Ja, tuurlijk. Het meest waardevolle bedrijf Tesla moet erg veel subsidies uit belastinggeld ontvangen.
Het gaat Tesla voor de wind op het moment. De Amerikaanse autofabrikant doet zijn land van herkomst eer aan met veel waar en heel veel vermogen voor niet al te veel geld. Super. Tesla is op dit moment in rap tempo aan het uitbreiden. Investeerders hebben daar enorm veel vertrouwen in, dus is Tesla het meest waardevolle automerk ter wereld. Erg knap!
Subsidie Tesla
Gelukkig zit het ook lekker mee. Tesla is namelijk voornemens om een enorme fabriek te gaan bouwen in de buurt van Berlijn. In deze fabriek zullen de accu’s gebouwd gaan worden voor Tesla’s. Nu kan Tesla aanspraak maken op een hele flinke subsidie. Het is onderdeel van een EU-project waaraan meer dan 40 landen meedoen. Er is 2.900.000.000 euro vrijgemaakt voor de ondersteuning van accu-producenten in Europa. De reden erachter is simpel: men wil niet dat men moet vertrouwen op Chinese accu’s.
Het bedrag van 1.000.000.000 euro is niet allemaal afkomstig uit de EU. Ook de nationale overheid alsmede de deelstaat Brandenburg betalen mee zodat Tesla in Duitsland accu’s gaat bouwen. Dat bedrag kan overigens nog oplopen.
Controversiële subsidie
De subsidie wordt door sommigen als controversieel gezien. Zoals gezegd, Tesla is immers de meest waardevolle autofabrikant en CEO Elon Musk is de rijkste man ter wereld. Alsof Lewis Hamilton voortaan twee ronden eerder mag vertrekken het komende seizoen, omdat anders Roy Nissany weleens met de titel aan de haal zou kunnen gaan.
Overigens is het niet alleen Tesla die wil gaan snoepen uit de subisidiepot. Ook BMW schijnt er wel oren naar te hebben. Om welke bedragen dat gaat, is niet bekend. Het Duitse ministerie van Financiën is het nu aan het onderzoeken. Het is de bedoeling dat we over een paar weken meer weten.
Dan is het woord nu aan u waarde lezer? Wat vind jij? Moet het rijkste bedrijf meer geld krijgen van de overheid om auto’s te verkopen aan consumenten die de auto met subsidies kopen? Of moet de tak anno 2021 gewoon op zijn eigen benen gaan staan? Laat het weten, in de comments!
Via: Autocar en Business Insider.
flutterby zegt
Tuurlijk moet Apple geen subsidie krijgen! Waanzin dit weer!
Voor Tesla is het simpel, ze hebben overheid uitgespeeld tot de beste deal. Dat doen ze met elke fabriek. Als de traditionele bouwers nou ook het licht van EV hadden gezien waren ze ook meer waard geweest dan met hun achterhaalde techniek.
arta zegt
@flutterby: precies. Als Volkswagen 5 jaar eerder was gestart met inzetten op EV’s hadden zij hier ook gebruik van kunnen maken.
Hoop dat de fabriek snel live gaat en de investeringen helpen om de batterijen nog beter en goedkoper te krijgen!
Tuurlijk is de rest jaloers, die lopen al 10 jaar in de EU te lobbyen om
aub geen strengere emissie-eisen te hanteren en vooral alles bij het oude te laten.
Hoop dat de “traditionele” autobouwers snel een inhaalactie starten want anders konden ze de boot wel eens missen.
mashell zegt
Maar Volkswagen bouwt ook een batterij fabriek (in Salzgitter) en zal uiteraard ook aanspraak maken op subsidies. Volkswagen bracht haar eerste EV trouwens al in 2013 op de markt.
metalmike zegt
@mashell: Alleen is dat geen Tesla, dus geen artikel waardig.
dutchneon zegt
welke ev was dat dan? je noemt een golf of een up met stofzuigermotor toch geen EV.
