Tesla eigenaren zijn hun messias helemaal zat.
Wie is de CEO van Honda? General Motors? Stellantis? Het kan zijn dat je de antwoorden daarvoor niet in je voorste hersenkwab paraat hebt. We hebben de antwoorden voor je: Toshihiro Mibe, Mary Barra en Carlos Tavares. Er zullen genoeg autokenners zien die de namen wel kan opdreunen, maar de gemiddelde persoon heeft geen idee. Wel weet IEDEREEN wie de CEO van Tesla is.
Voor lange tijd was dat een pré. Elon Musk is een excentrieke man met een eigen visie en eigen mening. Omdat wat hij deed onbekend was en uiteindelijk succesvol bleek te zijn, groeide hij van eigenwijze nerd naar legendarische visionair. Maar nu lijkt het tegen hem te keren. Dat meldt Business Insider.
Tesla eigenaren klaar met Musk
Het grote probleem laat zich vrij eenvoudig samenvatten. Tesla is een merk dat appelleert aan de progressievere persoon. Een persoon met linkse opvattingen, zou je kunnen zeggen. Anderzijds is Elon Musk met Twitter en zijn uitgesproken mening juist dingen aan het roepen die men als rechts ervaart.
De aanvallen op Anthony Fauci (de Amerikaanse Jaap van Dissel), het terughalen van Donald Trump op Twitter en het stemadvies om republikeins te stemmen vallen niet in goede aarde bij de traditionele Tesla-klanten.
Volgens onderzoek is Tesla ongeveer 20% minder populair onder de democraten, traditioneel de groep mensen die Tesla juist altijd wel tof vonden. Daar staat tegenover dat de republikeinen Tesla marginaal gaver zijn gaan vinden. Ergo: door het gedrag van Musk verliest Tesla veel goodwill, maar bouwen ze vrij weinig nieuwe goodwill op.
Geert Wilders trekdrop
Is het dan belangrijk hoe men over een merk denkt? In het geval van auto’s schijnt het enorm essentieel te zijn. De reden is geld: je koopt een nieuwe auto eens in de 3-4 jaar, dus dan weegt het veel zwaarder mee dan goedkopere producten die veel minder lang meegaan. Geert Wilders-trekdrop is dus een goed idee, een Mark Rutte-bankstel ‘daar blijf je altijd op zitten!’ dus wat minder.
Volgens het Amerikaanse Autoblog moet Elon Musk heel erg uitkijken met zijn gedrag en hoe hij de toko runt. Want er zijn wel een paar zorgwekkende trends. Zo is het modelgamma van Tesla behoorlijk op leeftijd aan het raken.
De Model Y is het populairst (en het nieuwst), maar de Tesla Model S gaat al 11 jaar mee, de Model X is al 8 jaar oud en de Model 3 wordt dit in 2023 6 jaar oud. Ook is de concurrentie heviger dan ooit.
Hoe zit het met de Silent Majority?
Wat in het artikel niet benoemd wordt, is de overgrote stille meerderheid. In dit geval sprak Business Insider met early adopters van Tesla. Logisch dat die meer een connectie voelen met Elon Musk (en nu dus niet meer).
Dit terwijl een groot gedeelte van de mensen een elektrische crossover zoekt met een keurige prijs-prestatie-acteiradius verhouding en automatisch uitkomt bij Tesla en er gewoon eentje besteld.
Dan is het woord nu aan u waarde lezer! Laat jij een automerk links liggen als de CEO een mafklapper is? Of is iedereen simpelweg te snel op de teentjes getrapt en vergeten we nuchter na te denken? Laat het weten, in de comments!
rulefollower zegt
Inmiddels lijkt me de autopilot veiliger dan een Fauci-fanboy achter het stuur.
str8six zegt
+1!
rc1990 zegt
Voor het aanschaffen van aandelen, let ik hier natuurlijk op. Bij het aanschaffen van een auto, zal het me een worst wezen. Als de prijs-kwaliteit verhouding goed is en het een auto is waar ik blij van word, is het management van het concern wel het laatste waar ik me mee bezig houd.
