De wigvorm werkt voor de Cybertruck.
Nog steeds zijn onze kaken nog niet helemaal teruggekeerd in hun oorspronkelijke positie nadat ze de grond aantikten bij het zien van Tesla’s CYBRTRK. Het zou ons niet volledig verbazen als Musk binnen nu en een paar maanden zegt ‘ja jongens, grapje natuurlijk, dit is het echte design’ en ons vervolgens een heel andere auto voorschotelt. Ondertussen blijft het bizarre apparaat dat recht uit Cyberpunk 2077 lijkt te komen de breinen van mensen over de hele wereld bezighouden.
Een veelgehoorde kritiek op de CYBRTRK is dat deze ook door het A-Team in een schuur gebouwd had kunnen worden. Het grove, dikke staal met simpele rechte hoeken lijkt te zijn ontsnapt aan de terreur van de windtunnel die tegenwoordig de vorm van andere auto’s dicteert. Dat is wel verfrissend, maar ook een beetje apart in deze tijden, zeker voor een EV. Niet voor niks hebben veel EV’s vaak dichte wielen met smalle bandjes: de actieradius is nogal gevoelig voor allerlei vormen van weerstand.
Volgens vliegtuig-ingenieur Justin Martin heeft Tesla echter wel degelijk goed nagedacht over het design van de pickup. Hij haalde het model door de CFD-analyse (Computational Fluid Dynamics) en komt tot de conclusie dat de CYBRTRK nog glibberiger is dan Elon Musk in een rechtszaal. Een harde Cw-waarde durft Justin er niet op te plakken (mede omdat hij de invloed van de wielkasten niet kan kwantificeren), maar hij vermoedt dat de CYBRTRK betere waardes scoort dan de meeste sportwagens en andere pickups:
Well, no one else did it so I did. Here is the #CyberTruck in CFD. What intrigues me is how well this works. While it may occur to be happenstance that the aero turns out quite well, I believe this was actually the result of very clever design. Ease of manufacturing in flat panels, significant use of triangulated body parts, etc. I won’t quote a drag coefficient, as I dont want to put words in anyone’s mouth, but I will place money on it being much lower than most sports cars (due to down force), and nearly any (1/2 ton) truck period. Further, I believe the vortex shed over the bed walls helps act to “seal the bed” when the cover is open. I havent modeled the open bed yet, but it sure seems promising. Further, it appears the front end is designed to almost entirely blank out / shield the wheel well…. The cad file is dimensionally correct, all angles and curves are as close as possible. There are some uncertainties such as fenders and wheel well air-exhaust etc.
Lastly, at 65mph the local velocity over the roof “peak” is 88mph. Is this the ultimate Elon Easter Egg?
https://www.instagram.com/p/B5ODYyBBUgh/
Is Musk dan toch geniaal?
Dutchdriftking zegt
Kom maar door. Hij is cool!
fendercd60 zegt
Mislukt ding. ?
koen0373 zegt
@fendercd60: ik kan er niks mislukt in herkennen. Help even. Ruimte voor 6 personen, sneller dan een 911, sterker dan een F150 en ook nog mooier dan een Fiat Multipla. Wat is er volgens jou mis mee?
pignon zegt
@koen0373: dacht ik ook! Dus bestellen maar.
breakingpoint zegt
@koen0373: doe je ogen eens open
fendercd60 zegt
@koen0373: Het uiterlijk.
flutterby zegt
@fendercd60: of iets mooi of lelijk is meestal maar weinig eigen mening aan maar vooral maatschappelijk bepaald. Zodra iets afwijkt van wat normaal is wordt het al snel lelijk genoemd. Een betere term is “not easy on the eyes”.
Over 10 jaar lijkt elke auto op een Prius en los van dat het een symbool is wordt die ooit nog wel als mooi beschouwd.
hotze zegt
@flutterby: een Prius als mooi beschouwd, verder alles ok?
Volvo_440_turbo zegt
@koen0373: Ik begrijp hem volkomen hoor kijkend naar een design van peuterniveau, maar ik begrijp jou ook een beetje, Tesla is nooit echt een kei geweest in design maar wel een kei in andere zaken. Maar eerlijk? Gezien de vele bouwkwaliteitsproblemenverhalen waag ik mij er nog niet aan. Ik heb gewoon te weinig tijd voor regelmatige bezoekjes bij de dealer ook al is de garantie dik in orde.
koen0373 zegt
@Volvo_440_turbo: ach, ik rijd al 19 jaar een Lotus. Als je een auto rijdt, die altijd stuk is, behalve soms wordt je immuun voor kwaliteitsproblemen.
ghost zegt
@koen0373: de prijs is wel een beetje mislukt. Nulletje minder en het was het gouden ei!
fanboy zegt
@ghost: dit is toch relatief goedkoop voor wat je krijgt? Iets duurder dan standaard benzine pickup, dat nog wel
Loek zegt
@koen0373: dat je nu de versie beschrijft van 70 ruggen of nog meer. Die basisversie van 40k is echt vrij matig vergeleken met de F-150 die behalve de snelheid (wat een pickup koper toch niet zoekt en met een acceleratie van 7 seconden ook niet baanbrekend is).