Een EV is een auto die rond de 5 seconden of nog wat minder naar de 100 knalt en minimaal 200km actieradius heeft. Alles wat dat niet haalt zijn gewoon speelgoedauto’s
ghost zegt
@arta: ja had gekund, maar ja, de VS, datzelfde land dat nu subsidie uitdeelt, moest zo nodig de klokkenluider zijn om de grootste autobouwer ter wereld onderuit te halen. Tuurlijk, wie vals speelt moet zijn billen branden hoor maar Tesla en de VS lijken samen onder 1 hoedje te spelen hier. Typisch Amerikaanse gedachte ook; “if you can’t beat them, buy them (they won’t sell) -> hurt/destroy them.
mashell zegt
Ik denk dat de waarde van Tesla niet in de auto’s, de batterijen, de software, autopilot of full self driving zit maar in het supercharger netwerk. Het belang daarvan wordt enorm onderschat terwijl de auto overschat wordt (niet vreemd natuurlijk hier op autoblog). Shell is ook meer waard dan Volkswagen.
Pascal zegt
@mashell Ik lees overal (inclusief in Tesla’s eigen MasterPlan versie 2) dat de waarde wel degelijk in de (synergie tussen de) andere punten gaat zitten. Wat is je bron waaruit blijkt dat het Supercharger netwerk alle andere punten allemaal zo gaat overklassen?
mashell zegt
Mijn bron is “ik denk” en het is ook beredeneerd. Met autonoom rijden zijn de Duitsers minstens zo ver als Tesla. Aan de batterijen wordt op zoveel fronten gewerkt, daar behoudt Tesla geen voorsprong (als ze die nog hebben). De kans dat een andere fabrikant op een dag binnen nu en 2 jaar een elektrische auto op de markt brengt die minstens zo goed is of beter dan Tesla acht ik 100%. Gewoon omdat anderen verstand hebben van auto’s en de moeilijkheid niet in de aandrijflijn zit (het geheim van Tesla’s prestaties is het relatief lage gewicht).
Maar dat supercharger netwerk is nog niet zomaar nagebouwd. Mocht Tesla ophouden met auto’s omdat ze voorbijgestreefd zijn (dat lijkt me op termijn onvermijdelijk) en het netwerk gaan open stellen voor andere wagens dan wordt dat netwerk alleen maar meer waard. Tesla is geen serieuze concurrent voor VW maar Tesla is de nagel aan de doodskist van Shell!
Pascal zegt
@mashell ah okee dank voor de toelichting. Ik vraag me trouwens af of de Duitsers wel echt net zo ver zijn met autonoom rijden. Zodra ik een filmpje zie van een Duitse auto die ook zelfstandig rotondes neemt, correct voorsorteert en vervolgens afslaat op kruispunten dan geloof ik het direct. Ik ben toch benieuwd of dat Robotaxi netwerk er gaat komen, Tesla gelooft er nog altijd heilig in, en zodra dat lukt zetten ze Lyft, Uber en misschien wel de populariteit/noodzaak van autobezit flink op de helling. De voorsprong op aandrijflijn en accu’s gaan ze ook niet houden inderdaad en ze moeten overduidelijk nu al andere fabrikanten voor zich dulden als het om gewoon ‘goede auto’s bouwen’ gaat. VAG is hier inderdaad degene die de aantallen gaat draaien. In de energietransitie (juist ook in combinatie met solar en inderdaad de Superchargers) zie ik zeker wel een rol voor Tesla weggelegd. Goed punt dat Shell dat weleens kan gaan voelen… we zullen zien, worden interessante tijden!
dwfc zegt
Beste Pascal,
Rij jij überhaupt wel in een Tesla of ben je ervaringsdeskundige ?
Autonoom rijden is een foute benaming, helaas.
Ik wil de eerste Tesla, of een ander merk, tijdens de ochtendpiek in een drukke stad zien zelfstandig rijden. Dit tussen het onvoorspelbare gedrag van het voetvolk en fietsers.
De eerste constructeur die dat voor elkaar krijgt mag de term gebruiken.
