De eerste leveringen van de Tesla Cybertruck hebben plaatsgevonden.
En daarmee heeft Tesla ook voor het eerst de volledige specificaties van de bizarre elektrische pickup bekendgemaakt. In de afgelopen weken werd al naar de leveringsdatum van 30 november toegewerkt. In de Verenigde Staten vulden afgelopen periode diverse showrooms met exemplaren van de Cybertruck. Ook werd het ding op straat gespot (en weggesleept)
Je kunt het nog niet een echte aflevering noemen. Wij gewone stervelingen kunnen namelijk nog steeds geen Cybertruck rijden. Er zijn gisteren slechts 10 exemplaren uitgeleverd aan investeerders en hoge piefen binnen Tesla. De gewone man komt pas later aan de beurt. Met het uitleveren zijn wel voor het eerst details met betrekking tot de specs en uitvoeringen bekendgemaakt.
Tesla Cybertruck specificaties
De specs zijn, zoals je van Tesla mag verwachten, weer lekker bizar. Er komen drie uitvoeringen op de markt. Het gaat hier om een variant met achterwielaandrijving, een versie met vierwielaandrijving en een vierwielaangedreven topmodel met drie motoren.
Laten we beginnen met de instapper. Deze komt pas in 2025 op de markt. Voor de instapper is een prijs van 60.990 dollar gecommuniceerd. De achterwielaangedreven Cybertruck sprint in 6,7 seconden naar de honderd, heeft een actieradius van 400 kilometer en mag 3.402 kg trekken.
Een stapje daarboven is de Cybertruck All-Wheel Drive. 600 pk, 0-100 in 4,3 seconden, een topsnelheid van 180 km/u en een trekgewicht van 4.990 kg. Kijkt, dat lijkt er al meer op! De actieradius van deze variant bedraagt 547 kilometer. Optioneel is een batterij pack a.k.a. een range extender mogelijk. Dan heb je tot 755/k km actieradius. Het prijskaartje? 79.990 dollar
De heetste variant is de Cybertruck Cyberbeast. De versie die we bij Autoblog natuurlijk het leukste gaan vinden. 845 pk (!), 0-100 km/u in 2,7 seconden en de kwartmijl is in minder dan 11 seconden gereden. De topsnelheid bedraagt 209 km/u.
De Cyberbeast mag 6.350 kg trekken. Het is ook de zwaarste van het trio met een gewicht van 3.103 kg. De andere varianten wegen minder dan drie ton. Elon Musk is zo enthousiast over de Cyberbeast, volgens hem kan deze variant op de dragstrip van een Porsche 911 winnen terwijl de Cybertruck ook nog eens een Porsche 911 trekt. Video hieronder. Het topmodel krijgt een prijskaartje van 100.000 dollar.
Praktische zaken
Dan nog even de praktische zaken van de Tesla Cybertruck. Moeten we ook behandelen natuurlijk. De EV is 5,68 meter lang, 2,4 meter breed en 1,79 meter hoog. De bagageruimte bedraagt 3.423,5 liter. Er kunnen tot 5 volwassenen mee in de auto.
In het interieur zit een groot centraal touchscreen van 18,5 inch. Er is nog een tweede touchscreen van 9,4 inch groot voor de achterpassagiers. In het interieur zitten meerdere USB-C poorten en een geluidssysteem met 15 speakers.
De Cybertruck kan tot 250 kW snelladen. Het apparaat is in staat om tot 235 kilometer bij te laden in een tijdsbestek van 15 minuten.
Bestellen maar!
Het is al jaren mogelijk om een exemplaar te reserveren. Nu is er echter meer concreet geworden. De specificaties zijn gericht op de Amerikaanse markt. Er is op dit moment nog niets duidelijk of de Tesla Cybertruck ook deze kant op komt. Reserveren vanuit Nederland is in elk geval (nog) niet mogelijk.
cdlop01 zegt
Ziet er geweldig uit, exterieur. Interieur juist erg goedkoop en plastic fantastic. 3100kg, goedkoopste versie 80k in de Usa, een goedkopere variant volgt later. 2,2m breed. Geweldige auto voor het Gooi kinderen naar het hockeyveld te brengen.
Zal ongetwijfeld goed verkopen, nu nog een betaalbare Tesla 2 en nieuwe model S, graag.
hotze zegt
Misschien leuk voor het Gooi in LA (Beverly Hills), hopelijk komt ie in Europa niet te koop.
