Althans, de prijs staat niet in verhouding tot het gebodene. De Tesla-eigenaren vinden de Autopilot rijfunctie niet al te denderend.
Tesla’s zijn eigenlijk best briljant. Zeker als EV’s. Laden gaat vlot, de actieradius is lang genoeg om zorgeloos te rijden en de prestaties zijn bijna altijd indrukwekkend. Ook lekker: standaard zit alles dat je erop wil, er ook wel op. Scheelt weer duizenden euro’s aanvinken.
Dat wil niet zeggen dat er geen opties mogelijk zijn. Als je een Tesla samenstelt in de configurator, kun je wel wat opties samenstellen. Denk aan een andere kleur voor exterieur en interieur. Of een mooiere velg. Ook zijn er twee ‘software’-opties. Autopilot en FSD (Full Self Driving).
Tesla eigenaren niet tevreden over Autopilot
De Autopilot heeft wat geinige functies als Autopark en Smart Summon. Dat je met je telefoon de auto naar je toe kan laten rijden. Of van rijbaan verwisselen (als je zelf achter het stuur zit, uiteraard). FSD gaat net even verder. Dan kan de auto verregaand zelf rijden en zelfs verkeersborden en verkeerslichten herkennen.
Maar volgens CNN Business moet je die optie helemaal niet kiezen. Het begon ooit als een geinige optie voor 2.500 dollar, tegenwoordig kost Autopilot 15.000 dollar. Volgens de Tesla-eigenaren is dat veel te veel geld voor wat je krijgt. Dat is het altijd geweest, eigenlijk. Autopilot is meer een belofte, een soort beta-programma dan echt een functionerende optie, aldus de Amerikaanse nieuwszender.
Tegen-argumenten?
Tesla-honcho Elon Musk belooft al sinds 2015 dat de helemaal klaar is over een paar jaar, maar anno 2022 is het nog steeds niet ‘af’. De ‘studie’ die CNN heeft gedaan, bevestigt dat bijna alle Tesla-eigenaren er niet tevreden over zijn en er nooit 15.000 dollar voor over zouden hebben.
Kunnen we er nog een paar gaten in dit onderzoek schieten? Jazeker! Kijk, Tesla Autopilot is natuurlijk een product voor de ‘innovators’ in de adoptiecurve. Voor mensen die de nieuwste technische snufjes wensen. Die nemen vaker genoegen met wat kleine bugs.
Maar dus niet bij het CNN-‘onderzoek’. We zetten onderzoek tussen haakjes, want het aantal respondenten was erg karig. Dermate karig dat jouw scriptiebegeleider er nooit genoegen mee zou nemen: 13! En daarvan waren er 11 ontevreden. Dus niet alleen Fox News weet het nieuws spannender te maken dan dat het is. Als laatste: Elon Musk is vaak iets te enthousiast met releasedata, maar uiteindelijk komen de producten op de markt. Dus wordt ongetwijfeld vervolgd!
Meer lezen? Dit zijn de auto’s die worden ingeruild op een Tesla Model 3!
lekkerlinksrijden zegt
Voor 15K kun je aardig wat keren een taxi nemen
Robert zegt
Voor 15k koop ik een prima tweedehands. En ik hou nog genoeg over om ook voor langere tijd de running costs te financieren.
#firstworldproblems
Rick-dos zegt
Alleen maar positieve commentaren over Tesla schrijven voordat de Musketiers wakker worden en ze helemaal overstuur raken, jongens.
Just smile and wave. Smile and wave…
willeme zegt
@Rick-dos:
Tja, vaak kunnen we met een artikel diverse reacties ontlokken. “jullie worden betaald door *de fabrikant in kwestie*” en “alles voor de clicks” plus *jullie kunnen alleen maar afzeiken*. Vandaar dat we het nieuws vermelden en het ook iets toe proberen te lichten.
Met andere woorden: zowel jij als de fansla’s zullen helemaal verbolgen zijn vanuit een ander perspectief en weet je, dat is helemaal prima ;-)
none1234 zegt
Ga het niet eens uitleggen. De mensen van een beetje niveau weten dit wel en de rest zal het toch nooit leren.
T A X M E N zegt
Ik gebruik het bijna nooit. De adaptive cruise wel, maar de rest niet. Summon werkt vaak niet, verliest connectie met telefoon, onhandig als je uit een krappe parkeerplek wil uitparkeren. Zelfrijden op de snelweg, ach, het voegt niet zoveel toe. Je moet al aan het stuur een stukje draaien om van baan te verwisselen. Kan je net zo goed de beweging zelf afmaken. Stom genoeg is het alleen handig als je iets uit het dashboardkastje oid wil pakken en dus je ogen even van de weg af moet halen. Precies waar het eigenlijk niet voor bedoeld is. Ik kreeg de functie erbij, maar zou er zelf niet voor hebben betaald. Nu ik weet wat het doet en hoe het werkt, al helemaal geen 15.000 dollar. Het werkt gewoon niet goed genoeg, remt nog steeds op gekke plekken, vermindert snelheid als het niet nodig is of zelfs gevaarlijk (bijv als er een paralelbaan is). Enfin, ik ben het er mee eens. Wellicht werkt het beter in USA dan in EU als gevolg van wetgeving, maar biedt het dan hier niet aan.
