Het heeft even geduurd, maar eindelijk komt Tesla in actie met een update om Autopilot boefjes aan te pakken.
De afgelopen jaren is Tesla toch behoorlijk vaak in het nieuws geweest met betrekking tot bestuurders die Autopilot zien als een speeltje. De Amerikaanse autofabrikant geeft de kopers van de Model S, Model X, Model 3 en Model Y grote vrijheid, helaas pakt dat keer op keer verkeerd uit. Mensen die achterin een Tesla gaan zitten en de bestuurdersstoel leeg laten. Of gewoon lekker een dutje doen en de auto zelf laten rijden.
Tesla is er eindelijk achter gekomen dat dit toch wel behoorlijk negatieve PR is. De autobouwer komt nu in actie. Dat doen ze, geheel in stijl van het merk, middels een over-the-air software update. Update 2021.4.15.11 zorgt ervoor dat de camera die binnen in de auto hangt de bestuurder in de gaten gaat houden wanneer Tesla Autopilot is ingeschakeld.
Tesla Autopilot update
Mocht de bestuurder, bewust of onbewust, niet opletten dan kan de auto ingrijpen. Het is te hopen voor Tesla dat deze nieuwe maatregel voorkomt dat TikTokkers en andere internethelden gekke dingen doen in de auto met Autopilot ingeschakeld. De data die de camera in het interieur registreert verlaat de auto overigens niet. Je hoeft dus niet bang te zijn dat beelden van jou in je Tesla ergens worden opgeslagen.
basman147 zegt
Ze zullen wel moeten nu de radar uit kostenoverwegingen is gesneuveld…
Daardoor is wat men bij Tesla “Autopilot” noemt dermate afgewaardeerd (max snelheden op Autopilot zijn ook verlaagd) dat niet oplettende bestuurders wel heel veel slechte reclame zou opleveren.
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/tesla-model-3-model-y-radar-wegfall-2021/
TheMaster zegt
Radar is niet uit kostenoverwegingen gesneuveld. Voor iedereen is dit allemaal echt heel nieuw en spannend, maar al bij de lancering vanaf de Model 3 in 2017 zat dit al in de planning. Daarom zijn alle Model 3’s vanaf 2017 al uitgerust met een camera in het interieur.
Zie hier wat de (alleen deze ene camera!) allemaal elke honderdste van een seconde controleert; https://www.youtube.com/watch?v=pZWR4MQBI4M&ab_channel=greentheonly
Veel mensen begrijpen niet hoe vooruitstrevend dit allemaal is (en vooral wat met FSD straks allemaal kan). Nee, dit zal de eerste maanden niet perfect werken, maar denk even op lange termijn. Hoe meer data er allemaal binnen komt, des te beter de software wordt voor de verwerking ervan. Project Dojo FTW! Ondertussen heeft een Audi e-tron GT nog een CPU uit 2000 voor de touchscreen bediening. Een lag van ongeveer 1 seconde voordat je eens iets kan doen. Ongelofelijk hoe traag dat dit is. Dan heb je wel tijd om het mooie leer er omheen te bekijken, dat wel.
basman147 zegt
Ik heb er alle vertrouwen in dat het op termijn beter wordt (hoe vaak is het nu ook alweer uitgesteld??), maar voorlopig is dit de realiteit: https://www.roadandtrack.com/news/a35878363/teslas-full-self-driving-beta-is-just-laughably-bad-and-potentially-dangerous/
En met dit in het achterhoofd wordt nu dus de enige sensor gecancelled die in de eerste plaats wel gedurende schemer, donker, fel zonlicht, tijdens mist en andere slechte weersomstandigheden over grotere afstanden de voorkant in de gaten kan houden…
Hint, als je een systeem wil verbeteren voeg je juist meer verschilllende types aan sensoren toe omdat ze nu eenmaal allemaal hun eigen sterktes en zwaktes hebben. Alleen Tesla denkt dat ze het alleen met camera’s afkunnen (en daar was zelfs de fabrikant van de camera’s het niet mee eens).
