De cijfers over het tweede kwartaal zullen een minder fraai resultaat geven.
Tesla kan met een glimlach op het gezicht terugblikken op het eerste kwartaal van 2020. De eerste drie maanden van dit jaar hebben een record gebroken. De coronacrisis heeft de resultaten niet in de weg gezeten. Dat zal dit kwartaal heel anders gaan uitpakken.
Maar goed, laten we er de cijfers eens bijpakken. Tesla heeft in het eerste kwartaal maar liefst 102.672 auto’s geproduceerd. Daarnaast leverde de Amerikaanse autofabrikant 88.400 auto’s af. Dit laatste kon nog hoger uitvallen. Enkel auto’s die door klanten in ontvangst zijn genomen zijn meegenomen in de cijfers. Het daadwerkelijk aantal verzonden Tesla’s ligt nog hoger.
Van de Model S zijn in het eerste kwartaal 15.390 stuks geproduceerd en van de Model S werden 12.200 stuks gebouwd. De Model 3 en de kersverse Model Y waren samen goed voor 87.282 geproduceerde exemplaren. De Model 3 is de winnaar in dit geheel. De productie van de Model Y is pas begin dit jaar gestart, met de eerste leveringen in maart.
De cijfers over het eerste kwartaal hadden nog beter gekund. Door de coronacrisis werden er minder auto’s geproduceerd dan gebruikelijk. Met name in de fabriek in Shanghai was dit het geval. De productie heeft daar enkele weken stil gelegen. Inmiddels draait de fabriek weer in de Chinese havenstad. Sinds 24 maart is de Tesla-fabriek in Fremont, Californië gesloten vanwege het coronavirus. De Verenigde Staten is hard getroffen door het virus.
Foto: Tesla Model 3 via @seba
rulefollower zegt
Maken ze al netto winst volgens algemeen aanvaarde boekhoudregels?
opdemotor zegt
Je kan ook zeggen dat je bij andere autofabrikanten teveel betaald voor je auto ;-p
flutterby zegt
@rulefollower: de afgelopen 2 kwartalen wel, deze blijft de vraag. Q1 is nooit zo goed in de autobranche.
Overigens is Tesla beursgenoteerd en houd de SEC ze strak in de gaten of het boekhoudkundig klopt.
rulefollower zegt
Klopt, maar wat in de pers verschijnt is vaak een afgeleide. In NL wordt het populair om over onderliggende winst te presenteren.
appeltaartislekker zegt
@rulefollower: nettowinst heb je niks aan als je wil groeien. Alle centen weer investeren, anders betaal je alleen maar belasting over.
bitd zegt
@appeltaartislekker: winst en investeren staan los van elkaar.
Dus als Tesla verlies maakt is dat omdat ze operationeel niet goed genoeg draaien.
pietje zegt
Ze maken per auto zelfs zeer dikke winst, maar bouwen tegelijkertijd nieuwe fabrieken, superchargers en draaien nauwelijks winst op onderhoud, hetgeen alle andere automerken wel doen. Tesla schijnt één van de grootste winstmarges per auto te hebben in de gehele autoindustrie, enkel de super sportauto’s hebben in sommige gevallen een grotere winstmarge. Maar zelfs die zogenaamde superauto’s houden de snelste Tesla’s (gezinsauto’s) niet bij in een sprint van 0-100.
jesper_schouten zegt
Van de model S en van de model S ipv X?
tortuga zegt
@jesper_schouten: denk foutje in artikel
Dutchdriftking zegt
Tjonge, straks ben je nog uniek met een Golf!
lithiumion zegt
@dutchdriftking: laten we het hopen dan krijgt ie weer een toegevoegde waarde in het straatbeeld
focusrs1 zegt
Leasebakken.. totaal niet interessant.
jaapiyo zegt
Ik geloof het eigenlijk niet. Daadwerkelijke afzetcijfers in ‘Murica wijzen op iets meer dan 40.000 auto’s voor jan en feb gecombineerd. In Europa waren er (aanzienlijk) minder verkopen in belangrijke markten als NL en Noorwegen. In de marge wat meer in Frankrijk/Italië en Ijsland maar dat gaat om enkele honderden units in totaal. In China waren jan en feb samen goed voor circa 6.000 units. Dus er blijft dan nog een enorm gat over wat in Corona-maart moet zijn gebeurd volgens Tesla…
Opvallend genoeg staat in het statement van Tesla ook dat de cijfers ‘0,5% OF MEER’ kunnen afwijken. Ik zeg pump & dump van Elon.
opdemotor zegt
Gaat om de productiecijfers niet om verkoop.
jaapiyo zegt
Ja sorry ik bedoel ‘registraties’ waar ik zei verkoop.
flutterby zegt
@jaapiyo: de definitieve cijfers komen altijd in de kwartaalmeeting met de aandeelhouders eind van de opvolgende maand.
