Tesla neemt geen orders meer aan voor de Cybertruck in Europa en China. In Amerika kun je hem nog wel bestellen.
Op de site van Tesla is de “bestellen” knop vervangen door een “ontvang updates” knop. Bestellen is dus niet meer mogelijk in ons land. En niet alleen in ons land maar in heel Europa en China is er een orderstop voor de Cybertruck van Tesla. De met veel bombarie aangekondigde elektrische pick-up laat al een tijdje op zich wachten. Hij lijkt nu al ten onder te gaan aan zijn eigen succes, nog voordat er ook maar één exemplaar is afgeleverd. Na de onthulling van de auto werden er in de eerste week meteen al 250.000 stuks gereserveerd. In de zomer van 2020 waren dat er al 650.000. Volgens website Electrek, zou de teller nu op zo’n 1,5 miljoen reserveringen staan. Die laatste telling is niet bevestigd door Tesla.
Lange wachttijd
Datzelfde Electrek geeft aan dat onze vriend Elon Musk al heeft aangekondigd dat er genoeg reserveringen binnen zijn om de eerste drie jaar productie te vullen. Dat betekent dat als je nu je Cybertruck bestelt (in Amerika dan, want hier kan niet meer), je dus meer dan drie jaar op je auto moet wachten… Wij zijn benieuwd of iedereen dat geduld kan opbrengen.
Wanneer Tesla de eerste Cybertrucks uit gaat rijden is nog niet bekend. De Gigafactory in Austin Texas gaat ze in ieder geval bouwen. De details van de auto zijn ook niet bekend. De prijzen en specs verdwenen afgelopen herfst al van de Amerikaanse site van Tesla. Voor Europa is nog minder bekend. De auto voldoet in de huidige vorm en specificaties überhaupt niet aan de Europese wet en regelgeving. De autobouwer zelf heeft al aangegeven dat een Europese versie daarom waarschijnlijk iets kleiner wordt en een aangepast uiterlijk krijgt.
bernoulli zegt
“De autobouwer zelf heeft al aangegeven dat een Europese versie daarom waarschijnlijk iets kleiner wordt en een aangepast uiterlijk krijgt. ”
Dat wordt dus een ongespoten Model Y.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat we de Cybertruck (of deze nu wel of niet komt doet er niet toe) moeten zien als het HALO model van Tesla. Gewoon een model om regelmatig mee in de spotlight te staan. En het lukt fantastisch.
FiXeR zegt
Is het al te vroeg om een flop te noemen?
Rivian, Ford, GM, alles en iedereen is Tesla al voorbij in de pick-up game.
TheMaster zegt
Kijk even naar 3 jaar verder.
Tesla levert daar 500.000-750.000 cybertrucks per jaar af.
Rivian/Ford/etc leveren maximaal 100.000 pickup’s per jaar af.
Kijk ook maar naar Q1 2022 in US;
Tesla Model Y: 52,051
Tesla Model 3: 47,682
Tesla Model S: 9,250
Ford Mustang Mach-E: 6,957
Hyundai Ioniq 5: 6,265
Kia EV6: 4,901
Tesla Model X: 4,899
Nissan Leaf: 4,401
Kia Niro Electric: 3,549
Volkswagen ID.4: 2,926
Enige reden waarom Model X niet in top 4 staat, is vanwege opstart van de refresh. De Model X verkoop (normaal gezien) veel beter dan de Model S.
Alle andere merken bij elkaar opgeteld, is ongeveer 25% van de merkt. Tesla heeft 75% van de markt. Dit gaat de eerste 3 jaar van de pickup markt ook zo zijn.
Loek zegt
@TheMaster: “kijk even drie jaar verder” oké, dan is het precies zes jaar geleden dat de auto is onthuld en als je nu een F-150 Lightning besteld dan kun je daar al twee jaar in gereden hebben voordat de eerste Cybertrucks er zijn.
Het gaat niet om getallen. Het gaat erom dat mensen die in 2019 een pre-order hebben gedaan belachelijk lang op hun auto aan het wachten zijn. Tesla heeft in 2019 iets gepresenteerd dat nog verre toekomstmuziek was. Dan maakt het niks uit ‘hoe veel ze er ooit gaan verkopen’. Het geduld van mensen die gewoon een e-pickup zoeken raakt op zodra je binnen een paar maanden ook een F-150 of Rivian kan hebben en dus blijven alleen de mensen over die Tesla-fanaat zijn. Ik vraag me af of die laatste groep echt zoveel zoden aan de dijk gaat zetten.
Ik vind het een aardig grote flop. En geen prognoses die dat kunnen veranderen.
autorijdert zegt
Pardon?
Het gaat juist wel om de getallen.
Wat heeft het voor nut om net als traditionele autofabrikanten een EV aan te kondigen en het niet te kunnen leveren?
Er is geen enkele EV fabrikant die de aantallen kan bouwen als Tesla.
En dan heb ik het niet eens over het feit dat Tesla enorme marges heeft en de traditionele fabrikanten verlies maken op hun EV’s.
Jij trapt met open ogen in de marketing verhaaltjes van de traditionele fabrikanten.