Als laatste, in de auto-industrie (en iedere andere industrie) gebeurt alles vanuit kostenoverwegingen…
in 2017 is namelijk verzonnen om de radar te schrapppen per 2021, want die is vrij duur.
dwfc zegt
Het scherm is goedkoper dan de ‘ toetsen of knoppen ‘ maar dan zegt The Master dat dit ontstaan is door een esthetische ingeving :-)
geen1234 zegt
“al in de planning. Daarom zijn alle Model 3’s vanaf 2017 al uitgerust met een camera in het interieur.”
Volgens mij is dit weer onzin he? Hoe weet je dit? Wat ik heb begrepen is die er ingezet voor de toekomstige ‘Taxi’ dienst, en nooit bedoelt om autopilot te assisteren.
” CPU uit 2000 voor de touchscreen bediening”
Je vergelijkt een CPU van een touch screen met een CPU voor autonoom rijden?
Ik ben geen expert in digitale systemen, maar de conventionele automotive branche (laten we zeggen niet de bedrijven die even snel een EV produceren) Zijn veel systemen totaal gescheiden, onafhankelijk van elkaar en soms redundant. Dat is het resultaat van tig jaar ervaring, wat jij een beetje in twijfel trekt omdat de cpu uit 2000 is. Volgens mij weet je niet eens dat de huidige cpu’s in je pc of laptop ook niet veel verschillen van die van 10 jaar geleden, omdat ze tegen allerlei natuurkundige limieten oplopen (vandaar dat ze er maar meer cores/threads in gooien ;))
Waar ben jij eigenlijk master in?
mashell zegt
@geen1234: klopt. Die camera was er voor de vol autonome taxi dienst (waarvan men inmiddels wel weet dat die nooit gaat komen), deze inzetten voor bestuurder bewaking omdat de bewaking op het stuur niet goed genoeg is dat is typisch Tesla en best wel slim.
Tesla gebruikt een enkele computer oplossing. Dan heb je een krachtige computer nodig maar je kunt er volgens de gangbare veiligheidsnormen niet autonoom mee rijden. Maar veiligheid is nou eenmaal niet de expertise van Tesla.
Voor zover ik weet is de hoofdprocessor van de MIB die in de e-tron GT zit uit 2017. Het is een behoorlijk krachtige versie. Dezelfde MIB is in de Taycan en gewone e-tron ook totaal niet laggy, ik ga er vanuit dat er een bug zit in de software versie die nu in e-tron GT zit.
vaakbenjetebang zegt
@TheMaster: “Veel mensen begrijpen niet….”
Jeetje. Is Tesla een labiel tienermeisje of zo?
dwfc zegt
Lidar stoot Tesla ook af, Mercedes heeft deze technologie geïmplementeerd in de nieuwe S-klasse om de falende camera’s onder bepaalde weersomstandigheden bij te staan. Tja ….
De twitterende Musk beloofde dat in 2020 Tesla volledig autonoom zou rijden …. mmm ….. ik vermoed dat hij beseft dat dit helaas nooit zal lukken in een stadskern !
De term Autopilot is in Du verboden, assistentie systemen lijkt me de correcte benaming maar klint commercieel niet zo goed..
Ot92 zegt
Beetje laat, maar om positief te blijven: Beter ooit dan nooit
pivavar zegt
Dus ze kijken altijd mee, overal. Dus als je dacht lekker alleen of met je vriendje/vriendinnetje te zijn, Elon is watching you!
TheMaster zegt
Camera data does not leave the car itself, which means the system cannot save or transmit information unless data sharing is enabled. To change your data settings, tap Controls > Safety & Security > Data Sharing on your car’s touchscreen.
