Het afgelopen kwartaal van Tesla was een enorm succes. Daarnaast heeft het automerk weinig last van chiptekorten.
De Tesla CEO had nog meer goed nieuws voor aandeelhouders en investeerders van het bedrijf. Voor het eerst behaalde het automerk een winst van meer dan een miljard dollar in een kwartaal. Namelijk 1,1 miljard dollar. Dat is het tienvoudige van wat Tesla wist te verdienen in dezelfde periode een jaar geleden.
Tesla in het tweede kwartaal van 2021
De omzet voor Tesla in het laatste kwartaal bedroeg 11,9 miljard dollar. Er werden meer dan 200.000 auto’s afgeleverd. Veruit de meeste afleveringen bedroegen de Model 3 en Model Y. Een gezonde ontwikkeling voor het bedrijf is dat de resultaten van dit kwartaal met name aan de auto’s te danken waren en niet aan trucjes. Denk aan het verkopen van CO2-credits of de handel in Bitcoin. Sterker nog, afgelopen kwartaal verloor Tesla 23 miljoen dollar aan Bitcoin gerelateerde waarde omdat de cryptocurrency de afgelopen drie maanden flink in waarde was gedaald.
Geen chiptekorten voor Tesla
Een nieuwe auto bestellen betekent anno 2021 mogelijk lang wachten op een levering. Door wereldwijde chiptekorten zijn diverse autofabrikanten genoodzaakt producties uit te stellen en in sommige gevallen zelfs fabrieken tijdelijk te sluiten. Tesla heeft een oplossing gevonden om weinig tot geen last te hebben van chiptekorten. Daardoor kan de Amerikaanse autofabrikant vrolijk door met het produceren van auto’s in hoge volumes.
Tesla heeft besloten om de software voor het voertuig opnieuw te schrijven. Dit is gedaan om de software compatibel te maken met een alternatieve chipsoort, een chip die wel voorhanden is. Dat heeft Elon Musk bekendgemaakt tijdens een earnings call, waar de resultaten van het afgelopen kwartaal werd besproken. Het herschrijven van de firmware was al binnen enkele weken gedaan, aldus Musk.
Sempiternal zegt
Maar goed. Dat maakt allemaal niet uit.. want het einde is nabij… De Duitsers komen… Tesla is links en rechts ingehaald… kwaliteit nog steeds niet op orde… wie kiest dit nu nog zonder subsidie…
Aldus alle zelfrespecterende reaguurders op autosites.
katoenboer zegt
@Sempiternal: de plaid is een reden?
rikus zegt
Goh…
Charles Taycan 4S zegt
Proficiat Tesla! Goed gedaan!👍
waterisnat zegt
“Winst” in de nieuwe communistische definitie is een mooi stukje PR.
sidelo zegt
Sorry maar zolang de andere merken geen netwerk zoals Tesla hebben zullen ze een blijven. Pas met een aantal collega’s met tesla’s en polstars naar Duitsland geweest de tesla’s aan de snellader de polestars3in de stad zoeken naar vrije laadpalen waarna ze opgehaald werden door de tesla’s.
mashell zegt
Maar er zijn veel meer snelladers van andere merken dan van Tesla. Is de Google navigatie in die Polestars toch niet zo goed?
b00st zegt
Snellader vinden is 1 ding, kunnen zien hoeveel vrije plaatsen er zijn is een andere. Gebruik ik een app (Smoov) om te zien of er ergens een lader vrij is, rij ik er naar toe, staat er gewoon iemand geprarkeerd zonder te laden. Dat heb je bij de Tesla SC niet (ze zijn ook niet in de stad natuurlijk).
flutterby zegt
@sidelo: Tesla gaat het netwerk openen voor andere om zo sneller het netwerk te laten groeien. Dat is juist voor Polestar (en Volvo) enorme winst gezien je daarmee bij Ionity (ook) de hoofdprijs betaald.
alassad zegt
@flutterby: hangt er natuurlijk vanaf hoeveel Tesla gaat vragen per kWh aan niet-Tesla rijders. Begreep overigens dat ze de prijs willen laten afhangen van de drukte vd supercharger
flutterby zegt
@alassad: het wordt een prijs per minuut om traag ladende auto’s te weren. Voor een Polestar zal de prijs dus wel meevallen vergeleken met Ionity die “gelijk aan brandstof” hanteert.
mashell zegt
Software herschrijven is nogal een groot woord voor een nieuw BSP zodat het op een andere microcontroller loopt.
shalomleon zegt
@mashell: microcontroller is ook een groot woord voor een chip
goodvibrations zegt
Kan niet anders zeggen dat dit erg netjes is! Boven verwachting.
