Rijen voor de deur, tentjes en slaapzakken op de parkeerplaats, winkels die ’s nachts open gaan: de Model 3 komt eraan.
Deze week liet Tesla de Model X zien in Tilburg. We gingen er een kijkje nemen, maar zagen weinig. Tesla-gekkie Vincent Everts danste er namelijk in een grasgroen pak continu hyperactief om de auto heen en natuurlijk wilden we de Enzo Knol van babyboomend Nederland niet storen in zijn megabelangrijke bezigheden, dus naar de auto hebben we verder nauwelijks gekeken. En nadat Everts me twee keer bijna knock-out mepte met een deur vond ik het wel mooi geweest. Geeft ook niet, want Wouter heeft het deurenspektakel van de Model X in Genève al uitvoerig gedemonstreerd.
Maar naast de Model X is er binnenkort méér groot nieuws van Tesla. Het merk presenteert immers de Model 3. ‘Ik ben wel wat gewend qua gekkigheid,’ vertelde country director Benelux Kim Liebregts. ‘Ik ben begonnen bij de Tesla Store in Eindhoven toen dat nog onze enige locatie was. Die showroom is piepklein, de auto’s vlogen de deur uit en er was zoveel belangstelling dat we soms létterlijk alleen een keer op en neer door de straat aan konden bieden als proefrit.’
Nu Tesla meerdere stores heeft en de Model S inmiddels een normale verschijning is, is die gekte wel voorbij. Maar die komt weer terug met de Model 3, vertelt ze. ‘Er zijn al mensen die geïnformeerd hebben of ze een caravan op de parkeerplaats van een store kunnen zetten omdat ze per se als eerste willen bestellen. En niet één; heel veel mensen willen bestellen zodra het mogelijk is. Daarom is onze store op 1 april vanaf 5.00 uur open. De presentatie is via een livestream te volgen en direct daarna hebben we 50 mensen klaarstaan om orders aan te nemen. Ik denk ook dat we die allemaal nodig hebben.’
Die mensen lopen niet allemaal met een Model 3 naar buiten, maar eigenlijk alleen met het recht om er een te kopen. ‘Let maar op, het wordt druk. Ik hoop dat het niet uit de hand loopt. Of nou ja, een beetje mag best, maar niet al te erg.’
UPDATE: Tesla laat weten dat de plannen een beetje veranderd zijn. Reserveren van de Model 3 is nu al mogelijk op 31 maart in de Tesla Stores, tijdens de normale openingsuren. Maar je kunt nog steeds met je slaapzak naar Amsterdam: ‘Op 1 april om 5.30 uur zullen we als enige locatie in Europa vanuit Amsterdam Zuidoost de onthulling van Model 3 livestreamen, ook dan is reserveren mogelijk.’ Huidige Tesla-bezitters krijgen voorrang in elke regio, maar de start van de productie staat gepland voor eind 2017. Een reservering kost je 1.000 euro.
jaapies zegt
Wisten jullie dat ze de model 3 eerst model E wilde noemen. Maar dat ze daar ivm met de S en de X vanaf zijn gestapt omdat de lineup anders SEX zou vermelden :-)
Carreza zegt
@jaapies: zucht…
Het was net de bedoeling van Musk om met de line-up het woord SEXY te vormen. Ford claimde echter de naam “Model E” dus werd het Model 3.
stanny zegt
@Carreza: dat probleem gaan ze omzeilen door de E in Tesla stijl te gebruiken. Betekend 3, maar lijkt op een E.
Carreza zegt
@stanny: ik dacht dat dit wel duidelijk zou zijn zonder het er expliciet bij te vermelden… Maar goed, bij deze moet echt iedereen het begrepen hebben… ;)
Avir zegt
@Carreza: 1 april….wordt ik toch een beetje achterdochtig van….
stfu zegt
@jaapies: dat is niet de reden. Ford wilde niet dat Tesla de E zou gebruiken. Na de 3 komt de Y, dus spelt nog steeds – soort van – S3XY.
hummer95 zegt
@jaapies: toch weer een interessant feitje zo op de zondagavond
norge zegt
@jaapies: SXE Toch? en SXdrie is beter?
