Spoiler alert: het is een spoiler.
Tesla lijkt naarstig op zoek om extra bronnen van omzet aan te boren. Nadat het onlangs al aankondigde Full Self Driving duurder te maken, begeven de Amerikanen zich nu op de lucratieve aftermarket tupperware markt. Tsja, nu Halfords gedecimeerd is moet iemand het doen natuurlijk. Eerder gaf Tesla al aan dat het tuning helemaal top vindt. Desondanks is het aanbod van spoilers en skirts voor Tesla’s van derde partijen niet enorm te noemen. Niet zo enorm als dat voor je dikke Duitser in ieder geval.
Dus dan maar zelf aan de slag, zal Tesla gedacht hebben. Het eerste wapenfeit is een dikke carbon achterspoiler voor je Tesla Model 3. Deze verpester was aanvankelijk deel van het 5.000 Dollar kostende Performance Upgrades Package op je Tesla Model 3 Performance. Ironisch genoeg werden de auto’s met dit pakket vaak niet afgeleverd met de spoiler geïnstalleerd en moesten sommige klanten maanden wachten totdat hun spoiler eindelijk werd gemonteerd.
Kort daarna bood Tesla het Performance Upgrades Package opeens gratis aan. Betalende klanten van het eerste uur kregen een tegemoetkoming voor de gemaakte kosten. Tesla is gonna Tesla. Hoe dan ook was het dus al een soort van aftermarket dingetje, maar nu is het dat ook officieel.
Voor $800 Dollar kan je de spoilert inmiddels namelijk los bestellen voor elke Model 3. De prijs is inclusief montage bij je lokale dealer store. Je moet wel zeker van je zaak zijn. Als ‘ie eenmaal op je auto zit, dan kan je je geld namelijk niet meer terugkrijgen. Volgens Tesla verbetert de spoiler lip de stabiliteit van je auto op hoge snelheid en verhindert ‘ie en passant de luchtweerstand. Handig als je op de Autobahn een dikke 3 Serie wil bijhouden voorbij de 200 kilometer per uur. Oh wacht. Enfin, koop dan!1!!
bsxc2 zegt
Toch logisch dat je je geld niet meer terug krijgt wanneer het onderdeel gemonteerd is. Als ik een paar happen neem van een gerecht, krijg ik toch ook mijn geld niet meer terug.
jaapiyo zegt
Ik zeg niet dat het niet logisch is, ik zeg alleen dat het zo is.
RutgerK zegt
Maar dan nog voegt het niets toe aan het bericht behalve een negatieve klank.
Je had ook kunnen schrijven: “Zolang de achterpoiler nog niet gemonteerd is kan je hem nog terugturen en je geld terugkrijgen.”
jaapiyo zegt
Als ik ooit PR pipo wordt voor Tesla zal ik er aan denken.
E550 zegt
@bsxc2: je neemt een paar happen, denkt “nee, dit is niet goed” graag mijn geld terug. Dank u.
stalensnuitje zegt
En toch is dat soort klantenservice in de States vaak wel normaal (iig meer dan hier). Kies je bij de Starbucks een whoppa-wtf-uccino, maar blijkt dat na 2 slokken niet te zuipen te zijn, dan meld je dat gewoon en kies je wat anders.
Zal misschien niet overal zo zijn, maar ik heb toch meerdere van zulke ervaringen, je gaat er iig sneller onbekende keuzes door maken op de menukaart ?
knapzuur zegt
Mwah helaas wel een paar keer meegemaakt dat ik toch echt niet bereid was te betalen voor de aanfluiting die een steak, schnitzel, salade of zelfs een ijsje was, in alle gevallen dan ook gelijk gekregen en niet hoeven te betalen voor dat gerecht en iets anders kunnen krijgen.
moveyourmind zegt
Ik had toch eerder een dikke ducktail verwacht…
Past beter bij de voorkant.
Een kobaltblauw matrozenpakjeswrap was ook leuk geweest.
jag1960 zegt
Ja precies, net als konijnenoren op de nieuwe BMWs die op Bugs Bunny lijken.
plakloodventer zegt
Denk dat het verstandiger is om zelf te plakken….Tesla kennende
bbfix zegt
@plakloodventer: zou het daarom ook Carbon zijn? Hoeven ze hem niet te spuiten?
willeme zegt
Goed om te zien dat Tesla dit doet. Hopelijk komen ze met meer aftermarket onderdelen. Dat je een soort ‘Plaid-Sport-Line’ bodykit kunt kiezen. Leukere velgen en allerlei andere accessoires. Strakker chassis, fatsoenlijke remmen. Oh, en prettigere stoelemn, graag. De Model 3 zie je overal rijden en werkelijk allemaal in dezelfde spec: zwart of grijs met de lelijke wielen. Heel af en toe een witte of blauwe. (mijn perceptie btw, wellicht dat cijfers anders zeggen).
