Je kan Tesla’s Cybertruck krijgen in alle kleuren die je wil. Zo lang je maar zelf naar een wrapboer gaat om ‘m te laten wrappen.
Er hangt nog veel mysterie rondom Tesla’s Cybertruck. Bij de hilarische introductie van de pickup wisten velen niet zeker of Elon serieus was of dat het weer een grap was. Vooral het ingooien van de kogelvrije ramen was een magnifiek momentje. Maar zelfs los daarvan bestaan er veel twijfels over de pickup. Mensen met een brein vermoeden dat Tesla dit gevaarte nooit zal kunnen laten voldoen aan veiligheidseisen voor voetgangers en inzittenden.
Eigenlijk maakt het ook allemaal geen fluit uit. De fanboys en investeerders drinken de kool-aid toch wel. De Cybertruck dient vooral als de volgende rechtvaardiging voor investeerders om geld in het bedrijf te pompen. Musk kan pochen met honderdduizenden ‘orders’ voor de pickup om marktanalisten bronstig te maken. Zo kwam afgelopen week het nieuws naar buiten dat de gemiddelde prijs van een gereserveerde Cybertruck ruim 62.000 Dollar is! En er zijn al 500.000 orders binnen! Dat het daarbij gaat om een refundable aanbetaling van liefst honderd Dollar per stuk, ach ja…details. Top tip: kijk even The Inventor: Out for blood in Silicon Valley.
Hoe dan ook dromen sommigen al over hun eigen Cybertruck. En begrijpelijk ook wel, want het is natuurlijk een episch ding. Huh? Wat? Je voelt de kortsluiting al in de comments. Je kraakte dat ding toch net tot het bot toe af, jij, Teslahater! Jij onverbeterlijke dinosaurus! Jij verzuurde shortseller! Nou, ik weet dat het lastig is in de Tesla-ruimte op het web, maar zoals collega @willeme zou zeggen is een beetje nuance gewoon mogelijk. Gaat die truck er in deze vorm komen? Tuurlijk niet. Wordt het een succes als dat stiekem toch gebeurt? Uiteraard niet. Is het een gaaf ding omdat ‘ie zo bizar is? Jazeker! Ik wil ook best graag een DeLorean hebben. Wat maken die overigens voor auto’s tegenwoordig? Hoor je maar weinig van.
Enfin, nu we het toch hebben over die DeLorean, net als de DMC-12 is de Cybertruck gemaakt van Roestvast Staal en niet besmeurd met enigerlei verf. Dat heeft volgens Musk allerlei voordelen, maar wat nou als je gewoon een kleurtje wil op je gloednieuwe pickup. Deze brandende vraag stelde Brandon Bernicky aan de grote man himself op Twitter. Hij kreeg dit antwoord:
Voor degenen die ‘m in het roze willen hebben, dat wordt dus een tripje naar de wrapboer plannen eind 2022. Of eind 2025. Of…Nou ja…whatever.
dedude zegt
Heftig. Die 3 alinea’s voordat je een keer to the point komt.
jaapiyo zegt
Bij de Cybertruck daarentegen zit die punt tenminste meteen op de voorkant, als een soort kop van een pijl die voetgangers groet.
2wheeler zegt
@jaapiyo: ik zie vaker dat men het over een punt heeft, maar ik zie het niet zo. Je hebt een aardig frontaal (verticaal) oppervlak en daarna een motorkap. De ruit loopt veel schuiner dan bijvoorbeeld een X3, maar het gedeelte waarmee je burgers, kinderwagentjes en huisdieren potentieel mee kan verwonden is toch niet daadwerkelijk anders dan een willekeurige SUV/pick-up?
dedude zegt
@2wheeler: die punt zie ik ook niet zo. Ik weet wel dat ik ‘m niet graag zou willen koppen als voetganger. of uberhaupt verkeersdeelnemer in welke hoedanigheid dan ook.
flutterby zegt
@jaapiyo: hoezo? Die auto kan toch gewoon uit zijn doppen kijken?!
a3aan zegt
@dedude: is autoweek dan niet een leuke site voor je??
dedude zegt
Lees ik ook. Vooral voor de comments. Zitten grote overeenkomsten met de teksten die @Jaapiyo er tegenwoordig uit gooit.