Edge zegt
Dan moet je er wel héél graag een willen als je om 05:00 een auto gaat kopen.
stfu zegt
@Edge: reserveren :)
fijnkonijn zegt
@Edge: tsja los van de mening over Apple en Tesla, het zijn de enige merken waar flippo’s compleet lijp gaan als er een nieuw product uit is.
De Model X bijvoorbeeld is dik 35.000 gereserveerd en niemand had ook maar 1 meter met de wagen gereden (want er bestond allleen het prototype). Kun je denken: die mensen zijn geflipt dus ja, leg het maar uit.
Leg maar uit: Waarom Apple en Tesla wél en alle andere fabrikanten in die sectoren niet?
fijnkonijn zegt
Voor die mensen willen begrijpen WAAROM bedrijven als Tesla, Apple, maar ook mensen als Martin Luther King etc. zo succesvol zijn, ondanks dat de conservatieve medemens ze uitkotsen:
https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=en
Tesla doet precies wat Apple doet. Dus kijk en leer !
stfu zegt
Flauw zeg dat eerste stuk. Tesla kan ook beter AB niet meer uitnodigen, ze hebben het toch alleen maar over andere randzaken. Ik had graag de X ipv jullie gezien.
Met 4% bijtelling en een prijs rond de 40/50k gaat dat vast gebeuren ja!
remcott zegt
@stfu: was jij wel bij de presentatie?
Ze kraken de auto ook niet af maar de presentatie an sich. En als ik dat zo lees dan snap ik dat ook wel.
Echter als er ook iets minder positiefs wordt gemeld over Tesla dan vat je dat wel heel persoonlijk op. Beetje jammer, Tesla is een controversieel merk en dat roept discussie op, hoort erbij en daarvoor zijn we allen toch ook reaguurders!
stfu zegt
@remcott: AB heeft er wel vaker een handje van om te overdrijven toch? Alleen als het over Porsches en BMW’s gaat komt er een serieus en goed artikel..
kapitein zegt
@stfu: Oké, komt ie hoor…
Wat doe je dan nog op Autoblog?
stfu zegt
@kapitein: tja, ik werk vanuit m’n huis…
freezzr zegt
@stfu: garnalen pellen?
perry_snijders zegt
@stfu: De Model X was al in de video van Genève te zien, dus ik weet niet wat je er nu nog meer van had willen zien?
Oh, en hij kost geen 40-50k. Voor dat geld kun je binnenkort de Model 3 reserveren.
cadrez zegt
Knappe auto’s ben wel benieuwd hoe dat rijdt zo’n Tesla. Hopelijk komt er binnenkort ook een model voor de massa met een aanvaardbaar rijbereik en vooral wat minder bugs. Maar het is zoals Mijnheer Musk zelf al zei: ““Failure is an option here. If things are not failing, you are not innovating enough.”
fijnkonijn zegt
@cadrez: maak maar een testrit. Ben je meteen verkocht.
Ik wil niet anders meer en ik ben echt wel wat gewend. Als de Model 3 (hint: M3…) net zo goed stuurt als grote broer Model S dan woooeeiiii
cadrez zegt
@fijnkonijn: als ik binnen een paar jaar een mooi huisje heb gekocht en het geld er is voor een luxe kar ga ik dat zeker en vast eens doen. Want dit is toch wel de toekomst imo.
remcott zegt
Zal het wel niet snappen, maar waarom zou je midden in de nacht op de stoep gaan liggen? De dag/week/maand erna krijg je waarschijnlijk ook nog een kopje koffie aangeboden.
cadrez zegt
@remcott: Kan je lekker de PC Hooftstraat op en neer rijden om iedereen te tonen wat voor een pionier je toch bent.
remcott zegt
@cadrez: dat cruisen door een winkelstraat snap ik ook al niet.
cadrez zegt
@remcott: lekker pochen met je geld vermoed ik zo.
