Uiteindelijk kun je straks bij dit snellaadstation van Tesla en Fastned meer dan 20 auto’s tegelijk opladen.
In vergelijking met tankstations zijn (snel)laadstations langs snelwegen nog wat bescheiden. Je kunt er enkele elektrische auto’s laden, maar vaak zijn er veel meer brandstofpompen beschikbaar. In Luxemburg heb je bijvoorbeeld het grootste Shell-station met maar liefst 27 brandstofpompen.
Zo’n hub, waar een aardige hoeveelheid auto’s tegelijkertijd terecht kunnen, is nu gerealiseerd in Duitsland. Het is een interessante samenwerking van snellaadbedrijf Fastned, autofabrikant Tesla en Seed & Greet Ladepark Kreuz Hilden. Het trio heeft samen het grootst snellaadhub van Duitsland gerealiseerd.
Ladepark Kreuz Hilden
Het Ladepark Kreuz Hilden is te vinden tussen de snelwegen A3 en A46 in de buurt van Düsseldorf. Het snellaadstation van Fastned bestaat uit 8 plekken waar elektrische auto’s tegelijk met een vermogen tot 300 kW kunnen snelladen. Mits de EV daar ondersteuning voor heeft, kan de accu in 15 minuten 300 kilometer actieradius laden. Tesla heeft daarnaast nog eens 20 Superchargers geïnstalleerd. Zo kunnen er in totaal 28 elektrische auto’s laden. Het Fastned snellaadstation is overdekt en bovenop liggen zonnepanelen. De opgewekte energie verkoopt Fastned weer door. Het bedrijf heeft daarnaast de ambitie om nog meer snelladers op deze locatie te installeren.
Het aanbod van elektrische auto’s groeit in rap tempo. Daardoor is het noodzakelijk dat de laadinfrastructuur in orde is. In ons kikkerlandje Nederland kun je al op grote schaal laadpunten vinden. Toch zijn ook hier uitdagingen. In stedelijk gebied komt het nu regelmatig voor dat openbare laadpunten in de avond massaal bezet worden door EV’s. Niet iedereen heeft immers een oprit om thuis te kunnen laden. Met grote snellaadstations zoals deze kan er ook onderweg geladen worden en heb je altijd wel een plekje. Met de groei van het aantal EV’s op de weg zal een snellaadstation zoals deze van Fastned op termijn zelfs een noodzaak worden om aan de vraag te kunnen voldoen.
creative zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Seed & Greet… En het heet echt zo… Op zich is een pleziertje met Greet natuurlijk wel een manier om het halfuurtje tot je auto weer vol is door te brengen…
davelepeef zegt
@mashell: jewel, maar het voelt zo ongemakkelijk als de rest van het gezin in de auto zit te wachten…
denniss00 zegt
@davelepeef: WAAROM KAN JE OP DE APP GEEN REACTIES MEER LIKEN?!?! :((((
spartannl zegt
@denniss00: +1
koeberg zegt
“zoals deze van Fastned”
8 plekken van Fastned
20 plekken van Tesla
dus meer deze van Tesla.
karhengst zegt
Handige locatie! Even jezelf uitleven op de Oberhausen straight, daar bijladen en vervolgens op een fatsoenlijke manier de reis voortzetten.
Dutchdriftking zegt
Ik ben zo blij een eigen oprit met parkeergelegenheid voor twee auto’s te hebben! Op dit moment nog geen elektriciteit, maar in de toekomst gaat dit de waarde van mijn woning enorm ten goede komen.
flutterby zegt
@dutchdriftking: hoezo? Over 10 jaar zit op minimaal de helft van de parkeerplaatsen in woonwijken een aansluiting met Vehicle-2-grid ondersteuning.
pindakoning zegt
@flutterby: precies, en met een actieradius van 800km hoef je eens in de zoveel tijd maar te laden
toniominestrone zegt
@pindakoning: leg eens uit.
flutterby zegt
@pindakoning: meer dan 300 km is voor de meeste ruim voldoende.
toniominestrone zegt
@flutterby: inderdaad 300km.
Dutchdriftking zegt
@pindakoning: Ja, maar we zetten met een ‘halve tank’ de auto wel op een plekkie van een laadpaal. Wellicht niet eens op te laden. maar je moet tenslotte ergens parkeren nietwaar? Daarnaast zal zelfopgewekte energie altijd goedkoper zijn dan een paal van de gemeente.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: En wat als je nu niet in een woonwijk woont? En als je `s avonds 19:00u thuis komt zijn alle plekken met een lader allang bezet. En echt niet dat iemand na het laden zijn auto gaat verzetten. Neehoor, lekker laden op de eigen grond.
flutterby zegt
@dutchdriftking: zodra de techniek op grote schaal in productie is dat elke auto het net kan ondersteunen door een klein beetje terug te geven wanneer iedereen gaat koken en op te laden wanneer alle zonnepanelen stroom opwekken dan is het juist goed dat de auto zo vaak mogelijk aangesloten is.
mashell zegt
@flutterby: dat is een workaround voor het onvoldoende uitbouwen van het net maar geen echte oplossing voor het probleem dat de netten in de steden te weinig capaciteit hebben. Je betaalt veel geld voor netbeheer en daarvoor mag je ook wat terug verwachten, dus gewoon de stedelijke netten uitbouwen en zo snel mogelijk de auto’s vol.
flutterby zegt
@mashell: nee dat is een oplossing. Simpelweg uitbreiden maakt het alleen maar duurder en duurder.
rutgerg zegt
@dutchdriftking: precies, zonnepanelen op t dak en gratis rijden ??
noodlesoup zegt
@rutgerg: Helemaal gratis is het dan niet meer ;)
rutgerg zegt
@noodlesoup: ik heb mn dak al vol liggen ;-). Ev is er nog niet maar zal er ooit misschien wel komen.
evdw zegt
Als dit station een beetje goed gebruikt wordt valt er denk ik weinig Kwh’s door te verkopen door Fastned.
sidelo zegt
Stoer als fastNED een internationale samenwerking met Tesla krijgt.