Johanneke zegt
Kan mij niet schelen wie de toko bestuurt, ik moet gewoon een auto hebben die aan mijn eisen voldoet, zoals prijs, ruimte, verbruik, acceleratie, fysieke knoppen voor volume en climate, uit te schakelen adaptive cruise control.
hotze zegt
En geen lane-assist en autopilotachtige onzin.
banderas zegt
Model Y is het jongst en erg succesvol, maar die is krek hetzelfde qua design dan de 6 jaar oude Model 3. Zo slecht gaat het dus niet. Wel vraag ik me ook af of Tesla het wel volhoudt tussen alle nieuwe (en veelal goedkopere) Chineze merken. Men krijgt graag naar goedkopere alternatieven. En die zijn ook niet meer slecht, integendeel.
harrie zegt
Ik zie het al helemaal voor me, mensen die van de daken schreeuwen dat ze moeite hebben met Musk en dus vervolgens maar een Chinese EV kopen.
hotze zegt
Goed punt, stoppen met die Chinezen in hun semi-totalitaire staat. Als je de prostesterende studenten moet geloven is het graaien wat er te graaien valt in de partijtop en ik geloof het graag. Vrees dat ze ons gaan overspoelen met elektrische karren tegen aantrekkelijke prijzen. Tesla is voor mij geen alternatief, krijg jeuk van die hele sekte.
Hoop stellig dat er meer gaat komen op het gebied van waterstof. Er zijn toch ook nooit genoeg grondstoffen voor al die accu’s, om over al die laadpalen maar te zwijgen.
Flutterbear zegt
In China heeft Tesla de prijzen fors verlaagd (na eerdere verhogingen). We gaan de komende maanden zien of dit consumenten weer warm maakt. Het prijsverschil met een Chinees merk wordt wel erg klein en over het algemeen rijden Chinezen liever import (liefst ook in het buitenland gefabriceerd).
utregcity zegt
Ik zou, door die eikel, dus never nooit een Tesla aanschaffen.
jeroenm83 zegt
Ook zonder die eikel.
hanso zegt
Als de keuze van iemands auto valt of staat door de politieke opvattingen van de CEO van een automerk dan is er iets gruwelijk mis in de bovenkamer van die consument.
pomoek zegt
De Mark Rutte bank deed mij, ondanks dat het 8 januari is, even hard op gniffelen!
Verder denk ik dat de gemiddelde ceo van het gemiddelde automerk hele andere politieke opvattingen heeft dan ik. Dus dat zou voor mij betekenen dat ik nooit meer in een auto mag zitten. Dat gaat mij wel wat ver.
petroldrinker zegt
Ik zal nooit een tesla kopen, heeft niks met Elon te maken, sterker nog gun hem die order wel, maar de aandrijving van zijn autos zorgt er voor dat ik er geen bestel
Management of overtuigingen van een bedrijf cq haar management zullen mij nooit beinvloeden in mn aankopen, al geven ze aan juist kinder arbeid te gebruiken, schrikt mij dat niet af, gaat mij op het product, de rest kan mij gestolen worden
Johan zegt
Net die aandrijving zorgt voor veelvoud aan rijplezier tov eender welke vervuilende lawaaierige petrol car. :)
Rick-dos zegt
Als je principes hebt dan laat je Tesla links liggen. Als je geen principes hebt dan doe je dat niet.
Mijn principe is bijvoorbeeld dat ik nooit zo’n lelijk en saai hok zal aanschaffen. En tegelijk heb ik niks met de persoon Musk en de verafgoding van die man. Dat is ook een reden om geen Tesla te kopen.
Johan zegt
De realiteit is dat andere merken ook begonnen zijn met EV’s te bouwen dankzij Musk.
Dus we mogen Musk en de early Tesla adopters dankbaar zijn voor vermeden klimaatkost en luchtvervuiling dat Tesla het gehaald heeft.
Een auto is voor mij een functioneel gebruiksvoorwerp. Uiterlijk is subjectief, maar de technologie onder de motorkap is objectief. De efficientie, rijbereik, software functionaliteiten(+ software snelheid en stabiliteit), betrouwbaarheid, veiligheid en rijplezier van een Tesla kan je niet onder stoelen of banken steken.
Dus niet enkel uit principe, maar ook op basis van objectieve kriteria ben ik nog steeds tevreden van mijn Tesla.
harrie zegt
Pleiten voor minder subjectieve censuur en de overheidsinvloed op Twitter stoppen, dat moet je natuurlijk niet willen als rechtgeaarde progressief.
Enkel jouw narratief is immers het juiste, daar hoeft én mag niemand aan twijfelen. Vooral jijzelf niet natuurlijk.
.
Overigens had ie een mooie Twitter poll opgezet met de vraag of hij ‘stay out of politics’ of ‘keep shooting yourself in the foot’. De laatste won.
mashell zegt
Wat de één subjectieve censuur noemt, dat noemt de andere het verwijderen van fake nieuws, pertinente onjuistheden en propaganda.
Normaal gesproken zou iedereen die zulke zaken plaatst uitgelachen en weggehoond worden maar we hebben tegenwoordig hele volksstammen die de nonsens geloven omdat ze die graag willen geloven. Vroeger voorzag de kerk in die behoefte en koppelde er een normen en waarden stelsel aan wat de mensen in het gareel hield. Anno nu voorzien de sociale media wel in dingen om in te geloven maar is er geen moreel kader meer. Daarom is “censuur” helaas meer dan ooit nodig.
harrie zegt
Alhoewel fake news en propaganda serieuze problemen zijn, vind ik de trend naar ‘er is maar 1 waarheid en/of moreel kader’ veel enger. Weinig progressief ook.