ThomasBol zegt
@cadrez: met je auto twv €35000. Nee…
cadrez zegt
@ThomasBol: ik snap er ook niet veel van (ik vind het veij nutteloos). Maar ik denk wel dat de meerderheid van die boulevardcruisers iets kostelijker zal zijn? Of heeft die bpm er zo hard op ingehakt bij jullie?
braapert zegt
Ben benieuwd hoe veel er daar staan op 1 april, ik herhaal 1 april
thimochand zegt
@braapert: shit net te laat
sudsprint zegt
Op ‘1 april’ zei je?!? Iets met grapje ofzo…..
Donstil zegt
@sudsprint: Op 1 april zei je? Iets met tijdverschil en 31 maart op de lokatie waar hij onthuld wordt.
perry_snijders zegt
@Donstil: Die is op 31 maart om 20.30 in Los Angeles inderdaad.
Ram-G-maN zegt
Ik hoop dat de model Y een volledig elektrische supercar gaat worden zoals geteased in Gran Turismo 6 als GT Vision by Tesla.
http://img11.deviantart.net/22bf/i/2014/016/4/5/tesla_model_t_vision_gt_by_girabyte225_jc_lover-d6xyf4c.jpg
Maar het kan ook een volledig elektrische pick-up truck worden om écht relevant te worden op hun thuismarkt.
stfu zegt
@AutomotiveDesigner: naar mijn weten is de Y een SUV op basis van de 3.
Esprit_de_Flandre zegt
@stfu: Zou commercieel idd de meest logische stap zijn…
robert110 zegt
@AutomotiveDesigner: Een pick-up met het laad vermogen van een bolderkar, het trek vermogen van een dikke kleuter en volgeladen een range van maar twee cijfers gaat niet werken, daarvoor moeten ze toch echt van het idee afstappen dat alleen een accu de toekomst is.
fit4fun zegt
@AutomotiveDesigner: ze werken aan de 2e generatie Roadster. Die komt in 2019 dacht ik. Zou met niet verbazen als die sneller wordt dan een Chiron. Van 0 naar 100 of quarter mile etc
robert110 zegt
Waarom Tesla store? Je haalt je Renault toch ook niet bij een store maar bij een dealer? Stelletje mafketels.
awesome zegt
@robert110: babyboomers slikken het wel.
davelepeef zegt
@robert110: wilde het net zeggen… Achterlijke marketinggrappen. En oja, je koopt ze niet bij de dealer, je shopt ze bij de store… Met je knotje en skinnyjeans…
fit4fun zegt
@robert110: Tesla werkt niet met dealers, doen alles zelf. En het bedrijf maakt ook geen reclame.
robert110 zegt
@fit4fun: Tesla maakt wel degelijk reclame. Het presenteren van een product of een product laten zien op een beurs heeft namelijk ook als doel de consument te overtuigen het product aan te schaffen en is daarmee ook een vorm van reclame, zelfs een uitspraak over het product vanuit het bedrijf zelf is een vorm van reclame.
9000cse zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
BaRa zegt
@robert110: Eh, neen. Ze doen aan marketing. Maar klassieke reclame, namelijk plaats of tijd kopen bij bestaande media om advertenties te plaatsen, daar doen ze niet aan.
fijnkonijn zegt
@robert110: je snap het concept niet en je bent vastgeroest in oud denken.
Een Tesla koop je, heel modern, online. Je gaat naar een “Tesla Gallery” waar je kleurtjes en opties etc. kan uitzoeken (al kan het ook compleet thuis).
Samen met de verkoper ga je dan naar een pjoetert in de showroom, creëert een account en je bestelt.
Tesla doet alles anders. Onderhoud werkt anders, kopen werkt anders, de bediening in de auto werkt anders. Het rijden is anders (met 1 pedaal) etc. etc.
Ik noem het “Auto Concept 2.0”.
Tesla heeft schijt aan de gevestigde orde, lachen iedereen uit die zegt “kan niet” en doen het vervolgens lekker toch.
En ze hebben er f*cking veel succes mee.
