Een serieus indrukwekkende mijlpaal voor Tesla. De miljoenste auto van de Amerikaanse autofabrikant is een feit.
Ingrediënten voor het oprichten van een nieuw automerk. Miljarden euro’s aan investeringen, een duidelijke visie én wat hulp in vorm van subsidies. Alle gekheid op een stokje. Het is Elon Musk gelukt wat heel veel ondernemers niet voor elkaar hebben gekregen. Namelijk vanaf de grond een automerk oprichten en nog succesvol zijn ook.
Tesla als merk dat we vandaag de dag kennen begon met de Roadster. Het ging pas echt los met de Model S in 2012. Later kwamen daar de Model X en de Model 3 bij. Met dank aan de aantrekkelijke bijtelling is het bijna onmogelijk om een autoritje te maken en géén Tesla te zien. En dat heeft die Musk wel voor elkaar weten te krijgen.
Kroon op zijn werk (en alle medewerkers om hem heen) is een mijlpaal dat Tesla recent heeft weten te halen. De miljoenste Tesla is namelijk van de band gerold. Het gaat hier om een rode Model Y. Het is even goed kijken, want de Model Y lijkt ontzettend veel op de Model 3. Het plastic rondom de wielkasten en de hogere positie van de elektrische auto geven het weg.
De kans is klein dat Tesla in Nederland ooit nog krankzinnig hoge verkopen gaat halen zoals in het verleden met de Model S en de Model 3. Het subsidiefeest is voor het grootste gedeelte voorbij. Dat gezegd hebbende. Met het openen van nieuwe Gigafactory’s in China en Europa zal het niet nog eens 12 jaar duren voor de mijlpaal van twee miljoen auto’s in zicht komt.
bernoulli zegt
Voor een autobedrijf dat al sinds 2003 bestaat, is 1 miljoen units bedroevend weinig.
reactief zegt
Voor een nieuwe speler op de markt in een niche is het gewoon behoorlijk goed en zeker niet bedroevend weinig.
rs18011 zegt
@bernoulli: even ter vergelijking: vanaf 1983 zijn er door Mercedes in totaal 113.554 c-klassen verkocht en 72.543 e-klassen.
1.000.000 modellen in dit prijs segment is alles behalve bedroevend weinig.
Captain zegt
dit geloof je zelf toch niet?
thebest07111 zegt
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar in 2010 heeft autoblog geschreven dat mercedes 1 miljoen c klasses geboued heeft. In 2008 waren dat 1.5 miljoen e klass3
lekkerlinksrijden zegt
@rs18011: dat is 5000 auto’s per jaar, C- en E-klasse. Denk dat ze er iets meer hebben gemaakt
gwnbmw zegt
@rs18011: dat is denk ik in nederland en zelfs dan vind ik het wel heel weinig voor een periode van 37 jaar. Misschien van 1 bepaald model?
Mercedes verkocht in 2019 3,3 miljoen nieuwe auto’s, 19.320 in nederland. Dus waar jij deze info vandaan haalt, geen flauw idee.
macchina zegt
@rs18011: Daimler (Mercedes) bouwt (ruim) meer dan 2 miljoen auto’s per jaar. Volgens hun jaarrekening waren daarvan 440.000 een c klasse en 418.000 een e-klasse, alleen al in 2019! Dan tel je het populaire segment SUV met 790.000 erbij en ga je al ruim over 1.5 miljoen per jaar in segmenten waar Tesla ook actief is. Ik denk dat jouw bron niet klopt.
kanffniksbetersbedenken zegt
@rs18011: cijfers van alleen NL denk ik?
flutterby zegt
@bernoulli: welk concern doet dat beter dan?
lekbak zegt
@bernoulli: hoeveel heeft onze meneer Donkervoort gemaakt?
bernoulli zegt
@lekbak: met of zonder 0% bijtelling?
aarsgewei zegt
Moet je nagaan hoe bedroevend al die 100 jaar oude merken zijn, die hebben nog lang geen miljoen EV’s gebouwd.
SpeedGeek zegt
Om maar te zwijgen over een model uit hun gamma die buiten de atmosfeer rond zweeft……
autoblogger zegt
@bernoulli: Spyker deed dat veel beter in 7 jaartjes
bernoulli zegt
@autoblogger: Skoda bouwde in kortere tijd alleen al 1.000.000 Superbs. Zonder subsidie.
