Dit kost het om onderdelen te vervangen aan de Tesla Cybertruck.
Met de lancering van de Tesla Cybertruck zijn nu ook de prijzen bekendgemaakt van losse onderdelen. Afhankelijk van het type onderdeel kan de factuur best prijzig uitvallen. Het unieke uiterlijk van de elektrische pickup helpt natuurlijk ook niet mee.
Gelukkig bestaat er nog zoiets als garantie. Als je een nieuwe Tesla Cybertruck koopt mag je er toch vanuit gaan dat onverwachte reparaties onder de garantie vallen. Zaken als banden zijn echter eigen verantwoordelijk. En ja, het 35 inch offroad rubber tikt lekker aan als je ze alle vier zou moeten vervangen.
De onderdelencatalogus inclusief de prijzen zijn gedeeld door Cybertruckowenrsclub. Het is interessant om een kijkje te nemen naar verschillende zaken. Een autoverzekering waarbij een kapotte ruit wordt gedekt is wel aan te raden. Het vervangen van de voorruit kost je 1.900 dollar. Dat is exclusief arbeid. Een onschuldig groeiend sterretje kan zonder goede autoverzekering flink prijzig uitpakken.
Dat is zeker niet het enige dure onderdeel. Ook de stuuractuator is duur om te vervangen. Nu is de kans klein dat dit specifieke onderdeel kapotgaat. De losse actuator kost maar liefst 3.300 dollar.
Door naar de banden. Tesla rekent 1.880 dollar voor een setje Goodyear Wrangler Territory RT (285/65R20) banden. Dit laatste is overigens altijd zelf wel op te lossen door elders te shoppen, mits ze de banden ook leveren. Het is nu niet bepaald een maat die de de eerste beste bandenboer op voorraad heeft liggen.
Is het dan allemaal kommer en kwel met onderdelen van de Tesla Cybertruck? Dat valt wel mee. Goed, een ruitenwisser vervangen á 165 dollar is gewoon duur. Eén van de zijruiten in de deuren vervangen kost je 200 tot 260 dollar. Dat valt wel weer mee, zeker met de claim van Tesla in het achterhoofd dat ze -nornaal gesproken- niet kunnen breken.
Vanaf volgend jaar is Tesla van plan de Cybertruck op grote schaal te leveren. Het duurt dus nog wel even voordat de elektrische pickup als goed gebruikte occasion op de markt verschijnt. Bovendien is nog steeds niet duidelijk of/wanneer het ding naar Europa komt. Weet in elk geval dat losse onderdelen van de Tesla Cybertruck onderdelen flink kunnen aantikken.
Robert zegt
Volgens mij zijn de slijtgevoelige of exterieur onderdelen van een splinternieuwe EV van Europese makelij ook niet bepaald goedkoop. Is er iemand die hierin inzicht kan geven?
ouwedibbes83 zegt
Denk je dat een taycan, iX of e-tron GT op zulke bijzondere banden staat of een hele aparte ruitenwisser heeft? Lijkt me niet het geval
b00st zegt
Dat zijn toch geen pick-ups? Een Model 3 of S heeft ook niet zulke bijzondere banden…
Je moet trouwens voor de grap eens vragen bij een willekeurige “premium” dealer naar bandenprijzen. Kan je goed lachen.
fanboy zegt
@ouwedibbes83: Rij met je Taycan tegen een paaltje aan of met de Cybertruck, en dan raden welke reparatie duurder uitkomt :P
hotze zegt
Ook prijzen bekend voor het vervangen van de wielophanging? Die kan natuurlijk zomaar afbreken, zeker als je een dragraceje doet inclusief aanhanger met een 911 erop.
Flutterbear zegt
Gek hoor dat z’n groot banden, voorruit en ruitenwisser ook duur zijn.
Dutchdriftking zegt
Dat dergelijke banden duur zijn is geen hogere wiskunde, wat de andere onderdelen betreft, zomaar kans dat het ouderwetse ‘Mercedes principe’ hier van toepassing is. Het kost het 3-voudige, maar gaat tien keer zo lang mee dus uiteindelijk niet duurder. De rijtest van Jason Camissa van de Cybertruck was een serieuze ‘eye-opener’ Overigens hoef ik er zelf nog altijd geen, maar zit er veel techniek in deze auto die een volgende generatie Model 3 en S vele malen beter zouden maken dan de huidige. Nu nog een fatsoenlijk interieur.
Wolflow zegt
Het Mercedes principe van vroeger dan wellicht.
Tegenwoordig zitten er zelfs tellertjes op motoren van electrische ramen van AMG S-klasse die er voor zorgen dat raam er na x keer bedienen automatisch mee stopt
vbarchetta zegt
Vind het allemaal wel meevallen vergeleken met andere automerken. Wat ook schilt is dat bij plaatschade je gewoon het rvs deel kan vervangen, en dus geen spuitkosten hoeft te maken…
driver79 zegt
Gangbare onderdelen zoals ruitenwissers, ramen etc. van een EV zijn echt niet duurder. De aftermarket houdt de OEM’s wat dat betreft wel scherp. Natuurlijk stijgen de prijzen als een auto meer premium is of als er exotische materialen gebruikt worden maar dat geld voor alle soorten motoren.
mashell zegt
Het zijn nou net de onderdelen die de Cybertruck zo bijzonder maken, de beplating, de enorm grote voorruit, de enorm grote ruitenwisser en de elektrische besturing die hier als duur worden opgevoerd. Vind ik eigenlijk niet eens zo vreemd.
fransananas zegt
Dit zijn geen gekke prijzen. Zelfs de banden vallen mij mee
Den zegt
Volgens mij is dat allemaal redelijk gangbaar qua prijzen. Dus weer ophef om niks.
fanboy zegt
Prima prijzen lijkt me, alleen de ruitewisser een beetje duur maar die is ook gigantisch.
Overige EV’s en andere auto’s zijn veel fragieler wat betreft het body werk
mashell zegt
Dus als de wagen kapot is dan is het een Tesla Cijfertruck…