Charles de Wit zegt
Arbitraire censuur weg? Nee hoor. Ondertussen heeft hij
-mensen die hem voor gek zetten geband
-iemand die openbare gegevens combineert eraf gegooid
-kritische journalisten geband.
Maar de cult van elon ziet niet dat hij veel erger is.
potver7 zegt
Eigenaren van Tesla’s… dat zijn dus de leasemaatschappijen?
Johan zegt
Nope, ik ben particulier en spaar voor zo’n aankoop er gewoon wat langer voor :)
Neuf-Trois zegt
Ja ik wil absoluut geen Tesla deels vanwege musk maar vooral vanwege al die ongefundeerfe claims. Zoals autopilot, full self driving range die meer overdreven wordt dan bij andere merken.
En dan ook nog de slechte bouwkwaliteit en service.
Kortom geen Tesla voor mij.
CYBRTRK zegt
”range die meer overdreven wordt dan bij andere merken” die range wordt gemeten via de WLTP dus die range is net zo overdreven als bij andere merken.
Johan zegt
Ik kies tegenwoordig meer dan ooit voor Tesla. De bouwkwaliteit en verbeteringen onder de motorkap vandaag zijn niet meer te vergelijken met deze van 3 jaar geleden. (en 3 jaar terug vond ik deze trouwens ook al OK)
Op gebied van efficientie, laadmogelijkheden, veiligheid, software functionaliteiten en rijplezier steekt mijn 3 jaar oude Tesla nog steeds met kop en schouders boven al de rest uit.
Als je de optie FSD kiest, dan weet je vooral dat dit nog vollop in ontwikkeling is. Daarom zou ik vandaag zeker niet meer opteren voor deze optie, gezien de stevige meerprijs.
Service is overigens TOP : ik heb op die 3 jaar 1x buiten kantooruren een probleem gehad dat de software vastliep wegens defecte geheugenbank. Telefonisch vanop afstand door Tesla voorlopig opgelost, 15 minuten later reed auto weer normaal, en week later kwam technieker thuis gratis langs om probleem finaal op te lossen. TOP service !
Polo Fun zegt
Ik vind ze eerlijk gezegd wel de moeite waard. Als je ziet dat een Tesla 1.000,000 km´s haalt en naar beneden kan donderen van 70m hoog en de overlevingskans groot is. Ik noem hem Bambi.
wimof zegt
Effe de onderhoud en herstellingstatistiek erbij nemen zou nuttig zijn
rutgerg zegt
Toch is het gek dat hij ‘voor’ the Donald is. Ik kan mij voorstellen dat Donald Trump stemmers in een F150, Dodge Ram of soortgelijke rijden. Elektrisch rijden lijkt mij toch wat meer voor linkse en vooruitdenkende Californiers…
ty5500 zegt
Enige verklaring die ik kan bedenken is dat ze wat statistiekjes hebben gedaan van het doelpubliek van Tesla en Musk deze omgekeerd geinterpreteerd heeft.
drdre1 zegt
Geef elk willekeurig persoon een platform en teveel volgers, kijken hoe ze dat vergaat. Aan de andere kant zijn die volgers ook weer schapen die de persoon deels helpen te verworden tot wat ze zijn. Mensen moeten niet op een te groot voetstuk worden geplaatst en ook niet voor te lang, daar komt vaak niet veel goeds uit. Maar in dit geval komt er, naast alle onzin, ook een concurrerende/baanbrekende auto uit. Daar heeft oa deze CEO aan bijgedragen, maar ook niet meer dan dat. Hij is geen Messias, fanboys en mag in twijfel worden getrokken. Net zoals Steve Jobs en elke andere tot God verheven personen. Je koopt gewoon een auto of een computer van een fabrikant met een charismatische CEO.
goodvibrations zegt
Ik vond Tesla in het begin enorm gaaf met de Roadster en daarna met de Model S.. Toen vond ik Musk ook nog best ok..
Nu heb ik het het gehad met Musk (die inmiddels complot theorieën retweet). En ook een beetje met de “die hard” Tesla aanhangers die in een waan zitten dat Tesla nog steeds mijlenver vooruit loopt en in alles de beste is… en Musk daarbij ook nog steeds “aanbidden”.