Nou jij weer…
robert110 zegt
@fijnkonijn: Dat alles anders is doet het natuurlijk goed voor de marketing (dat, samen met het belachelijke belastingvoordeel hier in Nederland verklaard het succes) maar dat betekend natuurlijk niet dat het meteen beter is. Of in ieder geval niet beter voor iedereen. Als ik een auto koop doe ik dat toch graag in een showroom of bij een verkooppunt (want zonder fancy naam zijn de producten meteen 10% goedkoper) waar ik de opties ook daadwerkelijk kan zien en voelen en niet hoef aan te nemen dat het zo is als mijn beeldscherm het doet geloven (wat bijna nooit zo is). Daarnaast zou ik niet weten wat er beter zou kunnen aan de bediening van mijn auto, ik heb 4 knoppen, 4 schuifjes, 2 hendels, 2 poken en 3 pedalen die allemaal één functie hebben en geen touchscreen die de hele auto bedient en daardoor 3 miljoen menus heeft die ik rijdend zou moeten kunnen bedienen. Onderhoud en reparatie is al net zo makkelijk: ik kijk in het werkplaatshandboek wat ik moet doen, bestel de benodigde onderdelen en doe het werk wat er moet gebeuren, allemaal mechanisch, ik heb geen computers ofzo nodig en het kan gewoon op de oprit en het is nog leuk om te doen ook.
Er mogen van mij duizenden dingen anders in het leven, maar mijn auto en de aanschaf en het onderhoud ervan is iets waar ik 100% tevreden mee ben. Het is bij mij echt niet zo dat ik denk: “het kan niet anders” nee, van mij hoeft het niet anders, dus waarom zou ik het anders gaan doen?
stfu zegt
@robert110: de Tesla is wereldwijd een behoorlijk succes. En als we groenere auto’s willen dient dat gestimuleerd te worden. Oliemaatschappijen krijgen enorm veel subsidie, dus waarom geen belastingvoordeel op een EV? Lange termijn denken.
Als Tesla fan heb ik geen ‘store’ nodig gehad, maar ben er wel paar keer geweest. Een heerlijkheid t.o.v. dealers waar iedereen strak in pak loopt en oordeelt op uiterlijk. De mensen bij Tesla weten echt waar ze het over hebben en doen gewoon normaal. Ze hoeven immers geen verkooptrucjes ‘als u vandaag besteld, krijgt u 1.000 euro korting’ uit te halen. Je wil een Tesla of niet. Ik heb ‘m lekker thuis op mijn gemak besteld en in de store de kleuren en opties bekeken. Wat wil je nog meer?
fijnkonijn zegt
@robert110:
“maar dat betekend natuurlijk niet dat het meteen beter is. ”
Dat heeft ook niemand gezegd. Het is, precies dat, anders. Veel mensen vinden “anders” aantrekkelijk.
“want zonder fancy naam zijn de producten meteen 10% goedkoper)”
Klopt. En daarin is Tesla even schuldig als Audi, BMW, Mercedes, Porsche etc. etc. etc.
“Daarnaast zou ik niet weten wat er beter zou kunnen aan de bediening van mijn auto, ik heb 4 knoppen, 4 schuifjes, 2 hendels, 2 poken en 3 pedalen die allemaal één functie hebben”
Dan is dat een relatiev eenvoudige auto en geen A6, 5 serie, E klasse of hun hogere broeders met 1000000 knoppen.
Oudere mensen worden helemaal gek van die knoppen-massa en waarderen de eenvoud van een Tesla.
“en geen touchscreen die de hele auto bedient en daardoor 3 miljoen menus heeft die ik rijdend zou moeten kunnen bedienen. ”
Rijd eens een stukje met een Tesla zou ik zeggen. De basis-functies zoals licht aan/uit etc. zitten in het hoofdscherm of max. 1 Menu diep. De rest (diepere menus, tot 3 diep maximaal) is optioneel voor de liefhebber die wil fine-tunen.
Veel mensen die 1000000 knoppen auto’s niet zien zitten waarderen de kinderlijke eenvoud van een Tesla. Het is wat dat betreft idd. net een iPAD. Simply… simpel.
De Model S is een ware hit onder Senioren (die het kunnen betalen). Een maat van me is een ex Mercedes verkoper. Had 2 tot 3 uur nodig om een ouder echtpaar de bediening van een E-klasse uit te leggen. De navi alleen al. Brrrr.