Nu zie je Teslas en anderen in mindere maten op de autostrade of gewestwegen zelfstandig rijden. Recht toe recht aan lukt dat wel. Zelfs mijn 745 e kan dit al …. Waauw zeg.
Weet je wat, ik zet het nooit nog op, ik gebruik enkel de afstandsregelaar !
En als je sportief wil rijden gaat ook deze tool af !
Weet je wat, het is allemaal ferm overroepen door die marketingafdelingen.
Ik draai liever zelf aan mijn stuur … trouwens moet je het stuur bij activatie toch vasthouden.
Wat maakt dan nog het verschil ….
Pascal zegt
@dwfc ik rijd sinds ruim 1,5 jaar een Model 3 met FSD en ik zit in het ‘early access programma’ waardoor ik de nieuwste updates gemiddeld iets sneller krijg. Dat maakt me alles behalve een expert, maar ik vind het inderdaad leuk om de ontwikkelingen te volgen.
Ben je wel op de hoogte wat autopilot kan en wat Tesla er in de komende jaren mee probeert te bereiken? (ze zijn nog lang niet klaar nee, dat klopt) Een lane-assist functie + ACC vergelijken met autopilot is wel echt compleet appels met peren hoor… Of zie ik dit misschien allemaal verkeerd en doet jouw 745e (of welke andere Duitse auto dan ook) het volgende? https://youtu.be/wdhfgBiDJW0?t=52 , zo ja, graag een linkje!
dwfc zegt
Ik heb je filmpje bekeken, en helaas ben ik nu echt niet van mijn stoel gevallen.
Gaat het dit worden?
Wel ik zal dan wel zelf rijden zoals ik nu reeds doe met de 7 en men oldtimers.
Een baan afslaan naar een zijstraat en een aankomende wagen op 200 meter nog eerst laten passeren?
Een rond punt rondrijden tegen 5 mile per uur.
Het neemt ook allemaal zoveel tijd in beslag.
Dat gaan geweldige files worden achter uw wagen.
Als dit al zo langzaam gaat, wat dan op een piekuur In Amsterdam centrum bv.
Gaat nooit lukken !
Dat u in deze rijstijl uw plezier vindt is uw goed recht maar …. ik vind er niets aan.
Begrijp me niet fout, ik vind de veiligheidssystemen wel een toegevoegde waarde.
Doch ik zie echt niet dat je vlotter door het verkeer gaat met deze toepassing,
Integendeel het is veel te langzaam. Ik denk dat ik zonder deze assistent telkens
een uur voor jou op bestemming ben :-)
Het lijkt me of Tesla de verstandelijkheid van de bestuurder wil ontnemen … maar dan toch liever niet voor me, of het nu een Tesla, BMW of Mercedes is …..
Ik heb ook een tekstje voor je en ons EV rijders.
https://www.ad.nl/auto/maximale-thuislaadtijd-voor-elektrische-auto-s-om-overbelasting-duits-stroomnet-te-voorkomen~a543eebc/
Pascal zegt
@dwfc het lijkt erop dat je zowel het potentieel als het nut niet ziet (of wilt zien) van zelfrijdende auto’s, alsook niet de complexiteit herkent die nodig is om deze (voor mensen eenvoudige) handelingen die je ziet in het filmpje door software te laten uitvoeren. Dat hoeft ook helemaal niet, gewoon lekker zelf blijven rijden dan. Echter die zelfrijdende auto’s gaan er heus wel komen, of jij en ik dat nu leuk vinden of niet.