Persé laten staan zou ik Tesla niet doen, maar minder snel kiezen wel…
Johan zegt
Kijk en probeer de onderliggende technologie te begrijpen (engineering structural battery pack, giga press die casting, bouw electromotoren, software-stack) … en je zal inzien waarom objectief gezien Tesla wel degelijk minimaal 3 jaar vooruit is op al de rest…
Wat Musk uitspookt interesseert me niet, ik kijk naar het eindproduct en beleef er nu al 3 jaar en 100000km verder nog steeds veel plezier van.
KritischeKoen zegt
Autoblog doet wel vaker een poging om FUD over Tesla te verspreiden; tot mijn genoegen staan er altijd bizarre taalfouten in de eerste paar alinea’s :’)
718s zegt
Ik vind tesla tof. Voordat ik m’n 7 serie er voor verkocht en na 2 Jr dat ik er nu mee rij. Ik heb recent nog gekeken naar iets anders, Taycan, tof weer terug naar porsche… Maar nee ga geen 50k bij leggen voor een auto die marginaal beter is. Interieur en afwerking zeker beter maar niet voor 50k.
Als je je model performance voorziet van een kw v3 schokbreker set, een paar rem upgrades van Mountain pass performance en licht gesmeede wielen van vividracing… Sja zeg ’t maar… Ik tank. Voor 19 piek een 350km range, ik trap elke super sport weg bijt stoplicht, ik ga harder als 90% wat er op de weg rijdt door de bocht…. Ik kan alles meenemen, sochtends is m’n auto op 21 graden en staat m’n fsvo muziekje op, als ik moe ben zetik ‘m op de auto pilot (of als je een paar biertjes op hebt)… Geen storingen of problemen al 70.000km…
Dus die elon is a zo gek nog niet… En b hij heeft een goeie auto gemaakt… Dus zeg ’t maar… Elon is een baas… Snoei hard, alleen maar ’t beste van ’t beste, kennis en kunde, grappig…
Ik hoop dat ’t musk nog ff mag blijven en m’n tesla ook… 💯👌🏻☝🏻👍🏻
steephh zegt
“Anderzijds is Elon Musk met Twitter en zijn uitgesproken mening juist dingen aan het roepen die men als rechts ervaart. ”
Rechts is dus als wappie complot theoriëeen roepen? Oke, die is nieuw!
mashell zegt
Dat is niet nieuw, dat doet Baudet nu al een paar jaar. Trump, Bolsenaro idem dito.
gregorius zegt
Ik zou geen Tesla kopen omdat ik ze lelijk vind. Daarnaast wil ik ruimte hebben, vooral in de kofferbak: dus ik heb een station wagon nodig.
Als Tesla een mooie stationwagon zou hebben, of een ruimte SUV; zonder gigantische scherm van binnen en met een mooie afwerking: zou ik het zeker overwegen.
Of die gek, officieel, nog de touwtjes in handen heeft, of dat er andere op zn stoel zit: maakt me weinig uit.
Johan zegt
Schoonheid is relatief, maar rijplezier, efficientie, laadmogelijkheden, software functionaliteiten en vooral betrouwbaarheid lijken me toch belangrijke zaken voor een EV aankoop. Laat het nu net op deze vlakken zijn dat Tesla jaren vooruit is op de rest.
Tesla heeft ruime front koffer (frunk) en wij zijn er al met 5 personen +ski’s al dikwijls mee op skivakantie geweest. Model X heeft bijvoorbeeld VEEL meer ruimte achterin dan volvo XC90.
Wij vinden het scherm bijzonder handig omdat het betrouwbaar, snel en ergonomisch werkt. Je raakt er snel aan gewoon.
Johan zegt
Ik ben met 3 jaar en 100000km en nu tweede onderhoudskosten nl, een stel ruitenwissers :) zeer tevreden van mijn Tesla. (eerste kosten waren een stel nieuwe banden op 55 000km) Als je enkel naar het uiterlijk kijkt dan lijkt er inderdaad niet veel te veranderen in de loop der jaren. Maar het ritme van innovatie onder de motorkap is ongezien. Om de 4 uur worden verbeteringen/innovaties doorgevoerd op de productieband. Als ingenieur kijk ik naar de onderliggende techniek en software. Op gebied van onderhoud, efficientie, rijbereik, laadmogelijkheden, software functionaliteiten en software betrouwbaarheid is Tesla minimaal 3 jaar vooruit op de rest. En de Chinezen komen nog het dichtst in de buurt qua technologie. Ben altijd volvo-rijder geweest maar volgende aankoop wordt sowieso weer een Tesla.
FSD staat inderdaad nog niet op punt, maar voor mij is het vandaag al een bijzonder handige tool vooral voor de lange ritten. Ik heb er alle vertrouwen in dat het op termijn 100% in orde gaat komen.
Wat Musk uitspookt is voor mij bijzaak, het zijn de service en degelijke producten die tellen!