Nu werkt hij bij Tesla en het kost max. 30 minuten en fertig. de navi: met je finger tippen waar je heen wilt (op de grote kaart) en tippen op “navigeer naar”. meer niet. Nog eenvoudiger als een TomTom. Je kunt ook gewoon zeggen waar je heen wilt (praten) en dat gekke ding verstaat je nog ook (zolang je geen plat Limburgs praat… :-)
“Onderhoud en reparatie is al net zo makkelijk: ik kijk in het werkplaatshandboek wat ik moet doen, bestel de benodigde onderdelen en doe het werk wat er moet gebeuren, allemaal mechanisch, ik heb geen computers ofzo nodig en het kan gewoon op de oprit en het is nog leuk om te doen ook.”
Is zo. Maar wees eens eerlijk, jij bent totaal niet representatief voor 95% van de automobilisten… ;-)
Een Tesla zit mechanisch enorm simpel in elkaar. Geen motor (ja, een elektromotor met 2 tandwielen), geen riemen, versnellingsbak etc. etc. etc. Het zit er allemaal gewoon niet in. Die eenvoud zou je toch moeten kunnen waarderen. Wat er niet in zit, kan ook niet stuk.
Dat is wat ik bedoel met “onderhoud 2.0”.
Een fully-loaded 2014 RWD Model S heeft 58 draaiende delen. Dat is incl. alle scharnieren, motoren in de stoelen, het ruitenwisser-mechanisme, het beweegbare zonne-dak etc. etc. etc.
“dus waarom zou ik het anders gaan doen?”
Dat vraagt ook niemand van je. Ik zou je best eens een tour langs een Rolling-chassis van een Model S of X willen geven. Ik denk dat je het best leuk vind. Je kunt ook eens langs een Tesla store gaan en het je daar laten uitleggen. Gewoon omdat je auto-techniek interessant vind en je open staat voor nieuwe dingen, ook wanneer het misschien niet direct in je comfort-zone past (in elk geval nu niet).
Serieus, je reageert net als mijn vader (is bijna 70). Sleutelt ook het liefst aan z’n oude 63er Benz. Maar hij is helemaal om. Best cool.
phevtreb zegt
@fijnkonijn: laatste keer dat ik met de Model S reed heb ik nog 2 pedalen gebruikt, is dat bij de 3 anders?
stfu zegt
@phevtreb: ze bedoelt dat je het rempedaal nauwelijks nog gebruikt. Je remt immers (hard) op de motor. Alleen voor compleet stoppen heb je eigenlijk nog je rempedaal nodig. Of je zet ‘m in Autopilot en dan doet ie het zelf ;)
fijnkonijn zegt
@stfu: precies dat bedoelt ze (ik ben een hij…). Ik gebruik het rempedaal zeer zelden (eigenlijk alleen als het heuvel af gaat en ik moet tot 0 stoppen.
Het heet ook officieel “1 pedal driving” overigens.
Griffin zegt
@fijnkonijn: een verlies van 116 miljoen in 2015 Q4 is niet voldoende? Het wordt tijd dat die tent ook echt z’n geld op gaat brengen.
Daarbij blijft de vraag: krijgt Tesla de kwaliteits- kwantiteitsproblemen in productie onder controle voordat z’n service-apparaat de groei niet meer bij kan houden? Of gaat het bedrijf ten onder aan z’n eigen succes?
fijnkonijn zegt
@Griffin: eerstens, welke autofabrikant maakt nog winst.
Zweitens: Tesla maakte winst in Q4 2015. Niet genoeg om heel 2015 in de zwarte cijfers te krijgen.
Analisten verwachten (en Tesla zelf ook) dat men in 2016 voor de eerste keer winst gevend gaat zijn.
Tesla is pas sinds 2012 echt bezig (de periode daarvoor was ontwikkelen met de Roadster als testplatform). Zulke start-ups moeten altijd eerst heel heftig investeren. De kosten gaan voor de baten uit.
Het is bijzonder dat een firma van deze grootte en in dit marktsegment al zo snel winst maakte…
Komt wel goed. Ik begrijp redelijk goed hoe Tesla “tikt” en wat hun lange-termijn strategie is. De investeerders ook (en dan praat ik niet over beurs-klootzakjes die alleen maar lopen te gallen omdat ze short willen gaan).