De discussie waar je op reageerde ging er trouwens alleen maar over of de Duitsers op dit moment net zo ver zijn met deze techniek als Tesla, het antwoord daarop is een duidelijke “nee”.
superhans zegt
Je maakt een interessant punt, maar Shell is natuurlijk veel meer dan enkel een benzineverkoper. Ruwe olie, luchtvaart, schaapvaart en chemie zijn voor hen veel meer belangrijk. Daarbij de downstream service stations zijn ook een netwerk. Die maken meer winst met het verkopen van broodjes dan van benzine. Laadpunten kunnen eenvoudig worden toegevoegd, lijkt me.
dwfc zegt
Zal ook gebeuren als er voldoende afname is …
Waarom heeft Fastned het zo moeilijk denk je, met 7 miljoen omzet kom je niet ver ….
ghost zegt
@dwfc: mensen gebruiken FastNed ook niet graag, de prijzen van FastNed zijn torenhoog.
fanboy zegt
@mashell: Ik verwacht zelf dat het belang van de auto’s minder wordt, naarmate concurrentie stijgt. Supercharger netwerk is inderdaad erg goed.
Maar er zit nog veel meer achter, hun solar roofs, hun accu pakketen op industriele schaal om elektriciteitsnetwerken te ondersteunen, dat gaat nog wel even door met groeien.
dwfc zegt
Die voorsprong van de batterij kan snel keren …
https://www.autofans.be/nieuws/varia/46939-nieuwe-batterij-belooft-400-kilometer-10-minuten-laden
https://www.demorgen.be/brandedcontent/deze-7-nieuwe-technologieen-maken-de-batterij-van-de-toekomst~b020dd3b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
negennegenzest zegt
Die laatste zin maakt je totaal ongeloofwaardig en schreeuwt fanboy.
flutterby zegt
@negennegenzest: haha, want jij ziet nog toekomst in de brandstofmotor? Leuk voor de hobby of sport, maar voor transport is het kansloos tov elektrisch. Het enige voordelen zijn dat er meer gebruikte aanbod is waardoor het voor de meeste betaalbaar is en de infrastructuur er al ligt. Voor de rest puur een kwestie van opschalen die handel.
dwfc zegt
Flutter, de fabrikant beslist niet hoor, de EU en de regeringen ( belasting) beslissen met welke wagen we rijden.
scrmeagle zegt
@flutterby: dat deed Trump ook
vondick zegt
Hier het artikel van Tweakers waar het duidelijker staat uitgelegd:
https://tweakers.net/nieuws/177330/twaalf-eu-landen-subsidieren-voor-2-komma-9-miljard-euro-in-onderzoek-naar-accus.html
Hier mijn reactie daar:
Zo trots op Europa dat wij dit doen… en dat niemand zich druk maakt om kleine individuele stukjes Europees grondgebied ten koste van het gemeenschappelijke doel… o wacht…
Wel vind ik Tesla als onderdeel hiervan zeer dubieus. Verwacht op zijn minst een fatsoenlijke uitleg hier bij. Hoofdkantoor Tesla zit in Amerika. Je wilt als EU strategisch investeren, dus niet de concurrent slimmer maken dan ze al is.
US is een concurrent van de EU. Het gaat hier om strategische kennis en kunde voor het machtsblok EU. Tesla als geheel bedrijf maakt onderdeel uit van het machtsblok US.
Overigens is de US tevens een bondgenoot van de EU en lijkt me Tesla een redelijk bedrijf, dus het is veel minder erg dan dat ze bijvoorbeeld een invasie exoot als Nio of zelfs Geely tot de club hadden uitgenodigd.
gregorius zegt
In principe ben ik het met je punt eens: Tesla is Amerikaans; da’s niet chinees, maar ook niet Europees.
Aan de andere kant: Tesla is (voor een deel) van de aandeelhouders: net zoals Volkswagen Group, BMW en Mercedes. Echter: Tesla is maar voor (iets meer) 20% in handen van Musk, terwijl BMW nog voor 50% in handen is van leden van een wat discutabele familie. Mercedes is wel 100% ‘niet van Mercedes’, maar een hoop partijen zullen (ook) hier niet verkopen (en er zit 8% geld uit het middenoosten in en ook Chinees geld). VW is voor bijna 12% een bondsbedrijf en ook 15% van Arabieren.
