Dat zeggen niet wij, maar J.D. Power. Of eigenlijk, de klanten van Tesla.
Al meer dan 100 jaar worden er nieuwe functies en technologieën geïntroduceerd op de automobiel. Je zou denken dat op een gegeven moment alles er wel op zit. Maar nee, er zijn de laatste jaren meer nieuwe technologieën bijgekomen dan ooit.
Nadelen
Dit is niet helemaal zonder nadelen. Hoe meer er op een auto zit, hoe meer er kapot kan gaan. Daarbij moet je ook om kunnen gaan met alle handige hulpmiddelen. Die ook wel eens wat minder handig kunnen zijn.
J.D. Power
Hoe goed alles werkt verschilt natuurlijk per fabrikant. Om dit in kaart te brengen voert J.D. Power (bekend van hun betrouwbaarheidsonderzoeken) de laatste jaren een onderzoek uit genaamd de Tech Experience Index Study.
Eigenaren
In dit onderzoek kijkt J.D. Power hoe de moderne technologieën in de praktijk bevallen, van veiligheidssystemen tot infotainment. Enerzijds kijken ze naar de hoeveelheid problemen die eigenaren ervaren en anderzijds naar de tevredenheid. De eigenaren zijn ondervraagd nadat ze hun auto 90 dagen in bezit hadden.
Amerikaans
Voor alle duidelijkheid: het is een Amerikaans onderzoek, onder Amerikaanse eigenaren. Merken als Peugeot en Renault, die de VS links laten liggen, zul je daarom niet tegenkomen in hun lijstje.
Top 10
De grote winnaar is Genesis, die 643 punten scoorde op een schaal van 1.000. Daarmee heeft het luxemerk van Hyundai een ruime voorsprong op de nummer twee. Dat was Cadillac, die 584 punten scoorde. Mercedes maakt de top drie compleet, met 539 punten.
De complete top 10 zag er als volgt uit:
- Genesis (643)
- Cadillac (584)
- Mercedes (539)
- Hyundai (534)
- Volvo (526)
- BMW (516)
- Land Rover (509)
- KIa (495)
- Infiniti (492)
- Lexus (491)
Tesla?
Degenen die de titel van dit artikel hebben gelezen, vragen zich natuurlijk af: waarom staat Tesla niet in de top 10 als ze de beste zijn? Dat zit zo: Tesla wordt nooit meegenomen in de officiële ranking van J.D. Power. Dit omdat het onderzoeksbureau niet in alle staten toestemming krijgt van Tesla om klanten te bevragen.
Onofficiële score
Tesla krijgt desalniettemin wel een onofficiële score, en wat blijkt? Die was het hoogste van alle merken. Tesla krijgt dus toch nog positieve PR, ondanks het feit dat ze het onderzoek dwarsbomen. Het merk sleepte in totaal 681 punten in de wacht. Dat betekent dus dat de klanten heel weinig te klagen hebben over de vele technische snufjes waar hun Tesla mee uitgerust is.
Onderaan de lijst
Uiteraard waren er ook merken waar de klanten wél veel klachten hadden. Helemaal onder aan de lijst vinden we verrassend genoeg Mazda. Ook Chrysler, Honda en Porsche gooiden geen hoge ogen in het onderzoek.
Benieuwd naar de hele lijst? Die kun je vinden op de website van J.D. Power.
janboel zegt
Niet verwonderlijk voor een Techbedrijf wat tech als uitgangspunt punt heeft voor het realiseren van mobiliteit.
flutterby zegt
Tja, de afgelopen jaren hebben de meeste fabrikanten vooral ontwikkeld door te kunnen projecteren met de koplampen, daar zaten we allemaal op te wachten..
Jeroen zegt
Heerlijk die kerstupdate van Tesla waar de koplampen het woord Tesla op een muur projecteren 😉
mashell zegt
Zoiets wordt niet door de fabrikant ontwikkeld maar door de fabrikant van de koplampen (meestal Hella). Die biedt het aan de fabrikanten aan.
De fabrikanten zijn vooral druk met elektrische aandrijflijnen en OTA update concepten, jij mag zelf bedenken waarom.
flutterby zegt
Nog erger, dan hebben ze de afgelopen 10 jaar helemaal niets gedaan! Ondertussen heeft een ander merk die aandrijflijn en OTA al bijna 5 jaar in massaproductie en maken ook nog hun eigen ADAS, koplampen en stoelen.
mashell zegt
Tja, de traditionele fabrikanten waren druk met het schoner maken van verbrandingsmotoren, elektrische aandrijflijnen ontwikkelen en hebben heel veel meer modellen met veel meer mogelijkheden tot personalisatie. OTA is voor Tesla ook veel eenvoudiger, zij gebruiken een enkele computer er dat is gewoon een PC. De traditionele fabrikanten gebruiken gedistribueerde systemen en dan wordt het al veel lastiger die per OTA bij te werken.