Prima om allerlei nichemerken op te gaan noemen om een punt te maken. Ik vind het gewoon niet veel.
flutterby zegt
@bernoulli: wow wat knap om een Volkswagen te rebadgen!
bernoulli zegt
@flutterby: wow, wat knap om meer dan een miljoen D-segmenters te slijten met een budgetmerkimago als iedereen een SUV wil.
flutterby zegt
@bernoulli: inderdaad, maar de Model S en X deden ook mee.
autoblogger zegt
@bernoulli: Skoda is een cd oudste automerken ter wereld. Het gaat hier om Tesla, een merk dat een kleine 10 a 15 jaar oud is.. Dit is ongekend.
-Edit: even stoppen met de reclame aub-
roadster1976 zegt
@bernoulli: azijn was in de aanbieding?
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, het is een hele prestatie. En gezien hun kennis, plannen en het toekomstbeeld is de kans groot dat binnen 5 jaar de twee miljoen gehaald gaat worden. Elektrisch is (helaas) de toekomst. Ik zie zomaar gebeuren dat Tesla de eerste elektrische auto onder de 20k gaat aanbieden.
TheMaster zegt
Binnen 5 jaar? Nee, dat is al veel sneller. 500-600k producties in 2020, dus Q3 2021 zitten ze op de 2 miljoen. Sommige mensen zien nog steeds de toekomst en potentie niet met Tesla. Dat zijn dezelfde mensen die nu graag nog steeds een handbak willen in hun luchtgekoelde 911. Allemaal leuk en prima, maar is simpelweg niet de toekomst, die blijven zich zo lang mogelijk vast houden aan het verleden.
barendbotje zegt
No fear @TheMaster: is here
crepito zegt
@dutchdriftking: 2* jaar
koeberg zegt
> Het subsidiefeest is voor het grootste gedeelte voorbij.
Geen BPM, geen wegenbelasting, 8% bijtelling ipv 22%. Ik verwacht gewoon weer een run op de model 3 tegen het einde van het jaar.
octaafia zegt
Dat zou kunnen, maar tegen die tijd zijn er meer EV’s die net wat goedkoper zijn dan een Model 3 en dus aantrekkelijker zullen zijn voor de mensen die gewoon zo goedkoop mogelijk auto willen rijden en het verder niet zo boeit.
b00st zegt
Het waren toch allemaal bedrijfswagens? En als werknemer krijg je een bepaald budget, lijkt me niet dat mensen een stuk onder hun budget gaan kiezen. Heel veel alternatieven in dezelfde prijsklasse zullen er nog niet zijn, dus ik verwacht toch nog wel een run ja. Mss iets kleiner dan die van ’19.
hokeej zegt
Onder deze hoek is de Y een stuk mooier. Jammer dat de voorklep er nog slechter in zit als in mijn model 3…
kniesoor zegt
Nooouuuu, “auto’s”, vervoermiddelen !
mashell zegt
Mooie kleur rood op de Model Y.
grasvreter zegt
Ik snap de afgunst ten opzichte van tesla niet helemaal. Het is gewoonweg indrukwekkend wat ze presteren als nieuw merk.
Ik ben feyenoord fan, maar wat ajax vorig seizoen heeft gepresteerd is ook gewoon indrukwekkend.
widodh zegt
Mensen willen graag verandering, zolang er maar niets veranderd.
Af blijven geven op de EV waarom het allemaal wel niet kan is puur uit angst omdat men moet afstappen van wat ze nu kennen.
bernoulli zegt
@widodh: wat een aannames allemaal. Ik kan hier ook gewoon een 3 bestellen. Misschien doe ik het wel als de Diesel uit contract is. Heeft Elon er 1.000.001.
superfunky zegt
Tjonge, tjonge, wat een haat en liefde weer. Zullen we gewoon ff naar cijfers kijken? Weten we hoe “goed” die 1 mio auto’s is.
50% van die mio is verkocht in US. Het land waar de benzineprijs rechtstreekse impact heeft op de verkopen en waar het hip een Tesla
te rijden want daar vinden veel mensen ‘m hip en cool en als je een beetje begrijpt A: hoe goedkoop auto’s in de US zijn en B: hoe Amerikanen hun auto’s financieren, dan snap je al gauw hoe een “cool” car een verkooptopper wordt.
US is een verhaal op zich en zegt niks over de rest van de wereld.
20% is verkocht in Europa. 175k om precies te zijn t/m 2019. De landen:
NL: 50k
Norwegen: 38k
D: 20k
F: 12k
Zweden: 10k
CH: 14k
Rest: 36k
Goed, de grote stimuleerders waar de auto’s vrijwel worden weggegeven zijn NL en Noorwegen. Da’s samen 88k, m.a.w. tenminste 50% van de verkopen in Europa is oneerlijke concurrentie gedreven door miljarden subsidies.