Voordeel is wel dat die comments daar over het algemeen blijven staan. Kan je ze nog eens terug lezen ;-).
jaapiyo zegt
Kijk maar even in het archief, kan je duizenden artikelen van me teruglezen.
royaledeluxe zegt
Hoe meer ik het zie hoe lelijker het wordt… zelfs in een andere kleur blijft het een afschuwelijke wagen…
frank2b zegt
Wrappen van die truck is een eitje.
Zit er trouwens wel een interieur in?
_Eend_ zegt
Ja, er zitten denk ik twee RVS bankjes en een dashboard van traanplaat in. En een megagroot touchscreen.
Dutchdriftking zegt
Tja, Elon heeft goed naar Henry Ford gekeken, zoveel is duidelijk…..
flutterby zegt
Deze auto is helemaal niet bedoeld voor Europa. Tesla mikt op de VS en kan er daar waarschijnlijk de volledige productie capaciteit slijten.
Zelf heb ik ook een reservering staan en áls die komt wil ik hem ook echt, maar tot die tijd is er genoeg andere keus. Ik vond de Passat al lang, laat staan dit monster.
none zegt
Serieus? Van alles wat er op de markt is, kies je dan dit?
flutterby zegt
@none: ja gaaf man, de rest zijn matchbox autotjes.
lekbak zegt
@flutterby: pure verspilling van energie als je met dit ding in Europa gaat rijden. Dan ben je geen haar beter dan die kamper met z’n raptor. Dat het een elektrisch voertuig is betekent niet dat het geen asociaal verspillend ding is wat hier niet eens fatsoenlijk op de weg past.
flutterby zegt
@lekbak: haha, jij hebt echt geen idee hoe inefficient een brandstofmotor is he? Even los van de milieu impact van autolak was ik eigenlijk niet van plan om dagelijks hiermee te rijden. Stiekem hoop ik op bidirectional laden en op de lange termijn Robotaxi. Super duurzaam en zo, voor wie dat belangrijk vind.
mercedesclsfan zegt
Voor de veiligheid van voetgangers dient elke truck of SUV verboden te worden.
flutterby zegt
@mercedesclsfan: dat worden lege supermarkten..
nissanfairladyz zegt
@jaapiyo, heb dankzij jou artikel maar weer eens wat extra aandelen Tesla gekocht. Hoe meer haat, des te meer winst voor mij! :) Want negatief nieuws is ook nieuws. Thanks bro.
jaapiyo zegt
Ik betwijfel dat ten zeerste, doch zo ja gefeliciteerd met een procent of 10 verlies in de komende twee dagen.
HyperTeHK zegt
Uhm tesla staat 727 nu het hoogste sinds het corona debacle.
Zelf heb ik opnieuw gekocht toen ze rond de 400 zaten en daarvoor verkocht op 880
Ik denk dat ik mijn aandelen maar hou. Tesla heeft veel opwaards potentieel.
none zegt
Waar zie jij dan opwaards potentieel?
– ze zitten iets van 140 van hun all time high
– markt verzadigd onder de fanboys
– andere merken komen met ev’s
– subsidies die teruglopen
flutterby zegt
@none: Andere merken komen met EVs? Bedoel je de massaproductie van de Chinezen waar Tesla het marktaandeel weg snoept? Dat lijkt momenteel de drijfveer achter de prijsstijging.
jaapiyo zegt
Ik zou inzetten op Theranos. Ik denk dat die als de Edison eindelijk uitkomt echt gaan exploderen.
flutterby zegt
@jaapiyo: oh yes, over 2 dagen koop ik weer bij. Thanks voor de tip!
jaapiyo zegt
Weet ik in ieder geval waarom je altijd zo pro-Tesla bent. Gewoon keihard financieel belang bij! Aha! Dan kan je nooit meer een objectieve mening hebben. Het is allemaal om de koers omhoog te pushen!
flutterby zegt
@jaapiyo: echt knetterhard eigen belang. Je denkt toch niet dat ik voor de lol jou artikelen lees? Nee, allemaal om de koers van TSLA omhoog te krijgen natuurlijk!
jaapiyo zegt
Ik vond het al verdacht dat ik je nooit zag reageren op mijn artikelen die niet over Tesla gaan. Dat kan nooit een autoliefhebber zijn dacht ik. Maar dit verklaart het!