Design-technisch is de Model 3 best wel een mispeer: de neus is te kort en te bol, daklijn is fraai, maar vanwege marketing een sedan en geen liftback. Ziet er gekunsteld uit. Het ding ziet er generiek en ‘kaal’ uit. Met wat frutsels kun je er wellicht nog wat van maken. Tot nu toe is elke getunede Tesla Model 3 een enorme vooruitgang. Maar ja, elke soort jus is een welkome toevoeging op een kaal bord stampot andijvie.
Als Tesla dit goed in de markt weet te zetten kunnen ze meer winst maken (YES!) en hoeven ze hun productieproces niet gecompliceerder te maken. Aan de afwerking van de Model 3 kun je wel zien dat ze er nu al de grootst mogelijke moeite mee hebben.
balboni zegt
@willeme: ik vind de Model 3 een mooie en modern ogende auto.
ty5500 zegt
Ik ben er niet zot van, hou die sportieve opsmuk van de topmodellen toch voor de topmodellen ( ik kijk voornamelijk naar jullie, Bmw, Audi en Mercedes met m sport paketten op 316i’s en dergelijke). Voelt wat aan als een GTI badge op je golf 1.4 hangen om te imponeren. Maarja, het brengt op..
willeme zegt
@ty5500: Model 3 is juist wél snel ;)
unknown32 zegt
@ty5500: vreselijk inderdaad. En sinds kort doen ze het met de uitlaten ook. Vroeger 2x enkel pijpje = x35i. Nu weet ik het niet meer. Mijn auto heeft 2 sierstukken, kijk je onder de auto: 1 dikke uitlaat *fail*
RutgerK zegt
Marketing wild een volledig glazendak. Een constructie van veren voor een volledig achterklep was met deze lijn niet mogelijk.
knapzuur zegt
“Design-technisch is de Model 3 best wel een mispeer: de neus is te kort en te bol”
Daar kan je Model 3 zo inwisselen voor héél veel moderne auto’s:
BMW 2-3-4-series.
Mercedes A-B-C-CLA-GLA.
Peugeot 208, 308
Audi A1, A3
Die hebben allemaal zo’n ingezakt kleimodel neus (en sommige zelfs achterkant), volgens mij hebben ze nog steeds geen LED lampen op de design afdelingen en worden die kleimodellen allemaal week onder dikke broeilampen.
schreute01 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Robert zegt
‘Spoiler alert’. ?? @jaapiyo!
Zulk tupperware kan trouwens een enorme cash cow zijn voor de dealers. In de vroege jaren negentig werkte ik als student bij een Renault dealer annex benzinepomp en mijn toenmalige werkgever lachte zich de ballen uit de broek over het feit dat zowat elke Renault 19 en 21 in hatchback- of sedanvorm werd verkocht met zo’n kofferbak spoiler, die zo’n beetje vijftien keer over de kop ging qua prijs.
berrychello zegt
Er zijn toch wel wat accessoires te koop hoor. Meest handige lijkt me het spoilertje onderaan de achterruit die voorkomt dat water de kofferbak inloopt als je de klep opent.
quincy zegt
@berrychello: Ik heb het pas 1 keer met echt heftige regen mee gemaakt dat er een beetje water de kofferbak in liep. Ze hebben de rubberen lip onderaan de achterruit al langer gemaakt, waardoor het veel minder snel gebeurd.
davelepeef zegt
@berrychello: da’s geen handige optie, da’s een designmisser…
Berend zegt
Je ziet steeds meer variatie in de M3’tjes. Ik vind het wel leuk.
HzR zegt
@Berend: daar kan je ook uit meerdere M-Performance delen en individual kleuren kiezen.
goodvibrations zegt
Nog even wachten en dan voor een paar tientjes bij Ali?
michiel_vandelft zegt
@goodvibrations: 80$ op Ali, echt carbon ook nog..
ramshoek zegt
Gaan ze zelf tupperware leveren (bouwkwaliteit) of laten ze het door een goeie Duitse of Japanse spoilerboer doen?