Hoe win je een oorlog? Juist! Met geld. En dat doet Tesla dan ook en gebruikt de miljardenwinst.
De EV-markt staat onder hoogspanning! Bijna elk merk doet mee en veel autofabrikanten willen in de toekomst alleen nog maar elektrische voertuigen maken. Beter voor het milieu enzo. Maar goed, hét automerk te verslaan in de EV-oorlog is Tesla. Maar die heeft een bijzonder goed gevulde oorlogskas en heeft het lef dat in te zetten.
Tesla miljardenwinst
Elon Musk is de CEO van Tesla en is niet vies van wat geld uitgeven (hallo Twitter). De beste man is dan ook een van de rijkste mensen op aarde, dus hij heeft wel wat geld op de plank liggen. Dit komt onder meer doordat Tesla op dit moment de meeste winst maakt per auto. Veel meer dan alle andere merken. Het bedrijf laat zien in de cijfers van het derde kwartaal van 2022 dat het 15.653,- dollar brutowinst maakt per voertuig. Dat is niet mis.
Dit is bijvoorbeeld twee keer zoveel als bij Volkswagen en zelfs vier keer zoveel als bij Toyota, dit komt naar voren in een analyse van Reuters. Tesla krijgt dit onder andere voor elkaar door de productiekosten beheersbaar te houden. Daarvoor heeft het bedrijf flink wat geld geïnvesteerd in nieuwe productietechnologieën. Denk aan grote gietstukken om kleine metalen onderdelen te vervangen. Of dat de productie van de baterijen nu in eigen beheer gemaakt worden.
Afgelopen jaar liet Tesla de prijzen van de auto’s ook oplopen. Net zoals de concurrenten. Oorzaak? De tekorten aan halfgeleiders en andere materialen hielden de autoproductie tegen. Oh ja, er was ook gewoon veel vraag naar Tesla’s.
Strijd
Maar nu heeft Tesla plotsklap de prijzen bijgesteld. Het bedrijf zet de miljardenwinsten in om hun auto’s goedkoper aan te bieden en hierdoor meer afzet te genereren. Dit is natuurlijk tegen het zere been van de andere autofabrikanten.
Zij hebben niet zoveel geld om een dergelijke move te maken. Zeker de zwakkere spelers met lage marges zullen dit voelen. Fabrikanten die het kunnen, volgen nu. Met name de Chinese automerken zoals BYD en XPeng verlagen nu tevens hun prijzen. Echter, niet met zoveel geld als Tesla.
Voorlopig is er nog geen winnaar uit de strijd gekomen. Duidelijk is wel dat Tesla het voortouw neemt en niet bang is om een eerste stap te zetten.
Mazdos zegt
Goede aanbieding van Tesla, net de 3 ingeruild op een Y.
tortuga zegt
Daar was toch een artikel over tijdje terug?
Slimme zet!
none1234 zegt
Slim? Door je te laten naaien met een product dat 4x meer marge heeft? Ik noem het eerder dom.
TheMaster zegt
Dom is hooguit jouw reactie, want dit is enorm kortzichtig! De TOC is bij een Tesla zo enorm laag TOV concurrenten (EV en ICE), dat dit een hele slimme zaak is.
none1234 zegt
Je trekt hier continu aan het kortste eind, dus waarom zou ik je geblaat van TOC tov andere EV’s nu wel moeten aannemen.
steephh zegt
@none1234
Welk product heeft dan 4x minder marge?
Flutterbear zegt
Bij de concurrentie betaal je nog meer voor minder. Wat maakt de marge uit die ze maken?
janboel zegt
Zeker goede aanbieding. En heeft me over de streep getrokken om m’n X in te ruilen voor een Model Y Performance.
koeberg zegt
Prijzenoorlog! :D
none1234 zegt
Kortzichtig, is de concurrentie dood, gaat de prijs omhoog. Alhoewel ik me afvraag hoe dat met EV’s gaat, die blijken nogal makkelijk te produceren, gezien het nieuwe aantal fabrikanten.
karhengst zegt
Ironisch wel dat juist de bestaande merken er dan zoveel moeite mee hebben. Maar wellicht heeft dat vooral te maken gehad met de marges op hun reguliere modellen.
Ja, kleine A- en B-segmenters viel weinig op te verdienen, maar kijk je naar de de merken die met Tesla concurreren, BMW en Mercedes bijvoorbeeld, deden zij in die segmenten toch al niet mee. Die financieren hun EV’s met hun benzine-/dieselgestookte modellen waar meer dan genoeg marge op zit.
