
Als het gaat om EV’s is Tesla groter dan Volkswagen in Duitsland.
In Duitsland koopt men voornamelijk Duitse auto’s. Jarenlang was dat het enige dat ze deden. De top 4 was voor lange altijd de Volkswagen Golf, BMW 3 Serie, Audi A4 en Mercedes-Benz C-klasse. Maar, zoals de Duitsers óók kunnen zeggen: Das war einmal.
Tegenwoordig gaat het er in autoland heel anders aan toe. Tesla is nu namelijk een groter merk dan Volkswagen als het gaat om elektrische auto’s! Maandenlang was Volkswagen namelijk marktleider op het gebied van EV’s in Die Heimat.
Tesla groter dan Volkswagen qua EV’s
Als het gaat om automerken is Volkswagen alsnog de grootste, ondanks een daling van 13%. Tesla staat op plaats zes. Op nummer 2 staat Mercedes-Benz en op nummer 3 Audi. BMW (4) en Skoda (5) staan ook nog voor Tesla. Die merken doen het echter met enorm veel modellen en varianten, terwijl Tesla het voornamelijk met 2 modellen doet, de Model 3 en Model Y. Daar werden er gezamenlijk 32.326 auto’s verkocht.

De bestverkochte auto afgelopen maand in Duitsland is dan ook de Tesla Model Y. Dit model verkoopt beter dan de Volkswagen Golf (2), VW Tiguan (3), Skoda Octavia (4) of Volkswagen T-Roc (5). De Tesla Model 3 staat op nummer 8, ruim voor de BMW 3 Serie (14), Mercedes-Benz C-Klasse (17) of Audi A4 (34).
VW geeft niet op
Volgens Volkswagen komt het niet door de vraag dat ze van de troon gestoten zijn als nummer 1 elektrische autoverkoper van Duitsland. Vanwege allerlei waardeketen-issues duurt het simpelweg te lang om de modellen te kunnen leveren. Volkswagen verwacht dat de verkopen c.q. registraties volgend jaar weer ‘op niveau’ zullen zijn. Dit terwijl Tesla een fabriek in Berlijn heeft die lekker op stoom raakt.
De elektrificatie in Duitsland schiet lekker op. 45,3 procent van alle nieuw-verkochte auto’s aldaar is elektrisch of geëlektrificeerd. In totaal zijn is 14,6 procent van alle Duitse nieuwe verkochte auto’s geheel elektrisch.
Via: Auto Evolution.
Volgens http://www.autozeitung.de/zulassungsstatistik-140455.html heeft VW in 2022 in Duitsland t/m september 342.489 auto’s verkocht. Tesla 38.485 stuks. Een incidentele goede maand is nog altijd iets anders dan een heel goed jaar.
Dit is hetzelfde als dat jij in 2010 Nokia gaat verdedigen, dat Apple geen bedreiging is. We weten allemaal hoe dit afgelopen is. Q4 gaat helemaal een bizar verschil worden, aangezien Tesla zoveel mogelijk Model 3/Y’s gaat leveren in Duitsland vanwege het aflopen van subsidies. Ondertussen kan VW niet leveren.
Nee is niet hetzelfde want er wordt onderscheid gemaakt tussen alleen ev’s van vw en de totale vw verkopen in duitsland.Totaal is vw veel groter maar tel je alleen de ev verkopen van afgelopen maand dan is tesla groter.Ik ga liever voor het totaal aantal want anders kan je net zo goed zeggen dat vw groter is in ice auto’s dan tesla.
Anders is de vergelijking ook niet logisch. Tesla verkoopt alleen ev dan ga je niet vergelijken met alleen ice of ice.
Beide merken verkopen auto’s. Hoezo kan je dat niet met elkaar vergelijken? Tot heden zijn de meeste nieuwe auto’s nog met een brandstof motor.
Als je puur kijkt naar BEV verkopen dan heeft Tesla 38.458 auto’s verkocht, en Volkswagen 32.326 auto’s
Gevalletje Fun met Statistiek. Wees blij dat het VW concern niet hetzelfde model heeft als Tesla; dan zou het straatbeeld er nog erger uitzien.
Trouwens: zijn er mensen die voor durven uit te komen dat ze een model Y ook daadwerkelijk mooi vinden?
Het EV gedeelte van de Y is goed; zeker. Hij is wat groter dan de 3, da’s handig.
Maar god, wat is dat ding lelijk.
Er zijn een aantal redenen om een Model Y te kopen. 1] Je hebt alleen van superchargers gehoord. 2] Je hebt een spuughekel aan de buren en wilt ze visueel treiteren. 3] Je hebt een spuughekel aan de Kia dealer en wilt daarom geen EV6. 4] Je bent verliefd op Elon Musk.
Er zijn ook een aantal redenen om geen Model Y te kopen: 1] design 2] design 3] design 4] Elon Musk.
je kunt natuurlijk blijven volhouden dat een tafelmodel koelkast zo handig is, maar doe mij er maar eentje met een vriesvak erbij!
Model Y > Model 3
Je vergeet de grootste reden; Tesla heeft gewoon veel ervaring in accutechniek wat vertrouwen geeft aan de consument. VW heeft (net als Tesla) wel wat opstartproblemen gehad en software en techniek zo on point als bij Tesla. Over design kan je twisten maar een ID4 is toch ook spuuglelijk? Mooie EV’s vind ik persoonlijk de taycan en de Model S. De rest te druk in design of uit proportie.
