Eindeloos prutsen aan je stoelverstelling? Dat moet eens een keer afgelopen zijn.
Als je eindeloos je stoel moet verstellen, maar je zit nog steeds niet goed, dan ligt het misschien gewoon aan je rug. Dat is een beetje hetzelfde als de man met een gebroken vinger die overal waar hij drukte pijn had. Toch kan het gebeuren dat iemand tig keer zijn stoel verstelt.
Aan het verstellen van je stoel zijn normaalgesproken geen beperkingen verbonden. Natuurlijk, het aantal standen is beperkt, maar hoe vaak je je stoel kunt verstellen niet. Dat kan echter veranderen als je een Tesla gaat rijden.
Op Twitter is namelijk te lezen dat er een nieuwe functie wordt geïntroduceerd. Deze keer is het niet Elon Musk die dit wereldkundig maakt, maar een Tesla-hacker die bekend is onder de naam @greenonly.
Hij ontdekte een interessante (en irritante) nieuwe functie die ingrijpt als er te vaak aan de stoelverstelling gemorreld wordt. Je krijgt dan eerst een waarschuwing en vervolgens wordt de functie voor vijf minuten uitgeschakeld. En dan maar hopen dat je niet in een ongemakkelijke houding zit op dat moment.
Om precies te zijn volgt er een waarschuwing als je gedurende 90 seconden je stoel verstelt in een tijdsbestek van vijf minuten. Bij 120 seconden wordt de stoelverstelling volledig uitgeschakeld voor vijf minuten. Waarschijnlijk is dit een veiligheidsmaatregel in verband met oververhitting.
Je hoeft niet direct bang te zijn dat dit in je huidige Tesla gebeurt, want het gaat om nieuwe premium stoelen voor de Model 3 en Model Y. Sowieso zul je er niet snel hinder van ondervinden, want 120 seconden zou in principe meer dan genoeg moeten zijn om je stoel in de gewenste positie te krijgen.
sportabgasanlage zegt
Als je als enige een auto bestuurt is elektrische verstelling sowieso onzinnig. Je stelt ‘m 1x goed in en klaar. Nooit meer aankomen.
Heb je meerdere regelmatige bestuurders, dan snap ik ’t wel overigens.
Edge zegt
Nee, zelfs dan snap ik het niet. Bij een oude auto, auto zonder memoryfunctie of incidentele bestuurder begrijp ik het, maar je mag van een hightech merk als Tesla toch wel verwachten dat ze een fatsoenlijke memoryfunctie hebben waarmee je stoel en stuur automatisch goed afgesteld wordt?
karhengst zegt
Bij Tesla is het dan geloof ik nog standaard. Ik vind het een ontiegelijke cashgrab hoe schofterig duur deze optie is bij merken als Mercedes Benz. Het geheugen om dergelijke parameters in op te slaan is sowieso aanwezig in de auto, het enige wat men hoeft te doen is er een welkomstbericht bij te maken die vraagt welke persoon er rijdt.
Iedere keer wanneer m’n partner rijdt, denk ik “had ik het maar besteld”, maar dan ga je terugrekenen en dan is die 100 euro snel verdiend zo op een middagje.
Henkie zegt
Ik had een Opel uit 2007 en daar werden de instellingen gewoon aan de hand van de sleutel aangepast. (had alleen geen elektrische stoelen) dat wil zeggen radio, clima control enz enz.
pramm zegt
Die hebben ze ook, maar dat wordt niet meegenomen in deze 2 minuten. Het gaat hier over een tijdsbestek van 5 minuten waarin iemand continue 2 minuten lang aan de knoppen van de verstelling zit. Oftewel, iemand is aan het spelen met de stoelen.
Pascal zegt
Ja, die functie zit er gewoon op hoor, standaard.
rwdftw zegt
Tesla’s hebben “profielen”, je stoelinstellingen worden in een profiel opgeslagen. Rijdt iemand anders ook geregeld, dan kan die ook een profiel aanmaken. Zodoende staat de stoel altijd goed. Dat profiel kan je weer aan een sleutel/telefoon koppelen dus als iemand anders de auto gebruikt wordt die herkend aan de sleutel of telefoon en worden alle instellingen goed gezet.
mashell zegt
Als ze die profielen dan ook nog naar de cloud uploaden en tussen auto’s uitwisselbaar maken dan kunnen ze precies wat bij Volkswagen kan. Ze komen er wel daar bij Tesla.
flutterby zegt
@mashell: daar is wel over gesproken, maar ondertussen neemt mijn VW bij het voorverwarmen niet de spiegels mee dus ook daar zijn genoeg stappen te maken.
mashell zegt
Doet mijn e-tron ook niet en dat is jammer. Kom je bij een ontdooide en verwarmde auto zijn de spiegels nog bevroren, als de temperatuur onder de 3 graden is kan de spiegelverwarming best aan in de laatste minuut van de pre-trip-climatisation.
