Een auto ontwikkeld door Tesla en Toyota, dat klinkt als muziek in de oren.
Tesla en Toyota zijn beide pioniers op hun eigen gebied. Toyota is natuurlijk de grote, drijvende kracht achter hybride-voertuigen. Tesla uiteraard het merk dat elektrisch rijden salonfähig maakte én commercieel succesvol. Op de korte termijn heeft Toyota het bij het rechte eind. Maar op de langere termijn ijkt Tesla de beste papieren te hebben.
Echter, er is een droomhuwelijk in de maak. Tesla en Toyota gaan namelijk samenwerken. Dat meldt Chosun Ilbo. Volgens de Zuid-Koreaanse kwaliteitspublicatie gaan de twee giganten samenwerken. Het zou gaan om een platform voor een compacte, elektrische crossover.
Samenwerking Tesla en Toyota
Het lijkt erop dat het beste van twee werelden nu samen gaan komen. Toyota gaat zich namelijk bekommeren op het daadwerkelijke platform. Tesla gaat op zijn beurt het elektrische gedeelte voor zijn rekening nemen. Het is de bedoeling de auto leverbaar wordt vanaf zo’n 25.000 dollar.
Het zou voor beide partijen een geweldige auto kunnen opleveren. Aan de ene kant heb je de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van een Toyota. Dat wordt dan gecombineerd met de prestaties en de range van een Tesla. Dan heb je gewoon een topper in huis. Maar ja, dat dat dacht men ook toen Alfa Romeo en Nissan gingen samenwerken aan de Arna.
Elektrificatie
Toyota is een gigantische speler op het wereldtoneel. Het heeft dus realistische (doch behoudende) plannen betreft elektrificatie. In 2025 moet 40 procent van alle Toyota’s geheel elektrisch zijn. Dat getal moet 70% zijn 2030. In tegenstelling tot veel andere merken, heeft Toyota meerdere ijzers in het vuur. Denk aan hybride, plug-in hybride, geheel elektrisch en waterstof, naast de traditionele aandrijflijnen.
Helemaal nieuw is de samenwerking tussen Tesla en Toyota niet. De Toyota RAV4 EV is namelijk mede ontwikkeld mede door Tesla. Destijds kocht Toyota voor 50.000.000 dollar in de Amerikaanse EV-specialist. Helaas voor Toyota verkochten ze enkele jaren geleden alle aandelen. Precies die aandelen die nu bijna letterlijk goud waard zijn.
Via: Chosun Ilbo.
tjorque zegt
Als dit klopt gaat het tsla aandeel rustig zijn gek hoge (volgens vele “specialisten”) koersen trend nog een tijdje aanhouden…
Ik ben benieuwd wat er uit die samenwerking gaat tot stand komen!
Alleen jammer dat de verderzetting van de crossover trend hiermee ook al direct aangekondigd is…
flutterby zegt
Mijn vermoeden is dat Toyota hiermee enkel wisselt van leverancier voor de rijhulpen. Tesla is al gelimiteerd in hun eigen batterij productiecapaciteit en elektrische motoren kan Toyota ook prima zelf. Het kan ook een licentie deal betreffen op het aluminium dat Tesla ontwikkeld heeft voor de gigacastings.
flutterby zegt
Oh ja, en Tesla heeft nauwelijks marktaandeel in Japan. Daar verkoopt een Toyota badge beter en zo pakken ze toch potentie mee op de Robotaxi eind van het decennia. Toyota kan de overheid daar wel goed op lobbyen.
lekkerlinksrijden zegt
Match made in heaven
scalvaro zegt
Goedemorgen, zeg! In your face die confrontatie met de Alfa Arno. Die had ik verdrongen.
ericc zegt
Als ze nu nog een italiaans designhuis erbij nemen, worden de ontwerpen van hun EV-meuk nog acceptabel.
Iedereen zegt
Doen ze slim, VW betaald Tesla een zak geld zonder er iets voor terug te krijgen, Toyota laat Tesla auto’s bouwen en ontvangt alleen maar geld en credits.
flutterby zegt
@Iedereen: Toyota is koning productie draaien, waarom zouden ze dat een ander laten doen? Volgens mij doen ze dat ook met geen enkele auto..
mauwerd zegt
Lijkt me erg sterk, Toyota kan beter zelf aan de bak zonder jarenlang aan Tesla te gaan betalen.
Martin zegt
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat Toyota een platform levert aan Tesla. Tesla heeft jaren voorsprong op Toyota op EV platformen gebied, dus het zal eerder andersom zijn. Tesla zal daarnaast zoiets groots als een platform nooit uitbesteden aan een andere autobouwer, want ze zijn nogal van het verticaal integreren/zelf doen. Toyota heeft eerder credits/technologie van Tesla nodig om hun grote achterstand op EV gebied in te lopen. Tesla kan nog wel iets leren van Toyota en andere autobouwers op gebied van consistente kwaliteit (elke auto van de productieband met dezelfde hoge kwaliteit). Ik denk echter dat Tesla die uitdaging veel eerder heeft opgelost dan dat Toyota de omslag heeft gemaakt naar EV’s. Toyota wed op teveel paarden. Hybride is alleen een tussen-technologie omdat ze niet/niet genoeg echte EV’s kunnen maken met genoeg actieradius. De kans dat de waterstofauto het gaat redden lijkt zeer klein. Waterstof is +- 2 tot 3x zo duur per km en waterstofauto is niet goedkoper in aanschaf. Ontwikkeling in batterijen gaat sneller en daarmee lijkt het verschil alleen maar groter te worden in het voordeel van de batterij auto.