Al zijn de gevolgen voor de Nederlandse markt nog niet helemaal duidelijk.
Het gaat goed met de productie van de Tesla Model Y. Eerst bleek de auto eerder te worden geleverd, nu zegt Tesla de AWD-versies te hebben verbeterd. In de laatste kwartaalcijfers zegt Tesla namelijk ontwikkelingen te hebben gemaakt in het all-wheel-drive-systeem, met een langere range tot gevolg. Waar de Amerikanen eerst nog 280 mijl konden rijden, is de aangegeven reikwijdte nu 315. Allemaal op basis van de Amerikaanse EPA-norm, natuurlijk. Omgerekend naar kilometers is de verbetering zo’n 55 kilometer en kunnen Model Y’s nu 507 kilometer op een acculading rijden.
Hier wordt het alleen een beetje vaag. Volgens de Amerikaanse site is de range van zowel het Model Y Long Range- als het Performance-model gelijk, met die eerder genoemde 315 mijl. Volgens de Nederlandse configurator blijft de actieradius van de Long Range echter langer. De Performance kan 480 kilometer, de Long Range 505 kilometer, allebei op basis van de WLTP-norm. Saillant detail: bij de onthulling sprak Tesla nog van een WLTP-actieradius van 540 kilometer voor de Long Range. Wat het geheel allemaal nog minder duidelijk maakt.
Half miljoen Tesla’s
In de kwartaalcijfers gaat Tesla nog even in op die productiedata. De productie begon deze maand, leveringen starten eind dit kwartaal. Ga er maar vanuit dat hiermee Amerikaanse leveringen worden bedoeld, de Model Y hoef je dus nog niet op gele platen te verwachten. De fabriek in het Californische Fremont kan nu in totaal 400.000 Model 3’s en Y’s per jaar bouwen, halverwege dit jaar moet dat gestegen zijn naar 500.000 auto’s per jaar.
Even ter illustratie: vorig jaar bouwde Tesla 302.301 Model 3’s. Tenzij Musk ineens minder 3’s wil gaan bouwen, blijft het derde model uit de S3XY-strategie dus de meest belangrijke auto voor Tesla. Als we dan toch bezig zijn; vorig jaar produceerde Tesla in totaal 62.931 Model S en X’jes.
Geld komt ook aan bod in de kwartaalcijfers (uiteraard): Tesla heeft weer een winstgevend kwartaal achter de rug. In het laatste kwartaal van 2019 kende het Amerikaanse bedrijf een nettowinst van 105 miljoen dollar, ofwel 95,4 miljoen euro. Dat is iets minder dan het vorige kwartaal, maar het blijft knap dat ze twee keer op een rij winst weten te maken. Kan de Model Y ze aan een derde winstkwartaal helpen?
flutterby zegt
65k is toch erg veel geld voor een massaproductie Tesla, zeker in 2021.. Misschien dan toch maar weer een Model 3.
koeberg zegt
64K is voor de Long range. Dat is veel geld, maar het verschil met de long range model 3 is slechts 5K.
detroitv8 zegt
@koeberg: voor 5K meer een nog lelijkere auto, netjes.
vaakbenjetebang zegt
Dat is bij BMW met de X-modellen vast niet heel veel anders…
hotze zegt
Net zo’n gedrocht als de Model X.
flutterby zegt
@koeberg: klopt, al heb ik bij de 3 genoeg aan de SR+. Voor €70k de Y Performance klinkt wel als een goede deal.
Design_Driven zegt
Wat is nu eigenlijk het voordeel van de Y over de 3. Zelfde formaat maar meer hoofdruimte (en lelijker)
Paul58 zegt
@sketcher: precies dat. Ik vind het ook belachelijk en zou niet snel een hogere auto kopen (heeft eigenlijk alleen maar nadelen). Alleen meer hoofdruimte is misschien prettig als je vaak mensen achterin hebt zitten. Niet alleen bij Tesla uiteraard maar ook een GLC vs C klasse of een Guilia vs Stelvio etc etc. De sedan lijkt mij gewoon de betere auto tov hoog, lees (midsize) SUV
Paul58 zegt
@kevin1989: edit; daarentegen snap ik Tesla en andere autobouwers wel dat ze dit soort modellen ontwikkelen simpelweg omdat er een grote vraag naar is.