Robert zegt
Ik denk ook niet dat deze auto(?) ooit in deze hoedanigheid zal worden toegelaten op de Europese wegen. Dit ding voldoet gewoon voor geen meter aan de hedendaagse eisen t.a.v. de actieve en passieve veiligheid. En ik geloof ook absoluut niet dat de 100% elektrische auto de toekomst is van de automotive industrie. Maar eerlijk is eerlijk, ik vind hem gaaf. Juist doordat dit ontwerp zo ver buiten de geaccepteerde vormen en lijnen is ontworpen.
carfreakjim zegt
Het grote probleem van de veiligheid van deze auto zijn niet de scherpe punten, die vallen namelijk wel mee. Het probleem is meer dat deze auto compleet geen kreukel zone heeft, grappig genoeg iets waar Musk erg trots op was tijdens de introductie. Waar de DeLorean nog in een tijd werd gebouwd waar ze dat niet zo interessant vonden, is dat nu wel anders. Als Musk dat probleem weet op te lossen, zie ik weinig reden dat hij niet zo op de weg kan. Ik hoop, ondanks dat ik het een gedrocht vindt, dat het hem toch lukt. Ook hoop ik dat er niet teveel gemaakt gaan worden, net genoeg om er af en toe eentje te zien rijden. Anders is het speciale er snel af en is het ipv een gave aparte verschijning alleen nog maar een gedrocht.
ty5500 zegt
Blijven hopen Jaapiyo, hopen dat op een dag Tesla failliet zal gaan. En in afwachting worden het zure jaartjes, zoekend op het internet naar alle mogelijke minpunten over Tesla’s. Ik vrees er echter voor dat ze snel failliet gaan, Tesla heeft al meermaals aangetoond dat er toch best wel wat strategie achter zit. Strategie waar toch veel van de ‘oude’ autofabrikanten serieus hun tanden op stuk bijten. De batterijproductie, het supercharger netwerk, de software,… En ik vermoed dat ze dan ook nog bij de eersten zullen zijn die zelfrijdende auto’s aanbieden.
jaapiyo zegt
De strategie is hele grote, potentieel lucratieve maar uiterst onzekere dingen in het vooruitzicht blijven stellen en in de tussentijd net zoveel geld verbranden als nodig totdat je dat gewenste eindpunt misschien bereikt.
De auto die drie jaar geleden van oostkust naar westkust zou rijden is er nog steeds niet. Tesla doet niet meer mee aan het autonoom programma in California omdat ze dan data over menselijk ingrijpen vrij moeten geven waaruit blijkt dat echt FSD nog steeds een pipedream is (en nauwelijk vooruitgang meer boekt). Tesla zou jaren geleden 500.000 auto’s in een jaar bouwen, dit jaar gaat het waarschijnlijk nog steeds niet lukken. Het is continu overpromise and underdeliver, maar Musk geeft de rabiate fanb0iZ net voldoende hopium om zijn ponzi voort te zetten.
De marketcap van zijn bedrijf is nu vier keer zo groot als dat van BMW. En het bedrijf maakt 500.000 auto’s per jaar en heeft nog nooit winst gemaakt. Het enige opwaarts potentieel is 1) een toevallige briljante totaal onverwachte doorbraak of 2) dat de totale irrationele gekte naar een nog hoger niveau wordt opgeblazen.
ty5500 zegt
Ik denk dat je toch moeilijk Tesla kan betichten van underdelivering. Heel de auto-industrie is zich aan het aanpassen aan de jonge autobouwer en geeft quasi letterlijk aan dat Tesla ervoor gezorgd heeft dat ze zijn wakker geschud. Elektrische auto’s waren zoals waterstofauto’s iets van de toekomst dat niet haalbaar was zonder massale infrastructuurwerken (laden/tanken) en daling van de voertuigprijzen. Maar in tegenstelling tot te wachten op mogelijke mirakeldoorbraken, anderen de handen uit de mouwen te laten steken en het laten stimuleren/aanpassen van de infrastructuurwerken door de overheden, hebben ze zelf het heft in handen genomen om elektrische auto’s als volwaardig alternatief voor traditionele ICE auto’s weg te zetten en een plan uit te werken om al de minpunten zelf op te lossen. Ondertussen stijgen de ranges richting ICE niveau’s, dalen de prijzen en kan je steeds sneller en op meer plaatsen laden. De modellen die ze beloofd hadden worden 1 voor 1 op de markt gebracht in massaproductie en met de beloofde specificaties. Fabriek na fabriek wordt in spoedtempo opgericht (vorig jaar Shanghai, volgend jaar Berlijn) wat maakt dat die 500.000 auto’s extreem snel zal gehaald worden en zelfs zal verdubbelen.
