Als je geen zin hebt in dikke afschrijving kun je beter geen Tesla kopen.
Een nieuwe Maserati, Infiniti of een Jaguar. Dat zijn een beetje de merken waar je op voorhand weet: als ik de showroom verlaat met mijn auto verlies ik na het rijden over de drempel al duizenden euro’s. Er is een nieuwe koning afschrijving en het luistert naar de naam Tesla.
Dat zeggen wij niet, maar iSeeCars.com. Het platform heeft een onderzoek gedaan naar de waarde van 1,8 miljoen auto’s in de periode februari 2023 en februari 2024. Men keek naar de gemiddelde prijs per segment, merk en model. Zo krijg je in kaart wat enorme afschrijvers zijn. Let wel, het gaat hier over de Amerikaanse automarkt. Dat betekent niet dat je er geen lessen uit kunt halen.
Tesla afschrijving
De grootste verliezer uit dit lijstje is Tesla. Een jaar na aanschaf hebben Amerikanen te maken met een afschrijving van gemiddeld 28,9 procent op hun Tesla. Dit heeft met meerdere factoren te maken. Allereerst is het de onorthodoxe verkoopstrategie van Elon Musk. Je kunt een nieuwe Model Y kopen, maar het kan dat Den Musk twee dagen later de auto plots duizenden euro’s goedkoper gaat verkopen. Die afschrijving heb je dan meteen te pakken.
Omdat Tesla vrij snel varieert met prijzen is er soms geen peil op te trekken waar je goed aan doet. Dit jaar zijn de prijzen enigszins gestabiliseerd, maar in 2023 waren er meerdere acties waarbij de prijzen omlaag gingen. Diegene die een nieuwe Tesla voor de hoofdprijs heeft gekocht merkt de meeste pijn bij een verkoop.
De Nederlandse markt staat op dit gebied eveneens interessante tijden te wachten. Met alle leaseauto’s die straks op de markt komen na aflopende contracten moet de waarde van een tweedehands Model 3 als een plumpudding inzakken.
Top 5
Op nummer twee staat Alfa Romeo in dit onderzoek. In de Verenigde Staten ligt de prijs van een nieuwe bolide gemiddeld 13,3 procent lager na een jaar. Op drie Maserati, van oudsher een merk dat bekend staat om enorme afschrijving. Plek vier is voor het Amerikaanse luxemerk Lincoln (8,2%) en hekkensluiter van de top 5 is Volvo met 7,9%
De conclusie van het onderzoek is dat met name elektrische auto’s slecht hun waarde behouden. Niet alleen in Nederland is er onduidelijkheid met betrekking tot regelgeving. Ook in Amerika zijn ze nog niet honderd procent overtuigd, waardoor dealers met voorraden zitten en moeilijk van hun EV’s afkomen.
De minste afschrijving? In de Verenigde Staten zit je goed met een Chevrolet, GMC of Porsche. Porsche heeft zelfs een afschrijving van gemiddeld 0,1 procent na een jaar. De speciale modellen verkopen na een jaar soms zelfs voor meer dan de nieuwprijs. Dat is in Europa niet anders.
Veruit de meeste auto’s schrijven af, dat is een feit. Door slimme keuzes te maken kun je echter in een auto rijden met minimale pijn bij verkoop. Dus kom maar door met die Porsche!
Robert zegt
De situatie in de VS is totaal onvergelijkbaar met de Nederlandse. Allereerst is er helemaal geen ‘Amerikaanse situatie’, omdat de staten dat allemaal zelf mogen regelen en bepalen. En dan krijg je dus dat een dichtbevolkte staat als Californië ongelofelijk strenge milieuwetten kent, waar een dunbevolkte staat als Montana het rondrijden met benzine/petroleum gestookte tractoren bij wijze van spreken nog de norm is. Ook in de afdracht van belastingen zijn er tussen de staten zo grote verschillen ontstaan. Ook wordt de occasionmarkt, anders dan bij ons, veel minder beïnvloed door bijvoorbeeld import en export.