Dit soort dingen hebben tijd nodig.
Hier in Zwitserland gaat Tesla als een raket en ze moeten het Service Center (garage) hier in centraal CH al verdubbelen omdat er te veel auto’s zijn die jaarlijks komen voor de inspectie. En natuurlijk zijn er problemen maar echt niet meer als bij andere merken (je moet alles in verhouding zien).
Ik heb al 70.000 km gereden in 1.5 jaar tijd en geen echte problemen gehad.
Bugs in de software werden letterlijk heel snel opgelost met over-the-air updates dus ik hoef niet naar de garage.
davelepeef zegt
@fijnkonijn: je snapt de opmerking niet. Waarom noem je het een “store” ipv een dealer?
BaRa zegt
@davelepeef: Omdat een dealer een onafhankelijke partij is die materiaal besteld bij een leverancier. Een merkendealer moet, om in z’n onafhankelijkheid het merk te mogen voeren, voldoen aan een rits regels. Een store is een onderdeel van de sales-structuur van de fabrikant. Vergelijk het met Apple: je hebt Apple-dealers, en die opereren in meer of mindere mate onafhankelijk van Apple. En je hebt Apple stores, die door Apple zelf opgericht worden. Tesla wil geen dealers, dat is een tussenpartij (tussenhandel) die volgens hen geen (of niet voldoende) meerwaarde biedt.
davelepeef zegt
@BaRa: ok, dat onderscheid is zo duidelijk, thanks daarvoor. Maar wat mankeert er dan aan “winkel”? – right, niet hip genoeg… ;)
fijnkonijn zegt
@davelepeef: Doen ze toch. Het woord “Store” betekent letterlijk “winkel” ;-)
sabrerator zegt
@davelepeef:
“Dealer” is ook gewoon Engels voor “verdeler”. Dat woord is alleen zo ingeburgerd dat we het niet eens meer als Engels leenwoord zien.
stfu zegt
@davelepeef: wat BaRa zegt. De mensen bij Tesla werken direct voor de fabriek en dus niet voor een importeur en concurreren dus ook niet onderling.
kempenaer zegt
@fijnkonijn:
Jouw nogal agressieve houding doet mensen van Tesla afkeren. Wil je hier aub mee ophouden? Groupiegedrag kan Tesla missen als kiespijn.
fijnkonijn zegt
@kempenaer: agressief? Moi?
Ik zou mijn posts in het algemeen eerder “informatief” willen noemen. Wat is er mis met mensen willen informeren? Er worden veel misverstanden de wereld in geslingerd en ik zie er geen kwaad in daar iets aan te willen doen.
Emotie is moeilijk over te brengen in schriftelijke communicatie. Misschien moet ik nog vaker happy smilies gebruiken (Ik heb er al 5 gebruikt in 4 verschillende reacties hier).
Als je dit al agressief vind, moet je blij zijn dat je me niet in een donker steegje tegenkomt met 3 limonades achter de kiezen. Dan ben ik pas écht link :-)
kobus1967 zegt
@robert110: de mensen die een Tesla of Iphone kopen doen dat in een store, hun groente halen ze echter bij een dealer?
fijnkonijn zegt
@kobus1967: mooi he, marketing…
Store in het Engels betekent gewoon “winkel”. Je moet het niet gaan “verNederlandsen”.
kobus1967 zegt
@robert110: Tesla en Iphone eigenaren kopen die in een store, hun groente halen ze bij de groentejuwelier en hun viagra bij de dealer?
fijnkonijn zegt
@kobus1967: yep. Net als je drugs ;-)
Dutchdriftking zegt
Ach ja. We gaan t zien.
Donstil zegt
Vincent Everts Is een irritant figuur ja.
moveyourmind zegt
Bewonderenswaardig hoe Tesla vanuit het niets een serieuze speler in de autobranche geworden is.
