Maar op een.. goede manier?
Tesla heeft een kleine geschiedenis met het niet accuraat weergeven van hun prestatiecijfers. Dat zou een probleem zijn, ware het niet dat de cijfers in het echt regelmatig beter uitvallen dan door hen voorspeld werd. Dit geldt blijkbaar ook voor de Model 3, na een uitgebreide test door DragTimes.
Hoewel Brooks zelf nog even moet wachten totdat zijn Model 3’s (hij heeft er twee besteld) afgeleverd zullen worden, kreeg hij het voor elkaar om er een via een vriend te kunnen testen. De productiehel mag dan misschien nog wel in volle gang zijn, maar hiermee wordt de pijn toch enigszins verzacht. Toch?
Of je antwoord nu ‘ja’ of ‘nee’ is, feit is wel dat de Tesla Model 3 een stuk sneller is dan verwacht. Waar Tesla zelf aangeeft dat de Model 3 op zijn best in 5,1 seconden naar de 100 km/u moet kunnen snellen, blijkt hij na een aantal opwarmrondjes van Brooks toch fors vlotter te zijn. Bijna een halve seconde, om precies te zijn. De VBox waarmee Brooks zijn acceleratietijden had opgemeten, gaf na een aantal pogingen weer dat de Model 3 slechts 4,663 seconden nodig had om de 100 km/u te bereiken.
Als Tesla zorgt dat ze hun zaakjes een beetje op orde krijgen voor wat betreft de productie, zou het dus zomaar eens een heel potente auto voor de massa kunnen zijn. Of in ieder geval een stuk potenter dan aanvankelijk gedacht. Wetende dat de krachtigere variant nog geïntroduceerd moet worden en hij naar verluidt rijdt als een E46 M3, hebben rivaliserende autofabrikanten genoeg om zich zorgen over te maken. Dat gaat nog interessant worden.
toyotavenray zegt
Welke fabrikant liegt er niet over de cijfers.
IJsblok zegt
@toyotavenray:
Volkswagen, wie anders?
cossiekiller zegt
@ijsblok: Ik denk dat je de vraag nog eens moet lezen.
racerx zegt
@cossiekiller: Sarcasme..?
gregorius zegt
Zou Elon er nu een update-je uitgooien om die auto langzamer te maken om vervolgens de klant later, voor een paar dollars, aan te bieden om die auto 0.5 seconde sneller naar de 100 te laten gaan?
amg65 zegt
@gregorius: Nee. Dit is ook al zo bij de andere modellen. Zelfde voor de range, EPA: 334 miles, op verzoek omlaag bijgesteld naar 310.
fanboy zegt
@gregorius: Nee hij doet het andersom. De Model S is her en der ge-update waardoor hij gratis sneller werd.
Elon Musk is geen Duitser ;)
dracae zegt
@fanboy: Bernard Madoff en Charles Ponzi zijn/waren ook geen Duitsers…
berlinetta zegt
Voor de leveringstijd heb je in ieder geval nog altijd meerdere kalenders nodig dus die acceleratietijd zal voor veel mensen vooralsnog hun aars oxideren.
carattereitalia zegt
Maken wij hier ons druk op Autoblog over elektrische apparatuur???
lekkaah zegt
@carattereitalia: de BTW dagen komen er weer aan
fanboy zegt
@carattereitalia: Zo, dat moet over 10 jaar voor jou huilen zijn. Als alles elektrisch is, en al die elektrische auto’s, hoe saai ook, ook nog eens alles beter doet.
Ik zie een lompe 4×4 in uw avatar, geen probleem dat kan ook prima elektrisch (zie aankomende Bollinger B1)
lekkaah zegt
@fanboy: blijf gewoon rijden wat ik wil, en niet wat een ander wil..
fanboy zegt
@lekkaah: Dat is prima, ook al mag je dan misschien straks nergens meer komen. Maar dat is ook niet wat ik bedoel.
Die “haha stofzuiger” reacties blijven komen, maar we krijgen hier gewoon een stukje toekomst te zien. Ja je kunt het nu al bouwen, maar straks is dit de norm. En dan kijken we terug naar die schattige V6-en en turbomotoren zoals we terug kijken naar een snorfiets.
carattereitalia zegt
@fanboy: Ik ga lekker in een vette atmosferische 12 cilinder rondrijden, alleen het geluid al, tot dat ik er bij neerval. Weg met die Hoover-Piloten!! (ooooh begin even niet over het milieu, zou dan even de keten van de totale productie van een Hoover maar is doorlopen en de te vervangen onderdelen op termijn gekoppeld aan de CO2 uitstoot, wens je succes :-) )
fanboy zegt
@carattereitalia: Je zegt het bijna goed. “Alleen dat geluid al” –> laat dat “al” maar weg.