Ik vind de afschrijvingspercentages van de nummers 2 t/m 5 trouwens reuze meevallen.
arta zegt
Als de nieuwprijs €10k zakt moet de restwaarde wel erg sterk gecorrigeerd worden. Niet meer dan logisch dat Tesla dit lijstje aanvoert.
Dutchdriftking zegt
Ik zie wel meteen een overeenkomst tussen al deze merken. Ze bieden geen fatsoenlijke D of E segment station aan… Overigens precies de reden waarom ik geen Lexus heb.
Johanneke zegt
Niet zo gek. Prijsverlagingen, subsidies, en gewoonweg loeiveel van verkocht terwijl het (nog) een aparte markt is binnen de industrie, de EV. Ik verwacht er eind dit jaar / begin volgend jaar 1 aan te schaffen. Een EV dan, denk niet dat het een Tesla wordt. Prijzen zullen nog wel wat dalen.
gekketurbo zegt
Denk dat je straks met de Model 3 LR voor €15-20k een ijzersterke aanbieding hebt. Moderne infotainment, AWD, 450pk. Wel een plastic fantastic interieur. Maar ja, je kan niet alles hebben in het leven…
Johanneke zegt
Ja wordt goed vergelijken. Ben enerzijds een beetje bang voor de bouwkwaliteit van de vroege modellen, maar aan de andere kant, er zijn er zo veel verkocht, onderdelen moeten ook wel te vinden gaan zijn.
Overigens ben ik plastic fantastic al jaren gewend van alle jappenbakken die ik heb gehad ;-) Hecht zelf meer waarde aan stevigheid en duurzaamheid, dat het na 20 jaar nog gewoon werkt en heel is, ipv leder en zachte materialen.
Flutterbear zegt
De modellen van begin 2019 zijn prima. Overigens kan je dit ook eenvoudig inspecteren voordat je hem meeneemt. Check vooral ophanging, rijgeluiden en bandenslijtage (wees skeptisch bij nieuwe banden).
gekketurbo zegt
De batterij en elektro motor zullen wel goed blijven, maar ben bang dat secundaire functies het niet zo lang zullen volhouden: elektrische ramen, stoelen, spiegels, deuropener en zelfs handschoenen vakje. Buiten de Japanners gaat dat bij geen een fabrikant 25 jaar mee…
stekkerkoning zegt
Het is anekdotisch bewijs, maar ik zie nooit een Tesla met pech op de vluchtstrook. En er zijn er tweedehands zat te vinden met kilometerstanden van meer dan 2 ton. Bouwkwaliteit lijkt dus ok en de echte kinderziektes zullen er na de S wel uit zijn.
rollingstoned zegt
Dat de Model 3 erg betrouwbaar is wordt ook gestaafd door onderzoek van ADAC:
“De Tesla Model 3 kwam uit de bus als een van de betrouwbaarste auto’s. Van de Model 3’s uit 2020 kreeg slechts 1,1 van de 1000 te maken met pech. Van het modeljaar daarvoor was dit met 0,9 per 1000 zelfs nog lager. Daarmee is de Model 3 heel competitief met andere, even oude toppers met een verbrandingsmotor.”
pivavar zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
MarcoM zegt
Ook in Nederland schrijven EV’s enorm af, een Hyundai Kona bijvoorbeeld van 2019 kostte in 2019 dik 45k, nu koop je ze voor 19k. En dan is nog maar de vraag hoelang de accu meegaat. Blijft naar mijn idee nog steeds twijfelachtig.
Flutterbear zegt
Dat valt reuze mee met goede batterij management. Restwaarde wordt nu met name gedrukt door de MRB die in 2026 komt.
rwdftw zegt
Wacht maar even tot januari 2025. Dan dumpen de leasemaatschappijen 30.000 Tesla Model 3s op de markt. Ik vermoed dat ze die aan de straatstenen niet kwijt kunnen dus voor 10-15k kan je denk ik wel een nette vinden.