Met de S wisten ze al marktaandeel te veroveren in een prijsklasse waar menig gevestigd autofabrikant zijn tanden op stuk gebeten heeft omdat hun merk niet gewichtig genoeg was. En deze nieuwkomer flikt het gewoon…
Als deze model 3 in het segment van de Audi A4, BMW 3, Mercedes C-klasse gaat vallen en de maandelijkse kosten niet te ver boven deze concurrenten komen te liggen konden de kaarten nog wel eens flink geschud worden.
ocda zegt
Geloof mij ben zeer benieuwd naar de tesla 3. Gaat het model een slag maken waarbij er een serieus aantal km’s gemaakt kan worden met een vriendelijk prijskaartje. Nou gevestigde orde zeg dan maar dag met je handje in mijn optiek. Tesla kondigt al een poosje aan 320 km range prijskaartje circa 35k euro. Mmmmm Passat GTE highline 46k, BMW 330e 55k (zelf mee proefgereden) mercedes C350e volgens m’n buurman 4 huizen verderop 63k. Als ze überhaupt in de buurt komen van die realistische 320 km en dat prijskaartje. Revolutione !!
lekbak zegt
@ocda: jij noemt nu phev’s en geen ev’s. Die auto’s die jij noemt kunnen in 5 minuten hun tank volgooien en weer vele honderden kilometers rijden. Dus nooit onzekerheid over de range. Daarbij worden ze genaaid door de overheid, dus de prijsverschillen hier zijn anders dan elders in de wereld.
pomoek zegt
Nu ben ik toch wel auto geïnteresseerd en vind Elektrische auto’s bijzonder interessant, en dan met name Tesla. Ik volg het merk dus wel een beetje. Ik wist dat er een model 3 aan zit te komen en dat die goedkoper zou worden dan de S. Er zijn op autoblog 3 of 4 artikeltjes verschenen over het model 3, en op groen7 nog eens 6. Dat is betrekkelijk weinig. Over de Alfa Romeo Giulia zijn er 30+ berichten op autoblog geplaatst.
Als ik dit bovenstaande bericht moet geloven dan is er al enorm veel reuring over de model 3. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat dit om particuliere kopers gaat. Dit moeten wel handelaren zijn die de auto’s gaan afnemen voor leasemaatschappijen of ze gaan proberen te verkopen met winst.
Ik zal er niet gek van staan te kijken als het model 3 straks met een flinke marge te koop staat op marktplaats.
Ik zou dus zeggen: Tesla is niet Apple, Tesla is Adele.
fijnkonijn zegt
@pomoek: nee, Tesla is zoals Apple. Kijk die video van Simon Sinek maar (link in mijn andere post in dit draadje). Ze doen namelijk precies wat Apple doet en de uitwerking op het publiek is vergelijkbaar.
AB is eigenlijk geen goede site als het om EV’s gaat. Ook Groen7 niet. Te veel fouten (bewust of onbewust maakt niet uit).
Een goede website is http://www.insideevs.com
Voor Tesla en gerelateerd is http://www.teslarati.com ook een goede bron. Daar zijn ze ook oprecht kritisch en dat vind ik prima. Het is tenslotte niet altijd rozegeur en manepoep.
AB is duidelijk anti Tesla (het druipt er van af) en voor goede informatie moet je hier gewoon niet zijn.
Maakt niet uit want AB heeft genoeg andere dingen te bieden.
perry_snijders zegt
@fijnkonijn: Anti-Tesla? Model S is Autoblog Auto van het Jaar geweest. Voor het overige ben ik wel benieuwd naar de Model 3 en hoe de X rijdt. Model S heb ik twee keer wat langer mee gereden en vind ik best aardig, zeker als je in aanmerking neemt dat het een nieuw merk is. Punt is alleen dat mensen vaak óf helemaal voor óf helemaal tegen zijn – “Dit wordt nooit wat” vs “Deze auto gaat de industrie veranderen”.
fijnkonijn zegt
@perry_snijders: precies en AB is omgeslagen naar “het wordt nooit wat” kamp. Los van hun mening van “vroeger”, er kan geen goed woord meer vanaf.
Wouter maakt een video over Model S occassies. Het eerste wat uit zijn mond komt is “een 2e hands Model S, nou, of dat nou zo’n goed idee is”.
In het zelfde artikel wordt een partij oude koeien uit de sloot getrokken waardoor een compleet verkeerd beeld over de tegenwoordige situatie ontstaat.
