
Letterlijk.
Dat Tesla een grote schare religieuze volgers heeft die warm worden van alles wat Elon doet is genoegzaam bekend. Nou zijn we bij autoblog in principe natuurlijk fan van iedereen die op een bepaalde manier een passie voor auto’s heeft, maar soms gaat de bronstigheid jegens Tesla wel erg ver. Het is potverdikke geen BMW…
De Amerikaanse fabrikant heeft inmiddels de volgende stap in haar ontwikkeling gezet, door klanten létterlijk nat te maken. Een en ander heeft te maken met de regensensor in Tesla’s uitgerust met Autopilot 2.0 of hoger. Aanvankelijk waren deze auto’s überhaupt niet uitgerust met autonome ruitenwissers. De gedachte was dat Tesla de conventionele regensensor de wacht aangezet had, met het idee in de toekomst ruitenwissers te laten werken op basis van Autopilot 2.0’s eigen sensoren. Die sensoren moeten immers toch de omgeving van de auto monitoren en kunnen dus ook wel vaststellen of het regent of niet, zou je zeggen.
Inmiddels zou Tesla inderdaad uitgevogeld hebben hoe ze dit klaar moeten spelen, maar de feature is alleen nog ‘in Beta’ losgelaten op klanten. Een van die klanten merkte op Reddit al snel op dat er wat issues zijn waar Tesla nog even naar moet kijken. Het systeem dunkt namelijk water van de voorruit op het interieur en de bestuurder:
When getting into the car in the rain, the wipers auto-setting triggers when you open the door, which proceeds to dump all the water on the windshield into the car and you [nadruk toegevoegd]. Hopefully, future update will fix. (btw, not trying to upset people, just an observation. I love the car).
Het laatste zinnetje tussen haakjes moest uiteraard toegevoegd worden teneinde niet belaagd te worden door de eerder aangehaalde fanatieke fanboys. Musk himself heeft trouwens via Twitter al gereageerd op de ondervinding van zijn testpiloten klanten en claimt dat er een update komt om het probleem op te lossen.
Waarvan akte.
Image-Credit: bonforte via Reddit
@jaapiyo op zoek naar een goede eerste alinea…. Ah hij heeft iets!! Cmd+C + Cmd+V
AB redactie, kom eens met iets anders.
@badmat: tsja met zo’n naam ben je natuurlijk wel gewend aan een nat pak…
@badmat: het is toch ctrl+c en ctrl+v ipv cmd?!
@allesmetturbo: niet bij Apple
@allesmetturbo: Zo vertel je de rest op subtiele wijze dat je een Apple hebt. Maargoed, ik sluit safari weer even af voor nu.
@f40racer: aha, zo leer je nog eens wat:p heb een iphone 7 256gb, allemaal leuk maar voor de rest snap ik vrij weinig van apple spul:p werkt wel erg lekker moet ik zeggen
@badmat: volgens mij laat AB ook nieuw talent toe, dus wat let je? Grijp die kans!
Ik ben geen programmeur, maar dit lijkt mij toch vrij simpel op te lossen. Eén regeltje code waarin de voorwaarde wordt gesteld dat de ruitenwissers alleen aan mogen als de deuren dicht zijn, en klaar is Kees.
@Edge: dat zegt elon toch ook op twitter..?
@vtechlover: Nee? Hij zegt dat het opgelost wordt, niet in hoeverre dit een makkelijk of moeilijk op te lossen was. Ik geef enkel aan dat ik verwacht dat dit voor een programmeur een klusje van niks is.
@Edge: als programmeur zijnde, ik geef je 100% gelijk hmm elan zou mij toch eens moeten inhuren
@blackmilo: dan moet je bij Lotus gaan werken..
@draadloos: Software in een Lotus?
@edge: en als het zo gemakkelijk en voor de hand liggend is (wat ik ook denk), waarom hebben die hobbyisten bij Telsa zo’n stupiditeit dan uitgerold naar hun klanten?
@mashell: omdat niet elke programmeur logisch nadenkt maar gewoon doet wat de baas hen opdraagt
@blackmilo: ik stel me nu een Indiase programmeur voor die met een licht wiegend hoofd en een zwaar accent zegt “Yes, very well sir Musk, will make it just like you specified”.
