblokkeerd?
jaapiyo zegt
@lekkerlinksrijden: Nein nein nein!
lekkerlinksrijden zegt
@jaapiyo: Duitse zondag?
SpiderIV zegt
@lekkerlinksrijden: die @stfu is waarschijnlijk letterlijk met stomheid geslagen dat een artikel over een uitstoot-monster (Urus) vrijwel alleen over hem ging.
lekkerlinksrijden zegt
@SpiderIV: dat zou heel goed kunnen, kan ook zijn dat hij voor vandaag even klaar is met autoblog.
jeroenwz zegt
Jeetje! Wat een onthulling weer! Gelukkig doet verder he-le-maal geen enkel ander autobedrijf dat! Maar alleen het boze Tesla! Eng hoor! Goed dat jullie dit onthullen! @Jaapyio: al eens gedacht om te solliciteren bij FTM? Die zijn gek op dit soort onderzoeksjournalistiek.
jaapiyo zegt
@jeroenwz: FTM? Mwah, mijn doel is eigenlijk TMZ.
jaribombarie zegt
Na die heftige discussie in de reacties van het vorige artikel moest @jaapiyo blijkbaar ff wat gal van zich afschrijven. Naice
pomoek zegt
@jaapiyo: Dit hele stuk is een grote jij-bak, waar jij de boomknuffelende quinoa kauwende muesli-eters onder ons met de neus in wil duwen. Ik ben het met je eens hoor, Musk is ongetwijfeld een l^l. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je een miljardair wordt als je scheetjes naar madeliefjes ruiken.
lekbak zegt
@pomoek: die van mij ruiken naar viooltjes en ik ben nog steeds geen miljardair. Maar dat komt misschien wel omdat het behoorlijk verrotte viooltjes zijn…
dakarbemo zegt
@pomoek: Nouja dat hele Tesla is ook eng afhankelijk van subsidies zowel bij aanschaf van hun producten als de productiefaciliteiten. De belastingbetaler heeft muskie flink wat miljarden toegeworpen en nog steeds is t een baggerbedrijf.
vaakbenjetebang zegt
@dakarbemo: Geen enkele andere autofabriek krijgt geen subsidie. Alleen die van Tesla.
vaakbenjetebang zegt
@vaakbenjetebang: Damn, geen edit. Een ‘geen’ teveel. Slecht.
dakarbemo zegt
@vaakbenjetebang: Oh dr zal vast wel hier en daar wat gekkige fabriekjes gesubsidieerd worden alleen de aandeel inkomsten van subsidie bij Tesla is echt wel bijzonder hoog.
vaakbenjetebang zegt
@dakarbemo: https://www.google.com/amp/s/www.goupstate.com/news/20171016/county-moves-to-extend-tax-breaks-for-bmw%3ftemplate=ampart
Onbenullig fabriekje, triviaal bedragje.
dakarbemo zegt
@vaakbenjetebang: BMW vergelijken met Tesla qua bedragen…. 6.8 miljard vs 98,7 miljard
vaakbenjetebang zegt
@dakarbemo: Voor de goede orde: ik ben geen Tesla fanboy, maar je moet de zaken wel in perspectief zien. Het grootste deel van de Tesla-subsidies komt uit innovatie-potjes (waar wellicht veel op af te dingen valt vanuit zuiver technisch oogpunt), waar iedere andere autofabrikant ook uit had kunnen snoepen. Het (redelijk willekeurige) voorbeeld van de tax-break voor de Spartanburg-fabriek waar alleen maar opgeblazen gepolijste premiumdrollen worden uitgepoept waar de innovatie ver te zoeken is was alleen maar bedoeld om te illustreren dat een (auto)fabriek haast per definitie flinke subsidies of andere voordeeltjes krijgt.
Sterker nog, het (ons) hele systeem hangt op allerlei niveaus van de subsidies en kortingen aan elkaar. Huursubsidie, hypotheekrenteaftrek, WBSO, arbeidskorting… hou op, schei uit. Eenieder die zegt dat hij hier geen gebruik van maakt ‘want ethiek’ is een leugenaar of een dommerik, of beide. Dan kun je het een ondernemer ook niet kwalijk nemen, lijkt me.
pomoek zegt
@dakarbemo: over welke subsidies heb jij het? En wat heeft het produceren van elektrische auto’s te maken met de werkomstandigheden en ontslag vergoeding?
dakarbemo zegt
@pomoek: “Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je een miljardair wordt als je scheetjes naar madeliefjes ruiken.” nee de wereld zo gek krijgen om je producten te subsidiëren + ook nog je productiefaciliteiten de subsidiëren.
pomoek zegt
@dakarbemo: maar hoeveel subsidie heeft Tesla nu gehad? Graag iets met een linkje…
flutterby zegt
@pomoek: Minder dan GM nog steeds ontvangt.
fanboy zegt
@dakarbemo: Hij verandert nu juist het bedrijf in iets wat zal gaan werken in de toekomstige jaren waarbij veel of zelfs alle belastingvoordelen zullen vervallen. Dus goedkope auto’s verkopen en hierdoor gaat de marge flink naar beneden. Hij is al aardig aan het snijden geweest in zijn bedrijf.