Een artikel over de Summon begint met “waarom het zuigt”.
It sucks
it’s shit
it’s this
it’s that
AB zoekt steeds weer naar een stok om mee te slaan. En het begint echt “Privé” / Telegraaf” niveau te worden. Soms denk ik echt dat de petrochemische industrie / klassieke Auto industrie Wouter in de knip heeft zitten om Tesla in een kwaad daglicht te stellen. Of het nou echt zo is of niet, het lijkt er wel op.
Ik vind de verslag-geving over Tesla op AB niet geloofwaardig meer. Op websites als Teslarati en InsideEVs zijn ze soms ook niet mild. Maar het is geen “Geenstijl.nl” praat. Het is tenminste onderbouwd, de feiten kloppen, de kritiek is terecht en fair.
Tesla en andere Start-ups verdienen een kans maar wat AB doet is ordinair afzeiken en de grond in trappen. En kom niet met “het is maar een Blog”. Een Weblog kan ook fatsoenlijk zijn.
perry_snijders zegt
@fijnkonijn: Als ik voor mezelf spreek: ik denk niet dat het nooit wat wordt met elektrische auto’s. De vraag is alleen op welke termijn en of dat dan met Tesla zal zijn. Ik geloof niet dat je een milieuvriendelijke, duurzame auto maakt als die honderden kilo’s zwaarder is dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Op andere gebieden is Tesla wel weer innovatief, en dan spreekt vooral het continu updaten van de auto me aan. Tegelijkertijd vind ik de carroserievorm en het materiaalgebruik ongelooflijk conservatief als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een BMW i3. Maar hoe dan ook vind ik Elon Musk een intrigerend type.
Overigens vind ik het stukje hierboven allesbehalve negatief. Er staat alleen dat een van de andere genodigden teveel in de weg liep om (nogmaals) aandacht te besteden aan de Model X, maar ook dat dat niet uitmaakt omdat Wouter in Genève alle ins & outs al heeft laten zien.
fijnkonijn zegt
@perry_snijders: “omdat Wouter in Genève alle ins & outs al heeft laten zien.”
En hoe. Met een bezopen kop de auto belachelijk maken… Het ging echt helemaal nergens over.
Terug on topic:
Ik ben 100% zeker dat EV’s het gaan worden. Het is by far de beste manier van een voertuig aandrijven. Het “enorm grote en zware batterij” verhaal gaat het denk ik niet worden. Ik geloof in EV’s maar niet in de manier waarop batterijen nu worden ingezet.
Of er komen reactoren (fuel-cell etc.) die stroom produceren (maar geen waterstof want dat is echt stupid) of de batterijen worden véél kleiner met een enorme energie-dichtheid. Want wees eerlijk, de Model S weegt 2.1 ton en dat is toch een beetje bezopen. Het werkt prima, daar niet van maar het kan niet de toekomst zijn. Generatoren/reactoren wel.
perry_snijders zegt
@fijnkonijn: Hier, we zijn het al bijna eens! ;-)
pomoek zegt
@fijnkonijn: dank voor de info!
audirs3 zegt
“Enzo Knol van babyboomend Nederland”…. Ehmmm zoek de term ‘babyboomers’ maar op. Ik denk niet dat je opa naar Enzo Knol zit te kijken…
perry_snijders zegt
@audirs3: Ik weet wat een babyboomer is, bedankt voor je bezorgdheid. Weet jij ook wat beeldspraak is? ;-)
willeme zegt
@perry_snijders: En bedankt ;-) Had ik het bestaan van Vincent Everts net uit mijn hersenpan kunnen zetten, knalt ie er weer in!
perry_snijders zegt
@willeme: Graag gedaan ;-)
purepet9229 zegt
Vincent Everts, dat is toch die lookalike van @CasperH ?
CasperH zegt
@purepet9229: zeg. Je kan ook te ver gaan.
kempenaer zegt
Ik moet zeggen dat ik me kan voorstellen dat ik een tesla zou aanschaffen, maar dat heeft wel alles met de absurde fiscale voordelen te maken. Waren die er niet, dan koos ik liever voor een bmw of een mercedes. Op fossiel sap. Veel gaver. Veel fijner.