Flutterbear zegt
Meer dan een schoolrun wordt het ook niet met 3100 kg. Voordat je bak vol zit je al over de 3500 kg.
minimoke1984 zegt
3100 kg is de zwaarste versie. Denk dat de goedkoop (met 2 motoren minder, geen 4wd, en een kleinere accu pakket pak m beet 2500kg zal wegen). Die breedte is wel een dingetje voor Europa.. gemiddeld parkeervak hier is 2.20 breed dacht ik. Je hebt nu al problemen met een S in garages. Deze is nog ruim 20cm breder.. Prijs zal ook dingetje worden want in usa op “trucks” enz minder belasting dus idd goedkoopste versie hier ca 80k? En duurste 150?
Flutterbear zegt
2 motoren en kleinere accu gaat echt geen 600 kg schelen, maar waarschijnlijk meer richting de 2800kg. Mits ze er geen standard range batterij van LFP in zetten (zwaarder per kWh). De breedte is met spiegels, die gaan ze in Europa zeker niet leveren (US zijn ze eenvoudig demonteerbaar maar moet met geleverd worden).
Johanneke zegt
3000 kilo in minder dan 3 seconden op de 100 zonder kreukelzone. Dit wordt bijzonder.
Weet je nog die dronken loser die met zijn volvo om een boom heen is gekruld bij de A12 Zevenaar? Die overleefde het. Stel je voor dat je dat gebeurt zonder kreukelzone.
Ben ontzettend benieuwd naar de cybertruck overigens, kan niet wachten op de reviews. Puur entertainment. Of ie nu goed is of slecht.
b00st zegt
Die boom krult om die auto heen.
werf76 zegt
Hoe werkt dat dan?
tjorque zegt
Die bezopen kerel op de A12 is geen aanwinst voor de maatschappij, zonde van de schade aan die boom. Die draagt meer bij aan het welzijn van de mens en zijn leefomgeving. Misschien was het gebrek aan een kreukelzone een meerwaarde geweest…
Flutterbear zegt
Er zit gewoon een kreukelzone op hoor, ze hadden de crashtest modellen bij de presentatie staan voor de bezoekers, inclusief de beschoten Cybertruck.
cossiekiller zegt
Dat met die Porsche verslaan, met nog een 911 op de trailer erachter… Is maar een klein beetje afkekeken van de Farmtruck van die mannen van Street Outlaws. Die reden ook een 911 turbo zoek met hun pick up met nog een boot op de trailer die ze niet afkoppelden.
Donstil zegt
Nou en.
fransananas zegt
Ze hebben het al eerder gedaan met de model X tegen een 4c. De X had een 4c op de trailer.
smokin zegt
En het enige wat ze daarmee bewijzen is dat je een batterij sneller leeg kan trekken dan dat je benzine kan verbranden. Toegevoegde waarde is verder nihil.
Flutterbear zegt
Carrera T begreep ik, maar niet te serieus he.. is maar een grap. Neem aan dat je wel kan achterhalen wel 911 sneller of langzamer is.
Robert zegt
“…de zwaarste (…) een gewicht van 3.103 kg”
“De EV is 5,68 meter lang, 2,4 meter breed en 1,79 meter hoog”
Ik denk niet dat we deze Cybertruck in Europa veel op de weg gaan zien.
werf76 zegt
Past in geen enkel parkeervak en de wegenbelasting zal niet mals zijn (tegen die tijd)
hondafiel zegt
Zeker straks zonder de belastingkorting voor EV’s.
slickrick zegt
Ik wil er een, zodra mogelijk ga ik hem bestellen
moveyourmind zegt
Mooi dat je de slijptol op de Cybertruck aan kan sluiten en er lekker naast kan gaan staan om een stalen balk te slijpen. En later janken dat het rvs dat Tesla gebruikt niet goed is omdat er allemaal roestige puntjes op komen.
hotze zegt
Kun je er mooi een beetje redelijke vorm in slijpen. Misschien het dak eraf en een nieuw dak erop lassen…
joki zegt
Op de dragstrip… echt relevant. Als je ziet hoe die pick-up trucks door bochten hobbelen is dit er weer één om als obstakel te catalogeren…
Dutchdriftking zegt
Het is natuurlijk wel humor. Al zegt Elon er natuurlijk wijselijk niet bij welke 911…
marcomanta zegt
@joki: in Amerika rijden ze alleen rechtuit.
PunicaOase zegt
Lijkt me echt bizar om hier te zien rondrijden.. maar dat zal nog wel even duren.. Gaaf ding!
Dutchdriftking zegt
Niet mijn auto, maar wel een indrukwekkend apparaat. Met de afwerking van een stadsbus.
utregcity zegt
Wat een gedrocht.
christian85 zegt
Ik hoop dat we deze niet gaan zien in Nederland, het zou een aanslag op mijn ogen zijn.
