Een interessant idee van de Amerikaanse autofabrikant.
Het concept van stoelverwarming is zo oud als de weg naar Rome. Zo nu en dan spelen autofabrikanten met toevoegingen, zoals stoelventilatie, maar Tesla heeft een ander idee dat met dit onderwerp te maken heeft.
In plaats van stoelverwarming middels ventilatietechniek of verwarmingsdraden, speelt Tesla met het idee om stoelverwarming te realiseren door middel van vloeistoffen in de zetel. Een vastgelegd patent wijst erop dat koele vloeistoffen de stoel koud moeten maken voor in de zomer en warme vloeistoffen voor een verwarmde stoel in de winter. Wat voor vloeistoffen Tesla exact in gedachte heeft is niet bekend. Het patent werd eind september gepubliceerd door de U.S. Patent and Trademark Office. Wat dit nieuwe systeem zoveel beter maakt ten opzichte van bestaande technieken is niet bekend. Dat zal een praktijktest moeten uitwijzen.
Een patent betekent dat een bedrijf het idee heeft, maar dit hoeft niet altijd te leiden tot een productiestadium. Het kan dus zomaar zijn dat Tesla dit idee voor ogen heeft en het heeft willen vastleggen. De vraag is echter of toekomstige auto’s van het Amerikaanse automerk daadwerkelijk stoelverwarming middels vloeistoffen gaat krijgen. (via Car and Driver)
spykerboy zegt
Lijkt mij vrij zinloos, zo snel zijn die stoelen vaak al niet warm, gaat zo alleen maar nog langer duren…..
Onehp zegt
@spykerboy: juist niet, vloeistof (water) is een erg goede warmtedrager, gekoppeld aan een warmtepomp kan dit erg goed en snel werken…
lekbak zegt
@Onehp: warmtepomp, oftewel gewoon op laten warmen door je airco.
Onehp zegt
@lekbak: hangt ervan af wat je in het interieur wilt doen? Stoelen zullen een stuk heter willen dan de lucht, dus niet zeker of dat logisch uitwerkt om met dezelfde waterpomp te werken… Idk
flutterby zegt
@spykerboy: nou op de hoogste stand vind ik de stoelverwarming van de Model 3 niet leuk meer hoor, pfff wat heet.
Uiteindelijk is dit gewoon een onderdeel om alle koeling en verwarming via één onderdeel te laten lopen. Elektrisch verwarming (zonder warmtepomp) vraagt nogal veel stroom. Gelukkig is stoelverwarming wel erg effectief omdat het direct je lichaam verwarmt in plaats van eerst de lucht, wat ook weer veel verlies kent.
nissanfairladyz zegt
@spykerboy: Het stoelverwarmingscircuit wordt gevoed door het motor koelsysteem.
Software laat de motor minder efficient draaien en daardoor wordt de vloeistof warmer. Welke dan weer naar de stoel vloeid.
porker zegt
@nissanfairladyz: eh…motor? Tesla?
healey zegt
@spykerboy: Het is een mooie manier om de restwarmte van je accu’s weg te krijgen. Daarmee gaat minder energie verloren dan met een electrisch systeem. Daarnaast kun je het ook gebruiken voor koeling.
De computer achter het schermen wordt overigens ook vloeistof gekoeld.
BaRa zegt
@spykerboy: Bijzonder goed idee. Water kan warmte (en koude) zeer goed opslaan. Je kan dus je stoelen opwarmen of koelen tijdens de laadfase van de auto. Door de hoge warmtecapaciteit heb je wat reserve, het daarna op temperatuur houden kost niet zo gek veel energie.
thestino zegt
@spykerboy: Bij mij wagen worden de stoelen toch snel warm hoor. Kwestie van een paar minuten.
Dutchdriftking zegt
De vloeistof betreft accuzuur.
intimrasiert zegt
Lijkt me ook zwaarder dan de draden
Alfarobert zegt
Via de airco dus.
pomoek zegt
Koeling en verwarming door vloeistof is natuurlijk zo oud als de weg naar Rome. Waarom is het hebben van vloeistof koeling/verwarming in een stoel patent-waardig? Is Tesla zich op de patent trollen markt aan het begeven?
berlinetta zegt
@pomoek: Als je ergens een octrooi (ja octrooi, patent kennen we in NL niet), dan moet het nieuw, inventief en industrieel toepasbaar zijn. Dat het nieuw en industrieel toepasbaar is geloof ik wel, maar inventief? Ben benieuwd hoe ze dat erdoor hebben weten te krijgen.
barendbotje zegt
@berlinetta: Denk dat de naam onder aan het aanvraag formulier genoeg was
bitd zegt
@pomoek: je moet ergens beginnen…
pielemuis zegt
Keer in je broek plassen is makkelijker. Net als je in een koud zwembad doet.
barendbotje zegt
@pielemuis: Maar in een zwembad stinkt t niet ?