Ot92 zegt
@themaster Geloof nooit iemand op zijn blauwe ogen
geen1234 zegt
Inderdaad vraag me af als de Amerikaanse inlichtingen dienst aan klopt bij Tesla en ze dwingen die data te overhandigen. Helemaal bizar zou zijn als ze speciale spionage software updates naar auto’s van bijvoorbeeld politici sturen. Ik hoop maar dat de update functies door onze inlichtingen diensten er uit gehaald worden.
Pascal zegt
@geen1234 de data verlaat de auto niet, valt weinig op te vragen dan he…. maar laten we de update functies uitzetten. Dat moeten we dan ook bij mobiele telefoons, laptops etc. doen, want daar zitten ook camera’s en microfoons op en ook daar willen we geen spionage van bijvoorbeeld politici toch? Dat software updates onmisbaar zijn om veiligheid op pijl te houden en bugs op te lossen vergeten we voor het gemak maar even.
geen1234 zegt
Volgens mij zit jij niet in de digitale techniek he? Zolang jij de source code niet hebt gezien, kan je niets garanderen.
Volgens mij heb je ook niet echt meegekregen dat de Amerikanen Merkel’s telefoon enzo aan het afluisteren waren? Waarom denk je dat KPN er zo op aangesproken is, dat Huawei op elementair niveau toegang hadden (wat nu gewijzigd schijnt te zijn).
Sinds wanneer zijn updates nodig om de veiligheid op niveau te houden???? Hoe dacht je dat dit 25 jaar geleden gebeurde???
Ben je even de randvoorwaarde vergeten bij alle aangeboden automatische systemen dat je zelf moet blijven opletten.
Pascal zegt
21 jaar IT ervaring hier, jij? In m’n eerste maand wist ik al dat software per definitie altijd bugs bevat en dat het uitvoeren van updates een vereiste is om serieuze beveiligingsproblemen te voorkomen. Ik ontken het probleem ook niet, ik zeg alleen dat het verbieden van software updates gewoon kolder is.
potver7 zegt
Nu nog iets anders verzinnen voor de misleidende naam: Autopilot.
SimonMc zegt
“An autopilot is a system used to control the trajectory of an aircraft, marine craft or spacecraft without requiring constant manual control by a human operator. Autopilots do not replace human operators. Instead, the autopilot assists the operator’s control of the vehicle, allowing the operator to focus on broader aspects of operations (for example, monitoring the trajectory, weather and on-board systems).”
https://en.wikipedia.org/wiki/Autopilot
Ik vermoed dat de meeste mensen DENKEN dat ze weten wat autopilot wilt zeggen, maar het eigenlijk niet weten.
dwfc zegt
Een assistent … meer is het niet …. sommige systemen dragen wel bij tot de veiligheid.
De dode hoek camera in combinatie met lane assist bv is een meerwaarde.
bpc zegt
Nu zijn teslas geen ruimteschepen of vliegtuigen, autodriver zou toepasselijker zijn…
gekkehenk zegt
Camera in de auto die jou in de gaten houdt ?
Het moet toch echt niet gekker gaan worden
SpeedGeek zegt
BMW heeft dit nu ook al enkele jaren in de modellen zitten met adaptive cruise control. Dat is dat balkje boven je instrumentencluster. Ik neem aan dat Mercedes en Audi ook al wel dergelijke systemen hanteren.
En ik vind het prima. Er zijn nog steeds te veel mensen die met heel andere dingen bezig zijn dan autorijden.
dwfc zegt
Dat helpt idd om kop staart botsingen te vermijden als je andere dingen doet die niet eigen zijn aan een wagen te besturen.
arta zegt
Dit zat er natuurlijk al heeeeel lang aan te komen. Die camera zat er niet voor niks.
Ik hoop dat dit gaat zorgen voor verantwoord gebruik en dat autopilot bij WEL opletten minder snel hoeft te attenderen op het stuur vasthouden.
geen1234 zegt
Ik vind die camera een ruk oplossing, lekker goedkoop weer omdat hij er toch al inzit. Ik ga er vanuit dat er toch wel iets beters en minder privacy gevoelig is om dit probleem op te lossen in de automotive industrie.