bernoulli zegt
@sketcher: met de Y kunnen de Teslarijders nog meer uit de hoogte doen. ?
harrie zegt
Grote 5e deur ipv die brievenbus van de 3 maakt hem toch wel een heel stuk praktischer.
olivier420 zegt
@sketcher: ómdat we met z’n allen een cross-over enorm GEIL vinden. Ofzo. Ik vind m lelijk (net als alle cross overs).
flutterby zegt
@sketcher: 1500 liter met de achterbank plat en de eerder genoemde hatch.
evdw zegt
Het is eigenlijk een hatchback en dus makkelijker grote dingen achterin leggen en daarnaast is er een 3e zitrij mogelijk wat bij de 3 niet kan.
crepito zegt
Veel meer ruimte en een elektrische hatch. En evt 2 kinderen op 3e zitrij.
tourannetje zegt
@sketcher: het lijkt wel een zwangere dolfijn! Maar op de configurator en van achter het stuur zie je dat helemaal niet. En voor 3200 extra bestel je zelfs een 7 persoons! De model X is ook net een opgepompte S en dat heeft ook bijna niemand tegen gehouden.
jamesatthewatercooler zegt
@hoytje, lees anders het gehele bericht even.
E.e.a. hangt van de wieltjes af, en AWD/RWD.
camber24 zegt
@jamesatthewatercooler: lees anders gewoon even hoe de schrijver daadwerkelijk heet
hayte zegt
“Due to continued engineering progress of the Model Y all-wheel drive (AWD), we
have been able to increase its maximum EPA range to 315 miles, compared to our
previous estimate of 280 miles.” Ze maken zelf specifiek melding van AWD.
moveyourmind zegt
De Model S en model X hebben denk ik hun hoogtepunt wel zo’n beetje gehad 62.000 auto’s in een jaar voor twee modellen is niet veel.
Dat haalt zelfs Alfa Romeo nog met gemak.
metalmike zegt
@moveyourmind: Is ook niet zo gek voor auto’s van 8 en 5 jaar oud.
Uiteraard zijn er bij de Model S flinke updates geweest, maar het blijven oude modellen in de ‘normale’ cyclus.
hotze zegt
Ze zien er nog modern genoeg uit. Maar met de 3 als goedkoper alternatief laat men de S staan.
FieRo zegt
@moveyourmind: zoek maar eens plek voor al die auto’s. Ik heb geen statistieken maar ik denk dat Tesla in de beginjaren best hard gegroeid is tov de beginjaren van de gevestigde merken. Natuurlijk zit daar soms 100 jaar tussen en daarom gaat de vergelijking nu mank.
crepito zegt
Das wel ff een andere prijsklasse…
jpoers zegt
En wat is het Nederlandse trekgewicht van de y??
crepito zegt
Ze zeggen toch letterlijk voor de AWD-versie..
crepito zegt
Knap, de productie met ruim een half jaar vervroegen. Leveringen starten al in maart, terwijl experts op AB nog sprake van een concept…. en het siert ze dat ze de range blijven oprekken.
superfunky zegt
Tjonge, tjonge. Leer eens cijfers van een bedrijf lezen: Tesla maakt geen winst. Over 2019 is het verlies $862 miljoen.
Operational result is positief, maar dat is verkopen -/- kosten van productie, maar exclusief tal van relevante posten. Bizar hoe weer hele volksstammen de verdraaide verhaaltjes van de Muskias voor waarheid aanneemt. Zoals (in de call) dat Tesla nu in zijn eigen cash behoefte kan voorzien, larriekoek, er moet nog altijd geld bij.
hayte zegt
Over 2019 hebben ze inderdaad verlies gedraaid, maar over het laatste kwartaal van het jaar niet.
ty5500 zegt
Er staat toch echt wel kwartaal in het artikel.
Dutchdriftking zegt
De ideale taxi krijgt een nóg grotere range. Toch fijn.