Elon Musk geeft ons de ‘D’. De snelste Tesla uit de geschiedenis van Tesla.
Vorige week bracht Tesla’s mede-oprichter en huidige CEO Elon Musk het internet in vervoering toen hij op Twitter aangaf binnenkort zijn ‘D’ aan de wereld te laten zien. Het werd, zoals verwacht, geen Model D, maar een Tesla Model S met vierwielaandrijving. Voluit heet ‘ie Tesla Model S P85D.
Heeft Tesla nu een supercar?
Waar de reguliere Model S er slechts één heeft, is de P85D met twee elektromotoren uitgerust. De tweede krachtbron is voorin gemonteerd en drijft de voorwielen aan, waardoor de elektrosedan vierwielaandrijving heeft. De extra aandrijving zorgt voor een ware acceleratie-explosie, want de P85D sprint in 3,2 seconden naar de 96 km/u (60 Mph). Een volle seconde sneller dan de reguliere P85. Reden genoeg voor diverse Tesla-medewerkers om ‘m meteen om te dopen tot de “snelste sedan ooit”. En toegegeven, met deze sprintcijfers zitten ze doodleuk op de tijd van de McLaren F1 – één van Musks eerste auto’s.
De opbouw
Het vermogen van de achterste elektromotor is met 476 pk gelijk gebleven. Voorin werd een iets minder krachtig exemplaar geplaatst, die 224 pk levert, om op een totaalvermogen van 700 pk uit te komen. Door de extra hardware stijgt het gewicht wel met 132 kg, naar een totaal van 2239 kg. Opvallend genoeg neemt de range door het extra gewicht niet af, maar zijn er juist extra kilometers beschikbaar: 458 in plaats van 442 km. De engineers van Tesla hebben ervoor gezorgd dat er constant wordt gemonitord welke motor op welk moment de meeste power aankan, waardoor de krachtverdeling tussen voor en achter per milliseconde kan worden aangepast.
Het platform van de P85D: motor aan de voor- en achterkant
De levering van de Tesla Model S P85D zou – in de VS althans – eind dit jaar moeten beginnen, waar hij 120.000 dollar gaat kosten. Tesla Nederland laat aan Autoblog weten dat de levering in Nederland een aantal maanden daarna van start gaat. Van de minder krachtige varianten komen ook Dual Motors-uitvoeringen, met onderstaande specs.
De tweede verrassing: Autopilot
Op het evenement waar de P85D werd aangekondigd, liet Musk ook zien wat ze qua autonomie gaan doen. De Model S zal worden uitgerust met een autopilot-functie. Geen volledig autonome Google-achtige auto, maar functies zoals adaptieve cruise control, het lezen van verkeersborden, en het keurig binnen de wegbelijning blijven als de bestuurder zich bewusteloos heeft geaccelereerd en de laterale krachten van 1G in de P85D te veel werden. Ook komt en er een autonome parkeerfunctie, waarbij de Model S zelfstandig een parkeervak instuurt. Deze functies – overigens al veel langer aanwezig op de concurrentie van de Model S – worden mogelijk gemaakt door de auto uit te rusten met een ultrasone sonar, radar, en een 360 graden camera. We gaan er vanuit dat ze hiervoor bij Mercedes hebben geshopt, aangezien ze daar een contract mee hebben en er wel vaker onderdelen weghalen.
De autonome functie komt zowel naar de reguliere Model S als het 700 pk sterke acceleratiebeest, de P85D.
SlashGear nam op het Tesla-evenement in Los Angeles plaats naast een Tesla-medewerker in de P85D (ze lieten niemand zelf rijden) en filmde de absurde acceleratie.
knipperlichtje zegt
Holy shit, kijk nu al uit naar de versusvideo’s!
jag00 zegt
Heerlijk toch, dit maakt de tesla keuze wéér makkelijker!
bofkont zegt
@jag00: Voor degene die het kan betalen ;)
gregorius zegt
Lijkt me dat het hard gaat met die batterijen als je beetje gaat spelen met je 700 pk.
Maar natuurlijk wel erg vet dit ding.
maarteno zegt
@gregorius: true…maar juist omdat het elektrische aandrijving is kan je nog veel gemakkelijker output en dus verbruik managen op wat je van de auto vraagt. Dus met normaal rijgedrag verlies nauwelijks range (16km blijkbaar) en als het nodig is krijg je zieke prestaties. Ik heb best al wat snelle auto’s gereden en mocht laatste een keer in de langzaamste Tesla S rijden en dat volledige koppel dat direct beschikbaar was zorgt ervoor dat het zoveel sneller aanvoelt. Dus deze moet echt ziek aanvoelen….
Voor 95% van de NL samenleving is de range van de S echt meer dan voldoende voor dagelijks gebruik en dan heb ik het over de 65 versie. Dus 16km minder op de je 85D moet je best kunnen hebben. Maar constant full pulle zal je de 442km niet halen nee. :-)
moveyourmind zegt
@gregorius: Wellicht is de tractie op vier wielen juist wel weer positief voor de range in de winter doordat bij accelereren de tractie naar de wielen met het meeste grip gaat. Dat gaat natuurlijk in mindere mate ook op bij regen en zelfs bij droog weer.
