Het heeft eventjes geduurd, maar Tesla gaat auto’s dumpen tegen spotprijzen.
Jarenlang had Tesla een status aparte in de autowereld. Een bijzonder excentrieke CEO, aparte design, revolutionaire aandrijflijnen en een compleet andere belevingswereld. Een Tesla is niet zozeer voor autoliefhebbers, maar voor techliefhebbers. Bijtellingsfetisjisten, milieufreaks en snelheidsjunkies.
Omdat de andere automakers zolang achterbleven en het elektrisch rijden traag oppakte (alle Italiaanse automerken) of niet doorhaalde (Renault, Nissan, BMW), kreeg Tesla een extreem grote voorsprong. Die voorsprong wordt nu alsmaar kleiner. Meer en meer elektrisch auto’s komen op de markt. Dit betekent dat Tesla niet meer dat bedrijf is dat voor topprijzen hun producten weg kan zetten. Nee, ook Tesla gaat auto’s dumpen, meldt Reuters.
Korting op Tesla’s!
Het was jarenlang een taboe: er was altijd meer vraag dan aanbod. Maar ook die dagen zijn voorbij, want zoals gezegd: Tesla gaat auto’s dumpen. En nee, niet hun inruilers, maar splinternieuwe modellen. Wat is er aan de hand? Zijn de fanboys op? Nou, wellicht. Bij Tesla willen dit jaar nog een hoop auto’s verkopen om nog een beetje in de buurt te komen van de voorspelde verkoopcijfers (die ze sowieso niet gaan halen).
Deze actie ging overigens niet zonder slag of stoot. De aandeelhouders waren er absoluut niet blij mee. Ze zijn heel erg bang dat de vraag naar Tesla’s in rap tempo afneemt. Het zijn ook nog eens flinke kortingen, tot wel 7.500 dollar! Ook kun je de eerste 10.000 mijlen gratis gebruik maken van het supercharge-netwerk. De waarde van de aandelen donderde met 8,9 procent naar beneden. Overigens komt dat ook een beetje omdat coronawappie Musk nog raar, maf en gek doet op Twitter, dat hij ook gekocht heeft.
Tesla gaat auto’s dumpen: is dat wel voldoende?
Overigens ziet ondergetekende een andere uitdaging. Want is het dumpen van auto’s wel voldoende? Ondanks dat de basis Tesla Model Y misschien wel de sterkste aanbieding is van het moment (50k voor 330 pk, ruime auto, prima uitrusting, goede range), heeft de auto niet een wow-factor. Je kan ze nauwelijks naar eigen smaak samenstellen en veel dingen zijn anders om het anders zijn (en omdat het goedkoop te produceren is).
Het is in dat opzicht meer een Aziatisch budget-product: uitstekende aandrijflijn, goedkope afwerking en weinig keuze om je auto samen te stellen. Ook blijven de modellen erg lang hetzelfde. Dus het nieuwe auto gevoel blijft uit. Uiteraard zal Tesla de komende tijd een wereldspeler van formaat blijven en is het enorm knap wat ze in extreem korte tijd hebben weten te bereiken. Nu zijn ze een van de vele autofabrikanten die ook gewoon auto’s moet verkopen.
Via: Reuters
Meer lezen? Deze EV’s kun je in 2022 nog rijden!
kniesoor zegt
Gaat alleen de Y in de ramsj of de Moddel Drie ook ?
rulefollower zegt
Volgens de site:
Take delivery of a new Model 3 or Model Y between December 21 and 31, 2022 for a $7,500 credit and 10,000 miles of free Supercharging.
dutchneon zegt
Dit is enkel in de US en om de simpele reden dat er in 2023 weer een subsidie van max $7500 op een EV komt.
door de prijsaanpassing probeert tesla dus te voorkomen dat overheids- regelgeving de verkoop ongunstig beinvloed.
Lijkt me niet dom.,
rulefollower zegt
Tot voor kort was alles wat Musk deed fantastisch hier.
Nu hij voor de vrijheid van meningsuiting opkomt is ie wappie geworden.
Zelf ben ik terughoudend. Ik denk dat hij uit is op de positie van grote CBDC-validator.
camber24 zegt
Mee oneens, ik zie hier geen kentering in de berichtgeving rondom Musk of Tesla. Is nog altijd hetzelfde.
Rick-dos zegt
“Nu hij voor de vrijheid van meningsuiting opkomt is ie wappie geworden.”
Haha! Grapjas.
mashell zegt
Hij was een wappie in de corona tijd. Net als andere wappies neemt het met de feiten niet al te ernstig. Zeggen dat je voor de vrijheid van meningsuiting bent en vervolgens een account van iemand die de positie van je vliegtuig bijhoudt sluiten terwijl je dat aangekondigd niet te gaan doen is huichelachtig. Maar daarna accounts van journalisten die daarover schrijven sluiten is dictatoriaal gedrag. Daar heeft zelfs de VN z’n zorgen over geuit. Het is verbazingwekkend dat er nog steeds mensen zijn die in die man geloven…
harrie zegt
Dat is zeker niet netjes van hem.
Maar die lucht uit de vrijgegeven ‘Twitter files’ was helemaal niet te harden, wat dat betreft kan het alleen maar beter worden onder Musk.
potjak zegt
@P_S_E Als ik hier op Autoblog Autoweek zou promoten krijg ik ook een ban. Dat heeft niets met vrije mening te maken. Ik mag Autoweek promoten maar niet op een concurrerend kanaal, wat mij logisch lijkt. Dat is bij Musk niet anders, alleen de orde van grootte.