Loek zegt
@autorijdert: tsja, die ’traditionele fabrikanten’ kondigen een auto aan in 2021 die nu op je oprit kan staan. Tesla, volgens jou dus geen verkoper van marketingtrucjes, kondigt een auto aan in 2019 en met geluk kan je die tegen 2024 hebben.
Volgens mij hebben wij een hele andere definitie van marketingtrucjes. Want wie zit er nou op miljoenen aan pre-orders zonder ook maar een auto geleverd te hebben? Om nog maar te zwijgen over wat er allemaal nog moet veranderen waardoor het eindresultaat ook nog eens waarschijnlijk af gaat wijken van wat we in 2019 te zien kregen.
Vijf jaar moeten wachten op een auto is not done. Los van hoe goed of slecht de fabrikant is in het uiteindelijk bouwen van de auto. Dat ding is gewoon bij lange na niet af. Anders reden ze nu al wel rond.
flutterby zegt
@Loek: bijna alle nieuwe auto’s hebben leveringsproblemen. Het “nu” op je stoep staan geld alleen als je ruim van de voren besteld of een topmodel bestellen.
ghini zegt
@FiXeR: ja eens. Tesla heeft de vraag naar een elektrische pick up aangewakkerd maar vervolgens hebben ze er geen op de markt gebracht terwijl andere merken dat wel zijn gaan doen. Voordat Tesla met die cybertruck kwam was die vraag er eigenlijk nog niet, niemand vond dat cool en iedereen dacht dat truck rijders geen EV zouden willen.. Tesla heeft iedereen gehyped en die andere merken profiteren er van.. Absoluut een domme zet van Tesla.. Nu hadden ze ook de capaciteit niet gehad als ze wel met een vrij standaard Tesla pick up waren gekomen maar dat terzijde..
flutterby zegt
@ghini: de CT is zoveel meer dan een elektrische pickup. Ik denk ook niet dat ze veel van de traditionele pickup rijders weten aan te spreken. Als dat is wat je wilt is de Rivian of F150 een betere keus.
Zelf hou ik mijn reservering voor de CT lekker vast. Die €100 reserveringskosten is peanuts mocht die ooit met FSD voor de prijs destijds beschikbaar worden in Europa.
mashell zegt
Hoezo is de Cybertruck meer dan een elektrische pickup? Het is niet zo’n ontzettende handige pickup. Het is vooral een mode statement en het nieuwe topmodel van Tesla, want het lijkt er erg op dat deze flink duur gaat worden.
flutterby zegt
@mashell: de (Amerikaanse) prijzen zijn vastgelegd bij het plaatsen van het reserveren. Zeker voor de topmodellen gaat die gehonoreerd worden alleen voor de lagere modellen kan dat nog jaren langer wachten betekenen. Tot die tijd zal Tesla waarschijnlijk aandrukken om te upgraden naar een duurder model.
Verder is het niet zo zeer een mode dingetje maar juist ontworpen als functie over vorm. De efficiency wordt véél beter dan de concurrentie en dankzij het exoskelet wordt het een ultiem werkplaard of offroader. Zorgen voor krassen in de lak en daardoor roest zijn voorbij.
pignon zegt
@flutterby: zo denk ik er ook over. Eerst maar een andere nieuwe auto en tegen de tijd dat die versleten is kan de CT hem nog altijd opvolgen.
flutterby zegt
@FiXeR: auto’s maken is geen sprint maar een marathon. Tesla heeft momenteel de handen vol aan de vraag voor hun huidige modellen en wordt al rustig gesuggereerd dat ze binnenkort ook daar de orders voor on hold gaan zetten. De CT is alleen in de VS al voor een paar jaar aan productiecapaciteit uitverkocht (obv 250k p/j). Zelfs de S en X zijn al lange tijd niet meer in Europa te bestellen.
Design_Driven zegt
Ik ben nog steeds niet overtuigd dat ze hem hier aan de regelgeving kunnen laten voldoen. In de VS is het betrekkelijk makkelijk omdat ’trucks’ niet aan personen auto regelgeving hoeven te voldoen, hier gelden strenge eisen voor bijvoorbeeld voetgangers veiligheid die door de vorm en materiaal gebruik moeilijk te behalen valt. Ik heb een vriend die de crash simulaties doet voor JLR en die al grijzen haren heeft bij de komende generaties Range Rovers, laat staan dit scherpe front.
TheMaster zegt
“De auto voldoet in de huidige vorm en specificaties überhaupt niet aan de Europese wet en regelgeving.”
Op basis van wat? De auto is er nog niet eens, dus dat weet helemaal niemand. Ook een Yoke is bijvoorbeeld gewoon legaal. Je kunt van alles voor de motorkap en voorbumper om deze van een ander materiaal te maken. Gewicht onder de 3000kg, dus ook geen probleem qua rijbewijs.
flutterby zegt
@TheMaster: mijn vermoeden is dat Tesla wilt inzetten op actieve veiligheid tov passieve veiligheid. Echter zou het mij niet verbazen als we de CT nooit in Europa gaan zien. De markt voor dit formaat auto is redelijk klein en de vraag in de VS hierna is enorm.