Jochempie zegt
Leuke volgende stap, maar laten ze nu ook maar met een 800 km+ range en <2000 kg versie komen, ook als die minder snel is…
mashell zegt
@Jochempie: maar dat is veel moeilijker dan een 5 meter lange luxe reiswagen met een enorme accu te bouwen. Ze proberen eerst winstgevend te worden in het luxe segment (betere marges).
beunhez zegt
Youtube filmpjes in een artikel openene bovenin het artikel en autojunk filmpjes wil hij niet laden. Moet k eerst naar de browser versie gaan..
bimmerfanatic97 zegt
Wel ongelofelijk hoe snel tesla haar techniek ontwikkelt en een goed imago opbouwt! Een mooie toevoeging op de markt
guusboum zegt
Als tuners de voorste electro motor weten op te voeren naar hetzelfde vermogen dat de achterste heeft, zie ik leuke dingen gebeuren :) nu ook al trouwens, zieke auto!
Bartholomeo zegt
@guusboum: een elektro motor kan je niet opvoeren. Die kan simpelweg niet meer dan 100% geven ( met dezelfde input)
De. Reden voor een minder krachtig exemplaar zal wel ruimte gebrek en gewicht zijn.
super zegt
@Bartholomeo:
als kind had ik al ontdekt dat m’n 12volt modeltreintje een stuk harder ging als ik er 18volt op zette, lijkt me dat een soortgelijke fysica geldt voor een tesla…
Donstil zegt
@super: Maar natuurlijk, als je uit bent ik het doorbranden van die motor dan is dat de manier waarop je het moet doen :)
tupperware zegt
@Donstil:
Zelfs bij gelijk voltage kan je een E-motor toch harder laten lopen. Alles hangt dan af van de ontlaadspanning en het ampèrage. Dat had ik 30 geleden al door toen ik nog druk in de weer was met RC-autootjes.
Het probleem met te hoge voltages was destijds dat je de koolborstels opvrat en die hebben de huidige motoren niet meer. Je moet er nu wel belachelijk veel spanning op zetten wil je ze uit laten fikken.
jack_abarth zegt
@Donstil:
Kunt ook je zuigers door de kop laten boren…
Simpel: Opvoeren is afvoeren
erwh zegt
@Bartholomeo: een elektromotor kan juist wel (tijdelijk) meer leveren, tot wel 160%. Koeling is de beperkende factor.
henkhupelschoten zegt
Bizar dat is het
utr1984 zegt
458km range? Officieel is dat 502. In de praktijk ligt rond de 400, niettemin ontzettend goed.
476 pk is trouwenw piekvermogen, specs zeggen 421 pk.
bram95 zegt
Wat is z’n topsnelheid? Nog steeds die 200 km/h?
kemp86 zegt
@Bram95: 155 MPH dus 250 km/h voor de 85kW modellen volgens mij.
kemp86 zegt
@kemp86: Wel alleen de 85kW D modellen de normale zonder dual motor nog steeds 210 km/h
lennart81 zegt
Een lees een storende fout, de range neemt niet af, maar juist toe met 16km! Zie dit interview met USA Today waarin Elon dit verteld: http://insideevs.com/tesla-ceo-elon-musk-talks-dual-motor-awd-model-s-auto-pilot-video/
super zegt
nu nog van die lelijke en on-ergonomische touchscreen bediening af…
utr1984 zegt
Volgens de Tesla site krijgen ook de 60 en 85 versies mogelijkheid tot 4WD.
gallardogt zegt
Hoe staat het met de KERS remmen met al dat gewicht? Is de declaratie ook van 96 km/u naar 0 ook in 3,2 seconden?
thomcarspotter zegt
En hij ziet er precies hetzelfde uit?
utr1984 zegt
@thomcarspotter: zie teslamotors.com. Je hebt tech pakket, 21″ en luchtvering op de P85D.
Den zegt
Wow!!! Heel gaaf!
utregcity zegt
Doe maar ééntje!
rolov zegt
Hotdamn. Die wens ik.
baasbas zegt
Leuk, denk niet dat het snel gaat vervelen. Je eigen Space Mountain… en je kan nog sturen ook
bofkont zegt
Bizar :)
Zag laatst eentje weet niet hoeveel vermogen, maar als je ziet hoe makkelijk zo’n ding snelheid maakt op de invoegstrook en verder. Zal geniaal bizar aanvoelen zoveel directe koppel/vermogen.