Pascal zegt
He wat vreemd dat de spiegels niet worden meegepakt, lijkt me vrij logisch! In de Model 3 is zelfs de stoelverwarming al op temperatuur voordat ik instap.
flutterby zegt
@Pascal: Tesla stuurt alle onderdelen aan via hun eigen software terwijl Volkswagen voor elk onderdeel de software door de leverancier laat schrijven. Het is een stuk lastiger om externe partijen met elkaar te laten werken dan intern.
ghini zegt
@mashell: klinkt leuk maar hoe vaak wordt zoiets gebruikt in de praktijk?
mashell zegt
Als je in het huishouden twee (luxe en connected) wagens van de VW groep hebt dan elke keer als je tussen de voertuigen wisselt. Het kan ook ingezet worden in fleet oplossingen. Maar ik denk de meeste mensen het helemaal nooit gebruiken.
flutterby zegt
@sportabgasanlage: ik vond het in mijn Model 3 ideaal dat wanneer ik hem in P zet en de gordel los deed het stuur en stoel omhoog ging. Vervolgens bij het vast maken van de gordel en intrappen van de rem ging alles weer in rijders positie. Een hartiger welkom kan je van je auto niet krijgen (tenzij je hem ook voorverwarmd had).
mikespek zegt
@flutterby: bij mijn auto komt stuur naar beneden en komen de wangen naar buiten zodat je beter op je plek gehouden wordt waardoor je in feite geknuffeld wordt. Maar ja als ik zoiezo naar de Tesla stoelen kijk zijn de verstellingen maar erg karig
flutterby zegt
@mikespek: die wangen gaan bij Tesla dacht ik destijds niet mee in het geheugen, maar ik vind het 8 voudige verstellen ook teveel van het goede. Mijn Volvo V90 had dat niet eens.
mikespek zegt
Denk dat die niet te verstellen zijn, mijn oude BMW heeft al 20 voudige stoel verstelling
flutterby zegt
@mikespek: verder als 10 kom ik niet, licht toe.
mikespek zegt
@flutterby: de standaard voor en achteruit, kantelen zit gedeelte heen en weer, stuk onder je bovenbeen wat heen en weer kan, rugleuning in 2 delen verstelbaar, hoofdsteun op en neer, en dan kussen om je hoofd heen, en dan lumbar 2 zones, en dan de wangen die verstelbaar zijn
jarnobakker zegt
@sportabgasanlage: ik ben 1.92 , mijn vrouw krap 1.60 . de hoeft hier niet bang te zijn dat hij vastroest😂
dracae zegt
Musk heeft een rare ( of is het nare) neiging om voor z’n klanten to willen beslissen wat ze met de door hun gekochte auto’s doen of kunnen doen.
Een soort paternalistische trek die , bij mij tenminste, niet plezierig overkomt.
flutterby zegt
@dracae: nee hoor, dit is gewoon een kostenbesparing waar 99/100 berijders nooit last van zullen hebben.
wimof zegt
Ben blij dat ik verder door de reacties gegaan ben, wilde net hetzelfde neerpennen.
jaapiyo zegt
Wacht tot je hoort dat vanaf juli auto’s op last van de EU niet meer harder kunnen dan de snelheidslimiet…
Pascal zegt
Juist, dit zijn de echte gevaren.
Pascal zegt
Is alleen maar een anti-speelbeveiliging hoor, zit in allerlei producten ingebouwd tegen oververhitting (zoals zit/sta bureaus). Mensen raken daar in principe doorgaans ook niet verontwaardigd over :)
mashell zegt
Ik denk dat vrijwel alle merken deze feature hebben maar dat het daar niet de moeite van het vermelden waard is.
arta zegt
@mashell: mijn zit/sta bureau doet dit ook. Motoren voor de verstelling zijn niet gemaakt op langdurige zware belasting.
Bij normaal gebruik heb je hier geen last van. Alleen als de kinderen denken het bureau te kunnen gebruiken als lift krijgen ze een error na 2 minuten en kunnen ze pas na 18 minuten weer verder. Net goed, moeten ze er ook maar vanaf blijven.
mashell zegt
Dit soort features heet “play protection” en je beschrijft precies waarom ze bestaan :-)
Flutterbi zegt
Typisch Tesla. We maken een ondeugdelijk product/functie en lossen dat op door de schuld bij de gebruiker te leggen.
