Elon Musk kan niet meer lachen van de kwartjes.
Voor de productie van de Model 3 had Tesla volgens Musk een bedrag van 1,5 miljard dollar nodig. Door leningen te plaatsen bij investeerders heeft de autofabrikant echter een hefty 1,8 miljard dollar opgehaald, 300 miljoen dollar meer dan beraamd.
Dit geld wordt vooral gebruikt om de productie van de Model 3 flink op te zwepen. De eerste exemplaren zijn intussen uitgeleverd, maar met ongeveer een half miljoen genoteerde orders heeft Tesla aardig wat werk voor de boeg.
Mooi voor Tesla dat het zo’n groot bedrag heeft opgehaald, maar daar staat natuurlijk wel iets tegenover. Investeerders willen resultaten zien en dus moet de Model 3 slagen. Overigens gaf Tesla in het afgelopen kwartaal al een fijne 1,2 miljard USD uit voor de ontwikkeling van het nieuwe model. Er moeten dus een hoop Model 3’s à 35.000 dollar per stuk worden verkocht om dat allemaal terug te verdienen.
desjonnies zegt
Knap.
In mij investeren ze nog geen vijf knaken.
rob5nismo zegt
@desjonnies:bekend probleem
lnautomotive zegt
Ik ben nu al zat van deze Tesla.
oneeeeeschade zegt
@lnautomotive: waarom reageer je dan nog?
lnautomotive zegt
@oneeeeeschade: Ik vond dat de medemens dit wel mocht weten ;)
WinkeB zegt
@lnautomotive: niet achter het stuur kruipen dus!
rufctr01 zegt
@lnautomotive: ach, ik vind het wel meevallen. Maar goed , als je er nu al zat van bent dan staat je nog wat te wachten. Over een paar jaar ga je de Tesla heeeel vaak zijn op lands wegen…
kobus1967 zegt
De versie van 35000 dollar/euro duurt nog even, voorlopig worden alleen de duurdere versies gebouwd reken op 50.000 tot 60.000 dollar/euro.
jordydeknecht zegt
@kobus1967: ik ben ook heel benieuwd naar de marge van de modellen, hoeveel ze profiteren van elk model
flutterby zegt
@jordydeknecht: Als de productie up and running is dan betreft de marge 25%.
Design_Driven zegt
@jordydeknecht: volgens eerdere berichten is de marge op een standaard 35k Model 3 laag of zelfs negatief. Maar die is nog niet te koop en de duurdere versies lijken ook goed aangekleed te worden dus voorlopig zijn de marges gezond.
Dutchdriftking zegt
Heeft hij Cursus van Victor gehad?
stijnvermeersch zegt
Toch even wat verduidelijking. Het gaat hier over obligaties en niet over aandelen. De waarde hiervan zal slechts beperkt wijzigen onder invloed van de prestaties van Tesla. De intekenaars krijgen op het einde van de rit, hun inleg + intrest terug. Zolang Tesla in staat is deze obligaties terug te betalen tegen vervaldag, al dan niet door een nieuwe lening/obligaties, zal de waarde hiervan vooral beïnvloed worden door de rentevoeten die de (nationale) banken hanteren.
Die 1,2 miljard die ze nu geïnvesteerd hebben zal vooral in nieuwe machines. robots en de programmatie hiervan zijn. De grootste uitgaven voor de ontwikkeling van het model zelf moeten nu wel achter de rug zijn.
lekkaah zegt
@stijnvermeersch: mwa, hangt vooral van de looptijd af
Zal iig wel volatieler zijn dan bijv een Heineken of Shell lening bij wijze van spreke
Nu is idd de tijd om te len0n!
tenaci zegt
Jep @kraai, ik hou m’n aandelen Tesla nog even. In de anderhalf jaar dat ik ze heb zijn ze ruim verdubbeld. Een correctietje kan ik lijden.
Stefje zegt
Interessant, gelet op de steeds sterker wordende tegenbeweging. De milieuvoordelen zijn nihil of zelfs negatief, de vraag is dus of de enorme groei houdbaar blijft.
stfu zegt
-Edit: Graag op een vriendelijke toon andere mensen te woord staan. Laatste waarschuwing!-
amg65 zegt
@stefje: https://thecorrespondent.com/7056/why-electric-cars-are-always-green-and-how-they-could-get-greener/741917761200-afaa6e5d
Stefje zegt
@amg65:
Zo lust ik er nog wel 1;
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/overig/20824-elektrische-auto-zal-verbrandingsmotor-niet-vervangen?shared=04f7e3f0b9f4d59786e2f0139b828d48
flutterby zegt
@stefje: Daarom richt Tesla zich ook meer op snelladen en niet op nog grotere accu’s. Daarnaast blijft ontwikkeling in accu’s, laden tijdens het rijden en snelladen mogelijk. Fossiele brandstof daarentegen is uitontwikkeld en als het beter kon was sjoemelen niet nodig geweest.
bmwfreak038 zegt
Ja..*zucht* je moet wat als je 1000 kilometer rijdt in een dag met gemiddeld 40. Helaas moeten we er tegenaan blijven kijken.
vtechlover zegt
@bmwfreak038: wil niet de betweter spelen maaar
1: met de model 3 gaat dat niet lukken ivm kleinere accupakket.