Nog niet de 4.8 miljard van VW in dezelfde periode… en dat met een veel lagere beurswaarde…
dus de verhoudingen zijn nog wel scheef, maar desalniettemin netjes!
Nu nog volhouden nu VW (straks met PPE platform) en Hyundai er aan komen.. Die bieden de specs van een Tesla en een premium interieur/ exterieur / beleving / service..
Pascal zegt
Er komt nog zoveel aan, maar bij Tesla gaan ze intussen ook niet op hun handen zitten. Dat maakt het zo leuk voor ons kopers; er komt lekker veel keuze op de markt met allemaal goeie range, performance, betere afwerking, etc. Ik sta ook te springen om de BMW i4 uit te proberen. Ik heb trouwens zelf laatst de ID.3 gereden, maar zou je het interieur van de ID-serie als ‘premium’ willen omschrijven? Hoe bedoel je dat die meer (rij)beleving bieden dan bijv. een Model 3? (beide oprechte vragen) Ik herken beide punten totaal niet als ik aan m’n ervaring met de ID.3 terugdenk. Het verschil in performance, infotainment en de geluidsinstallatie is overigens echt dag/nacht tussen die 2, daar krijg je bij VW echt geen premium gevoelens bij hoor. Verder vind ik het knap dat VW nog steeds bij zovelen dat woordje ‘service’ oproept alsof het een USP van ze is, wanneer je bekijkt welke service werkelijk geboden wordt (in elk geval in Nederland).
goodvibrations zegt
Ik doel op het PPE…
Mijn verwachting is dat de A6 Etron meer biedt dan de model S. Qua afwerking beleving en uitstraling (model). Dat nieuwe stuur op de model S beschouw ik als “noodgreep” om Tesla fanaten te pleasen..
Eens dat de afwerking van de ID3 niet helemaal volkswagen waardig is en zich niet onderscheid van de model 3. (Maar is de model 3 ook niet wat duurder dan de id3?) Geluidsinstallatie is zeker goed van de model 3!
Pascal zegt
Ah op die manier, ja ik denk ook wel dat ze hoge ogen gaan gooien daarmee. VAG heeft al laten zien dat ze hele sjieke EV’s kunnen bouwen met de Taycan en de E-tron GT. Dan mag Tesla nog wel ff aan de bak om zulk gevoel van luxe te evenaren.
Redrum zegt
De andere beginnen nu auto’s uit te leveren met in het beste geval ongeveer dezelfde Specs.
Bedenk wel even dat Tesla binnenkort de nieuwe cellen uitbrengt die een pak beter zullen zijn.
Met andere woorden: allemaal terug op afstand…
Vergeet ook niet dat de marges bij Tesla steeds groter worden waarbij de andere hun waren wss zonder winst verkopen om de gigantische CO2 boetes te ontlopen. Daarnaast communiceren ze allemaal dat ze batterijen en capaciteit GAAN bouwen maar tot hiertoe….
Een andere piste is die van solid State, we zullen zien maar ik hoop er in het kort niet op en dan ben je aangewezen op het verbeteren van de huidige technieken en laat nu net die expertise/talent het meest aanwezig zijn bij Tesla.
Persoonlijk vind ik de i4 nog de interessantste maar dan moet je hem zo spec’en dat hij weer wat (te) duur wordt..
En van wat de Chinezen voorlopig op de markt smijten, word ik dan weer niet wild, lelijke opgehoogde familliehokken, dan liever terug een deftige ICE :D
Pascal zegt
@Redrum ik had ook even een i4 samengesteld, maar de optielijst nekt je wel behoorlijk inderdaad! Als ik dezelfde opties selecteer als die Tesla standaard op m’n Model 3 heeft gezet, zit ik al ruim boven de 80k voor een M40…. da’s toch wel even slikken.
flutterby zegt
@goodvibrations: sinds de huidige generatie heeft Volkswagen flinke congestie gedaan aan het “premium” interieur. Al die touchknoppen en niet eens seperate knoppen voor de ramen achter is pas echt budget.
goodvibrations zegt
Ja eens! Voor het interieur kun je beter een Enyaq nemen..
Pascal zegt
Vind de Enyaq een opvallend mooie auto in z’n klasse, zeker 1 van de aantrekkelijkste keuzes als je zo’n type model zoekt.
auto62 zegt
Wat is de winstmarge van VW. Huilen, maar veel kleintjes maken ook een berg. En niet zeuren over ethiek.