Je ziet nu sowieso al dat BMW z’n concept aan het heroverwegen is: Weg van compleet individueel samengestelde modellen en alles dezelfde hardware meegeven, terwijl je de opties via software koopt.
berlinetta zegt
Ik denk dat de traditionele merken hun miljardeninvesteringen in brandstofauto’s zoveel mogelijk willen terugverdienen. Zolang er vraag is naar brandstofauto’s zullen ze die ook blijven verkopen en daar aandacht aan blijven geven.
none1234 zegt
Iedereen is aan het heroverwegen. Bij bmw is het al een ‘dalende lijn’ de laatste 15 jaar of zo. Het zou me niet eens verbazen dat we wereldwijd over de piek van keuze mogelijkheden / consumeren zijn.
Er moet verantwoord geproduceerd worden, minder afval gecreëerd dus we krijgen steeds meer eenheidsworst.
flatsix010 zegt
Geen Tesla fan, maar dit is toch top? Zet lekker druk op de prijzen en efficiënte productie/ontwikkeling. Indien winst van dezelfde entiteit wordt ingezet om de prijs te drukken en winst te verlagen is daar niks op tegen. Kunstmatig lage prijzen en/of winst van een andere entiteit (kijk naar amazon) gebruiken daarentegen niet.
none1234 zegt
“miljardenwinsten in om hun auto’s goedkoper aan te bieden en hierdoor meer afzet te genereren”
Ik snap dit niet helemaal, ze maken toch nog steeds marge op die autos, het is toch niet dat ze onder de kostprijs worden verkocht.
CYBRTRK zegt
Die zin klopt niet inderdaad. De winst per auto is nu minder dan voorheen, maar nog steeds positief. Dus de winst zal minder hoog zijn, maar ze hoeven (in tegenstelling tot andere fabrikanten) geen geld bij te leggen.
flatsix010 zegt
Natuurlijk. Maar Tesla had dus gemiddeld €15k per auto marge. Als ze dit terugbrengen naar €7,5k maken ze evenveel winst per auto als VW. En objectief gezien waren Tesla’s tegen de oude prijzen al goed geprijsd tov de concurrentie.
EV’s hebben daarbij steeds minder differentiatiepunten behalve design en afwerking. Vrijwel iedere nieuwe EV heeft de gewilde opties, is snel, en actieradius en laden ontlopen elkaar ook steeds minder. Vooral de Europese merken hebben daarmee groeiende moeite om premium prijzen te hanteren wanneer enkel het design en afwerking verschilt.
Flutterbear zegt
Helaas hadden de andere fabrikanten alleen al subsidie nog om hun EVs te slijten.
scrmeagle zegt
Als je graag in zo’n rijdende tablet wil rijden, dan is het een goede deal.
b088y zegt
Impact maken was altijd al belangrijker dan winst voor Tesla. Door prijsverlagingen door te voeren voert Tesla de druk op de concurrentie op om sneller te transformeren.
99% van de auto’s zijn gewoon vervoersmiddelen, prima dat dat EV’s worden (eventueel sharingcars of autonome taxi’s). Blijft er nog 1% over voor ons, maar autoliefhebbers zullen ook uit sterven (net zoals postzegelverzamelaars ;-) )
Johanneke zegt
Nee joh we kunnen gewoon doorgaan. Zolang het maar 1% is. En dan gaan we rijden met gecompenseerde brandstoffen. Ergens bomen planten en vuil uit de lucht halen ter compensatie van benzine verbranden ofzo. Komt wel goed. Zolang de overgrote meerderheid (inclusief wij als we enkel filerijden naar werk) maar duurzamer gaat rijden.
Gulli zegt
Gewoon weer bij de apotheek een kannetje peut halen zoals 120 jaar geleden. Alleen is het dit keer geen petroleum maar een of ander op aardappelschillen gefermenteerd goedje waarschijnlijk.
Onehp zegt
Helemaal juist, en doen we ook reeds zo.
Overigens is zo een moderne EV heerlijk als je wat te laat bent voor een verjaardagsfeestje en snel maar zonder al teveel drama en in heerlijk comfort het gezin daar naartoe mag brengen….
BEV + ICE funauto erbij = WIN
none1234 zegt
:D vier keer meer marge dan bij Toyota! Je bent toch echt hersenloos als je je zo laat naaien door Tesla.
En eh wat niet aangekaart wordt is, dat Elon altijd het argument had om de rest van de markt over te halen naar EV’s maken (je weet wel beter voor de wereld en zo), dat is natuurlijk tegenstrijdig met wat hier geschreven wordt, dat hij de competitie wil dood concurreren.
Overigens als je kijkt naar Amerikaanse bedrijven, is het dood concurreren van andere bedrijven door een overdaad aan geld er tegen aan gooien, de standaard hoor.
b00st zegt
Effectieve productiekost is maar deels van belang voor de verkoopprijs. Als zij iets veel goedkoper kunnen produceren dan de concurrentie, is er ook veel meer R&D in gestoken dan diezelfde concurrentie. Dat moet ook terugverdiend worden, maar is niet zichtbaar in de marge. Verder is er ook zoiets “wat de markt wenst te betalen”. Blijkbaar is dat bij Toyota minder goed geregeld.