Wat ik wil zeggen: zolang de EU er voor zorgt dat we een hoop van die technologie en productie in Europa hebben; moeten we al blij zijn. Wij, Europeanen hebben die fabrieken en wij kunnen zeggen: we kappen met werken of we nemen alles in.
Maar wie moet dan de eigenaar van die fabriek zijn? Van een lokale miljardair? Die kan het in zn geheel aan China verkopen. Of van een publiek bedrijf? Ook dan kan China alles opkopen.
Robert zegt
Een vliegtuigmaatschappij die miljarden aan overheidssteun krijgt, terwijl kleine zelfstandigen kapot gaan aan lockdowns en avondklokken. Ook zoiets. Je zou er haast het communistisch gedachtegoed weer voor willen omarmen. Gelukkig heb ik wél goed opgelet bij de lessen geschiedenis en maatschappijleer.
mashell zegt
Werken bij een luchtvaartmaatschappij biedt kansen voor goedkope pretreisjes, de droombaan voor elke minister. Geen wonder dat de luchtvaart zo enorm gepamperd wordt.
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: Door KLM overeind te houden blijft heel Schiphol overeind. Doen we dat niet dan zal na Corona zowel passagiers als vrachtafhandeling binnen Europa veel minder via Schiphol en veel meer via Istanbul en dergelijke gaan. Dat kost veel meer bedrijven de kop, juist in het MKB. Kijk naar het totaalplaatje, iets wat je dan weer leert bij economie.
mashell zegt
Wat verdient het MKB er nou aan dat er zoveel passagiers overstappen op Schiphol? Helemaal niks. De ambitie om Schiphol als hub voor passagiers te willen hebben levert veel milieuschade (uitstoot en geluidshinder) op en is gunstig voor KLM naar niet zozeer voor Nederland. Als we die ambitie schrappen dan zal KLM meer naar andere hubs vliegen, zullen we als Nederlanders vaker moeten overstappen in het buitenland maar kunnen we Lelystad en de nachtvluchten schrappen. Lijkt me een kleine prijs te betalen voor meer leefgenot in een overvol deel van het land.
negennegenzest zegt
Wat een onzin. Denk jij dat er geen MKB-ers profijt hebben van KLM en dus Schiphol?
Taxi’s, parkeer bedrijven, horeca, toeleveranciers, dienstverlening, alle indirecte werkgelegenheid van Schiphol komt van MKB bedrijven.
Het is een van de meest intensieve economische centrums van Nederland. En jij beweert dat MKB-ers er geen profijt van hebben?
mashell zegt
Ja. Ik beweer dat het Nederlandse MKB geen profijt heeft van de vele overstappers op Schiphol. Misschien wat horecaleveranciers want ze drinken misschien wat koffie of eten een maaltijd maar ze parkeren heus geen auto of nemen geen taxi, ze vertrekken zo snel mogelijk weer met een andere vlucht. Maar al die overstappers, die hubfunctie, levert wel veel vluchten en dus hinder op. Ja, KLM en Schiphol worden flink kleiner als we die hub ambitie laten varen maar Nederland wordt er economisch niet slechter van maar wel fijner om te wonen.
michaelb zegt
@mashell: Zeker wel, want ook die betalen gelden om te landen. Wij leveren veel netwerk producten aan Schiphol en naast ons vele andere. Plus dat vrijwel elke installateur daar rond loopt. Heel veel MKB’ers hebben wat aan Schiphol.
Dutchdriftking zegt
@mashell: @RRRobert: zie de reactie van @negennegenzest .Nachtvluchten zijn er nauwelijks, ook voor Corona, en wat Lelystad betreft, het is angst voor het onbekende. Ik woon mijn leven lang al onder de rook van Schiphol, geluidsoverlast is drastisch verminderd. Het valt echt enorm mee. De trein maakt meer kabaal.