markit zegt
Daarnaast is de verkeersborden herkenning iets wat de nodige verbetering kan gebruiken. Niet de herkenning zelf, die is prima, maar als je op een 80km/u weg rijdt en hij ziet op de parallelweg er één van 30, remt hij doodleuk af tot 30km/u. Dat gebeurd overigens alleen als je Tesla vindt dat de weg waarop je rijdt ‘onveilig’ is en je auto steering gebruikt. Ik heb overigens het gevoel dat de auto deze beoordeling maakt omdat wij in Nederland op 80km wegen een onderbroken streep hebben aan de rechterkant en dat snapt dat ding natuurlijk niet. Vervolgens is er geen enkele manier om dat te omzeilen anders dan maar gewoon adaptive cruise control aan te zetten. Kortom op veel plekken is het systeem dat simpelweg onbruikbaar.
drdre1 zegt
Als je dan een titel voor dit artikel moet verzinnen, maak er dan ‘CNN doet z’n werk niet goed’ van. Nu is de conclusie dat er aan de kwaliteit van het onderzoek moet worden getwijfeld. Wat is dat voor nieuwswaarde voor op Autoblog?
quincy zegt
In ieder geval Nederland wordt er onderscheid gemaakt tussen Autopilot, Enhanced Autopilot en Full Self Driving Capability. Autopilot zit bij de prijs in en niet meer dan dynamische cruise control en lane keeping assist. Enhanced Autopilot kost 3800 euro en geeft bijvoorbeeld het rijbaan wisselen. Full Self Driving Capability kost daar nog eens 7500 euro bovenop en kan dan stoplichten en stopborden herkennen.
Vooral van die laatste vind ik de functionaliteit enorm tegenvallen. Rijbaan wisselen terwijl Autopilot aan staat vind ik nog wel praktisch. Ik heb FSD bij de auto genomen (lease) toen het nog 6500 euro was. Ik heb er niet persé spijt van, maar zou het nooit meer een tweede keer bestellen. Voor het geld en de belofte vind ik het echt enorm tegenvallen.
none1234 zegt
Ik denk dat je gewoon je geld terug kan vorderen bij Tesla vanwege niet geleverde diensten. Als zij daar maar blijven blaten over FSD wat het gewoon niet is. Lijkt me dat elke rechter wel je geld terug geeft.
CYBRTRK zegt
Welke diensten zijn er niet geleverd dan? Want er staat gewoon aangegeven welke functies nu beschikbaar zijn en welke in de toekomst beschikbaar komen. Dat kun je zien als je het koopt, dus elke rechter zal je je geld niet terug geven
none1234 zegt
Zeker wel,
– het grootste deel van de mensen vinden het tegenvallen tov waarmee geadverteerd wordt, dat is al een vorm van misleiding
– FSD benaming is al een misleiding
– updates geven nog steeds niet het beloofde resultaat
– domme Elon beloofd allerlei dingen op twitter die er maar niet/nooit komen.
Ik denk dat je kansen op geld terug >50% zijn
Jan-Jaap zegt
Je realiseert je dat wat je zegt niet geheel waar is. EAP kost 3800 euro, FSD kost 7500 euro maar dat is niet de prijs die je bovenop EAP betaald.
FSD inclusief EAP kost 7500 euro.
Ik durf overigens niet te zeggen wat de upgradeprijs is als je wel EAP hebt maar dan naar FSD wil, geen 7500 euro in iedergeval.
none1234 zegt
Wat ik heb begrepen van de FSD optie, is dat je dan deel uitmaakt van de ontwikkeling en je data wordt geanalyseerd om de programmatuur beter te maken. Dus eigenlijk als je de FSD optie neemt moet Tesla jou betalen elke maand.
Paul58 zegt
Ik snap de verwarring niet zo goed. Ook weer in dit artikel. Autopilot kost geen 15.000 euro of dollar. Autopilot is gratis op alle nieuwe Tesla’s. Je zou dit kunnen uitbreiden naar Enhanced AP en dat zou je weer kunnen uitbreiden naar de functie ‘full self driving’. Dit staat allemaal redelijk duidelijk vermeld bij het configureren van een Tesla.
wza1979 zegt
De fout begint al met de namen : autopilot en full self driving
Mensen verwachten dat het dan ook zo werkt.
Helemaal als je daar duizenden Euros voor moet betalen .
Ik dacht dat mb en Cadillac verder waren met automatisch rijden , toch ?
CYBRTRK zegt
Je zou verwachten dat als iemand $15k ergens voor betaald diegene ook bekijkt wat hij koopt, en dus weet wat de functies inhouden. Of zou jij iets van $15k kopen zonder te weten wat het product inhoudt?
redbeams zegt
Ieder puntje van kritiek over tesla kan jij blijkbaar niet hebben.Just face it: tesla eigenaren zijn gewoon not amused dat de functies voor die 15k gewoon nog niet werken zoals beloofd.Of wil jij wel proefkonijn spelen en 15k betalen?
CYBRTRK zegt
Ik kan kritiek prima hebben als het klopt. En maar 11 van de 100.000 zijn not amused. Daarnaast is ook niet beloofd dat dat FSD al volledig werkt als je het nu koopt, dus de functies werken gewoon zoals beloofd. En ja als FSD Beta in Nederland beschikschaar zou zijn, zou ik FSD Beta nemen
redbeams zegt
Vind het nogal geldklopperij…15k betalen voor iets wat nog in proeffase is en dan voor proefkonijn spelen…neen dank u.
none1234 zegt
Inderdaad, Tesla zou je moeten betalen elke maand om het te gebruiken, zodat ze met jouw data het product kunnen afmaken.