Niet deze jongens hierboven dus, maar Chinese bedrijven zijn volgens Tesla de grootste concurrentie.
Een dag geen Tesla-nieuws, een dag niet geleefd. In de week dat bekend werd dat een van de grootste gelovers in exorbitante koersstijggingen in de koers van Tesla voor 266 miljoen Dollar aan aandelen heeft verkocht, was main man Musk in China. De gelegenheid was in dit geval het 2021 World New Energy Vehicle Congress in Hainan, de meest Zuidelijke provincie van China bestaande uit een paar eilanden. Ah, couleur locale…
Gamen
Terwijl de gamende Chinese kindertjes schichtig op de klok kijken of hun toegestane drie uur al voorbij zijn om te gamen, steekt Tesla de Chinezen een veder in het achterwerk. De topman en grootaandeelhouder van het merk ziet de Chinese autobedrijven namelijk als zijn grootste concurrentie. Dit met name vanwege het feit dat de Muskias de Chinezen goed vindt op het gebied van software. Als dat dan maar zo blijft na de ban op gamen:
My frank observation is that Chinese automobile companies are the most competitive in the world, especially because some are very good at software.
Elon Musk, gamede als kind de hele nacht weg
De uitlating is natuurlijk een keiharde mep in het gezicht van onze Europese merken. Zijn zien zichzelf natuurlijk graag als het grote alternatief voor Tesla. Zeker de Volkswagen Group en Mercedes hebben inmiddels een forse arsenaal aan EV’s in het gamma. En BMW maakt bijvoorbeeld deze unit.
Excuus voor dat grafische beeld. Musk voegde er verder nog aan toe dat Tesla er alles aan doet om de dataveiligheid van haar klanten in China te garanderen. Een extreem belangrijke zaak uiteraard, waar Tesla ironisch genoeg recent voor in heet water geraakte bij de Chinese autoriteiten. Daar kan je je data immers altijd gewoon veilig kwijt.
Data security is not only the responsibility of a single company but also the cornerstone of the whole industry development. Tesla will work with national authorities in all countries to ensure data security of intelligent and connected vehicles. Tesla hopes to contribute to both a digitized future of shared benefits, responsibilities, and governance. With the rapid growth of autonomous driving technologies, data security of vehicles is drawing more public concerns than ever before. We figure it is necessary to address public concerns by applying appropriate technical measures.
Elon Musk, mensenrechtenactivist
Waarvan akte. Denk jij dat Musk gelijk heeft met zijn inschatting van de concurrentie. Of hebben ‘wij’ nog wel een kans? Laat het weten, in de comments!
bpc zegt
Heeft tesla een kans op lange termijn?
Iedereen zegt
Euh ja… Het duurt niet lang meer voordat ze meer winst maken dan BP.
Daremaster Co zegt
Zou maar eens onderzoek gaan doen voor Tesla de grootste market cap hebben van alle bedrijven :-)
Charles Taycan 4S zegt
Haha! Musk zegt hetzelfde in Europa over de Europese autofabrikanten als hij die daar toespreekt! Gewoon veer in de reet stoppen…😉
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: Nee hoor, alleen Herman Diess is zijn mattie.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, niet een onbelangrijk iemand in de automotive…😜
Redrum zegt
Tja, die arme man loopt ook maar gewoon achter de feiten weliswaar iets sneller dan z’n Europese conculega’s ….hoewel, ik vrees dat hij gewoon meer geluid maakt en een beetje ala Musk zich wil profileren waar hij trouwens erbarmelijk in faalt.
Uiteraard zullen het de Aziaten zijn.
Charles Taycan 4S zegt
@Redrum, heb wel veel respect voor Diess… hij gaat toch maar ff met een ID3 op vakantie naar Italië!😉 Respect!
Redrum zegt
@charles misschien heb je gelijk, op vakantie met de id.3 moet je inderdaad aandurven 😉
Pascal zegt
Hij zal over de Europese fabrikanten heus niet gauw roepen dat ze goed zijn in software…
mattr zegt
Wat een huichelaar is die Musk toch. Hoe hij zijn beloftes consequent niet waar maakt kan je inmiddels rechtuit liegen noemen, en nu probeert hij een wit voetje bij de Chinezen te halen omdat ze kritisch over zijn producten zijn.
Iedereen zegt
Flauwekul, feiten zijn gewoon feiten en de Chinezen lopen gewoon voor op Europa wat elektrische auto’s betreft en op software al helemaal.
Redrum zegt
Aanschuren tegen de Chinezen als buitenlandse constructeurs is gewoon nodig of ze pakken jouw fabriek af.
Zelfs als Chinees teveel winst maken en een wat ‘grote’ mond hebben, kan al reden genoeg zijn.
Hoe zou het nog met Jack Ma gaan???
Bereid je alvast voor, leer chinees en verwacht een 7/7 werkweek zonder al te veel loon. Ze komen eraan 🤫
Rick-dos zegt
Leuk voor hem dat hij dat vindt. Wist niet dat de hele auto-industrie zit te wachten op de almachtige z’n mening. Denk dat de Europese automakers eerder een ‘leuk voor ‘m’ moment hebben dan dat ze een mep op hun neus voelen.