Michiel1 zegt
Laatst een paar dagen die P85 gehad en dat was al zo ziek veel sneller als 98% van wat je tegen komt op de weg, die P85D moet echt ziekelijk zijn! Oja en constant wielspin hebben bij het wegrijden bij een stoplicht….
utr1984 zegt
@Michiel1: Met 4WD dat 10x sneller werkt dan een normale 4WD lijkt me dat niet.
utr1984 zegt
Je hebt ook een 60D, 85D en dus de P85D. Nieuwe opties komen beschikbaar (veel veiligheidsvoorzieningen) en optiepakketten worden aangepast. 85D heeft overigens ook al bijna een topsnelheid van 250 km/u. Dit wordt nice!
berlinetta zegt
Wel bizar zeg. Begint echt een heel interessante speler op de markt te worden. Nu dat gewicht nog eens met minimaal 500 kg omlaag proberen te krijgen, maar dat zie ik in de toekomst wellicht nog wel gebeuren.
gash zegt
Wow, 700pk en dat is dan nog zonder turbo of compressor. Als tuners hiermee aan de slag gaan…..
Corrado16v zegt
Ik vraag me af hoe dit het op het circuit doet, erg snel op de acceleratie, maar ik vraag me af hoe ruim 2 ton zich door de bochten laat sturen?
baasbas zegt
@Corrado16v: De E63, M5, XF-S en RS6 schurken ook tegen de 2 ton aan. Het verschil is 10 à 15 procent. Dat lijkt me nog te overzien. Maar eerdergenoemde zijn ook geen circuitbeesten. Leuk voor een keer, maar voor trackdays kan je beter uitwijken naar iets anders. Kan me niet anders voorstellen dat hier hetzelfde voor geldt?
berlinetta zegt
@baasbas: Maar je hebt het dan wel over merken die al enkele decennia ervaring hebben met het bouwen van zulke snelle wagens. Lijkt me niet dat Tesla ook al op het gebied van wegligging mee kan komen.
tupperware zegt
@berlinetta:
Chassis engineers kan je gewoon inhuren. Gezien de banden van Tesla met Lotus zit dat echt wel goed. Lotus drijft op de engineering tak en die werken voor meer bedrijven dan je denkt. Tel daar het laagste zwaartepunt in zijn klasse bij en reken er maar op dat zelfs een M5 er een lastige klant aan heeft.
Ik heb er op Zandvoort al één een R8 compleet het snot voor zijn ogen zien rijden..
baasbas zegt
@berlinetta: Als je wilt concurreren met de gevestigde orde dan moet je ook presteren. Overigens ben ik er niet bang voor hoor
amg65 zegt
@corrado16v: het scheelt dat het accupakket op de bodem ligt, dus het gewicht ligt dicht bij de grond.
drf76 zegt
@gash waar had je die turbo of compressor op willen zetten?
tvr1974 zegt
leuk.. maar (veel) te duur nog… Over jaartje of 10 is die techniek stuk goedkoper… Dus tegen die tijd ga ik misschien is kijken.. Nu mogen anderen de ontwikkeling betalen..
utr1984 zegt
@tvr1974: Noem eens een auto die net zo snel is voor hetzelfde geld dan? En wat dacht je van verbruikskosten? Dat is ook al stukken lager. Een BMW 535 kost evenveel als de standaard Tesla (beiden 306 pk), maar de Tesla is sneller, ruimer en goedkoper te rijden. Nu jij weer :)
sergeklapwijk zegt
Extra gewicht, vermogen en toch 10% meer range! Petje af voor de engineers. Hoe rap zal de nieuwe Roadster zijn?
sergeklapwijk zegt
Typo, geen 10% maar 10 mijl ofwel 16 km
utr1984 zegt
http://vimeo.com/108560015
“Normal, Sport and Insane button.” Geniale naam :D
baasbas zegt
wat houd je over als bagageruimte?
tupperware zegt
@baasbas:
Zolang je er niet met z’n zevenen in gaat zitten, meer dan genoeg.
De bagageruimte voor zal wat kleiner zijn, achter verandert er niks, nakkes, nada..
w0o0dy zegt
@baasbas: tenzij je de 2 zitjes in de achterbak gebruikt: genoeg!
utr1984 zegt
@baasbas: 894,8 liter. 150 liter voor, maar dat zal marginaal minder worden.
baasbas zegt
@utr1984: Wicked. Was wel benieuwd want de bagageruimte is nu een van de USPs. Wel een die het meeste over het hoofd wordt gezien denk ik, maar toch. Voor mij zou het uitmaken
wimbers zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
schellekens006 zegt
Blijft een snelle maZda 6
Corrado16v zegt
potjedorie, dat is rap! Is die range een beetje reëel? Of is dat op de provinciale weg, met cruisecontrol aan een wind in de rug?
tvr1974 zegt
@Utr. Qua specs is leuk..en er is geen vergelijk. Maar voor mij zijn er momenteel nog meer na dan voordelen..In Duitsland als ik naar Berlijn (ca 700 km, Frankfurt 550 of München 850) wil heb ik een probleem.. Zeker als je net als ik met 180 op de cruise rijdt..
Maar ik hoop dat de range snel verbeterd wordt.. Persoonlijk verwacht ik meer van waterstof zo meteen. Electra is leuk voor treinen maar om het op te wekken zijn momenteel nog steeds grote centrales nodig.. Water is overal voorradig en kost veel minder nog dan 1kwh. kijk maar naar je water en elektra rekening..