Honey, I shrunk the CYBRTRK.
De Tesla CYBRTRK houdt de gemoederen ontzettend bezig. Gisteren schreven een artikel over de kwestie wáár de CYBRTRK gemaakt zal worden. Interessanter is eigenlijk nog wát Tesla van de pickup gaat maken. Nadat Elon Musk een paar ruiten van zijn nieuwste auto ingooide bij de onthulling, is de vraag wat er overblijft van het schokkende design. Persoonlijk verwacht ik weinig, maar hoop ik eigenlijk veel. De wereld kan wel wat auto’s gebruiken die anders zijn dan anders.
Maar ja, Tesla-haters hebben zo hun bedenkingen. Voldoet deze elektrische bullebak wel aan de regels om op de weg te verschijnen? Of draait Elon ons allen een rad voor ogen en ziet de productieversie er veel conventioneler uit? Volgens de planning gaan we dat ergens volgend jaar zien. Maar ja, die planning bij Tesla…Enfin, om de fanb0iZ te kalmeren zullen we het er maar op houden dat we met spanning afwachten.
In de tussentijd is er dankzij Elon wel weer wat nieuwe informatie naar buiten gekomen. Eerst was er nog sprake van dat de CYBRTRK in ieder geval vijf procent of later drie procent kleiner zou worden. Doch dat plan is nu kennelijk afgeschoten. Elon is namelijk gezellig een avondje langsgegaan bij Tesla’s Chief Designer Franz von Holzhausen. Samen hebben ze daarbij geconcludeerd dat de definitieve CYBRTRK gewoon net zo’n joekel wordt als het prototype.
Goed nieuws dus voor mensen die CYBRTRK wel goed vinden zoals ‘ie is, minder goed nieuws voor mensen met kleine garages. En voor mensen die te maken hebben met krappe straatjes, zoals wij Europeanen. Maar niet getreurd, want Elon is zoals bekend niet vies van wat beloftes doen. Elon dagdroomt namelijk al over een kleiner CYBRTRKje.
Tot op heden zijn er nog geen deposits mogelijk op dit model, maar dat zal vast niet lang duren. Zie jij wel wat in een MINITRK? Of wil je gewoon de joekel hebben en anders niks? Laat het weten, in de comments!
ericd zegt
Een niet bijster sympathieke uitleg van Musk aan Jay Leno als ze samen in de CT zitten. Musk zit een beetje op te scheppen dat je toch wel een kogelvrije auto wil zoals de CT voor de apocalyptische wereld die Musk zich zo voorstelt. “It is badass, super cool.” https://www.youtube.com/watch?v=O3BH8edQVZ4 Maar ja, wat wil je als mensen je zo op het schild heffen. Trouwens EuroNCAP gaat nu speciaal letten op SUVs die te weinig meegeven in een botsing met een kleinere auto.
crepito zegt
@ericd: Is ook lastig om de intonatie van Musk te begrijpen.. Ze lachen er niet voor niets om.
ericd zegt
Ploatje om een indruk te krijgen van de dimensies:
https://pbs.twimg.com/media/EYyvdOPWkAEKLoy?format=jpg&name=900×900
De CT wordt dik 2 meter breed.
nout zegt
@ericd: hier is dat raar, maar tussen de F-150’s en Silverado’s van tegenwoordig in Amerika zie je ze amper staan! Ze hebben gewoon gigantische auto’s daar. Het zijn geen auto’s zelfs. ?♂️
RobUSA zegt
Ben er nog steeds van overtuigd dat de hele cybertruck fake news is.
Lijnen kloppen gewoon niet en instap achter klopt ook niet. Ik gok voor 99% dat dit hem nooit zal worden.
Mark my words 24/5/2020
dakarbemo zegt
Dat idee heb ik sowieso met dat achterbankje… hoe wil je daar gaan zitten met die daklijn, of zal t puur bagageruimte worden :)
crepito zegt
@RobUSA: Wat bedoel je met ‘klopt niet’? Voor jouw smaak? Technisch gezien? Er hebben toch al volwassenen achterin gezeten bij de proefritjes?
RobUSA zegt
@crepito: Aflopende daklijn klopt niet daar kan je echt niet instappen of zitten volgens mij.
Ja de regels in USA zijn veel soepelere maar met zulke puntige hoeken ik weet niet.