Het geluid is straks nog de enige reden om in een auto met verbrandingsmotor te rijden, en waar (voor jou) nog de emotie vandaan komt.
Maar goed, spreek je over tien jaar wel.
barendbotje zegt
@fanboy: lekker happen, ik vergelijk iPads op wielen meestal met gingers, de grap mag je zelf afmaken
2wheeler zegt
@barendbotje: moet dat…? Zo leuk is ‘ie namelijk niet..
skinnybmw zegt
@2wheeler: vind ik wel…#cartman
harrie zegt
Ja heel leuk allemaal, hij staat bij mij op de lijst als potentiele opvolger van mijn huidige waggie maar een beetje betrouwbare levertijd indicatie zou fijn zijn. En een definitieve prijs en optielijst in eurootjes svp.
flutterby zegt
@harrie: ik heb besloten om de Model 3 te laten voor wat het is en voor de Model Y te gaan. Hopelijk weet Tesla dan wat massaproductie inhoudt.
Tevens verwacht ik de 3 dit jaar niet meer in Nederland.
hehe zegt
@flutterby: ik heb ook dit weekend mijn reservering opgezegd.
Moet echt nog zien of hij dit jaar leverbaar is. Het wordt gehyped zoals ook Apple dat kan (ook erg lang moeten wachten op mijn iPhone X)
willemseles zegt
4,6 sec van 0 -60miles/h en 5.1 sec van 0 -100km/u klopt . Het is met 2 verschillende ongelijke maten meten.
bassx zegt
@willemseles: Een halve seconde nodig hebben om 4km/h sneller te gaan? (60mph = 96km/u)
fanboy zegt
@bassx: Ja want bij 98km/u moet iemand de versnellingspook al double clutchend in het volgende verzet plaatsen :D
amg65 zegt
@willemseles: Opgeven snelheid van 5.1s is ook voor 0-60mph.
bassx zegt
E46 M3 handbak werd destijds ook aangekondigd met een dikke 5 seconde 0 naar 100 tijd om de SMG te promoten. Handbak in de juiste handen kon de auto er prima een dikke halve seconde eraf snoepen. Audi RS3 heeft een hogere 0 naar 100 tijd om de RS5 en TT RS niet in het vaarwater te zitten. Fabrikanten doen wel vaker hogere 0 – 100 tijden om komende modellen of grotere broers in een beter daglicht te zetten.
peug206 zegt
@bassx: dan snap ik ook de vergelijking met de E46 M3 van die “reviewer”. Kan me niet voorstellen dat zo’n zware auto enigzins overeenkomt met de M3 die een coureur rijdt.
macready zegt
@peug206:
Rijklaar gewicht van beide scheelt slechts 61 kg en de Model 3 heeft het voordeel van een lager zwaartepunt.
por100 zegt
Zit zelf zwaar te twijfelen. Wil echt mijn auto vervangen voor een ruimere en meer comfortabele dan onze huidige gele rakker (1.3 cdti Corsa D).
Ga ik voor een courante Duitse Diesel en die binnen garantietermijn weer doorverkopen of ga ik nog een ruim jaar wachten op een 3. Huidige ampera vind ik namelijk te klein.
harrie zegt
@por100: De Opel Ampera-e (Bolt) is flink in prijs verhoogd na de overname van Opel en daardoor helaas niet echt interessant meer.