Je spelt Panasonic verkeerd, want zij en niet maken de accu techniek. Heel bewust heb ik accu of aandrijflijn niet genoemd want die zijn helemaal niet zo bijzonder. Tesla’s zijn efficiënt omdat ze lichter zijn. Ze zijn zo licht omdat ze uit minder componenten bestaan. De bestaande fabrikanten gebruiken meer componenten en met een reden, of Tesla’s uberhaupt een typegoedkeuring hadden mogen krijgen is voer voor discussie.
De ID.4 vind ik een sterk ontwerp, de ID.3 trouwens ook. Ook e-tron, e-tron GT, i3, ix3 en zelfs ix zijn sterke ontwerpen. Net als de Eqc, de Eqe en Eqs. Het grote probleem van de Model Y is dat het een Model 3 is die dringend aan een Rennie toe is, daar klopt qua proporties niets meer van.
Nee hoor ik weet wat Panasonic is en hoe je het schrijft, ik doelde nu meer op Tesla zelf. Tesla doet veel aan ontwikkeling in accu techniek en gebruiken ze momenteel Panasonic als fabriekant om het te maken. Samenwerking Panasonic is er pas later bij gekomen overigens, maargoed. Daarbij zijn Tesla’s vooral lichter omdat ze kleinere batterijen gebruiken met minder kWH capaciteit. Vooral in de accu’s zit het gewicht. Een i3 en een id4 een sterk ontwerp noemen, krijg er gewoon kriebels van zo lelijk ik die modellen vind. Kan het ontwerp van de bmw i3 overigens wel waarderen om andere redenen, maar mooi?
Model Y ook niet zo’n fan van nee. Vind je het niet knap van Tesla dat ze zoveel lelijke auto’s verkopen, zonder marketing/mediabugdetten?
Volkswagen maakt de accu’s ook niet zelf dus eigenlijk bedoel je dat Tesla beter is in het samenwerken met een goede partner dan Volkswagen. En dat stukje over de componenten slaat natuurlijk nergens op. Tesla en Volkswagen moeten aan dezelde eisen voldoen en hebben dezelfde tests gedaan. Waarbij Tesla zelfs beter uit de bus komt dan Volkswagen (Euro NCAP) dus Tesla krijgt met minder componenten voor elkaar wat Volkswagen niet lukt
Panasonic profiteert meer van de kennis van Tesla dan andersom. Je kan zeggen wat je wilt maar Tesla heeft bijna alle accucel fabrikanten overtuigd om 4680’s te gaan produceren. Nu is de formfactor niet zo speciaal maar zit enorm veel revolutionaire techniek in om ze op schaal te bouwen.
De Kia EV6 vond ik in eerste instantie niets, toen wel oke maar inmiddels weer in het kamp dat het niets is. Typisch Aziatisch ontwerp dat snel verveeld.
De ontwerpen van Tesla vind ik wat dat betreft niet altijd de mooiste maar blijft wel tijdloos.
Tesla’s zijn tijdloos omdat de Model S al sinds 2012 dezelfde vorm heeft.
De EV6 geeft mij geen juist geen Aziatisch design gevoel maar een jaren 70 Italiaans sportwagen gevoel.
Bedoel je met Italiaanse sportwagen niet Marvin the Paranoid Android? De andere modellen van Tesla vind ik ook goed verjaren hoor, de EV6 is mij te lomp om écht sportief over te komen.
Zooo moe word ik van die mooi versus lelijk discussie als het gaat om Tesla’s model Y (en 3). Het heeft alles te maken met wat je gewend bent over hoe een auto eruit ‘hoort’ te zien. Net zoals de eerste auto’s eruit zagen als koetsen om potentiële kopers niet te veel af te schrikken. En er nu nog elektrische auto’s worden ontworpen met gigantische grilles. Al dan niet gesloten. Een Tesla ziet eruit als een Tesla juist omdat ‘ie er door het ontbreken van een brandstofmotor in de voorkant niet uit ‘hoeft’ te zien als een traditionele auto. Lage dichte gestroomlijnde neus (en ook rest van de auto) en meer glas. Daardoor ruimte voor een frunk en beter zicht naar buiten. Et voila. Dan ziet ‘ie er zo uit. Vorm volgt functie. Kwestie van wennen. En altijd nog beter dan zo’n elektrische bmw met opgeplakte nep nieren, waar ik overigens zelf ook in rij (i3 & tesla).
Precies dat. Plus het feit dat het mensen kennelijk dus geen bal intereseert dat een model om de zoveel tijd vervangen of worden opgefrist moet worden. Als het concept maar klopt. Welke marketing afdeling heeft dat gemist?
Gokje; Tesla is in IEDER land groter dan de elektrische modellen gemaakt door de thuismarkt.
Laten we hopen dat VW met een goed (beter) antwoord komt op de model 3 & y…
Waneer komen de a4 / a6 etron?
Jammer dat er geen ID verkoopaantallen bij staan voor de vergelijking.
Tesla has registered 38,458 electric vehicles in Germany so far in 2022, data from the German Federal Motor Transport Authority (KBA) showed. This was over 6,000 vehicles clear of Volkswagen, who remains in second place in BEV registrations in Germany this year. Volkswagen has sold 32,326 electric cars in Germany this year, accounting for 9.4 percent of its total vehicle registrations in 2022.
So what, moet dat ons gedrag bepalen