Tesla Full Self Driving v12 is nu zo goed, dat het je hoofd opblaast. Aldus Elon Musk.
Tesla gaat stug door met het uitvinden van de heilige graal. Daarmee bedoelen we niet de eeuwige jeugd, maar de volledig autonome auto. Een mooie troostprijs. Althans, niet als je zelf van sturen houdt misschien. Maar wel als je aandelen TSLA hebt en hoopt dat die opnieuw grote hoogtes kunnen bereiken. De eerste fabrikant die Full Self Driving kan aanbieden, heeft sowieso wel een enorm wapen in handen. Om dat in te zien hoef je geen groot licht te zijn.
Tot op heden wilde het echter nooit zo vlotten met Full Self Driving. Vrijheidsstrijder Elon Musk heeft ons meermaals beloofd dat het nu al lang realiteit zou zijn. Maar het systeem wordt toch voortdurend geplaagd door problemen. En ook door crashes, al dan niet met dodelijke gevolgen. Het blijft wat mij betreft uitermate bijzonder dat Tesla hiermee wegkomt in Amerika. Je zou zeggen dat het bedrijf helemaal kapot geprocedeerd zou zijn inmiddels. Maar goed, misschien is Elon echt too big too fail. Hij heeft natuurlijk ook satellieten en toegang tot wat de belangrijke staatslieden opzoeken in hun vrije uurtjes via Starlink.
Hoe dan ook; er is nu een nieuwe update van de Full Self Driving beta uitgerold. We zijn nu bij versie 12.3. Het is echter een belangrijke update. Voor het eerst worden beslissingen die de auto’s maken niet bepaald door voorgecodeerde protocollen van techneuten, maar door neural networks. Die zijn natuurlijk ook ‘gecodeerd’ door techneuten, maar het idee is dat ze vervolgens zelf leren en zich verbeteren. Net als wij mensen dat (soms) doen.
Elon Musk noemt de update mind blowing. Maar goed, dat is ook niet de eerste keer. De eerste rapporten van gebruikers zijn minder positief, voor nu. Op Electrek, de site die zich alles Tesla helemaal eigen heeft gemaakt, zegt een van de gelukkigen dat zijn hersens nog in orde zijn:
Just got it today. Mind is not blown. Better at basic maneuvers, but no work was done on lane selection or updating the bad map data on my area. I let it miss an exit because it was in the wrong lane, then when it was supposed to turn left got in a left turn lane for the intersection before where it was supposed to. If they work on fixing lane selection logic and map data, that would make a huge difference. At least it didn’t do anything dangerous, was watching closely as I always do on first few drives after an update.
Tesla rijder met niet opgeblazen hoofd
Het systeem moet dus nog een beetje leren. Maar goed, het is dan ook nog slechts een robot-puppy. Hoe lang gaat het nog duren? Laat het weten, in de comments!
a_buis zegt
Eens. Jaap als arts (in spé): work on your special skills!
a_buis zegt
Ah hiroshima, stuk beter 😉
Ik heb een haat liefde relatie met fsd. Nog steeds af en toe ghost braking. Maar als je na een tesla in een VAG product zit (van dezelfde leeftijd) dan weet je wel wat beter is.
mashell zegt
Ligt dat eens toe? Voor zo ver ik weet heeft Tesla in Europa nog helemaal geen FSD en wordt er hier gestunteld met Autopilot.
a_buis zegt
Ok, handjes moeten vanwege wettelijke beperkingen nog wel regelmatig aan het stuur. Maar met de duurste versie van autopilot heb je in feite de fsd soft en hardware. Stoppen voor rood stoplicht en kruispunten daarnaar een bmw lekker doorraast. Op en afritten zelf nemen ook. Zonder de opgelegde beperkingen rijdt het ding zelf naar huis. En dat is echt wel wat anders dan adaptive cruise.
Trojan zegt
Mwah dat zegt die Musk wel vaker inderdaad. Voorlopig in de EU nog steeds ghost-braking, traag/twijfelend gedrag bij rijbaanwissels en horten/stoten in de file. De filmpjes uit Amerika zien er veelbelovend uit, maar van de versie waar we het in de EU nog mee moeten doen ben ik in elk geval allerminst onder de indruk.
jessepinkman zegt
Hoewel Tesla ongetwijfeld redelijke rijhulpsystemen biedt, verbaas ik mij er toch over wat ik soms erover lees en hoor. Ik rij in een BMW van 2020 (die in tegenstelling tot Tesla’s, niet of nauwelijks wordt geüpdatet) en de adaptieve cruisecontrol i.c.m. rijbaanassistent werkt echt voor 99% perfect. Heeft in de laatste 10.000km 1 foutje gemaakt met onduidelijke wegbelijning. In een BMW hoef je niet telkens na een rijstrookwissel de ‘autopilot’ opnieuw te activeren, werkt auto lane change redelijk vlot, heeft nooit last van ‘ghost braking’, werkt ook perfect met harde regen en laagstaande zon en hoeft niet moeilijk te doen met regensensoren en automatisch grootlicht. Ook hoef je het stuur niet tussentijds te ‘bewegen’, maar alleen vast te pakken. In landen met minder strenge regelgeving is alleen kijken naar de weg zelfs voldoende (d.m.v. een camera). Bovendien krijg ik geen ‘straf’ als ik te lang niet oplet en kan ik zelf bepalen of ik ‘m op 200 wil instellen waar ik 100 mag. Waarom worden die Tesla-systemen nou altijd de hemel in geprezen? Ik zou voor geen goud willen ruilen, en dat terwijl mijn auto al 4 jaar oud is en dus de nieuwe BMW’s ongetwijfeld nóg beter zullen werken met dit soort systemen.
bimmerpost zegt
Ooit in een Tesla met FSD gereden? Al die zaken die jij noemt zijn alleen van toepassing voor de standaard auto pilot die gratis bij elke Tesla zit. Bij FSD optie wisselt hij zelf van baan als iemand langzamer rijdt, kun je ook instellen dat hij harder gaat dan wat je mag (sterker nog, je kunt hem bijv std 20 kmh harder laten rijden dan limiet bijv. ).
