De new kid on the block versus twee gevestigde namen. FIGHT.
Tesla is sinds eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst in zijn tienjarige geschiedenis winstgevend, en de bemmende Model S gaat als warme mueslibroodjes over de toonbank. Nu was dit voor een aantal Amerikaanse media reden genoeg om de 4.750 verkochte Model S’en in Q1 te vergelijken met de verkopen van onder meer Audi. Zo kopte CNNMoney geheel ongefundeerd: “Tesla sales beating Mercedes, BMW and Audi.” Iets dat laatstgenoemde niet pikte, want Audi verkocht in april alleen al 13.157 auto’s in de VS.
In een blogpost getiteld ‘Not so fast to put Tesla on that particular pedestal’ slaat Audi teug, maar vreemd genoeg hebben de Duitsers dit schrijven weer offline gehaald. Jammer voor Audi, want wat eenmaal online staat, staat voor altijd online. Let vooral ook op hoe ze het gehele businessmodel van Tesla in de laatste alinea in twijfel trekken. Tja, wellicht gefrustreerd dat Tesla wel EV’s kan verkopen, en Audi blijft hangen bij een enkele sportwagen.
Tesla’s reactie? Tot op heden is die uitgebleven. Afgezien van deze venijnige facebookpost over hoe de laadruimte van een Model S die van de Q5 verslaat.
Terug naar vandaag. Tesla maakt bekend dat ze de lening van de Amerikaanse overheid van $451,8 miljoen – financiële steun van het Department of Energy om groene technologie te bevorderen – nu al hebben terugbetaald, negen jaar voor op schema. Volgens de EV-bouwer zijn ze hiermee de eerste en enige Amerikaanse autofabrikant die dit gedaan heeft. Maarrr, hier gaan ze voorbij aan het feit dat Chrysler reeds twee jaar geleden haar staatssteun met rente heeft afbetaald. Oké, dit kwam uit een ander potje, maar het was nog steeds een overheidslening. In een uithaal naar Tesla sluit Chrysler zich aan bij Audi en noemt de info ‘onmiskenbaar onjuist’. Lees het HIER, en let ook op hoe ze de draak steken met Elon’s bedrijf: “Question: short memory or short-circuit?”
Fitties onder autofabrikanten komen zelden voor, maar Tesla weet in één week de PR-machine van zowel Audi als Chrysler gek te krijgen. Doen ze daar in Palo Alto soms iets ontzettend goed waar de rest van de industrie bang voor is, of heeft Tesla gewoon een té grote waffel voor een nieuwkomer?
Fotocredit: Autojunk.nl
forzaferrari zegt
Jaloezie…
joejojo2012 zegt
Feit is dat Tesla iets voor mekaar bokst wat die andere twee (vooralsnog) niet kunnen.
Dat Tesla dan behoorlijk op de roeptoeter toetert is hun goed recht. Voor de toeschouwer is het in ieder geval smullen geblazen, maar….hoogmoed komt voor de val, zegt men wel eens…
betonstaal zegt
@joejojo2012: en dat is best knap voor een jong bedrijf.
solmatje zegt
@joejojo2012: Ze kramen onzin uit
mout zegt
@joejojo2012: Feit is ook dat die beide andere weer dingen voor elkaar boksen waar Tesla niet aan kan tippen.
Maar ja, ze bedienen dan ook totaal andere markten.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Die Model-S boven het artikel is wel dikke pr0n trouwens!
bsxc2 zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Pr0n zonder geluid….
felix1989 zegt
@bsxc2: Je kan altijd zelf autogeluiden nabootsen als je rijdt.. Misschien dat andere bestuurders je raar aankijken, maar je hebt wel een mooi geluid..
potver7 zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Als je hem wilt zien, gisteren reed hij demonstratierondjes bij Athlon lease in Schiphol-Rijk, misschien vandaag ook… (of bij andere vestigingen?)
Ik heb het ding gisteren even full-power zien accelereren, very impressive!
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@potver7: Schiphol-Rijk is wel iets te ver weg voor mij.
eklasse zegt
“4.750 verkochte Model S’en en Q1”. “Tesla is sinds eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst in zijn tienjarige geschiedenis winstgevend.”