SimonMc zegt
@barendbotje: Die typische chloorgeur in een zwembad? Dat is eigenlijk pipi dat reageert met de “chloor”.
flutterby zegt
@SimonMc: gek want diezelfde lucht komt ook uit fles chloor..
geenidee1975 zegt
@flutterby: simonmc gelooft ook nog dat het zwembadwater paars wordt als hij erin plast. Lekker laten zo.
poeperman zegt
@flutterby: nee hoor, Simon heeft gelijk. Recent onderzocht door een belgisch programma op tv, chloor is zo goed als reukloos zonder urine erin
flutterby zegt
@poeperman: het moet eens klaar zijn met die Belgen moppen. Ze kunnen er ook niets aan doen!
SimonMc zegt
@flutterby @geenidee1975 @bischero: “Een chemische reactie, zouden experts later in het programma uitleggen. De combinatie van het chloor in het zwembad en het urinezuur dat zich in het gele goedje van Van Looveren bevindt, leidt tot de vorming van chloramine. En dat blijkt de boosdoener te zijn, die niet alleen de zwembadgeur geeft, maar ook de prikkende ogen, de huiduitslag en in uitzonderlijke gevallen zelfs ademhalingsproblemen.”
Bron: https://www.demorgen.be/tv-cultuur/die-penetrante-geur-in-het-zwembad-het-is-helaas-niet-de-chloor-die-u-ruikt~bcdfc8a3/?referer=https%3A%2F%2Fw
Blijven lachen met die domme Belgen hoor jongens…
bischero zegt
@poeperman: heel bijzonder dat de bijtende chloorlucht al waarneembaar is wanneer ik chloortabletten uit de verpakking haal. Toch de fabriek eens bellen of ze een intern onderzoek willen starten. Gelukkig heb ik altijd handschoenen aan als ik die tabletten vastpak, moet er niet aan denken dat ik de pis van een of ander medemens aan mijn handen heb.
mvdoesel zegt
@SimonMc: chloorlucht betekend dat er te weinig hypochloriet is toegevoegd (of teveel geplast)
technofreak zegt
Dat systeem heb ik al in huis!
Het heet Centrale Verwarming. Daar wordt een vloeistof verwarmd en dan naar de radiatoren gepompt. Werkt supergoed.
Eigenlijk zou de titel van dit blog anders moeten zijn: “Tesla bedenkt gecombineerd systeem voor koeling én verwarming.” Dat is namelijk de voorsprong-door-techniek die in dit patent zit.
Met de huidige titel lijkt het alsof je een probleem aan het fixen bent dat niet bestaat. Het klinkt ook een beetje raar: “elektrische auto gaat stoelen niet meer elektrisch verwarmen” ;-)
knapzuur zegt
@technofreak: je bedoeld zoals een warmtepomp met vloerverwarming werkt? Want daar zijn hele wijken hier mee uitgerust.
technofreak zegt
@knapzuur: Precies! Nog zo’n voorbeeld van een systeem waarbij het al werkt. Als ze de leidingen ook door de carosserie zouden leggen, kunnen ze ook stand-koeling of stand-verwarming aanbieden.
flutterby zegt
@technofreak: erm, bijna elke EV heeft een standkachel (of koeling). Ik gebruik het bijna altijd.
griffendahl zegt
En hier dan de warmte van de accu’s voor gebruiken in plaats van energie uit de accu’s te trekken. Goed plan.
mikeyman zegt
Infrarood lijkt me efficiënter dan vloeistoffen opwarmen.
vroaaaaaaaaaar zegt
@mikeyman: dat lijkt me meer iets voor de hemelverwarm… *rent naar computer om octrooi aan te vragen*
mikeyman zegt
@vroaaaaaaaaaar: Mercedes levert het al geloof ik. Sowieso in de deuren…
Hubert zegt
Beetje Guust Flater idee waarbij hij zijn motorpak had aangesloten op de radiator en er warm water door zijn pak heen liep.
metalmike zegt
@Hubert: klinkt als een briljant idee! Beetje onpraktisch, maar toch.
Hubert zegt
@metalmike:
Stukje flexibele slang met snelkoppeling werkt prima.
Lijkt een beetje op mijn verwarmde handschoenen die ik met een draadje door de mouw van mijn jas aansluit op de 12V aansluiting op de zijkant van mijn motor.
WoutH zegt
@Hubert: hahaha ik weet precies welke sketch je bedoelt! Had ie prima bedacht, totdat oom agent een decibelcontrole wilde uitvoeren ?
coupedriver zegt
@wouth: Idd, k dacht er ook meteen aan… Toevallig dit weekend nog aan mijn neefje voorgelezen!
tjorque zegt
Perfect slimme manier om accu-warmte nuttig in te zetten.