Zelfde met autopilot. Ze hebben reeds gigantische stappen gezet voor zelfrijdende auto’s. De auto’s kunnen in Amerika zelfstandig de kilometers op autostrades afhaspelen, van rijvak veranderen, remmen en acceleren. Zaken die bij de lancering onmogelijk leken. Binnenkort remmen en acceleren ze waarschijnlijk automatisch voor verkeerslichten gezien ze de verkeerslichten reeds volledig herkennen en zo komt stadsrijden ook steeds stap per stap dichterbij. De nodige stappen worden gezet en vooruitgang wordt geboekt maar dit blijft een erg complexe materie, ook voor de concurrentie met hun miljardenbudgetten.
De complexiteit van de zaken die ze zich voorover stellen en stelden maakt dat het geregeld gepaard gaat met de nodige vertragingen. Om dit direct af te doen als frauduleuze praktijken lijkt mij echter erg verregaand, zeker gezien hun verwezenlijkingen in het verleden. Investeringen en groei kost nu eenmaal geld.
Los daarvan geef ik je wel gelijk dat de marktkapitalisatie, ondanks de groei, actuele winstcijfers en potentie momenteel aan de hoge kant is. Ik zou er aan de actuele koers geen aandelen van kopen.
dylan_detaeye zegt
Dit is een model om veel bestellingen binnen te halen maar het gaat gewoon een grotere versie van de opgeblazen model 3 namelijk de model y worden met een laadbak en als interieur een paar planken een stuur 2 zetels en een goedkope tablet weegt 2ton of meer en geen geluid dus Levensgevaarlijk voor de voetgangers fietsen en mede weggebruikers
dylan_detaeye zegt
Dit is een model om veel bestellingen binnen te halen maag ket gaat gewoon een grotere versie van de opgeblazen model 3 namelijk de model y met een laadbak en als interieur een paar planken een stuur 2 zetels en een goedkope tablet weegt 2ton of meer en geen geluid dus Levensgevaarlijk voor de voetgangers fietsen en mede weggebruikers
flutterby zegt
@dylan_detaeye: Tesla doet niet aan concepts. What you see is what you get. Het exoskeleton en gebrek aan lak is revolutionaire voor de auto industrie.
none zegt
Nee, het is cheap cheap productieproces, en het wordt geslikt door de fan boys.
Je zou wellicht gelijk kunnen hebben, als ze hem daarnaast ook in kleuren aanbieden, maar dat doen ze niet. Je hebt dus geen keuze. Geen keuze = je wordt als consument genaaid.
flutterby zegt
@none: waarom moet alles duur zijn? Ik wil liever gewoon iets wat goed is.
ghost zegt
Ding heeft allemaal rechte delen, overspoten is ws ook een eitje.
flutterby zegt
@ghost: waarom zou je zo iets duurs en kwetsbaars als een lak erop aanbrengen? Wat primitief en verspilling van resources.
jeroenm83 zegt
Nou, gewoon een hondenkussen erin (lekker goedkoop!), enkel een stuurstang want een stuur met leer is ook een nodeloze verspilling van resources en via 2 superchargers gezellig met je matties achter in de bak naar de wintersport. Geniet0n!
flutterby zegt
@jeroenm83: nou ik denk niet dat autonoon zo ver is binnen 2-3 jaar hoor. Doe mij maar een (verwarmd) stuur.
donaldjgarrison zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ram-G-maN zegt
Volgens mij was Dbrand al heel snel bij met het aanbieden van skins voor je Cybertruck. https://dbrand.com/shop/tesla-cybertruck-skins
Ik weet niet of het een grap is van dbrand, de befaamde YouTubers-sponsor en parttime telefoon skinsboer. Maar je kan het vooruitbestellen.
jaapiyo zegt
Dat laatste maakt de humor helemaal af.