Flutterbear zegt
Leasemaatschappijen vinden snel zat de weg naar het buitenland. Mijn ex Model 3 is inmiddels al de 5 jaar gepasseerd.
fanboy zegt
@marcomanta: Je kan wel bang zijn voor die accu’s en dat maar blijven herhalen hier, het is alleen nergens op gebaseerd. Die accu’s blijven super goed hun werk doen, je levert weinig in.
MarcoM zegt
@fanboy: natuurlijk blijf ik herhalen en kijk maar eens op YT naar Bjorn Nyland zijn videos. Leuk dat je mij reacties leest.
stekkerkoning zegt
Een bedrag van 19d EUR voor een opgedirkte B-segmenter vind ik nog altijd aan de prijs.
Captain zegt
Het is 2024 hé, dat zijn auto’s van 5 jaar oud. Dan vind ik 19K voor een compacte wagen eigenlijk bijzonder hoog, (laat staan dat het niet eens de populaire duitse wagens zijn)
Jurgen zegt
45k nieuwprijs is ook een veel te hoge prijs om te betalen voor zo’n auto, en vergeet niet dat alle subsidie uiteindelijk ook mee afschrijft.
minimoke1984 zegt
Die van 19k hebben dan ook al ruim 150k gelopen… en dan is er 60% afgeschreven. Zoek je een vergelijkbare op benzine dan is er meer afgeschreven (percentueel).. dus tja zeg t maar. Zou dan altijd voor die EV gaan. Weinig tot geen problemen en er zit bij Hyundai nog garantie op!
geenidee1975 zegt
Dit is ook bij ons in NL al aan de gang hoor. Niet alleen met Tesla, maar met alle EV’s die goed scoren/scoorden in het Lease-segment. Mijn E-tron in de meest volle versie is van 110K naar 50K gegaan in 3,5 jaar tijd (en bijna een jaar te koop gestaan…). Dahaggg centjes en dahaggg persoonlijke EV-honger. Twee zzp-collega’s met een Model 3 en Model S zijn eind vorig jaar door de leasetermijn heen gegaan en kregen ‘m niet verkocht (of wilden de absurde afschrijving niet slikken) en rijden ‘m uit armoe nu maar privé op. Doe maar rondje Marktplaats: tweedehands EV’s zijn voor een prikkie (i.r.t. nieuwprijs) op te halen. Je kunt ook precies zien wie zijn EV net te koop heeft staan en wie zich na lang wachten maar neer heeft gelegd bij die dumpprijzen. Vergelijkbare E-trons en Tesla’s staan geregeld met een verschil van 10K te koop… spartel spartel.
stekkerkoning zegt
Een dure auto gaan rijden omdat ‘ie zo goedkoop is en dan aan het eind van de rit klagen dat ‘ie té goedkoop is. Dit heet marktwerking. Jammer genoeg wordt de consument die van zijn eigen centen een auto koopt bang gemaakt, omdat de batterij het wel eens niet zou kunnen houden (valt heus mee in de praktijk) en vanwege de wegenbelasting die op komst is (matige beleidskeuze). Doet weinig goeds voor de restwaarde.
geenidee1975 zegt
Dat is mijn punt niet. Die E-tron kocht ik bovendien van eigen geld en niet zakelijk… Het punt is dat EV’s extreem snel afschrijven: sneller dan de fossieltjes. Dat komt allemaal bovenop marktkenmerken waar alle auto’s last van hebben en waar de gestegen rente de grootste boosdoener (of goeddoener: het is maar net hoe je het bekijkt) is. EV’s zijn voor de zakelijke markt lekker gemaakt en komen nu de particuliere markt in en daarmee krijgt de EV-markt een reality check. Indien niet zwaar gesubsidieerd geloven we er als particulier niet in. Kun je van alles van vinden, maar het is een simpel feit. Hybride daarentegen doet het juist weer beduidend beter in de tweedehandsmarkt. Kortom: doorontwikkeling BEV via zakelijke markt -> nu tijdelijk kapitaalvernietiging voor de eerste, brede golf BEV’s door particulieren die langzaam wennen via PHEV’s. Elke volgende golf BEV’s zal minder hard dippen op de tweedehandsmarkt, maar het vraagt gewoon erg veel tijd. Of gewoon striktere wet- en regelgeving en subsidiëring, maar that ain’t gonna happen.