2: inderdaad, ik kijk ook liever naar de nieuwe aygo en de grijze golf op de Nederlandse wegen! (not)
bmwfreak038 zegt
@vtechlover: nogmaals gemiddeld, des te triester dat ie het niet red! Ik kijk liever naar een aygo of iets anders wat je HOORT en ruikt op fossiele brandstof.
rolov zegt
@bmwfreak038: waarom zon hater? Wees blij dat de elek auto zon opmars maakt. Benzine gaat schaarser worden in de toekomst en hoe meer elek auto’s er zijn hoe meer benzine er over is voor de liefhebbers van auto en motoren(ik) die op benzine rijden. Huilebalken heeft geen zin. Ik wil dolgraag een tesla 3 maar ik hou van mijn motor en als ik het geld had kocht ik er nog een of twee bij. En die rijden op benzine. En als je een liefhebber bent hou je je auto op benzine en laat de rest van de wereld een elek auto kopen. Meer benzine voor jou. Zo simpel als je een beetje nadenkt.
flutterby zegt
@bmwfreak038: als je 24 uur lang 40 km/u rijdt dan komt je hooguit uit op 960km! Haters gonna hate.
bmwfreak038 zegt
@flutterby: nee.. ik zeg gemiddeld 40 per uur uiteindelijk..
mrB zegt
@bmwfreak038: yup, dat kan dus niet ;)
flutterby zegt
@bmwfreak038: Wiskunde was niet je sterkste vak hoop ik.
rubenz3 zegt
Ik lees altijd met plezier de reacties op de ‘nieuws’ berichten. Vaak met een big smile, maar soms ook met een gevoel van ‘het is nou eenmaal hoe het is en dit is de toekomst’….
Wat de T-3 betreft wil ik nu toch even reageren…
Ja, ik rij ook een auto van de zaak. Ben in de gelukkige positie dat ik iets leuks kan rijden, maar geen bijzondere auto’s oid. Electrisch is ook niet mijn ding, maar het fenomeen is er nu eenmaal.
Rij zakenlijk een 320d met een leuke aankleding; zoals ik graag wilde. Niet de eerste BMW, maar tav de volgende zakelijke auto, vind ik die T-3 toch interessant.
En ja, het is de bijtelling. Ik rij 40.000 km zakelijk en een 15.000 km privé. Mijn wederhelft rijdt een BMW 118i; 5.000 km per jaar. Wat moet je met die laatste info?….
Ik zit namelijk te denken om zakelijk een T-3 te nemen en privé te gaan voor een ALPINA B3 met een aantal jaren ervaring. De besparing qua bijtelling maakt het mogelijk om die 118i weg te sturen en in plaats daarvan een ALPINA te nemen.
Denk zomaar dat veel Tesla rijders een soortgelijke gedachte hebben.
De T-3 voor zakelijk & privé (dat laatste in Nederland) en de ALPINA voor de ritjes van m’n wederhelft en de vakanties naar Oostenrijk.
En als het mooi weer is, kan ik altijd nog de M-roadster (S54) nemen?
Kortom; electrisch minded: nee. Petrol minded: zekers!! En dat laatste zal zeker blijven?
lekkaah zegt
@rubenz3: ik zeg doen, lijkt mjj een prima beslissing!
peke zegt
@rubenz3: die bijtelling (door electrisch) maakt het mogelijk privé iets leuks te rijden toch?
Is gewoon het onplezierige compenseren door plezier. Doen dus!
Rij zelf een golf gte, bijtelling droevig laag:)
Daardoor recent zelf een s3 privé gehad voor de vrouw. Wordt iets kleiners nu (500 abarth??).
Kan me daardoor tevens voor de vakantie iets leuks perimiteren (had een Heerlijk dikke f11). De aanschaf moet je in de portemonnee hebben, en verder zit ik dicht bij het vuur voor de verkoop. Dus kost me dat niks.
Ik snap je helemaal :)
2wheeler zegt
@rubenz3: duizend maal dit. Ik snap ook niet dat dit concept zo lastig te bevatten is voor zoveel mensen. Lekker elektrisch woon-werk en in het weekend een funbak. Of dat nou een Alpina, MX5, of een klassieker is mag je zelf invullen.
Onehp zegt
@2wheeler: of gewoon met de (electrische) fiets naar het werk, en ernaast een leuke auto voor al de andere (langere) verplaatsingen. Of een Twizy. Hoeft eender welk geen tegenstelling te zijn inderdaad…
fanboy zegt
@rubenz3: Tja rond tuffen in een eco dieseltje voor de lage bijtelling kan wel als straf gezien worden.
Maar elektrisch rijden is echt geen straf, die gaat tenminste gewoon als je het gaspedaal in trapt :P
flutterby zegt
@rubenz3: Voor woon- werkverkeer is de Model 3 perfect. Op het moment werk in Amsterdam en hier zo zoveel werk te vinden in mijn vakgebied dat ik nooit verder als Amsterdam zou moeten reizen. Zelfs met de kleine batterij haal ik bijna een week op een volle accu. De Model 3 staat daarom nu hoog op mijn wensen lijst. De besparing in bijtelling zal ook hier worden gebruikt voor de tweede auto. Het is alleen nog even afwachten of de Model 3 LR ook voor onze vakantie geschikt zal zijn.
spylegion zegt
De gekte kent geen grenzen.
sidelo zegt
@spylegion: Zo gek is het toch niet van de investeerder? Als hij 6000 marge pakt per auto (en dat is laag ingeschat) dan moet ie er 500000 verkopen om uit de kosten en leningen zijn. En dat zijn zijn vooruitbestellingen. Ik denk niet dat er niet vaak een nieuw product is gelanceerd, waarbij de kosten er al door het afleveren van de vooruitbestellingen uit zijn.