En heb keer de truck met een quad achterin gezien toen hing die helemaal op zijn reet.
mikee368 zegt
Wat kunnen mensen uit hun nek lullen.
Heeft u überhaupt gezien hoe mensen instappen? Er is genoeg beeld materiaal voor te vinden.
https://youtu.be/BTDztHFa0_Q
U bewijst mooi weer dat mensen vaak maar wat roepen onder enige echte vorm van zoeken op internet of wel beetje onderzoek doen.
Dat met die quad achterin de CT zo laag staat heeft alles te maken met het feit dat deze lichtveering heeft en netjes naar beneden zakt voor makkelijke toegang voor zo’n quad.
flutterby zegt
@RobUSA: hij bestaat al.. Of die naar Europa komt betwijfel ik, maar in de VS hoeft de “truck” categorie volgens mij aan bar weinig veiligheidseisen te voldoen. Blijkbaar is er genoeg interesse, dus why not?
lincoln zegt
Denk dat Rivian net iets eerder op de markt komt ..
koeberg zegt
Ik denk dat Rivian *wel* goedgekeurd wordt voor de Europese markt.
flutterby zegt
@lincoln: ik denk dat Rivian minimaal het dubbele wil hebben.
robert110 zegt
@flutterby: ik denk dat de Rivian ook wel het dubbele waard is.
flutterby zegt
@robert110: waarom? Omdat die offroad op zijn plaats kan draaien?
Vergeleken met een Model X of Etron vind ik echt niet dat de Rivian daar met kop en schouders boven uitsteekt. Het is allemaal nog maar een idee, zelfs de (onafhankelijke) pers heeft er nog niet mee gereden.
robert110 zegt
@flutterby: Omdat de Rivian als pick up beter ontworpen is. De tesla is niet meer dan een nutteloos speeltje. De Rivian zie ik nog wel als een bruikbare truck. Ik heb daarom ook hogere verwachtingen voor de electrische F-150, niet omdat Ford hoge prestatie cijfers, onverwoestbaarheid of skidsteer mogelijkheden beloofd. Maar omdat het gewoon een F-150 met electromotor zal zijn
flutterby zegt
@robert110: veel woorden zonder inhoud. Wat is er beter? Ik kan er namelijk wel tien noemen voor de Cybertruck, maar bij Rivian houd het op bij (traditioneel) uiterlijk.
florisje zegt
Ik denk dat Rivian veel meer op de avonturier speelt dan op de werkende man die zijn truck gebruikt om werk te verrichten. Hun YouTube kanaal heeft best wel mooi materiaal. Beetje gebakken lucht natuurlijk maar ze zijn wel serieus aan het inzetten op ergonomie etc.
hdla zegt
Was de Aston Martin Bulldog misschien inspiratie ?
mashell zegt
Musk logica.. Omdat de Lockheed A-12 volgens Musk het meest coole vliegtuig aller tijden is lijkt de Cyertruck op een Lockheed Martin F-117 Nighthawk.
boomhauwer zegt
Nobody cares
Gulli zegt
Waarom zou je hem niet bulletproof willen hebben? Omdat niet iedereen zin heeft in een pickup van 5000 kilo, plus de kindertjes, denk aan de kindertjes. Als je met dit ding iets raakt, een kind, een andere auto, een flatgebouw, dan legt de ander het sowieso af. Laten we dat vooral niet willen met een enorme hoeveelheid idioten in het verkeer en een autopilot die nog niet 99% veilig is.
autoblogger zegt
@Gulli: laten we allemaal thuisblijven, dat is het veiligst… Oh wacht..
flutterby zegt
@Gulli: ja, want een F150 is zeer kindvriendelijke. De Amerikanen hebben voor dit probleem zelfs de front camera bedacht omdat je niets voor je truck kan zien.
Gulli zegt
@flutterby @autoblogger
Het gaat mij meer om het feit dat meneer Musk ooit heeft gezegd dat hij dat ding onverwoestbaar wil maken. We zijn ons er al tientallen jaren van bewust dat het hebben van kreukelzones veiliger is, hoe groot de auto ook mag zijn. Nee gaat Tesla een gigantische auto bouwen die nog eens onverwoestbaar zou moeten zijn ook (voor zover mogelijk natuurlijk). Dit is gewoon domme kroegpraat, alleen dit keer van een miljardair die bijna alleenheerser is binnen zijn bedrijf en het klapvee vindt alles mooi wat hij doet dus waarom zou hij het niet doen?