Half jaar geleden overgestapt naar Audi etron GT. fantastisch mooie auto maar die adaptieve cruiscontrol is ongeveer zoiets als een Nokia vergelijken met de laatste smartphone in vergelijking met Tesla autopilot. In de Tesla reed ik altijd op autopilot op de snelweg. In de Audi is het zo slecht dat ik het enkel nog in de file gebruik.
probono zegt
Mwah..misschien is die Audi dan ook compleet ruk, maar ik rij een FSD tesla en vind autopilot daarin ook echt al jaren compleet ruk. Met name ghost braking is tenenkrommend & haalt alle comfort eruit. Ook het automatisch van rijstrook wisselen gaat veel te traag en voegt eigenlijk niets toe want veel te vaak val je enorm terug in snelheid alvorens in te halen. En automatisch afslaan richting de afrit is ook geen aanrader…
Gelukkig straks klaar mee. Maar nee, dat FSD pakket is echt (in Europa) weinig waard.
Trojan zegt
We praten over de versie die in de EU nog in gebruik is toch? Dan moet je toch echt elke keer zelf aangeven dat je van rijbaan wilt wisselen. Vervolgens doet ie dat met de snelheid en het zelfvertrouwen van een oud omaatje waardoor het in druk verkeer compleet nutteloos is. Autopilot op hogere snelheid instellen dan de limiet vertikt ie ook regelmatig buiten de snelweg en dat is bloedirritant. Niet omdat ik zo nodig hard wil rijden, maar omdat de auto regelmatig denkt dat je ergens bijv. maar 50 mag terwijl het in werkelijkheid een 80 weg is en dan blokkeert ie je wel degelijk om je snelheid ‘op te plussen’. En ik maar denken dat ik nog altijd de verantwoordelijke bestuurder ben… Vervolgens hou ik m’n voet altijd dichtbij het ‘gas’ om snel te kunnen ingrijpen bij ghost-braking en is filerijden ook precies alles behalve soepel. Alleen op lange (buitenland) ritten was het wel fijn als je op rustige snelwegen zit. Maar goed, zo te lezen hadden wij niet dezelfde versie.
geenidee1975 zegt
TJa, daar noem je ook wat Audi. Ik heb de afgelopen jaren al best wat auto’s gereden (waarvan het langst in een E-tron), maar de ACC en het lane assist -systeem van Audi zijn echt ronduit slecht. Merken die op papier inferieur aan Audi zouden zijn, hebben dit echt een stuk beter voor elkaar.
romanzy zegt
Tesla kan me geen reet, of beter scheet, schelen 💨💩
Trojan zegt
And yet, here you are :)
Dutchdriftking zegt
Als bij de V12 ook nog alles met de camera’s gedaan wordt omdat Tesla fatsoenlijke sensoren te duur vind dan hoef ik hem niet ;). Voor een goed werkend systeem heb je beiden nodig naar mijn bescheiden mening.
Trojan zegt
De lezing van Tesla is dat zij bewust vision-only toepassen omdat verschillende (type) sensoren op een auto elkaar onherroepelijk tegenspreken. Sinds ze over zijn op vision-only gaat de ontwikkeling (ook naar zeggen van Tesla) enorm veel sneller. Natuurlijk kan het stiekem alsnog gewoon alleen maar niets meer dan een ordinaire kostenbesparing zijn, maar ik heb in elk geval niet de technische kennis om dat werkelijk goed te kunnen inschatten (en grote kans jij ook niet ;)
mashell zegt
Verschillende typen sensoren die elkaar tegenspreken is als veiligheid je doel is natuurlijk iets goeds, als de camera plotseling door laag staande zon verblind wordt dan zorgt de lidar dat je alsnog nergens tegenaan rijdt. Maar het maakt de ontwikkeling wel heel veel moeilijker. Dus doet Tesla nu een truukje, ze ontwikkelen een vision only systeem waarbij vooralsnog de mensen achter het stuur het noodzakelijke tweede setje sensoren zijn. Als dit systeem goed genoeg werkt dan voegen ze er een setje lidar sensoren aan toe als veiligheidsondersteuning (lees een noodrem) en dan kan het stuur vervangen worden door een netflix scherm. Volgens standaarden als ISO26262 en jurisprudentie over dit soort ondersteunde systemen moet je zorgen dat je een redundant systeem hebt en je als fabrikant al het mogelijke doet om een ongeluk te voorkomen, als er de technische mogelijkheid bestaat om een tweede setje sensoren in de industrie gangbare sensoren te monteren dan moet je dat als fabrikant gewoon doen.