Vergeet stekkers, Tesla maakt de wende naar draadloos laden.
Een van de nadelen van stekkerauto’s, is de stekker. Kom je thuis na een zware dag LEAN-en, scrummen en oeverloos agile geblaat, wil je natuurlijk niet ook nog eens een snoer in je auto steken. Tevens wil je eigenlijk niet zo’n kabel in je auto hebben rondslingeren. Toch is dat nog steeds de harde realiteit van elektrisch rijden anno 2024.
Draadloos
Een goede oplossing hiervoor zou draadloos laden kunnen zijn. Je weet wel, datzelfde trucje dat je hebt voor je telefoon. Al werkt het daar ook nooit voor zoals je zou willen. Maar voor een auto zou draadloos laden nog handiger zijn. In tegenstelling tot je telefoon die je dag en nacht bij je wil hebben, moet je dat ding toch ergens parkeren. Lekker handig dus dat juist op die plek, de auto ook meteen automatisch geladen wordt.
Verloren efficiëntie
BMW is al best lang bezig met draadloos laden onderzoeken. Maar Tesla had er nooit zo’n hoge pet van op. Er is namelijk een traditioneel nadeel: er treedt doorgaans meer verlies bij op. Men vergeet dit wel eens (ook in rekensommetjes over hoe efficient EV’s zijn ten opzichte van ICE’s), maar zelfs met een fysieke stekker, verlies je al ongeveer tien procent van de energie bij het opladen van je EV. Met draadloos laden is dit verlies nog groter. Tenzij…innovatie.
Techniek staat voor niks
Door van draadloos laden een soort MRI-scan te maken, kan het een stuk efficiënter dan voorheen. En dus is Tesla afgestapt van het idee om de auto thuis op te laden met een automatische robotarm die de plug in je auto duwt. En gaat men nu voor draadloos laden. De Cybertruck is zelfs stiekem al voorbereid op inductief laden.
Praktische reden
Er is natuurlijk ook een praktische reden waardoor dit interessanter is dan ooit voor Tesla. Immers hoopt men nog altijd binnenkort de robotaxi op de markt te brengen. En dan is het nog handiger dat de auto zichzelf naar een plek rijdt waar die ook geladen wordt zonder dat de vleselijke robot achter het stuur, ergens een stekker in moet frotten.
Stekkert
Waarvan akte. Baal jij ook als een stekker van het stekkeren, of geniet jij er juist van je stekker ergens vuistdiep in te pluggen en hoeft dit draadloze gebeuren van jou niet? Laat het weten, in de comments!
tjorque zegt
Vuistdiep laden?
Ik krijg er zowaar jeuk van aan m’n…
Ik gebruik de auto drie a vier keer per week.
Momenteel nog eentje zonder stekker. Maar ik denk niet dat ik het rendementsverlies van draadloos laden zou verkiezen boven 3 a 4 keer niet lui zijn…
rulefollower zegt
Komen we eindelijk in het werkveld van Nikola Tesla.
Edge zegt
Het ding met het draadloos laden van telefoons is dat het een stuk langzamer gaat dan het opladen via de kabel. Vaak zit er dan wel een snellaadfunctie op het draadloos laden, maar dan moet de lader dat ondersteunen en actief koelen omdat je telefoon anders kokendheet wordt.
Ik kan mij niet voorstellen dat dat bij auto’s niet ook zo is. En dan komt bij mij de vraag op: Hoeveel energie gaat er verloren doordat je auto de batterijen tijdens het laden wellicht extra moet koelen? Loont het zich dan nog om draadloos op te laden?
Flutterbear zegt
Een telefoon moet vooral ook heel compact zijn. In een auto is veel meer ruimte en massa om (passief) te koelen.
Flutterbear zegt
Zo lang je goed uitlijnt is draadloos laden helemaal niet zo inefficiënt. Het vernieuwde Qi standaard heeft daarom magneten om ontvanger en verzender perfect uit te lijnen.
Oopelkadet zegt
Nu nog rijdend over de snelweg.
Maar Adrian newey heeft een nieuwe motor ontwikkelt die 7 liter water en een suikerklontje gewoon 90 liter brandstof zelf maakt! Joehoe! DE PLOFMOTOR IS BACK, BABY!
tjorque zegt
Sure, de wereld heeft enorme energie behoefte, maar dat probleem is plots opgelost met een suikerklontje en wat water…
Net zoals die jongens met hun free energy machines…
Wakker worden je bent aan het dromen…
Aon zegt
Is de dekking wereldwijd? Kan ik bijvoorbeeld 1000km bij laden actief/passief?
mashell zegt
Ja maar alleen als de Starlink satellieten direct boven je auto hangen.
tjorque zegt
Voor 299 per maand en de belofte om voor trump te stemmen hè .
mc96 zegt
Interessant als het Tesla gaat lukken. Zou wel een grote innovatie zijn. Jammer dat in het artikel niet wordt beschreven hoe het presies moet gaan werken. Soort MRI scanner is wel erg vaag. BMW is wel bezig geweest met draadloos laden. Voor de G30/30 hybride was zelfs een draadloos laden optie voor de consument verkrijgbaar. Maar het werd na de LCI niet meer aangeboden omdat er weinig vraag naar was (te weinig efficient/te langzaam). Daarna heeft BMW bij mijn weten niet veel meer op dit vlak ondernomen.
MarcoM zegt
Sleepcontacten in de weg… toevallig heb ik een Carrera racebaan liggen.