Qua specs is het best een gaaf ding, ben ik met je eens. Maar de kracht van Tesla is dat je prestaties krijgt voor je geld. Vooral in de VS, waar een F-150 met genoeg opties 30.000 dollar kost, is de Cybertruck niet goed genoeg. Helemaal niet als hij er zo uitziet. Gewoon te futuristisch. Niemand zat hierop te wachten. Alleen Teslafielen kopen dit en die komen van een koude kermis thuis als het om harde cijfers voor je geld gaat.
koen0373 zegt
@720s: die red necks gaan echt hun Ford niet inruilen voor een Cybertruck. Cybertruck is een nieuwe markt. Voor mensen die niks met pick-ups hebben. En die bestellen de dual of trimotor, blijkt uit de eerste cijfers.
laptom zegt
@koen0373: Ik ken toch een redneck uit Dallas die er eentje in bestelling heeft. Zijn f350 doet hij niet weg als hij de Tesla ontvangt, maar hij wilt het wel proberen of het iets is.
flutterby zegt
@720s: je vergeet dat een na aanschaf van een auto deze ook nog onderhouden en van energie moet worden voorzien om vooruit te bewegen. Neem je dat mee dan is de F150 een dure Pickup, ook met Amerikaanse brandstofprijzen.
crepito zegt
@720s: Kijk eens naar cost of ownership, dan valt de CBRTRCK goedkoper uit. Bovendien; meer ruimte, oplaadmogelijkhede , compressor etc etc
martijn_vangammeren zegt
@720s: 30k voor een truck? Hoorde enkel maar geklaag over dat deze soort auto’s enkel veel duurder zijn geworden voor eentje met een beetje uitrusting. Al snel gingen ze naar de 40-60k dan is dit zeker in die prijs range.
ko4n zegt
@koen0373: sneller dan een 911 in een rechte lijn en sterker dan een achterwielaangedreven instap f150 . Wat n prestaties. Poh poh ?
harrie zegt
Dat ding zit veel slimmer in elkaar dan dat ie eruit ziet.
De driehoek vorm werkt als een brug en creëert een super stevig zelfdragend chassis zodat je geen ladder chassis nodig hebt die je batterypack in de weg zit.
Bijkomend voordeel is dat je een fatsoenlijke wegligging kan creëren.
bArTaAfJeS zegt
Hoeveel jaar roept het gros der mensheid al dat het niks is, niks was en nooit wat wordt met Tesla? Ondertussen is de Model 3 de meest verkochte auto, is SpaceX de meest succesvolle private space company en heeft deze cultbak ook al een enorme schare fans die een optie hebben genomen en al zeker geen standaard pick up meer zullen kopen.
Laat de garnalenhersenen maar lekker met sleutels krassen en ruitenwissers afbreken, als dat alles is wat overblijft weet je dat de haters het verliezen.
davelepeef zegt
@baafjes: Tesla verkoopt in Nederland als een speer ja. En je weet precies waarom. Ik heb weinig tegen het merk, maar doen alsof ze zo goed verkopen doordat het merk zo geniaal is, is natuurlijk jezelf voor de gek houden. Dat gezegd hebbende, andere merken laten het tot nog toe na om hetzelfde te presteren. Hoewel we ook allemaal de overkill aan PhEV’s hebben meegemaakt…
martijn_vangammeren zegt
@davelepeef: Volkswagen groep en sommige aziatische proberen het. Maar kunnen tot op heden nog niet eenzelfde auto neerzetten en gemak.
Ja subsidie is zeker iets dat de leaserijders over de streep trok echter zijn er ook behoorlijk wat particulieren wereldwijd die Tesla’s kopen.
davelepeef zegt
@martijn_vangammeren: wat was het ook alweer, Nederland was het 2e of 3e land qua afzet voor Tesla? Wereldwijd? Rij eens 5 uur buiten de Nederlandse grens, tel de Tesla’s. En kijk of je het het daarna nog eens met jezelf bent… Ik heb een sterk, ongefundamenteerd vooroordeel dat er bijzonder weinig particulieren in NL een Tesla kopen.
macready zegt
@davelepeef:
Hier in CA (VS) is de Model 3 intussen/nog steeds the op 2 na best verkochte auto (na de veel goedkopere Civic), vrijwel evenveel als de Camry (die dus op 2 staat), ondanks het feit dat de aankoopsubsidies inmiddels zijn gereduceerd tot een habbekrats en het feit dat dit vrijwel allemaal prive auto’s zijn.
M.a.w., het succes is niet enkel te danken aan lokale fiscale regelgeving.
SvenskaAeroplanAB zegt
Wat is de voorkant op die afbeelding?
clubbtraxx zegt
Is heus niet het final design… Indien wel zal hij bijna nergens een type goedkeuring kunnen krijgen aangezien er veel te veel scherpe hoeken en punten aan dit ding zitten. Leuke marketing allemaal, de mensen hebben het er over en dat was de bedoeling.
Jochempie zegt
@clubbtraxx: Maar dat kun je in de VS omzeilen door het als een truck te registreren.
towi1989 zegt
@clubbtraxx: dat zal wel meevallen. Als ik het goed heb is de wettelijke minimum radius 2.5mm voor exterieurdelen. Dat lijkt me ook met dit ontwerp niet onhaalbaar.
billgates zegt
Waar Tesla goed in is, is de bestaande markt opschudden, en daarin is ze weer heel goed in geslaagd. De american pickup is het symbool voor average Joe, wit, midwest, budweiser en lichtelijk racistisch of erger. Fantastisch dat Tesla nu een pickup maakt die Joe totaal niet begrijpt (en Jan uit Nieuwegein in audi ook niet) de cybertruck vraagt om een tweede blik, loslaten van bestaand ontwerpidioom, en verruiming van je linker hersenhelft. Neem anders wat mdma, echt, zeer geslaagd!
lekkaah zegt
@billgates: grappig hoe je subtiel een hele klantengroep tot racisten bestempeld om daarmee je ‘eigen’ merk te promoten..
freezzr zegt
Ik wil deze auto graag rijden…
astra zegt
Ik wil hem.
towi1989 zegt
Dit gesimplificeerd model kun je absoluut niet vergelijken met resultaten uit de praktijk. De wielen, wielkasten, panel gaps, onderhuidse holtes waar lucht uit stroomt, etc zitten hier allemaal niet in!