@mashell: Dit is de oneliner van de dag …die hobbyisten bij Tesla !
@edge: gewoon koppelen aan het starten van de motor… Oh wacht, ehm..
Ik heb nog zo’n ouderwetse hendel aan de rechterkant van het stuur. Omhoog en de wissers gaan aan. Misschien DE oplossing voor Tesla? Werkt zeer makkelijk!
@maxidyne: ja, maar als je zelf niet in de auto zit? Even opletten hè, we praten Tesla hier, die moeten minimaal ook via de app bediend kunnen worden overal ter wereld! ;)
@drdre1: dan hoef je toch ook niet door de voorruit te kijken
@hplh: dat klopt, maar daar gaat het dan ook niet om als je een fanboy bent. Het gaat er om dat je je auto remote kan laten toeteren bijvoorbeeld; hoe hebben we ooit zonder gekund??
waarom zou je ook naar buiten willen kijken… het ding doet dat toch voor je… who needs ruitenwissers ;-)
@hans75: daarom zit het zolang nog niet op… Musk was al een stuk verder maar de userbase moet nog wennen aan de vooruitgang dus toch maar ff wat code erbij geschreven.
Wel een voordeel bij Tesla fanboys dat ze alleen op het internet verbaal agressief kunnen worden.
De ekte BMW fanboys inclusief BMW Motorsport merchandising kleding aan hebben helaas meer moeite om hun testosterone te bedwingen over het algemeen.
@torsen: ik verwacht in 2018 nog de eerste knokpartij bij een overvol Tesla supercharger station.
@mashell: yeah… Elkaar bashen met Ipads…
@mashell: als die elkaar gaan rammen met de auto dan wordt het serieus ivm instant torque..
@torsen: danku zeer!
Is leuk als er veel sneeuw oplicht en je doet de deur open. Dan brandt de zekering door en kun je niks meer met de autonome ruitenwissers.
@toyotavenray: geeft sneeuw licht?
@hplh: Haha grappig. Klein typfoutje maar.
@toyotavenray: nope. Taalfout, geen typefout. En om verwarring te voorkomen is typfout net iets handiger dan typefout, want typefout heeft meer dan een betekenis.
@BaRa:is wel een typfout. Want ik was de spatie vergeten wijsneus.
@toyotavenray: dat ligt eraan of je het licht ziet of dat je nog in je bed ligt te slapen.
Ondanks of je wel of geen fan bent van Tesla, is het wel tof dat de oprichter ‘persoonlijk’ op je reageert/twittert
@pindakoning: Elon Musk blijkt een goede naam voor een webcare team te zijn.
@mashell: hij twittert toch echt zelf.
@pindakoning: Communiceren, dat doet elke Grote leider, Kim Jong-un inclusief. Moeten we nu ook bij elke ‘ sheet ‘ van musk tranen laten zoals ze doen bij Kim …
? Het regent het regent
De fannetjes worden nat…?
Prutsers…als je goed nadenkt over een systeem, dan kom je er meteen achter dat zoiets gebeurt,..
Handig! Mijn bmw doet de ruitenwissers automatisch minder hard zetten zodra ik stil sta. Dat ze dus niet op FULL-POWER droog op je ruitje lopen. Hebben die knappe elektro-koppen niet kunnen bedenken, dat de auto nog geen meter heeft gereden? Dat ze pas aangaan als de auto gaat rijden?
Komt vast wel goed, maar toch een slordig puntje.
@koeckenbacker: Smart heeft die functie zelfs bij reguliere wissers. Bij stilstand schakelt ie automatisch over naar interval ?
@rynnus:
Ja, check, dat doet mijn Peugeot 5008 ook hoor.
@rynnus: m’n Picasso van 2005 deed dat ook al.
@hzr: Die Fransen toch! Hun tijd vooruit!
@hzr:mn 206 uit 2002 al… al kan dat ook een elektrisch systeem uit 2003 zijn, want het blijft frans….