Maar wat er straks over blijft is een situatie waarin (heel erg afhankelijk per land) elektrische auto’s straks goedkoper gaan zijn dan een alternatieve brandstofauto.
dakarbemo zegt
@fanboy: Blijft staan de vraag of t logisch is om een miljardair miljarden belastinggeld te geven om een commercieel bedrijf op te bouwen die ook nog eens er wat sketchy handelswijzen gehanteerd.
fanboy zegt
@dakarbemo: In principe waren het generieke subsidies om de techniek voor te trekken, dat had net zo goed naar andere autofabrikanten kunnen gaan, maar die maakten dit soort auto’s niet. Gemiste kans voor hun.
En inmiddels komt er meer en meer keuze en wordt de markt volwassen.
evdw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vaakbenjetebang zegt
Bij ‘lak hebben aan ethisch handelen’ in de auto-industrie denk ik persoonlijk eerder aan het Pinto-memo of dieselgate.
crepito zegt
@vaakbenjetebang: Inderdaad. Nu probeert Tesla winstgevend te worden, is het weer niet goed @jaapiyo
pignon zegt
Dit is precies wat andere automobielfabrikanten nalaten; het verlagen van de distributiekosten door hedendaagse techniek in re zetten. En zo de propositie aan te scherpen. Zodat de concurrentie uit de markt geduwd wordt. Tesla speelt het spel zoals het gespeeld moet worden. Hard. Maar wel overzichtelijk. En met de klant op nr. 1. Zo hoort het!
moah zegt
Verkoop bij de winkels wordt opgeschort, je bestelt nu alleen nog online. Waar zouden de sales-mensen dan een bonus voor krijgen?
stfu zegt
@moah: misschien omdat zij de afgelopen 6 jaar ervoor hebben gezorgd dat mensen een Tesla kochten? Zij hebben voor de grootste omzet gezorgd.
bmohnee zegt
@stfu: tesla zal zich aan de locale regelgeving voor ontslag moeten houden, die voor elk bedrijf geldt – en dus geaccepteerd is in de betreffende samenleving.
alassad zegt
@stfu: hebben die verkopers echt voor de omzet gezorgd? Hoeveel verkopers zullen echt mensen over de streep hebben gehaald?
moah zegt
@stfu: en daar hebben ze destijds ongetwijfeld bonussen voor gehad, zoiets werkt per kwartaal of per jaar. Dus vanaf nu geen bonus meer klinkt mij niet gek in de oren.
stfu zegt
Ik zou als Tesla medewerker echt woest zijn.
Verder:
“Overigens ligt het percentage dat de auto kocht zonder een testrit te maken nog hoger: 82 procent van de Model 3 kopers achtte het obligate ritje om de kerk niet noodzakelijk. Gezien ons bijtellingsklimaat kunnen we dat wel begrijpen, maar het geldt dus niet alleen voor Nederlandse klanten.”
De Model 3 was er nog niet om in te rijden, toen deze te bestellen viel. Toen ik laatst een testrit deed, hoorde ik dat ze al een maand compleet vol zitten met Model 3 proefritten, dus Elon praat het wel wat vreemd goed.
moveyourmind zegt
? Elon Musk [email protected]
I will be ridiculed again on autoblog, especially Jaapiyo has a little hand of it, but it was the best choice.
It was either sacking salesmen, or cutting back on the production costs of the tesla 3 and put a very cheap interior with fake leather upholstery, a cheap eastern block dashboard and buttons on the steering wheel from a toy car in it.
2wheeler zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bmohnee zegt
Een organisatie die mensen laat zitten en daar baantjes voor verzint en deze rigoreuze stappen uit de weg gaat wordt een stagnerend burocratisch monster. Zoiets als veel overheidsorganisaties – waar we maar al te graag tegen trappen
basjaski zegt
Voor iedereen die zo pro tesla is, ga gewoon even kijken wat voor totale onzin en regels ze gebroken hebben in de laatste 2 weken. Ik heb geen zin om het allemaal op te schrijven. Probeer zo neutraal mogelijk te blijven en je ziet het zelf.
balboni zegt
Deze beslissing heeft niets met onjuist ethisch handelen te maken, dit is hard zakendoen en de concurrentie een stap voor blijven
mashell zegt
@balboni: ik vind ze juist opeens een stuk sympathieker de laatste weken. De $35k Model 3 komt echt, ze laten de prijzen over de gehele linie zakken (ideetje voor Pon) en het meest vervelende type medewerkers, sales en marketing, schoppen ze er uit.
balboni zegt
@mashell: Haha zo kun je het ook bekijken ja
ghost zegt
Ach ja, ergens is het nog gek gelopen. De model 3 had alleen vanaf dag 1 35k moeten zijn, dan was er nu geen gezeur geweest.