Tesla watchers hebben geïdentificeerd dat Tesla nu nog iets vager doet over de productiestart van de Cybertruck.
Het was en is vanaf moment één een tot de verbeelding sprekend ding, de Tesla Cybertruck. Niet alleen vanwege de bizarre looks en de ongelakte koets, maar ook gewoon omdat het de eerste elektrische fullsize pickup zou worden. In Europa haalt dan iedereen op een paar marktkooplui na de schouders op (voor nu tenminste, stel je voor dat zo’n dikkert zonder BPM en MRB te rijden is!). In Amerika is het echter een ‘huge deal’. Ford, Chevrolet en Chrysler RAM Stellantis drijven al decennia op de verkoop van deze lucratieve joekels. Stel nou dat Tesla even die markt afpakt…Dat zou een seismische schok in de autowereld betekenen.
Specs
Toen de schamperende opmerkingen over het uiterlijk van de auto verstomd waren, ging het over de specs. Kan het eigenlijk wel, zo’n werkpaard op stroom? Nou worden de meeste pickups meer gebruikt om een imago aan te meten dan om hard te werken, maar er zijn natuurlijk wel mensen die er keihard mee aan de slag gaan. Daarom is trekkracht, range en betrouwbaarheid belangrijk, op dezelfde manier dat de topsnelheid van een Lambo ‘belangrijk’ is of de duikkwaliteiten van een IWC.
Getouwtrek
Geen wonder dus dat er touwtrek-filmpjes verschenen van een Cybertruck tegen een F-150 en dergelijke. Als eerste der Mohikanen, moest de Cybertruck het pad effenen voor andere elektrische EV’s. Inmiddels weten we echter dat Elon Musk weer iets te optimistisch was. De auto zou in 2020 uitgeleverd worden, maar het is inmiddels 2022 en hij is er nog steeds niet. Des te pijnlijker is het dat Rivian, Ford en General Motors inmiddels wel elektrische pickups aanbieden (hoewel het vrij lastig is om er eentje te bemachtigen). Tesla loopt dus achter de feiten aan.
Productie imminent of juist veel verder weg?
Eind vorig jaar verwijderde het merk al de verschillende specs waarmee de pickup leverbaar zou zijn van de site. Die werden vervangen door het simpele zinnetje ‘je kan je auto configureren als de productie nadert in 2022’. Doch nu hebben oplettende ogen gezien dat ook dat jaartal ‘2022’ verwijderd is van de site. Het enige wat er nu nog staat is ‘je kan je auto configureren als de productie nadert’.
De speculaas gaat al alle kanten op waar het gaat om wat dit te betekenen heeft. Tesla zou bijna klaar moeten zijn om bij de fabriek in Austin Cybertrucks te bouwen. Optimistische fanb0iZ denken daarom dat het betekent dat de productiestart imminent is. Sceptici denken echter dat het om het zoveelste uitstel gaat en Tesla nu niet eens meer kan beloven dat het model in 2022 nog op de markt komt. Dat zou dan wel een dikke klap betekenen voor Tesla alsmede voor -vermoedelijk- de aandelenkoers van het merk. Wat is jou inside information over de Cybertruck? Laat het weten, in de comments!
flutterby zegt
Eind van het jaar, in beperkte productie (trimotor). Ze hebben genoeg reserveringen voor een paar jaar levering en door te noemen dat ze in 2022 komen zullen klanten overwegen te wachten op de Cybertruck ipv een leverbaar model te bestellen (ondanks dat als je nu besteld voorlopig niet aan de beurt ben).
martinus.tussengas zegt
Met verbazing de live presentatie gekeken op YouTub destijds. Echt een geweldige prestatie en auto. Maar het ding had er natuurlijk al wel moeten zijn.
mashell zegt
Het probleem is dat Tesla heeft doen voorkomen dat de Semi, de Cybertruck en Roadster al nagenoeg klaar waren terwijl het gewoon concept cars waren waarvan de ontwikkeling nog moest beginnen. Van concept car tot showroom duurt normaal gesproken wel meer dan twee jaar.
DeWitteCondor zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo lang duurt? Ik hoef dat lelijke ding niet maar ben wel benieuwd.
SpeedGeek zegt
De zetbanken hebben een lange levertijd schijnt het.
flutterby zegt
@dewittecondor: enorme chip tekorten.. Daarnaast lijkt de “structual” batterij cel (4680) wat vertraging te hebben. Deze cel maakt de Cybertruck, Roadster en Semi mogelijk.
goodvibrations zegt
Die structural battery vind ik enerzijds goed gevonden (o.a. gewichtsbesparing), anderzijds (vanuit technische benadering) slecht.. Als je nu een groep dode cellen hebt kun je hem niet even uit elkaar halen, aangetaste cellen vervangen en weer verder. Bij de Model S is dat nog prima te doen zo worden veel “dode” model S’en voor een klein bedrag weer tot leven gewekt..
flutterby zegt
@goodvibrations: maar hoe vaak hoor je over dode cellen in een Model 3? Deze cellen zijn alweer een generatie verder. Daarnaast is het zonde om in elke auto honderden kilo’s mee te slepen omdat één op weet ik hoe weinig uitvalt.