E550 zegt
Hunter Biden-files, COVID-files, Oekraïne files, het gaat nog leuk worden daar!
none1234 zegt
Wat mij meer opvalt is dat men nu eindelijk Tesla vergelijkt met een budget auto en dat er niets premium aan is. Dat is rijkelijk laat want, dat had men 10 jaar geleden ook kunnen zien als je de Tesla’s van toen vergeleek met een ‘conventionele’ auto in dezelfde prijsklasse.
Maar ja toen stonden alle hersenen ingesteld op het overnemen van de lulkoek van een bedrijf.
pindakoning zegt
Geld dit ook in NL?
ffw88 zegt
Nee, het geldt ook voor Nederland.
none1234 zegt
:) precies!!!!
pindakoning zegt
I know, was een ‘t’ vergeten…
TheMaster zegt
Nee, want dit heeft helemaal niks met “dumpen” van auto’s te maken. Vanaf 01-01-2023 is er ook €7500 korting op een EV in de US. Regels zijn alleen nog onduidelijk, geldt dit ook voor de standard range ivm LPF pack, en waarschijnlijk geldt dit ook niet voor de Performance ivm $55k+. Daarom moeten deze modellen waarschijnlijk allemaal snel de deur uit. Als je op standard range straks géén tax credit krijgt, kost die $40. Terwijl een Model 3 Long range waarschijnlijk zo’n $48k en dan minus die $7,5, dan koopt toch niemand een standard range? Daarom nu de auto’s maar snel verkopen.
Ook komen er mogelijk wat kleine aanpassingen aan de Model 3 aan, waardoor deze “oude” ook allemaal weg moeten.
Flutterbear zegt
De LR is in anticipatie hierop in de VS al maanden niet meer te bestellen. Uiteraard wil Tesla het kwartaal niet eindigen met weken lang productie op voorraad (bij de concurrentie is maanden normaal).
fransananas zegt
Nee. Alleen de 10000 kilometer superchargen
none1234 zegt
:D -10% misschien een idee voor een volgend autoblog artikel, een inventarisatie hoeveel de autobloggers verloren hebben op dat aandeel. Volgens mij is het nog niet eens een maand geleden dat iemand hier een ‘aankoop’ advies gaf.
harrie zegt
Ik haal al mijn beleggingsadvies van Autoblog, en ben nu miljonair.
Ik was miljardair.
iphonistvongates zegt
Waar bewaard u uw Zimbabwaanse Dollars? Ik heb de mijne verplaatst van UBS Bank naar de Freggle Grot. Zij rekenen geen opslagtoeslag…gelukkig.
🤑🤪
Flutterbear zegt
“In the short term the stock market behaves like a voting machine, but in the long term it acts as a weighing machine”. Buy the dip op dit soort onzin. Over 2 weken zijn de Tesla’s in de VS niet meer aan te slepen.
Flutterbear zegt
“In the short term the stock market behaves like a voting machine, but in the long term it acts as a weighing machine”. Buy the dip op dit soort onzin. Over 2 weken zijn de Tesla’s in de VS niet meer aan te slepen.
coupedriver zegt
Wishfull thinking, een meer correcte waardering zou een 10% van de huidige koers zijn, dus rond de 12 – 13$ per aandeel.
CYBRTRK zegt
10% zou te weinig zijn voor de huidige financiële situatie + het toekomst potentieel van Tesla, en dat is waar mensen op de beurs naar kijken.
Michel-GR zegt
Al geven ze ze gratis weg dan nog niet!
Vehicle zegt
Ach, het is maar hoe het wordt gebracht, want eerst heeft Tesla de prijzen omhoog gebracht omdat het kon en nu moet er $7500 af omdat het moet. Per saldo dus weer op het niveau waar de auto zat en maximaal moet zitten, want nog steeds een hoop geld in vergelijking met beter afgewerkte auto’s.
arta zegt
Dat was ook mijn beleving. Als je de auto €12000 duurder hebt gemaakt kan er prima €7500 van de prijs af als de markt weer wat normaliseert.
Ben wel benieuwd wat de prijzen eind volgend jaar zijn. Er is veel concurrentie
Habanero zegt
Het is natuurlijk een teken aan de wand. Uit zowat alle kortingen die tegenwoordig na goed rondkijken plots van toepassing zijn – van dure restauratie tot Tesla’s blijkt plots dat men met het oppompen van prijzen een frictie-moment bereikt heeft en mensen vooral de luxe (en in feite te duur geprijsde) dingen links laten liggen. Zelfs in de peperdure klimaat-neutrale immobiliën en bouw gaat het plots heel slecht, geraakt heel veel niet meer verkocht. Recessie noemt dat. En het is daarmee zeker nog niet gedaan.
Paul58 zegt
Beetje apart artikel??
In de USA lijkt me dit het geval omdat klanten momenteel wachten met bestellen tot 2023, dit omdat er vanaf dan een voordeel is qua korting /subsidie. Lijkt me heel logisch dat dit dan een stimulans is zodat klanten nu al bestellen ipv januari.
Dit lijkt me logischer dan ”het dumpen van auto’s”. Maarja Tesla bashen scoort altijd goed ;)
In NL is er geen korting, enkel 10.000km gratis supercharing als je kijkt op de website van Tesla.
Echterr misschien wel het begin van het geven van kortingen bij Tesla?? Okkasiepaleis Musk hehe
sjeemsbond zegt
Al kreeg ik geld toe…. oh wacht…