Vraag me ook af hoe het met de support zal gaan nu GM de boel aan PSA verpatst heeft.
flutterby zegt
@por100: de ampera-e is enkel op de achterbank kleiner, maar de Model 3 is nogal beperkt in bagage door de sedankofferbak klep.
fanboy zegt
@por100: Als je er lang mee wil doen lijkt een Model 3 een prima aankoop. Ze schrijven zeer weinig af tot nu toe (Tesla’s in het algemeen) en bij een diesel kun je (op lange termijn) toch een keer hebben dat de waarde hard gaan afnemen (ok niet binnen 2 jaar denk ik)
kobus1967 zegt
@por100: wat denk je van de Kia Niro EV die als het goed is ook nog dit jaar komt?
stfu zegt
@por100: doen, je wil nooit meer wat anders. En je rijdt zeer goedkoop. Alleen nog minstens een jaar geduld hebben.
metalmike zegt
@por100: Ik zou voor een jong gebruikte Model S gaan. Koop je hem bij Tesla dan krijg je 4 jaar of 80.000 km garantie.
california zegt
Sjoemel!!!
moveyourmind zegt
0-100 in 4,663 seconde…
De Bugatti Chiron en Koenigsegg Agera RS klaren dat klusje met twee vingers in de neus in de helft van de tijd…
Zomaar twee lukraak en willekeurig gekozen brandstofauto’s die veel sneller blijken te zijn. There’s still nog substitute for cubic inches!
dirkv zegt
@moveyourmind: Gewoon lukraak en willekeurig twee auto’s met een verbrandings motor…
? de Chiron en de Agera RS. ??
2wheeler zegt
@moveyourmind: dat je twee hypercars vergelijkt met een EV sedan van max 65k zegt genoeg toch?
flutterby zegt
@moveyourmind: en de nieuwe roadster maakt weer gehakt van die twee voor slechts een kwart miljoen…
w0ut zegt
@moveyourmind: Je moet het helemaal niet zo duur en exotisch te zoeken.
Audi RS3, 60.000 euro. 4,1s.,
Alpina D3 (diesel!!), 58.000 euro, 4,5s.
BMW M240i, 52.000 euro, 4,4s.
VW Golf R, 42.400 euro 4,6s.
Mercedes A 45, 51.000 euro. 4.2s.
en zo kunnen we nog wel een tijdje verder gaan.
(Belgische catalogus prijzen. Gaat gemiddeld >5% korting af.)
dirkv zegt
@w0ut: Dat komt meer in de richting! Begeerlijke auto’s die je noemt.
Alleen jammer dat er in Nederland ongeveer 20% bij komt op de door jou genoemde bedragen.
Ik zeg het niet graag maar uiteindelijk gaan die electro auto’s het qua vermogen wel winnen van de verbrandingsmotor. Maar als de accu’s kleiner, lichter en nog meer vermogen gaan leveren worden electro auto’s ook sportief en dat word wel weer leuk.
w0ut zegt
@dirkv: Heb helemaal niets tegen electro. Sterker nog er is er zelfs ene in aantocht hier. Doe dit alleen maar om de Tesla fanboys op stang te jagen. ;-)
amg65 zegt
@w0ut: De Performance versie met AWD moet nog komen ;).
w0ut zegt
@amg65: Dan hebben we nog altijd de RS5, M5, C63s, Giulia QV, … ;-)
amg65 zegt
@w0ut: En AMG GT, 911 Turbo S. Ga zo door ;)
E34M5Touring zegt
Hij zal ongetwijfeld sneller zijn dan opgegeven. Zie in de data wel dat ie bult af heeft gereden, niet enorm steil ofzo maar het helpt wel. Dus of het helemaal zoveel scheelt als hij zegt durf ik niet te zeggen. Maar leuk is het zeker, als je hem dan eindelijk krijgt. Ben benieuwd wat ie doet op dragradials.
racerx zegt
Prima toch, alleen maar mooi voor klanten die een deposit overgemaakt hebben.
roadster1976 zegt
De anti-tesla propaganda werkt nog steeds goed. Zijn jullie in de leer bij de Russen? ;)
mashell zegt
@roadster1976: Maar Tesla is een project van de Russen om de Amerikaanse autoindustrie te ondermijnen. Space X en Hyperloop zijn bedoeld als bodemloze put om Amerikaans investeringskapitaal in te verbranden. Musky was één van de beste afgestudeerden van de KGB school voor economische manipulatie.
dirkv zegt
@mashell: Haha, jij bent een goede auteur voor een artikel over conspiracy theorieën;)
Wel even melden als je een artikel hebt geschreven want dan wil ik het graag lezen!
harrie zegt
Leuk weetje, vanaf 31 maart 2016 kon je de Model 3 bestellen met een aanbetaling van 1000 dollar. Daar kocht je toen 2,4 bitcoins voor, en die zijn nu het complete aankoopbedrag waard.