Pascal zegt
De Duitse autobouwers hebben hooguit een “Leuk, dat wisten wij ook allang” moment als ze dit lezen.
flutterby zegt
@Rick-dos: de hele auto industrie niet maar gezien jij hier reageert jij wel ;-)
autorijdert zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Iedereen zegt
De hele auto-industrie heeft 100 miljard schuld per groep, Tesla heeft verhoudingsgewijs vrijwel geen schulden, spoedig wordt er geen diesel/benzine auto meer verkocht, Tesla staat dus mijlen ver voor op de Europese concurrentie, groeit ook nog eens veel harder en maakt veel dikkere winst per elektrische auto, sommige Europese groepen verkopen hun elektrische auto’s zelfs doelbewust met verlies, opdat ze maar winst maken met hun benzine/diesel auto’s die dus binnenkort niet meer verkocht worden, wat ga je met die fabrieken doen? Slopen? En het personeel? En ze hebben al meer dan 100 miljard schulden per groep, dus die zijn echt niet blij.
Pascal zegt
Klopt gewoon wat ie zegt. Terwijl velen niet verder kijken dan die paar dinosauriërs in Duitsland, benoemt hij waar het echte gevaar vandaan komt. Z’n opmerking slaat trouwens heus niet alleen op automotive gebied. Als er iets dom is, is het wel om de Chinezen te onderschatten.
Redrum zegt
En vooral als wij ze nog steeds wettelijk gezien. behandelen als een developing country (met alle uitzonderingen voor hen)…dat snap ik echt niet…
mashell zegt
Maar dat zijn ze toch ook? China heeft een groot aantal zeer welvarende steden met een hoog niveau dat Europa concurrentie aan kan doen maar het heeft ook een enorm groot en straatarm achterland.
mt03 zegt
Ja hij heeft gelijk
kniesoor zegt
Musk is simpelweg sluw. Altijd handig om te zeggen, dat het land waar je je op dat moment bevindt, het beste/mooiste/slimste land op aarde is. Het is wat dat betreft net een echte Amerikaan.
Sempiternal zegt
@amghans ‘T is soms beetje too much maar over het algemeen menen ze het heus wel. Amerikanen gaan doorgaans toch wel wat meer uit van het positieve en dat vind ik zelf persoonlijk een stuk prettiger dan dat zure negatieve Hollandse.
bmwfe zegt
Data veilig in China?? De overheid (de partij) volgt je overal via gezichtsherkenning. Er is wel weerstand; of dat hetzelfde redden betwijfel ik.
maferick74 zegt
Gast de bitcoin nu omhoog of omlaag? Ik vraag t voor een vriend
potjak zegt
Musk heeft zeker gelijk. BMW haalt de EV techniek bij Brilliance, Volvo bij Geely en zo zullen er nog wel meer Europese merken techniek gebruiken van de Chinezen. Chinezen zijn veel verder dan de Europeanen.
flutterby zegt
@potjak: de Taycan uit Kroatie en alleen Volkswagen lijkt zelf bezig te zijn om zelf de cruciale onderdelen van een EV te maken.
Redrum zegt
Toch niet in de id.3 en 4 ….
Sempiternal zegt
De Chinezen komen. Sorry. Zijn dr al. Heel lang. Ook in automotive.
vreekfonk zegt
De snelheid waarmee de Chinezen innoveren is zeker iets om niet te onderschatten. Niet alleen op automotive gebied worden ze steeds beter maar ook in B.v. ruimtevaarttechniek. Denk dat Musk gelijk heeft.
dolledries zegt
Koreanen ja.
frank2b zegt
Tuurlijk heeft-ie gelijk.
tinnemans zegt
Tsja, dat is niet zo’n hele moeilijke. De Gouden Eeuw van de VS is ondertussen wel voorbij en die van China begint net.
donstorm zegt
De hielenlikker. Heeft natuurlijk veel te verliezen in China.
Paul58 zegt
@donstorm: hij heeft toch gewoon gelijk? Je ziet toch hoe bijvoorbeeld een VW flink heeft gestoeid met software en de Chinezen juist erg goed zijn met software. Daarbij ook snel zijn met innoveren in het algemeen.
Niek zegt
Musk heeft gelijk en vergeet de Koreanen niet, die zijn op elk gebied van automotive ook verder dan Europa en Amerika
Daremaster Co zegt
Heel simpel, de Europese BEV’s zijn te dom. Het is als het verschil tussen een “Mobiele telefoon” (Nokia) of de “Smart phone” (iPhone of Galaxy etc). Hoeveel mensen lopen er nog rond met een Nokia met drukknoppen-toetsenbord?
En de Bull (Ark Invest) die 266 miljoen in aandelen verkocht doet dit om hun portfolio op 10% te houden, niet omdat ze er niet meer in Tesla geloven.
Dit is echt weer een verhaal van de klok en de klepel..
Redrum zegt
Correct ivm ark….een beetje op de hoogte zijn van de dingen is altijd goed als je ergens over schrijft maar dat was zoals gewoonlijk niet de bedoeling.