Ferrari heeft nog een veel hogere marge.
En op een iPhone zit een marge van ~120%, de productiekost is dan ook vrij laag, de R&D, marketing en alle andere blabla (imago!) des te hoger.
CYBRTRK zegt
Je kunt het ook anders zien, door de verlaagde prijzen zullen meer mensen een Tesla kunnen betalen (grotere ”Total addressable market”) en elektrisch gaan rijden. Door de prijzen te verlagen zet je druk op de concurrentie om elektrische auto’s goedkoper te maken (vele zijn nu nog duurder dan een ICE auto) hierdoor kunnen weer meer mensen een elektrische auto kopen.
intimrasiert zegt
Miss kunnen ze wat van die winst gebruiken om een behoorlijk dashboard te ontwikkelen. Of een panoramadak dat open kan.
gregorius zegt
Wacht Tesla doet iets om de concurrentie tegen te gaan, en andere merken klagen? Het moet toch niet op een vrije economie gaan lijken!
En in dit geval: als er nou 1 merk is wat een minder-vergelijkbaar product maakt, dan is Tesla het wel.
Anyway, de tactiek dat jouw product een bepaald marktaandeel moet hebben/blijven houden in een bepaald segment; is een compleet normale strategie.
simonbv zegt
Knap van Tesla om tot zulke hoge marges te komen. De andere fabrikanten halen gemiddeld 67 procent van de winst uit aftersales, beetje uit financieringen en een klein beetje uit de daadwerkelijke verkoop van auto’s. Weet niet of Tesla nog emissie rechten verkoopt maar ook andere zaken hebben ze goed voor elkaar. Geen uitgebreid dealer netwerk met miljoenen kostende panden en de duizenden verkopers, Geen kortingen geven bij onderhandelingen, weinig keuze geven bij het samenstellen van het voertuig en lage marketing kosten. Aan reclame waren de meeste fabrikanten ook meer dan €1000 per auto kwijt pre corona. En al die race projecten weet ik niet of dat nou zoveel oplevert.
Het enige wat ik me wel afvraag is hoeveel geld Tesla eigenlijk in R&D investeert. Ze bestaan nu al elf jaar vanaf de S, dan hebben ze in 2017 een M3 en een afgeleide daarvan de Y een paar jaar geleden geintroduceerd. Ben wel benieuwd of je het lang kan volhouden met zo’n karige Line-up. De cybertruck is niet voor Europa en de Roadster voor de happy few.
CYBRTRK zegt
Per auto spendeert Tesla $2984 aan R&D, het hoogste bedrag van alle autofabrikanten
Al zegt
Toch een suggestieve negatieve titel. Uiteraard gebruikt Tesla geld, alles wat een bedrijf doet kost geld; en dat een bedrijf wil winnen van de concurrentie is niet bepaald een unieke eigenschap van Tesla.
Een rode draad door het geklaag over EV’s en Tesla is dat ze te duur zijn voor “de gewone man” nu doet Tesla een forse prijsverlaging en is het alweer niet goed.
Een veel logischere titel zou zijn: Tesla gebruikt haar superieure productie-efficiëntie om haar missie ten uitvoer te brengen: “to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.”
Tesla investeert in R&D, andere merken in marketing en lobbywerk.
En Tesla heeft door zijn imago, doelstellingen en spirit een unieke aantrekkingskracht voor de meest geniale ingenieurs en wetenschappers. Dat is essentieel om productielijnen en technologie te ontwikkelen aan een snelheid waar de concurrentie niet durft over dromen. En zonder zulk leger topwetenschappers kunnen ze blijven dromen. Waar denk je dat een net afgestudeerde ingenieur wil gaan werken? Toptechnologie bij Tesla ontwikkelen of jarenlange achterstand proberen inhalen bij “de klassieke merken”
Ze hadden vorig jaar hun prijzen verhoogd omdat de vraag zo groot was dat de wachttijden veel te lang werden. Nu drie nieuwe fabrieken op snelheid komen kunnen ze de prijzen terug verlagen. Dat was altijd al de planning.
Rob G zegt
Inderdaad,
Door de prijsverlagingen gaat het aantal verkochte auto’s omhoog, waardoor er schaalvoordelen behaald worden omdat de investeringen in de fabrieken over meer auto’s uitgesmeerd kunnen worden en Tesla hun lange termijn ambitie om gemiddeld 50% per jaar te groeien waar kunnen blijven maken.
flyerbunch zegt
Het is een slimme zet om marktaandeel te vergaren, maar vooralsnog hoorde ik enkel van die hele grote prijsverlagingen in China en niet echt hier.
CYBRTRK zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-model-3-instapper-nu-ook-met-subsidie-3440186