@koeckenbacker: iedere auto met automatische ruitenwissers doet dat.
@mopar: ja dat mag ik wel hopen ja. Als je dus stil staat komt er minder regen tegen de sensor. Zou gek zijn als ie dan op standje orkaan blijft. Mijn auto heeft heel goedkoop geen regensensor, en toch gaan ze minder hard wissen. Daar is over nagedacht.
@koeckenbacker: Dan heeft je auto een variabele interval ruitenwisser. Er bestaan nog auto’s die maar 3 ruitenwisser standen hebben: interval, continu en snel. Bij die auto’s zullen ze gewoon op de ingestelde stand blijven ongeacht de snelheid. Mijn ouders hadden vroeger een Golfje die dat ook deed.
Misschien snap ik het niet helemaal, maar wat is er mis met een conventionele regensensor zoals die al tenminste 20 jaar op de markt is?
@rynnus: Waarom zou je een extra sensor gebruiken voor iets wat een andere sensor die al op de auto zit ook kan?
@robert110: Ik begrijp dus dat Tesla een nieuwe manier heeft gevonden om regen te registreren en dat Tesla fanboys daar letterlijk en figuurlijk nat van worden?
Haha mooi. Had het ook een keer. Ook zonder regensensor trouwens, toen ik ‘m nog op interval had staan. Mooi dat het wordt opgelost.
Weet iemand van de Tesla puristen waarom de prijzen de hoogte ingaan?
Ik lees overal dat de prijzen van de batterijen aanzienlijk gedaald zijn sinds 2007.
TESLA MODEL S 75D
Vanafprijs 2018: 91.885 euro
Vanafprijs 2017: 86.585 euro (Model S 75)
Prijsverschil: + 5.300 euro
Accupakket: 75 kWh
Actieradius: 490 kilometer (NEDC)
TESLA MODEL X 75D
Vanafprijs 2018: 99.635 euro
Vanafprijs 2017: 93.335 euro
+ Prijsverschil: 6.300 euro
Accupakket: 75 kWh
Actieradius: 417 kilometer (NEDC)
@dwfc: Elon heeft centen nodig om de productie van de 3 op gang te brengen, aangezien die auto nog niet het gewenste financiële resultaat heeft opgeleverd..?
@dwfc: 75 of 75D is een motor verschil en wat dacht je van Dollar/Euro koersen? Plus toen ik onlangs m’n nieuwe bestelde zat er veel meer standaard op dan eerst. Dus onderaan de streep scheelt het niet enorm.
@dwfc: en uhm, de X start bij 92000 dacht ik? Kijk je wel goed?
@dwfc: Koers met dollar is verslechterd. Gaandeweg zijn er meer opties standaard geworden. Ik kan nog steeds een 75D configureren vanaf €86.585 (?)
@amg65:
Dat zegt niks. In Duitsland kon je een Model S configureren voor €69019. Bestelde je hem, werd je vervolgens gebeld door een Tesla medewerker, dat je het comfortpakket van €13.101 was vergeten aan te vinken. Wanneer de koper weigerde dit alsnog te doen, werd hij nog een keer door een andere medewerker gebeld. Wanneer ook dat niet hielp, werd de order per mail geannuleerd. Ergo, vertrouw geen Tesla configurator.
@offroad: Wat een onzin. Had met totaal iets anders te maken, namelijk de subsidie in DE.
Dwfc, je brengt fake news… S75D is nog steeds 86585. 1 blik op de configurator en je zal het zien.
Lijkt me iets dat een officiele testpiloot binnen 5 minuten had opgemerkt en met een telefoontje naar de ontwikkelaars had kunnen laten oplossen. Nee nu staat het weer breeduit over het internet en moet Tesla aan damage control doen. Iets zegt me dat het soms handiger is om je klanten niet overál als testpiloot voor in te zetten. Ik vind het een prima merk, maar de Q&A afdeling had beter bemand kunnen worden volgens mij.
@gulli: je slaat de spijker precies in de zere plek.
Als het nou een mooie dame was geweest dan had deze tweet nog wat meer aandacht kunnen genereren..
“This new automatic wiper function got me all wet down there”