Het MKB, (en grote bedrijven uiteraard) hebben hierdoor catering ,shopping artikelen, taxi en horeca, maar dat is feitelijk peanuts. Waar de echte klapper zit, specialistische Nederlandse bedrijven welke hun producten of diensten (personeel) snel wereldwijd kunnen verspreiden via vracht en passagiers vluchtnetwerk Schiphol, dat is enorm veel waard. En dat veel andere Europese landen hier ook gebruik van maken, en dus onze economie aanjagen. Dát is de reden waarom KLM overeind gehouden wordt, en de reden waarom er zoveel subsidie op luchtvaart zit. Als Schiphol en Rotterdam niet meer interessant zijn als dé poort van en naar Europa dan heeft Nederland internationaal weinig meer te bieden.
Robert zegt
@dutchdriftking: ook zonder de KLM zal Schiphol kunnen overleven. De behoefte aan (vracht)vluchten zal namelijk gewoon weer aantrekken. En of dat dan met de blauwe vogels van onze nationale luchtvaartmaatschappij wordt uitgevoerd, of dat een ander in het gat springt wat er achterblijft, dat maakt dan feitelijk niet uit. Die behoefte zal niet verdwijnen en dus zullen de ondersteunende bedrijven hier nog steeds van kunnen meeprofiteren.
Het is ook helemaal niet gezegd dat KLM dit niet overleeft als wij er niet nóg meer steun aan geven. Alle maatschappijen, groot en klein, jong en oud, zuchten op dit moment onder deze crisis. Alleen de sterksten zouden dit moeten overleven, niet alleen de meest begunstigden.
En het is aan de wereldleiders om in te zien dat het in stand houden van de dinosauriërs van de luchtvaartindustrie misschien beter kan stoppen, om ruimte te maken voor, eh… andere levensvormen, die zichzelf wél zonder megasubsidies staande weten te houden.
Robert zegt
@dutchdriftking: nou, ik heb een naast familielid die werkt op Schiphol (bij de grootste uitbater van winkels in de taxfree zone) en van hem heb ik inmiddels begrepen dat je onze luchthaven hier niet mee gaat redden. Zelf heeft hij inmiddels al iets van 40% van z’n collega’s gedwongen zien vertrekken, en hij vreest voor de eerstvolgende en onvermijdelijke saneringsronde.
De luchtvaartindustrie is als geheel al járen toe aan een grote opschoning en sanering. De overkill aan enerzijds logge oude vliegtuigmaatschappijen met soms absurde bruto salarissen en dito secundaire arbeidsvoorwaarden vs. de low-cost budgetmaatschappijen hebben geleid tot bizarre subsidiestromen, waarin overheden tegen beter weten in miljarden aan staatssteun in hun ‘nationale trots’ pompen, waar het in een bodemloze put verdwijnt gelijk een draaikolk in de benzinetank van een Bugatti Veyron bij volgas het pedaal intrappen. En dat alles al ruim voordat het corona tijdperk aanbrak.
Als men nú voor kiest om internationaal niveau dergelijke subsidiestromen volledig stop zetten, dan doet dat even flink pijn, maar op de langere termijn creëer je wel weer ruimte in de markt, voor gezonde vliegtuigmaatschappijen, die hun diensten kunnen aanbieden tegen realistische ticketprijzen, rekeninghoudend met CO2-toeslag en accijnzen op de kerosine. Wat er voor de hele wereld ook op de langere termijn een grote verbetering zal zijn. Méér dan met z’n allen 100km/h te rijden op een vijfbaans A2, bijvoorbeeld.
Ik zie dit scenario overigens nog steeds niet gebeuren, hoor. Iets met “It’s hard to teach an old dog new tricks”, en zo.
kevertje zegt
De vraag is alleen, hoe verstandig is deze transitie. Voor politieke een besliste zaak, maar vroeg of laat wordt het ecologische en economische beerputje opengehaald en het gaat flink stinken, Want niets aan elektrisch rijden is wat het lijkt én nog veel minder dat we met elke km elektrisch het klimaat gaan redden, laat staan dat Jan met de Pet van die EU-helicoptergeld beter zal worden of het de goede jobs van vandaag morgen hier zal houden. Het verkwanselen van de petroleum-industrie alleen gaat miljoenen jobs kosten in Europa en zeer dure schaarste creëren voor honderdduizenden afgeleiden, van m.b.t. kunststoffen, tot bij voeding tot farmacie. Maar blijkbaar geen probleem voor Von Der Leyen & co, na het zeer bedenkelijk beleid m.b.t. Corona annex de vaccin-contracten met grote producen volgt ongetwijfeld het verder groen-verknechten van de EC. Dan schrikt men straks dat de burger het niet meer ziet zitten.