Goed, gaan we naar een land waar de subsidies in 2017 werden afgeschaft en waar de verkopen gedecimeerd zijn, Hong Kong. Daar ontstond de afgelopen 2 jaar een “normale” EV markt. Toevallig ook nog eens een land waar de afstanden minimaal zijn en een EV eigenlijk een heel logisch vervoermiddel is. Wat zien we daar:
EV verkopen april 2017-april 2019:
Hyundai: 269
Nissan: 217
Tesla: 180 (verkoop tot april 2017: 2.939)
BMW: 176
VW: 130
Renault: 127
Smart: 9
BYD: 7
Peugeot: 2
Mitsubishi: 1
Gemiddeld worden er per jaar 45k auto’s verkocht in HK, dus is de conclusie dat in een markt waar geen EV subsidie meer is, EV goed is voor 1.128 van de 90k verkochte auto’s en dat Tesla daarvan een schamele 180 auto’s uitmaakt. (En dat terwijl EV super voor HK is, de gemiddelde km per dag helemaal
niks voorstelt en Tesla daar echt een statussymbool is en daar zijn ze nogal van).
Dus, de conclusie is de volgende:
Die mio is niet zo spannend, behalve dat het knappe marketing is om die auto “cool” te krijgen in de home market en daar de best verkopende auto te worden. Dat is een prestatie, petje af.
In Europa zijn successen uit het verleden, geen garantie voor de toekomst. De stimulering wordt minder en verschuift vooral naar het segment onder 45k, het aanbod door de concurrente vliegt omhoog, de aantallen in Europa halen is een uitdaging, zo niet onmogelijk.
En tenslotte: op een niet gestimuleerde markt stelt EV niks voor en Tesla al helemaal niet. Ook in China, de veronderstelde mega markt voor Tesla gaan we een zeperd van format zien. China kent meer dat 100 EV fabrikanten. Die domineren de hele markt al een paar jaar en alle stimulans vanuit de overheid is niet voor Tesla’s, maar voor alles onder 40k. M.a.w.: kansloze missie.
Dus, is die mio goed? Nee, die 500k in de US, da’s goed en knap. Die andere 500k is hoofdzakelijk gedreven door overheden en daar is niks knap aan.
noodlesoup zegt
@superfunky: Mooie opsomming, bij oneerlijke concurrentie vlieg je alleen even uit de bocht. Elke andere autobouwer had ook deze auto’s kunnen leveren, maar ze waren daar niet toe in staat doordat ze EV totaal onderschatten. On topic, mooie prestatie. De grote merken hebben misschien wel lichtjaren voorsprong in ervaring in het bouwen van auto’s, Tesla heeft met deze mijlpaal lichtjaren voorsprong op de rest. De data die zij momenteel verzamelen is giga en de rest is nog aan het aanmodderen.
superfunky zegt
@noodlesoup: eens, bedoelde met oneerlijke cc dat het massaal stimuleren van EV oneerlijke cc is voor ICE. Kijk, als we de V8’en benzine opeens met 0% bijtelling, afschrijfvoordelen, aftrekmazzeltjes, zonder BPM en wegenbelasting gaan aanbieden. Hoeveel V3-V6 benzine en diesels gaan er dan nog verkocht worden denk je?
HyperTeHK zegt
V3? Misschien moet je je iets meer in motoren verdiepen want een v3 is onmogelijk.
l3 zal je bedoelen. V staat niet voor het aantal cilinders maar voor de hoek die ze hebben ten opzichte van elkaar.
De meeste motoren zijn lijn motoren.
En Ontopic, EV’s hadden niet zover gekomen zonder subsidies op dit moment.
Maar ICE is dood voor de toekomst, de vraag is alleen hoe ver is die toekomst.
bmwfe zegt
Dit is een interessant artikel:
https://cleantechnica.com/2020/02/06/1-tesla-model-3-14-of-worlds-electric-vehicle-sales-in-2019/amp/
mynameisjeroen zegt
En ze rijden alle 1.000.000 bij mij in de wijk lijkt het.
mwti zegt
@mynameisjeroen: bij jou ook al. Kakkerlakken van NL.
melkkoe zegt
Eline musk heeft het merk niet opgericht. En het zijn dan ook zeker niet alleen zijn verdiensten
mwti zegt
Ik sta regelmatig met 4 Model 3-tjes bij het stoplicht. En er staan er nog een stuk of 6 aan de overkant. De Kever van nu.
jometdebanjo zegt
Jammer. Een miljoen teveel