Overigens zou het mij niet verbazen dat de zeer hoog benodigde betrouwbaarheid van deze cellen ook voor uitstel zorgt. Het is namelijk niet bekend wat er met de cellen uit de huidige productielijn gebeurt (intern test, testvoertuigen en/of onder de energie tak).
mashell zegt
De Model 3 is nog te nieuw om statistieken te trekken over batterijproblemen. Daar moeten we nog een aantal jaar op wachten. Dat structural is natuurlijk niet zo heel bijzonder, de carrosserie gebruiken als doos waarin de batterij zit is vrij logisch, dat geeft een kleine gewichtsbesparing, een ietsjes grotere torsiestijfheid en een slechtere onderhoudbaarheid (maar daar komt Apple ook telkens mee weg). Als Tesla denkt dat de tijd rijp ervoor is dan zullen we over 10 jaar weten of ze gelijk hebben. Echt nodig is het niet, de goede efficiency van Tesla komt vooral omdat ze nu al een stuk lichter zijn dan de concurrentie.
goodvibrations zegt
En hun motoren i.c.m. software..
flutterby zegt
@mashell: Gewicht speelt maar een kleine rol in verbruik bij een elektrische aandrijflijn. Eigenlijk is alleen luchtweerstand relevant.
BYD heeft trouwens ook een batterij die de carrosserie ondersteund. Door gebruik te maken van iron based ook minder bescherming van de batterij nodig.
flyerbunch zegt
Denk dat er genoeg mensen zijn die Musk z’n beloftes met een zak zout nemen. Meer benieuwd naar de Roadster, maar dat zal waarschijnlijk ook nog wel enkele jaren duren..
w0ut zegt
Wordt dit jaar nog geleverd…een 50-tal ofzo. Dat trukje hebben ze met de Model 3 ook gedaan.
flutterby zegt
@w0ut: bedoel je de Model 3 voor $35k? Dat was inderdaad wel een beetje zuur en daarom blijven we zitten met een stom plusje achter “Standard range”. Van deze verwacht ik eind van het jaar wel een serieus aantal maar waarschijnlijk enkel de tri- of zelfs nieuw aangekondigde quadmotor.
chrisvis zegt
…de speculaas gaat alle kanten op😂😂😂 die kende ik nog niet!!!
cossiekiller zegt
Die auto komt er gewoon nooit. Mark my words.
Paul58 zegt
@cossiekiller: dat zou wel meevallen gezien alle beloftes die guru Musk eerder heeft gemaakt afgelopen 10 jaar. De vraag is dus niet of die komt maar wanneer (waarschijnlijk heel flink vertraagd dus).
SimonMc zegt
@cossiekiller: Ok, daar hou ik je aan.
rody van staten zegt
Er komt een pickup/truck er daar gaat hij weer iedereen mee verbazen. Mark my words.
P1m zegt
In december ’21 is er nog een prototype gespot op het ’testcircuit’ van Tesla in Fremont, hij lijkt wat andere verhoudingen te hebben en er is een enorme ruitenwisser opgeschroeft. Daarvan heeft Elon al gezegd dat deze het niet gaat maken tot het productiestadium. De spiegels zijn overigens demontabel, de US wetgeving vereist spiegels bij nieuwe auto’s. Maar mogen wel gedemonteerd worden..
https://www.youtube.com/watch?v=FXAykFAaYN8
lekkerlinksrijden zegt
Ik snap echt niet waarom iemand deze wil hebben, is toch niet om aan te gluren dit ding
bola zegt
Omdat hij zo lelijk is dat hij mooi (lelijk)begint te worden
rody van staten zegt
Ik heb een interview gezien waarin Elon heeft gezegd dat het 2023 word.
Hij zegt dat het komt omdat het heel ingewikkeld is om zo n auto te maken.
Ik denk zelf dat hij meer tijd nodig heeft om er een knaller van te maken.
Kristof zegt
Mijn 2 cent:
1. Dit artikel is weer fout met het feit dat Tesla achter de feiten aanloopt. Ford en GM hebben ook slechts hun electrische pick-up aangekondigd. De F150 Lightning gaat ook ergens dit jaar in productie, als ze de batterijen vinden en GM met de Hummer EV is ook nog maar in ontwikkelingsfase. Het is dus onmogelijk om er eentje te kopen, enkel reserveren kan. Rivian heeft nu wel al trucks in productie, maar heeft ook vertragingen met hun fabriek.
2. Tesla heeft de Cybertruck voorgesteld, de rest is erop gaan reageren (met veel extra mogelijkheden) en Tesla brengt nu wijzigingen aan die al de rest ook hebben om zeker te zijn dat ze de beste hebben. Zo heeft Musk al gezegd dat de Cybertruck ook 4 wiel sturing krijgt etc… Ik noem het een slimme zet die uiteraard voor vertraging zorgt. Maar zoals eerder al vernoemd is ook de 4680 batterij een limiterende factor.
We gaan het allemaal zien.
martijnev zegt
“elektrische EV’s” – bijzonder hoor :-D