Waar moet Audo precies jaloers op zijn?
dat ze de letter “Q” gebruiken?
jrk68 zegt
@eklasse:
Waarschijnlijk omdat ze de S gebruiken.
di zou trouwens niet tegen Tesla moeten janken maar tegen CNN. Het was immers hun bericht en niet van Tesla.
Joost1990_2 zegt
@eklasse: 4.750 verkochte Model S’en IN Q1, oftewel IN kwartaal 1 2013 ;)
eklasse zegt
@Joost1990_2: idd
4x4wheels zegt
Mijn ervaring is, des te meer elektronische meuk in je auto, des te meer problemen en irritaties op lange termijn. Falende accu/falend touchscreen betekend in dit geval het einde van de rit.
garp zegt
Ook bij de verbrandingsmotor automobielen is het mechanische deel sinds een jaar of 25 ondergeschikt geraakt aan de elektronica, toch???
4x4wheels zegt
@garp: Daar heb je helemaal gelijk aan, maar daarin is dit de overtreffende trap. Misschien toch maar weer terug naar mijn oude Soebie impreza
jrk68 zegt
@4x4wheels:
Elektromotoren hebben een stuk minder onderdelen die stuk kunnen gaan dan verbrandingsmotoren. Voor de rest zit er net zoveel elektro meuk in als bij de concurrentie dus zou een Tesla op basis van onderdelen die kunnen falen betrouwbaarder moeten zijn.
4x4wheels zegt
@jrk68: Kijk, zo leer ik nog eens wat. Mijn angst ligt echter daar de techniek nog redelijk nieuw is en mede benieuwd ben naar de betrouwbaarheid op lange termijn. De tijd zal het leren
autobart zegt
@4x4wheels: Het enige ding waar je angst voor moet hebben dat het kapot gaat is het batterijpakket, maar dat is ook in 90 seconden te vervangen!
autobart zegt
@jrk68: Inderdaad, een startmotor bevat ook een elektromotor en wat gaat daaraan kapot? Juist, vrijwel niets, enkel de koolborstels zullen eens verslijten, maar laat je nou tegenwoordig ook koolborstelloze elektromotoren hebben. EV’s hebben de toekomst.
mth34 zegt
Toch de mooiste 0% bijteller…
felix1989 zegt
Autounk.nl ???
Bastiaan zegt
Ik vind Tesla een mooi merk met goede auto’s en daar mogen ze heel trots op zijn. Maar zij maken auto’s die totaal verschillend zijn en moeilijk te vergelijken. Ook heeft bijvoorbeeld Audi in al haar jaren al ongelooflijk veel meer bereikt, en is uitgegroeid tot een begrip. Bij Tesla moeten ze eerst nog maar eens kijken hoe ver ze komen. Wat ze nu zeker niet moeten doen is een grote bek tonen tegen anderen bedrijven, lijkt me ver beneden hun niveau.
potver7 zegt
@bastiaanstultjens: Tesla is niet degene die een grote bek toont. Ze maken verkooppraatjes bekend, en een tijdje later maken ze bekend dat ze een lening hebben terugbetaald. Dat dat gepaard gaat met de nodige marketing-bla-bla die je met een flinke schep zout moet nemen is logisch. Dat doet ieder bedrijf, dus ook Audi en Chrysler.
De grote woorden en/of grote bek komt in dit geval toch echt van Audi en Chrysler, niet van Tesla. De grap is juist dat dat koren op de molen is voor Tesla, wéér media-aandacht!
reggie-boy_rood zegt
Een hele gave auto als ik het zo zie!! Beetje afgeleid van een Jaguar of niet?
Nu fiskert nog met een sportwagen!
4x4wheels zegt
@reggie-boy_rood: ..Dit is evenmin een sportwagen als de Karma
porsche928 zegt
@reggie-boy_rood: Fisker zal weinig meer maken, dat bedrijf is of is zo goed ls failliet.
reggie-boy_rood zegt
@porsche928: Justin bieber zou het willen overkopen las ik ergens ! Maar het mocht niet van z’n manager…
autobart zegt
@porsche928: Ik denk niet dat iedereen op hybride techniek zit te wachten… Ik in ieder geval niet, ik zou persoonlijk eerder voor een EV gaan… Persoonlijk heb ik meer zoiets van of het een of het ander, dus niet de combinatie van beiden.