Helaas geen indicatie over het aantal geleverde Y’s..
jaapiyo zegt
Tsja hij kan moeilijk zeggen ‘oh ja, het waren er trouwens 70.000. 2 april. Hoewel…Het is Musk. Hij kan alles zeggen.
Ik denk dat ik maar eens wat harde cijfers moet proberen te verzamelen om eea beter te beoordelen.
bArTaAfJeS zegt
Nou, kom op dan met je harde cijfers.
Je suggestieve stukje van vandaag kun je steken waar de zon niet schijnt.
alfapeter zegt
Ach, ik zie hier wel eens wat meer verschijnen wat ik niet geloof. (kuch)
crepito zegt
@jaapiyo: Verrassend #short. Maar goed, je zegt dus zelf al op jouw (betrouwbare?) informatie dat ze 46.000 auto’s hebben geleverd in jan-feb in US en China samen. Komt daar nog rest van de wereld bij, zeg conservatief 5.000 erbij. Zit je al over de 50.000. De levering van de Model Y begon half maart. Doorgaans vinden de meeste levering sowieso aan het eind van het kwartaal plaats. Dus ~30.000 leveringen in maart is helemaal niet gek?
jaapiyo zegt
30.000 of 38.000…Is nog wel een verschilletje op dit soort getallen. Kan me gewoon voorstellen dat Mr ‘420’ de Corona-ontkenner een klein beetje sjoemelt om de aandelenkoers door deze barre tijden te loodsen. Het ging alweer lekker door wat support-levels heen voor de aankondiging gisteren, dus slecht nieuws had de zeepbel best kunnen doen ploffen.
crepito zegt
@jaapiyo: Fremont was 1 week dicht in Q1. China 2 weken. Is dat zo’n drastische verandering? Q2 wordt voor iedereen drama.
pietje zegt
Ik denk dat hun volgende kwartaal een stuk moeilijker wordt dan dit kwartaal + dat alle andere bedrijven veel bedroevendere cijfers moeten laten zien. Ford bijvoorbeeld met hun 170 miljard schuld maakt geen, of nauwelijks winst en kan spoedig zomaar failliet worden verklaart. Voor GM geldt eigenlijk hetzelfde.
onlyporscheman zegt
Dit is nog na-ijlen van de Tesla hypetrain. Zal komende maanden duidelijk afnemen.
jdeboer zegt
Waar blijft die concurrentie van VW nou die volgens de fans Tesla wel even de genadeslag zou geven?
Dat slechte 2de kwartaal is meer de wens van de door PON betaalde scribent dan gebaseerd op feiten.
mashell zegt
Zo, je Pon haat zit wel heel diep… Het tweede kwartaal wordt niks vanwege de coronacrisis, niet vanwege de ID.3. Die is voor het tweede kwartaal gepland maar dat is nog onzekerder dan of we dan al weer buiten mogen spelen.
riel zegt
@mashell: tweede kwartaal van dit millennium zeker.
wimof zegt
Juni is eind 2de kwartaal, zal dus. nooit in rekening zijn gebracht
pietje zegt
Dat de PON haat diep zit lijkt me niet meer dan normaal.
flutterby zegt
@jdeboer: die concurrentie staat geparkeerd met een software fout. Overigens is de ID.3 een ander segment. De enige echte concurrentie voor de Model 3 is de Polestar 2.
bencae zegt
Maar hoeveel zijn er nog geleverd in Nederland Autoblog?
jajeroenja zegt
@bencae: Vermoedelijk vrij weinig. “Iedereen” heeft in december zijn slag nog geslagen ivm de bijtellingverhoging.
frankvr zegt
@bencae: 1518 model 3’s in het eerste kwartaal volgens de rdw
raoufff zegt
Leuk voor ze, maar nu kappen met het maken van die stofzuigers en als de brandweer wat beademingsapparatuur in elkaar zetten!!
jometdebanjo zegt
Pfff Tesla dit Tesla dat. Ik ben er klaar mee. Verschrikkelijk al die aandacht voor dat merk. Jammer
bArTaAfJeS zegt
Elke scheet wordt aangestoken, en dan komt @jaapiyo het uitpissen ?