Tesla ken je zo onderhand toch wel? De Tesla Roadster is een sportwagen die in 4 seconden aan de 100 km/u zit, maar dankzij de puur elektrische aandrijving, het geluid maakt van een metro. Je wilt er waarschijnlijk niet aan denken, maar elektrisch is de toekomst. Dat weten ze bij Daimler ook en aangezien het zonde is om het wiel twee keer uit te vinden, kan een deal met pioniers op dit gebied vruchtbaar uitpakken.
Tesla topman Elon Musk heeft aangegeven een overeenkomst te hebben getekend met Daimler. De deal bevindt zich nog in een vroeg stadium, maar zou volgens Musk uit kunnen groeien tot iets groots. Over de inhoud van de deal, zijn geen uitspraken gedaan, maar je kunt wel een aantal zaken bedenken.
Denk bijvoorbeeld aan het uitwisselen van onderdelen en technologie, of misschien wel het delen van productiefaciliteiten. Bij Lotus in de UK bouwt men momenteel het chassis voor de Tesla Roadster, maar de capaciteit beperkt zich tot minder dan 2.000 voertuigen per jaar. Bij Daimler heeft Tesla veel meer mogelijkheden om dat aantal fors op te schroeven. Daimler kan op zijn beurt weer profiteren van de kennis van elektrische aandrijftechnologie die Tesla in de afgelopen jaren heeft vergaard.
Kom maar door met die SLR op Duracell! (via: motorauthority)
Frasker zegt
Ik hoop dat het iets wordt, alleen dat geluid moet nog, ik weet niet hoe, iets aan gedaan worden. Anders zou je in principe de oplossing hebben voor een niet fossiele brandstof. (ahoewel het geen brandstof is, het verbrandt niet)
Civic_owner zegt
vrij schoon karreke !
FrankyCash zegt
Een rijdende Tesla, dat had ik nog niet gezien. Maar na een hoop gelul nu dus nog steeds niet!!!
Wat is de nieuwswaarde van dit filmpje??
FrankyCash zegt
Excuses voor mijn offtopic-ness :D
Corrado vr6 slc zegt
Ik zie mezelf er wel mee rijden.
Laat maar komen, moet het wel betaalbaarder worden.
Racer X zegt
Die elektriciteit komt ook weer voor een groot deel uit fossiele brandstoffen, het maakt dus helemaal geen drol uit hoe je rijdt. In dat geval luister ik liever naar een fraaie cilindersymfonie.
Niels zegt
Daimler, ik dacht aan gepimpte Jag’s op batterijen, blijkt het om die moffen te gaan..
Dennis zegt
@FrankyCash: Een rijdende Tesla kwam hier al een keer voorbij hoor, maar die heb je dan gemist.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/10/tesla-roadster-demonstratie-op-video
Y. zegt
@Racer X:
Het rendement van een automotor is ongeveer 20% – bij elektriciteitscentrales varieert het tussen 35 en 50%. Bovendien kunnen de onvermijdelijke milieumaatregelen bij een paar centrales veel beter en goedkoper zijn dan in al die miljoenen auto’s afzonderlijk. En verder is een zuigermotor een belachelijk gecompliceerd geval, waarmee lui wordt voortgeborduurd op driehonderd jaar oude techniek. En die bovendien ook nog een idioot ingewikkeld tandwielstelsel nodig heeft om überhaupt nog wat nuttig vermogen te kunnen produceren.
En waarom? Omdat het lekker goedkoop (dus winstgevend) is en omdat de consument geestelijk lui en conservatief is. Die gelooft dattie liever naar herrie van een plofmotor met ontelbare bewegende delen luistert, dan comfortabel voort te zoeven met een motor met precies één bewegend onderdeel.
Ik zou het wel weten. Voor mij liever vandaag dan morgen een elektrische auto.
Kermit zegt
Ik snap niet hoe iemand hier tegen kan zijn, dit is toch een prachtige innovatie, als alles klopt wat er gezegd wordt!!
het argument dat het geen geluid maakt is uiteraard echt wel compleet belachelijk, als je dan zo graag herrie hoort, installeer dan 1000 watt die je opendraait, en die reageert op je gaspedaal, het is vrij dom, want zonder lawaai kunnen rijden is nu net een van de innovaties!!
vooral de afstand die gereden kan worden met dit ding is mooi, 365 kilometer, neem nu nog dat het 200km is tegen normalere snelheden (wie weet tegen wat een suftempo dit gemeten werd), dat is ruim voldoende voor 99% van de bevolking in 99% van zijn verplaatsingen
VonStroke zegt
@Y: het geluid van een hedendaagse Opel corsa (of wat dan ook) is inderdaad best te vervangen door een geluidloos exemplaar. Maar mij maak je niet wijs dat je die stilte prefereert boven het gezang van een V8, V10 of V12.
Thibaut zegt
Goede evolutie. Al zou ik het schakelen missen.
rotorhead zegt
Wat een verschrikkelijk wijf.
wotevajjjj zegt
wrm maken ze er niet eens eentje met versnellingen ?
Y. zegt
@ VonStroke:
Voor m’n dagelijkse auto prefereer ik stilte en efficiency boven herrie (hoe lekker ook, voor even) en een draaikolk in m’n tank.
Anoniempje zegt
Ik kan vertellen dat er binnenkort op de Nederlandse markt ook een geheel electrische auto komt, waarbij er ook geschakeld kan worden…
Even geduld nog.
Zorro zegt
Zouden ze een overeenkomst hebben voor de elektrische Smart die er aan komt?
http://www.autoscoops.eu/index.php?subaction=showfull&id=1213347600
Y. zegt
Waarom zou je bij een (normale) elektrische auto in hemelsnaam versnellingen nodig hebben? Een versnellingsbak in een auto met verbrandingsmotor is een noodzakelijk paardenmiddel om het smalle koppelbereik nog enigszins bruikbaar te maken. Een elektromotor heeft, net als een stoommachine, een constant koppel van bijna nul tot het maximale toerental. Met een beetje slimme overbrengingsverhouding (eentje maar) heb je geen extra tandwielen nodig.
TeTTiweTTi zegt
@Y. Dat moet ik beamen. Een enkele overbrenging is nodig om het hoge toerental van de elektromotor te verlagen naar het toerental van de wielen. Een versnellingsbak is dus eigenlijk een ‘vertragingsbak’.
Ik denk dat er zal gewerkt worden met vervangbare batterijen in de nabije toekomst. Zo kan men de onregelmatige toevloed van groene stroom (denk hier bvb aan wind) tot maximaal benutten door deze in baterijen te stockeren. Er bestaan al systemen waarbij de batterij in 2-5 min automatisch wordt vervangen in een ’tankstation’
Thibaut zegt
@Y: Daarom ook dat ik zei dat ik het schakelen zal missen.
Nu heb ik in het vak Inleiding Geomatica ook een klein hoofdstuk gezien over batterijen.
Ik herinner mij het volgende: Problemen met verlies aan lading bij stockeren. Problemen met hitte bij te snel opladen. Probleem met overladen. Het probleem van het ‘geheugen’ van een batterij. En gewicht, voor sommige toepassingen, zoals auto’s, toch ook van belang.