stekkerkoning zegt
Als het van eigen geld is en niet wegens louter zakelijk gewin, verandert dat het verhaal. Je behoort dan bovendien tot een minderheid die niet vooral elektrisch is gaan rijden door een prijsprikkel. Jouw reactie op mijn reactie is ook wat rustiger, ik sloeg zeker ook aan op het wat te populaire toontje.
Hoe dan ook, uit je laatste bericht blijkt dat je de markt goed begrijpt. Samenvattend. Elektrische auto’s zijn relatief goedkoop, zeker gezien de oorspronkelijke nieuwprijzen en de nog altijd lage kosten voor bezit en gebruik (opladen kan voor weinig, onderhoud nauwelijks nodig). Auto’s met een verbrandingsmotor zijn juist vrij duur, de nieuwprijzen in ogenschouw nemend.
Alsnog zijn het de wetten van de markt. Er is vraag naar auto’s op benzine. Nieuwe auto’s zijn duurder geworden, het autobezit groeit. Meer en meer mensen vissen in de vijver die niet overloopt van tweedehands auto’s. Elektrische auto’s zijn nieuwlichterij en eng, trekken over het algemeen een publiek dat goed weet wat het wil, tenzij de prijs dusdanig laag is dat nadelen, terecht of onterecht, voor lief kunnen worden genomen.
En dat het behoorlijk afschrijven is op een auto die meer dan honderdduizend euro kostte, lijkt me, hoe spijtig dat voor jou ook mag zijn, geen nieuws.
fanboy zegt
@geenidee1975: Het wordt dus nu meer een kopersmarkt.
Je koopt nu goede EVs voor weinig. Een Model 3 voor straks 15K is veel auto voor weinig geld.
Die Audi’s zijn een beetje zwaar, maar zitten wel goed in elkaar.
Overigens, als je nu een nieuwe Tesla koopt voor net iets boven de 40K is dat volgens mij nog steeds prima. Ze zullen vast nog wel een keer iets zakken, maar veel meer kan dat niet zijn. Hij zal nog steeds afschrijven, maar dan normaler.
Ik ben wel heel blij dat ik destijds toch maar niet 50K had afgetikt voor een nieuwe Model 3 standard range. Dat overwoog ik toen, als particuliere aankoop. Uiteindelijk voor 23K een Ampera-E gekocht die even ver kwam, en ja die is nu ook flink gezakt, maar de schade valt allemaal wel mee, we zijn ook alweer 4 jaar verder. Dus acceptabele afschrijving.
Wellicht stap ik alsnog over op een Model 3 met zeer weinig verschil.
minimoke1984 zegt
Tja die E-Tron is ook, itt een Model 3 of S een echt energie slurper en dus voor de meeste mensen die shoppen in t tweedehands segment niet interessant. Die 3 of S verbruiken minder dan de helft van een E-tron en dan kan je dus nog steeds, als je slim laad, heel goedkoop rijden, zeker tov vergelijkbare diesels of benzine auto’s…
pomoek zegt
Haha, als het om EV’s gaat bericht autoblog alles op een “bepaalde manier”, of de prijs nu hoog of laag is:
Als er weinig goedkope EV’s zijn…
EV’s zijn te duur! Ze zijn de groene hobby van de havermelk latte drinkende elite! Waar blijven de goedkope EV’s voor de hardwerkende Nederlander (in hoofdletters)!
Goedkope EV’s dienen zich aan….