negennegenzest zegt
Wat denk je dat er gebeurt wanneer er een lokaal restaurant omvalt… Juist 2 weken later zit er een ander in.
Wat denk je dat er gebeurt wanneer KLM omvalt… Ik denk niet dat we twee weken later een nieuwe luchtvaar maatschappij hebben met alle periferie er omheen.
Bovendien Krijgt de KLM geen subsidie maar een lening, leer het verschil.
mashell zegt
KLM krijgt een lening van 3,4 miljard die ze in 5,5 jaar moeten terugbetalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/staatsdeelnemingen/vraag-en-antwoord/financiele-steun-aan-klm
Ze maakten in 2019 een nettowinst van 290 miljoen. Je hoeft geen helderziende te zijn om te zien dat ze die 3,4 miljard onmogelijk op tijd kunnen terugbetalen. Het is gewoon een gift vermomd als lening.
Overigens denk ik dat als KLM omvalt de slots heel snel worden ingenomen door buitenlandse maatschappijen. Ze zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Er moeten er eigenlijk een heel aantal omvallen om het een gezonde business te kunnen maken. Maar vrijwel geen land wil het gezond verstand van de trots laten winnen.
superhans zegt
Ja, maar zijn we beter af met buitenlandse maatschappijen? Los van die vraag, zal Schiphol op termijn mogelijk gepasseerd worden zonder nationale carrier. Als we alles door het buitenland laten overnemen, wordt NL uiteindelijk een land van enkel admin medewerkers, volledig afhankelijk van buitenlandse goodwill; vrees ik.
autogeak zegt
Don’t hate the player, hate the game.
shicomm zegt
Als financiele incentives het aantrekkelijk maken om een mooie impuls te geven qua banen en de overheid dat ook graag wil besteden waarom niet ?
Het is heel makkelijk om de stelling te droppen dat het fout is dat een bedrijf wat zoveel omzet behaald ook nog eens subsidiegeld gaat graaien.
Gezien de huidige ellende overal en de groeiende werkeloosheid denk ik dat gebruik van de stimulans in deze vorm misschien etisch niet helemaal zuivere koffie is maar zeker geen weggegooid geld.
Pascal zegt
Ongeacht welke Europese fabrikanten de subsidie opstrijken: mee eens, er zijn meer dan genoeg goede redenen om China zoveel mogelijk buiten te deur te houden.
Pascal zegt
Volgens mij moet de discussie zijn of die subsidieregeling an-sich een goed idee is of niet en vervolgens kijk je wie er aan de voorwaarden voldoen. Je gaat daarna niet ineens roepen ‘oh zij voldoen aan onze eisen, maar ze hebben al genoeg geld dus ze krijgen toch maar niks’. Dat is niet hoe subsidieregelingen werken. Dan zou BMW er overigens ook geen aanspraak op kunnen maken, want als er 1 automerk pas écht van het geld bulkt dan zijn zij het wel.
De waarde van Tesla zit overigens vrijwel helemaal in aandelen, en dat aandeel staat momenteel belachelijk hoog met best nog een goede kans op ooit nog een flinke koerscorrectie. Of Tesla dus werkelijk zo rijk is, valt nog maar te bezien.
dwfc zegt
En aan welke voorwaarden ze de subsidies ontvangen …
Trouwens, er zijn meer spelers dan Tesla die aanspraak maken als ik de opsomming in de tabel bekijk.
… en ik lees nergens de verdeling van 1 miljard en het moet nog geratificeerd worden !