norge zegt
Ja iets negatief over VAG of Fiat zeggen en je hebt zo de woede van de fanboys te pakken…
mevipp zegt
Ik zie niet in hoe Audi boos is op Tesla, CNN money zegt dat Tesla beter presteert, niet Tesla zelf. Dat Audi dat corrigeert/toelicht snap ik. Dat laatste regeltje van Audi is dan misschien wel iets te. Audi zou ruzie moeten zoeken met CNN ipv Tesla! (Btw ik ben ook, zoals jullie dat noemen, een Audi Fanboy maar ik vind wel dat ze hier iets te ver zijn gegaan).
theuving zegt
-edit: probeer niet telkens je eigen site te spammen aub-
kaasboerin zegt
In Amerika gaan ze wat soepeler om met dergelijke berichtgeving/reclame.
lemans96 zegt
Beetje goedkoop van Audi en Chrysler om zo te reageren. Laat Tesla toch lekker.
Ik vind ’t een mooi ding om te zien en het is weer ‘ns wat anders.
Mensen die utopistisch geloven dat die apparaten ‘de toekomst’ zijn en er ‘de oplossing voor het(niet bestaande) klimaatprobleem’ in zien, kijk ik altijd meewarig aan. Dergelijke personen hebben doorgaans geen flauw idee wat de implicaties zouden zijn als electrische auto’s massaal zouden worden ingevoerd. Dit zijn doorgaans dezelfde types die nagenoeg alles wat de staatsmedia en de overheid hen voert, voor zoete koek slikkken…
motoragent zegt
@lemans96: Klimaatprobleem of niet *kijkt naar buiten*, vroeg of laat zal dat zwarte goud dat uit de grond komt zo moeilijk te vinden zijn dat het stervensduur wordt. En dan heb ik liever een werkende backup achter de hand dan dat we dan nog moeten gaan zoeken naar iets anders ;)
Ik vind dat Tesla het goed doet, en ben dan ook blij dat er nog bedrijven zijn die iets nieuws proberen. Gaaf om te zien dat zo’n klein bedrijf afwijkend durft te zijn waar de rest al jaren op hetzelfde voort blijft teren, lekker innovatief.
kaasboerin zegt
@motoragent: Subsidie.nl
motoragent zegt
@kaasboerin: Nieuwe techniek is nu eenmaal duurder dan techniek die al ruim 100 jaar vrijwel onveranderd toegepast wordt, niet gek dus dat de prijs voor een elektrische auto hoger is dan een normaal pruttelaartje ;)
kaasboerin zegt
@motoragent: Ga jij maar is opzoeken wat het kost om een nieuwe motor te ontwikkelen….. ‘;) ‘
mercs zegt
Het grote verschil tussen Tesla en Audi? Audi verkoopt 13.157 dezelfde auto’s met een verschillend type. Tesla verkoopt 4.750 auto’s van hetzelfde type en hetzelfde model…
Esprit_de_Flandre zegt
“But the fact is that Tesla’s reported sales of 4,750 units of its Model S electric car in April were less than half of Audi of America sales of 13,157 vehicles in the month, which represented a 16-percent rise from a year earlier. BMW and Mercedes-Benz sold even more than that.”
Audi moet niet teveel mekkeren. Idd, Audi verkocht met 13.157 stuks meer dan Tesla met 4.750. Maar de cijfers van Tesla gaan over één model, die van Audi zijn een stuk of 8 verschillende modellen? Vergelijk de verkoopcijfers van een A6 en een Model S, of gewoonweg elke Audi in dezelfde prijsklasse als de S, en Tesla evenaart Audi op z’n minst…
zender zegt
Bmw is al bezig met een model s concurrent.
mattraket zegt
@zender: Daar zijn ze toch al een jaar of vijf mee bezig? En er zullen nog wel een paar jaartjes bijkomen. De BMW-concurrent (i8) schijnt trouwens zo’n twee ton te gaan kosten, dus ruim twee keer zo veel. Ik vraag me af of die modellen echt met elkaar concurreren.
zender zegt
@mattraket: Ik bedoelde niet de i8. Model is nog niet aangekondigd volgens mij..
peterev zegt
Moeten ze zelf ook een fatsoenlijke EV bouwen. Verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren daalt terwijl de verkoop van EV’s juist een stijgende lijn is. Dat vinden ze niet fijn. Maar ja het was wel te verwachten. Stroom kan je zelf gratis opwekken. Olie is een dure hobby.