Overigens in dit geval is het natuurlijk een probleem wat in de praktijk zelden een probleem zal zijn.
mikespek zegt
@Flutterbi: zijn toch wel weer fanboys die het goed gaan praten
flutterby zegt
@Flutterbi: tja, dat is wat Tesla er voor over heeft om elektrische auto’s betaalbaarder te maken. Zo zijn er nog 1001 zaken die ze anders doen dan traditionele fabrikanten. Soms is anders beter, soms niet.
Pascal zegt
Een anti-play beveiliging om een paar electromotoren te sparen? Ja het is een grote schande inderdaad, hoe halen ze ‘t in hun hoofd.
Redrum zegt
Verschil is dat Tesla beslissingen neemt op basis van data. Begint bij de andere ook te dagen….zo optimaliseer je als bedrijf en bespaar je dus kosten. Tesla weet immers beter hoe jij je auto gebruikt dan jij.
Een beetje zoals facebook jouw vrouw beter kent dan jezelf….vies maar waar
bischero zegt
Tesla gaat het zo niet volhouden, echte fabrikanten staan nu op met serieuze en financieel interessantere alternatieven. De i4 bijvoorbeeld; goedkoper (lagere afschrijving), meer bagage ruimte én schier oneindige personalisatie mogelijk. En dan moeten MB, Audi en Volvo dit jaar nog komen met niet suv modellen. Natuurlijk, Tesla’s hebben echt revolutie ontketend in de conservatieve sector, maar nu begint hun model te brokkelen. Zonder financiële incentives halen ze het niet. Kwam er echt achter dat de afschrijving op Tesla nu omhoog schiet tov EU merken. Afhankelijk hoe je werkgever omgaat met je Lease regeling (Max cat waarde of Max referentie Lease prijs) is het in de laatste gevallen altijd interessanter om geen tesla te kiezen.
Persoonlijk heb ik liever een goed rijdende en zittende auto met een klein scherm dan een slecht rijdende en afgewerkte iPad met wielen.
DeWitteCondor zegt
Wow, best knap dat je deze conclusie verbindt aan een beperking op stoelverstelling.
Volgens mij verstelt niemand zijn stoel normaal gesproken 90 seconden lang iedere 5 minuten. Dit lijkt me nou niet zo’n issue, maar omdat het Tesla is wordt het breed uitgemeten.
Tesla doet het goed volgens mij. De productie komt steeds meer op orde, er wordt winst gemaakt en de schulden zijn voor zover ik weet niet verder opgelopen en ook niet uit verhouding als je naar andere Amerikaanse fabrikanten kijkt. De auto’s zijn qua design ook niet zo mijn smaak en ze kunnen wat opfrissing gebruiken (en die iPad mag van mij ook achterwege blijven), maar dat laat onverlet dat het totaalpakket bij Tesla echt nog wel goed is. De i4 heeft volgens mij ook niet meer bagageruimte dan de model3.
ty5500 zegt
Het is ook best vreemd dat de prijs wordt gebruikt als indicator voor hoe het gaat aflopen met Tesla. De prijzen zijn hoog en de productie is volledig uitverkocht. Dat lijkt mij toch niet echt een slecht scenario.
Ja de concurrentie is goedkoper maar er is dus wel veel ruimte om te zakken indien nodig, zeker als ze gaan lokaal produceren.
Pascal zegt
Klopt, zeker als je bedenkt dat juist Tesla (nouja samen met Porsche) de enige fabrikant is die een gezonde winst weet te maken op EV’s.
Pascal zegt
Check de vergelijkende test van Carwow tussen de i4 en de Model 3. Ik ben BMW-fan bij uitstek, maar het viel me vies tegen hoe goed zo’n Model 3 daar nog tegenop kan (en her en der zelfs overtreft)
Overigens rijdt een Model 3 objectief hartstikke goed, (en volgens Carwow trouwens een stuk leuker dan een i4) hetgeen is onderbouwd door zo’n beetje elke respectabele autotester inclusief Chris Harris en als ex BMW rijder kan ik bevestigen dat ‘t klopt wat ze zeggen.
jippie zegt
Het wordt ook eens tijd dat de politie wat actiever gaat controleren op mensen die te pas en te onpas naar hun stoelverstelling grijpen. Hoge boetes en uitgebreide reclamecampagnes zullen ook zinvol zijn om het onnodig verstellen van de zittingen te voorkomen. Goed dat Tesla hier nu een oplossing voor heeft.
wimof zegt
En om de hoeveel minuten mag ik nog niezen?
mashell zegt
Niet! Sinds maart 2020 wordt niezen bestraft met 10 dagen huisarrest.
Pascal zegt
Quarantaine noemen ze dat ;)