Willeme had weer een goede loktitel :-) :-)
Pascal zegt
@dwfc ik ben er inmiddels van overtuigd dat de heren bij de redactie regelmatig expres ietwat krom geïnterpreteerde artikelen schrijven en vervolgens genoegzaam achterover leunen wanneer zij ons erover zien losgaan in de comments :) het zij ze van harte gegund.
dwfc zegt
Polariseren en klikken ;-)
SimonMc zegt
Het kon bijna een artikel van jaapiyo zijn.
karhengst zegt
Ik zit niet zo in over subsidie die wordt gedaan in de vorm van een investering in werkgelegenheid en het zorgen voor een technologische voorsprong op andere werelddelen.
De EU doet er eerder goed aan er voor te zorgen dat de pot goed genoeg gevuld blijft door belastingconstructies middels brievenbusfirma’s en andere lucratieve constructies aan te pakken zodat iedereen die wil profiteren van de Europese maatschappij ook in gelijke mate bijdraagt.
dwfc zegt
Dan beginnen we in NL maar eerst zekers …..
De specialist in zulke fiscaliteit.
Heel de muziek industrie is er met een brievenbus aanwezig om maar 15 % op hun royalty’s te betalen.
Rolling Stones, Bowie, veel Britse grootheden uit de muziekwereld enz.
The place to be
bmwfe zegt
Het is een mooi streven om productie en hopelijk ook ontwikkeling in Europa te hebben. Ik vind het alleen lastig om te beoordelen of wij als belastingbetaler een onderneming dienen te ondersteunen met een grote cashflow, alsmede een hele hoge beurswaarde; er zijn genoeg investeerders voor deze fabriek te vinden.
fanboy zegt
Tja wil je grote accuproductie in EU of niet?
supertjeduc zegt
Erg veel winst maakt tesla niet , en de winst die ze maken komt uit de co2 rechten
Liever in Europa subsidie geven dan al het geld naar China sturen
Zag gisteren een filmpje over de solidstate batterijen van Toyota , die kregen ook zulke bedragen
dwfc zegt
Absoluut ! Chinezen doen niets anders …
tyss zegt
@willeme, die totale 2.9m moet nog x1000
Turbo S zegt
Dus de EU maakt 2,9 miljoen euro vrij maar Tesla krijgt minimaal 1 miljard euro. Nogal een groot verschil.
negennegenzest zegt
Ach de Nederlandse overheid pompt per jaar alleen al 1,2 miljard euro aan belastinggeld in de WBSO subsidie. Ik heb van dichtbij gezien hoe 80% van die subsidie bij elkaar gefraudeerd werd. Subsidies zijn bij uitstek geschikt om de markt te verstoren, dat zal voor deze subsidie niet anders zijn.
waterisnat zegt
Tuurlijk moet er meer subsidie naar Tesla en andere groene deugrovers. De ambtenaar weet het namelijk beter wat goed is. Voor ons en met betrekking tot alles. Meer overheid is heerlijk. Minder vrijheid is goed. Al die ingenieurs in de auto en energie industrie zijn namelijk nazi’s doe niks geven om de aarde of hun kinderen. Echt hoor.
mlo zegt
€ 0,- subsidie please. Lekker zelf ophoesten
ghost zegt
Er zou wereldwijd een verbod moeten komen op subsidies. Meest grote vorm van verstoring ever.
piebepost zegt
Ik geloof niet dat je je hier langer dan 5 minuten in verdiept hebt.
piebepost zegt
Meer dan terecht. Zonder Tesla was de gevestigde orde nergens met elektrificatie. Niet dat ze nu wat voorstellen, maar anders hadden we allemaal de ogen nog gericht of 2 cilindertjes.
Pascal zegt
Lichtelijk off-topic, maar dat rare nieuwe stuur van de Model S is dus wel zomaar goedgekeurd door de RDW: https://www.teslarati.com/tesla-model-s-model-x-steering-wheel-yoke-approved-netherlands/
lowlow zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-