Pascal zegt
@geen1234 gaan ze het eindelijk oplossen, is het weer niet goed…. erg positieve benadering wel zo! :)
Charles Taycan 4S zegt
Prima Tesla! Eindelijk!👍
okdoei zegt
“Of gewoon lekker een dutje doen en de auto zelf laten rijden.”
Dan ben je wel ontzettend levensmoe of een eersteklas randdebiel als je dat doet.
Denk toch vooral het laatste.
geen1234 zegt
Maar die indruk wordt gewekt door Tesla, en je hebt nu eenmaal volksstammen, die niet nadenken en blindelings volgen.
Pascal zegt
Goeie toevoeging. Zolang er droeftoeters bestaan, moeten fabrikanten nu eenmaal hun systemen zoveel mogelijk monkey-proof maken.
geen1234 zegt
Dat is al eeuwen bekend, dat er droeftoeters bestaan. Dus er was echt geen reden voor Tesla om iets anders aan te nemen.
Pascal zegt
De hamvraag is waarom die types gewoon rondrijden met een rijbewijs. Dat er nu weer 1 of ander vangnet geprogrammeerd moet worden om die gekken tegen zichzelf te beschermen kan je Tesla aanrekenen, of die gekken. Wat mij betreft nemen we de rijbewijzen in van mensen die er niet mee om kunnen gaan, ik wil die doelgroep immers in een ‘normale’ auto net zo goed niet tegenkomen.
geen1234 zegt
“De hamvraag is waarom die types gewoon rondrijden met een rijbewijs”
Omdat we een sociale samenleving zijn en ook de minder bedeelden moeten kunnen participeren.
En laten we eerlijk zijn, je kunt natuurlijk niemand kwaad nemen als hij wat minder intelligent geboren is.
Pascal zegt
@geen1234 Minder bedeelden moeten zeker kunnen participeren, maar anderen in gevaar brengen zeker niet. iemand die niet intelligent genoeg is om veilig een auto te besturen, heeft heus geen ‘recht’ op een rijbewijs. Een auto is immers een potentieel moordwapen en daar past een bepaalde verantwoordelijkheid bij. Als je die niet aankunt ga je geen anderen in gevaar brengen, maar neem je gewoon de bus.
geen1234 zegt
Tja dat krijg je als je het fatsoenlijk testen traject overslaat, en het popie jopie lanceert. Ik heb het hier continu geschreven dat het design niet deugde als mensen het zo (makkelijk) konden misbruiken, en nu wordt dit door Elon zelf bevestigd. Wel grappig hoe de Tesla fan boys elke keer in hun hemd worden gezet door hun eigen Tesla.
De les geleerd, eerst zelf nadenken.
Pascal zegt
“Eerst zelf nadenken”, ja dat lijkt me juist de tip voor de mensen die een rijbewijs hebben en dit soort systemen gaan zitten misbruiken. Als iemand zich snijdt met een mes, gaan we dan ook zeuren tegen de fabrikant dat ie maar iets moet bedenken zodat messen geen mensen kunnen verwonden? Of behandelen we mensen liever als volwassenen en verwachten we een stukje eigen verantwoordelijkheid van ze. Als je een rijbewijs hebt, wordt van je verwacht dat je je normaal gedraagt. Doe je dat niet, gewoon rijbewijs afpakken.
geen1234 zegt
Ik ben het helemaal met je eens, van mij mogen ze rijbewijzen massaal innemen als je zit te klooien in de auto, niet kunt inparkeren etc. Als ik 1200km met 2 handen aan het stuur kan rijden, snap ik niet waarom er mensen zijn die het nodig achten een broodje in hun waffel te moeten douwen tijdens het rijden.
Maar ik heb zo het idee dat er dan ook snel geen file probleem is. ;)