EV’s zijn te goedkoop! Je verliest enorm veel geld als je als hardwerkende Nederlander (in hoofdletters) een EV probeert te verkopen! De EV is de groene hobby van het havermelk latte drinkende plebs!
gilettelubbers zegt
Schrijven EV’s in het algemeen niet harder af omdat de doorontwikkeling zich in snelvaart aandient? Neem bijvoorbeeld een iD3 (first edition) of een Renault Zoë, wie wil er nog zo’n ding?
minimoke1984 zegt
Iedereen voor de juiste prijs..
nautique206 zegt
Autobedrijven zijn ook niet meer zo happig op gebruikte EV’s. Door alle prijsverlagingen van Tesla, en daardoor ook andere fabrikanten zijn de restwaardes flink gekelderd. Met flinke afwaarderingen op gebruikte EV’s als gevolg. Verder blijven ze langer staan en dat is met de huidige rentekosten ook niet erg prettig.
potver7 zegt
“Dit jaar zijn de prijzen enigszins gestabiliseerd […]”
Jongens, het jaar is amper begonnen… zullen we niet even wachten tot het 31 december 23:59u is voordat we conclusies kunnen trekken over de prijzen van Muskmobiles?
minimoke1984 zegt
Tja voor degenen die ze nieuw gekocht hebben(voor namelijk leasemaatschappijen) vervelend.. voor de particulier die wil gaat nu de 2e handsmarkt echt open. Vwb de S zal dat flink tegenvallen want klein aanbod(voor een veel mooiere auto in mijn ogen) voor de 3 geïnteresseerden die hebben nu keuze zat alhoewel 80% wit of zwart is.. maar ok dan nog steeds is t een superscherpe aanbieding en je kan er flink mee besparen op je auto kosten per jaar
wigboldus zegt
Ik snap maar al te goed dat er veel afschrijving is.
Wie wil een ev kopen met veel kilometers op de teller.
Wie wil een nieuwe accu of electric motor aanschaffen?
Wie wil beperkt zijn waar hij het onderhoud kan doen, en niet de auto in onderhoud kan hebben bij de plaatselijke Vakgarage?
Wie wil al die vendor lock?
Wie wil voor het bedienen van zijn auto afhankelijk zijn van de fabrikant?
Die simpele autos die waren zo gek nog niet, als er onderhoud was, meestal redelijk betaalbaar.
Het is zekerheid wat mensen zoeken, en gebruikte ev is toch een groot risico op een grote uitgave qua onderhoud, waar de aanschaf ook nog best hoog is.
En dan kun je beter een auto kopen van meer dan 15 jaar oud, want die zijn vaak nog redelijk simpel, en kunnen vaak ook nog een tijd mee.
kas_par zegt
Vergeet niet dat EV’s normaliter nauwelijks onderhoud nodig hebben… Weinig bewegende delen, geen vloeistoffen, nauwelijks slijtage van de remmen. En de accu gaat gemakkelijk 15-20 jaar mee, ook bij meer intensief gebruik.
kas_par zegt
Tja, Tesla is jarenlang overhyped geweest. Iedereen moest er ineens eentje hebben terwijl het in feite matige kwaliteit auto’s zijn met een dodelijk saai design. Maar ja, mensen betaalden grof geld vanwege het logootje op de auto. Nu de hype voorbij is stort het in en raak je die oude Tesla niet meer kwijt. Tesla wint het nog steeds wel qua accu technologie en software, maar verder vind ik het altijd vooral een beetje sneu als ik zo’n yup in z’n Tesla zie rijden: Heb jij je even mee laten slepen door een suffe hype en daar vervolgens een flink kapitaal aan uitgegeven (of nog steeds als het een leasebak is).
grandmasterb zegt
Nou de Tesla S vind ik van voren en opzij nog steeds veel fraaier dan een Porsche Taycan.
grandmasterb zegt
Weet je trouwens welke auto’s in NL echt snel afschrijven? …
Dure duitse auto’s, zoals BMW, kun je na 1 jaar al met 30-40% korting kopen (heb ik zelf gedaan), maar dan via parallelimport. Dat zal je bij Alfa Romeo niet lukken.