En een veel efficiëntere manier dan kilo’s lucht verplaatsen om een lokaal comfort te creëren.
?
lekbak zegt
@tjorque: je zult de lucht toch moeten verwarmen. Of je moet ruitenwissers aan de binnenkant van je ramen willen plaatsen in de koudere seizoenen…
tjorque zegt
@lekbak: je kan de lucht ook drogen en op isotherme temperatuur inblazen. Dat scheelt een beetje
flutterby zegt
@tjorque: accu-warmte? Die heb je alleen over in de zomer. Zelfs vandaag heb ik 50 km gereden zonder de optimale temperatuur te bereiken.
tjorque zegt
@flutterby: motor warmte dan? 98% rendement op een 30kW (momenteel motorvermogen) is nog steeds 600W warmte en zeker genoeg om je billen heiss te maken…
flutterby zegt
@tjorque: klopt, voor de batterij.. De cabine wil je gewoon rap op temperatuur hebben en heb je geen tijd om te wachten op de warmtepomp of restwarmte.
tjorque zegt
@flutterby: een warmtepomp kan ook vrij snel zijn warmte leveren, dus als je na de start de restwarmte kan benutten (die over blijft na batt opwarmen) voor de cabine is er nog niks verloren
Het grote voordeel van een vloeistof tov elektrisch verwarmen is dat je er veel meer warmtebronnen aan kan hangen én koudefronten…
flutterby zegt
@tjorque: nee dat is juist het nadeel van een warmtepomp. Daarom werken ze ook niet in slecht geïsoleerde woningen en hebben ze een buffervat nodig voor tapwater.
tjorque zegt
@flutterby: een warmtepomp heeft in woningen een buffervermogen nodig voor tapwater omdat ze een klein vermogen hebben, en niet in een keer een groot temperatuurverschil kunnen maken (tapwater heeft veel meer vermogen nodig dan de verwarming)
Een gewone warmtepomp (uitgezonderd de CO2 warmtepomp) kan maar 6 a 10graden temperatuur verhogen in je watercircuit. Voor vloerverwarming is dat perfect maar voor leidingwater is dat te weinig, daarom moet dat in stappen gebeuren van 10->20 vervolgens naar 30 etc en dat duurt lang, waardoor je een groot opslagcapaciteit nodig hebt en veel tijd.
In je auto kan je owv weinig water volume in je gesloten circuit of owv lucht met weinig warmtecapaciteit die stappen veel sneller doorlopen… daarom kan een warmtepomp dit net wél redelijk snel oplossen. Ok een gloeidraad is sneller maar die verbruikt ook 3x zoveel elektriciteit…
flutterby zegt
@tjorque: je zou zeggen dat een warmtepomp met een hoger vermogen makkelijk in een huis te plaatsen dan in een auto waar ruimte en gewicht schaars is.
tjorque zegt
@flutterby: klopt maar dan loop je tegen het probleem aan van kosten en veel starten en stoppen… want een goed geïsoleerde woning heeft iets van een 6 a 10kW warmte nodig bij een buitentemperatuur van -8 a -10°C
Alleen dan kan de warmtepomp langdurig draaien. Alles daarboven wordt het vermogen geregeld door in en uit te schakelen. Daarom wordt de warmtepomp normaal niet groter gemaakt.
20klepper zegt
Op zich heel slim! Ben benieuwd…
ff drammen toch, wat is zo’n interieur toch echt afschuwelijk, ik betaal liever 22% bijtelling met een fatsoenlijk interieur dan elke dag afzien maar wel extra kunnen uit eten.
stfu zegt
@20klepper: toch vinden duizenden mensen het interieur meer dan prima. Je went er giga snel aan en je wil niet meer terug naar een ouderwets dashboard die niet verandert met de tijd.
Shaw zegt
Nieuwswaarde?
@redactie; pas ff jullie slogan aan, dat van ‘petrolheads’ klopt gewoon niet meer.
stfu zegt
Misschien moeten ze wat meer focussen op de basisdingen: ramen die gewoon dicht gaan, windgeruis, bandengeruis, afwerking etc. Daar lijkt amper vooruitgang te worden geboekt.
O plaat zegt
Wat een troosteloos interieur in die model 3. Een vrachtwagen interieur uit de jaren 70 plus iPad.
johnwaters zegt
De Electric Jesus Musk ging toch ook een Elektrische truck maken?
tjorque zegt
@johnwaters: hij is nog in zijn trucken-doos aan het rommelen nog even geduld ?
Dutchcarwizard zegt
Hergebruik van restwarmte?
3246cm252kw zegt
Interieur is nog lelijker dan een Dacia Logan pfff voor dat geld wat een straf zo’n hok.