Sander zegt
De crash test staat inmiddels op YouTube, niet verwacht maar hij kreukelt wel degelijk.
ty5500 zegt
Heb je een link want wat ik kan vinden lijkt redelijk AI gegenereerd? Ben wel benieuwd
simonbv zegt
Lees ik er overheen. Ik mis de grote van de accu’s
RubenPriest zegt
Tesla publiceert nooit officiële cijfers mbt accugrootte
Flutterbear zegt
Irrelevant als je het bereik weet.
joki zegt
Je weet het theoretisch bereik…
Robert zegt
Net zoals het vermogen van willekeurig welke Rolls-Royce door de fabrikant vroeger als ‘sufficient’ werd omschreven. Wat overigens weer regelmatig werd ontkracht door testrijders en eigenaren…
drtim zegt
Knus interieur….
Wat nou als je graag een kleurtje op je Cybertruck wil?
Flutterbear zegt
Wrappen..
drtim zegt
Ondertussen ben ik ingehaald door realiteit en bieden ze het zelf aan.
fransananas zegt
Jammer dat de 6 persoons is komen te vervallen
marcomanta zegt
Leuk, maar neem dan een Porsche in de dikste EV uitvoering, neemt niet weg dat het een snelle EV is voor een acceptabel bedrag.
Joris24 zegt
Precies wat Elon wil bereiken, maar zoveel gedachten als ik dit zie.
1. Ondanks jaren tegenslag en lachen en cynisme is het ding toch op de markt aan het verschijnen, daar heb ik toch heel veel respect voor. En ook al zijn het nog rijdende prototypes, reken maar dat de grappen over de panel gaps op termijn ook wel weer verstommen.
2. Gezien de afmetingen gaan we dit ding niet snel in Europa zien, dit is zelfs groter dan een F150 of dodge ram die aannemers en paardenvrouwtjes en aannemende paardenvrouwtjes hier nog wel eens willen rijden.
3. De markt van EV-trucks is voor de huidige leveranciers (F150 lightning e.d.) in de VS is nou niet bepaald succesvol. Ik begreep eerder al dat de productie van deze apparaten flink teruggeschroefd is. Ik ben benieuwd of er voldoende early adopters zijn voor deze gigavoertuigen in de VS. Het zijn nou niet bepaald stadsauto’s zoals de andere tesla’s.
4. Hoe zit het met veiligheid? Volgens mij gaat zo’n ding dwars door de gemiddelde europese auto heen bij een aanrijding… Vooral als dat 3 ton RVS is. Dat is nogal wat anders dan de gemiddelde passat of 3 serie bij een aanrijding.
Flutterbear zegt
F150 is een tikkie groter. In de VS gaat dit vooral een succes worden bij de Tesla fans. Met een wallcharger en Powerwall heb je direct V2G (niet enkel V2L of V2H). De accu in de auto kan vloeiend de vraag naar stroom opvangen wanneer het net wegvalt. In de VS betekent dat je zonnepanelen blijven opwekken en airco of verwarming blijft draaien. Mits de auto aangesloten is echter.
pomoek zegt
@joris24: ik heb altijd begrepen dat voor Trucks in de VS aparte regels gelden en zich niet aan wetgeving voor personenauto’s hoeven te voldoen. Zogenaamd omdat ze deze auto’s dan financieel nog bereikbaar zijn voor mensen die in meer rurale gebieden wonen. Ze zijn in ieder geval relatief goedkoop. 61k is voor NL begrippen zelfs spotgoedkoop, hoewel die hier waarschijnlijk wat meer zal gaan kosten. En dat is mijn 2e gedachte, voldoet deze auto wel aan Europese wetgeving voor personenauto’s? Dat lijkt me toch niet?
Redbart zegt
Debiel ding, hoeft verder geen uitleg.
pel96 zegt
Ik hoop dat we dit ding niet in Nederland tegen gaan komen. Levensgevaarlijk voor fietsers, voetgangers en mede weggebruikers
Flutterbear zegt
Daarvoor is dat linker pedaal.
Dakhaas zegt
Treurige ontwikkeling. Als Tesla echt revolutionair wil zijn en een bijdrage wil leveren aan een duurzamere wereld, laat het zich dan richten op een revolutionair lichte EV met ruime actieradius zonder sprint naar 100 in 2,zoveel seconden. Die gewichten en sprintvermogens gaan helemaal nergens meer over. Funest voor de efficiency én voor onze wegen.
Flutterbear zegt
Tesla kan er niets aan doen dat niemand het lijkt te hebben over de adoptie van 48 volt en steer-by-wire. De binnenkant is veel interessanter maar de meeste komen niet voorbij de buitenkant.