2wheeler zegt
@harrie: een leuk weetje waar je pijn van in je buik kan krijgen is niet leuk, Harrie!
bbosch zegt
rijdt als een BMW e46 m3? Is dat niet in auto die in 2000 op de markt is gekomen? (de e46 zelfs in 1998) . Dat is net zoiet als zeggen dat een nieuwe bmw 320d beter rijdt dan een BMW 730d uit 1998.
2wheeler zegt
@bbosch: een e46 M3 rijdt vele malen beter dan de gemiddelde hedendaagse sedan. Daarnaast is de M3 met een heel ander doel ontworpen dan de model 3 terwijl die laatste dus -naar het schijnt- achtenloos hetzelfde aanvoelt. Ikzelf geloof het overigens niet zo, maar dat is een ander verhaal.
bbosch zegt
@2wheeler: een e46 m3 is ongetwijfeld sneller dan de gemiddelde hedendaagse sedan. De gemiddelde hedendaagse sedan is ongetwijfeld comfortabeler dan zo’n m3. Vergelijk je een e46 m3 met een Civic type R uit 2017 of Golf GTI Clubsport S dan is zo’n m3 gewoon niet snel (meer).
fanboy zegt
@bbosch: Het gaat in die vergelijking helemaal niet om sneller. Je moet die quote nog maar eens lezen, of begrijpen waar een auto als die M3 om draait. Gewoon een geweldig gebalanceerde auto met zeer prettige en accurate feedback door het stuur. Dat een nieuwe elektrowagen dat zelfde gevoel geeft is opmerkelijk.
Tuurlijk is er bijvoorbeeld wel een opgefokt Golfje te vinden wat weer sneller is, maar daarmee sla je de plank helemaal mis.
2wheeler zegt
@fanboy: ik had er de kracht niet meer voor, bedankt!
BaRa zegt
@bbosch: vraag even na bij M-fans welke M3 de beste was, ooit. En weeg de vergelijking dan eens opnieuw.
mashell zegt
@BaRa: en dan zeggen die M fans: E30 en de rest was het M label eigenlijk niet waard.
Joerek zegt
Niet 0-100 kmh maar 0-60mph. Dat is op die snelheid al snel een verschil van zomaar 0,3 seconde.
Echt irritant dat zo vask 0-60mph gezien wordt als 0-100kmh.
Fake news dus
amg65 zegt
@joerek: De opgegeven snelheid van 5.1s is ook voor 0-60mph. Alleen fake news van AB dus.
eefie zegt
Wat een verschil zeg
3246cm252kw zegt
Er staat toch echt 4,6 sec naar 60 mijl en dat is 96kmh… normaliter zit er dan nog wel een 0,1 a 0,2 sec extra tussen. Desalniettemin toch een mooie prestatie!
amg65 zegt
@3246cm252kw: En de Performance versie met AWD moet nog komen!
Joerek zegt
@3246cm252kw: bij die tijden zelfs eerder 0,3 – 0,4
kroon zegt
Mijn Dyson kruimelzuiger kan op vol vermogen ook enorm krachtig zuigen. Helaas werkt dat maar maximaal 6 minuten. Bij een kruimelzuiger is dat niet zo erg. Bij een auto is een lege accu en de angst en wetenschap dat het zomaar weer op kan zijn wel erg vervelend…
Eerst moet de EV auto nog echt volwassen worden en voor iedereen bruikbaar. Ranges omhoog, gewicht omlaag. De accu-techniek heeft nog een lange weg te gaan.
ericc zegt
@AB : Axel Roy, bekend uit Gumball3000 als Polizei144, heeft met een Tesla 3 een record gevestigd om de oude Cannonball-route (NY-LA) te doen in een tijd van 50 uur. Hierdoor heeft ie als eerste een “snelheidsrecord” gevestigd van de east-coast naar de west-coast met een elektrische wagen. Met zijn M5 staat/stond het record op 31uur en 4 minuten. Even zoeken op zijn fb….
dotternetta zegt
Range omhoog? Doe mij een goedkope met 200 km bereik (met airco/kachel aan)
grandmasterb zegt
Ik wacht wel op model Z, die gaat van 0-100 in 1,0 sec en heeft een topsnelheid van 500 km/u, daarnaast worden er gratis drankjes in geserveerd door fraaie jongedames. Oh, bestaat die nog niet?