Tesla is er zelf nog niet zo duidelijk over, maar alles wijst op een vertraging voor de Cybertruck.
Heldere communicatie is niet het sterkste punt van Tesla. Ook dit is weer een cryptisch verhaal. De uitkomst lijkt echter duidelijk. De Tesla Cybertruck heeft te kampen met een vertraging. Een marktintroductie voor het einde van 2021 ziet er niet in.
Tesla Cybertruck vertraging?
Gister had Tesla een hoop mooi nieuws te melden op financieel gebied. Qua planning was de boodschap richting investeerders iets minder hoopvol. Althans, de Amerikaanse autofabrikant heeft de planning moeten aanpassen. Het merk zegt niet in kant en klare taal wat er aan de hand is. Als je echter naar de kern van het verhaal kijkt is het duidelijk dat de Cybertruck niet in 2021 aan klanten geleverd gaat worden, wat wel het plan was.
Een officiële bevestiging van Tesla dat de Cybertruck ook echt te maken heeft met een vertraging is er niet. Echter, in de brief staat omschreven dat de Cybertruck pas komt als de productie van de Model Y in de Gigafactory te Texas operationeel is. De start van de productie van de elektrische crossover daar zal op z’n vroegst tegen het einde van 2021 plaatsvinden. Kortom, de Cybertruck komt op z’n vroegst in het begin van 2022. Het enige wat Tesla loslaat is dat het merk progressie maakt met de Cybertruck, zonder verdere details te geven.
Ook tijdens de conference call was Tesla niet duidelijk. Het merk kreeg de vraag tijdens het gesprek of Tesla kon bevestigen dat de Cybertruck inderdaad nog in 2021 in productie gaat. Het merk kon geen direct antwoord geven op deze vraag. (via Electrek)
bernoulli zegt
Het is dat je de 3 zoveel ziet rijden, maar voor de rest begint het steeds meer op RICH Energy te lijken. Een excentrieke steenrijke eigenaar die spullen verkoopt die nergens te koop zijn.
mpgc zegt
@bernoulli: beide hebben een grote bek en beiden hebben dingen gezegd die ze niet waar kunnen maken. Maar daar houdt de vergelijking wel een beetje op toch. Waar bij de één de reclame op de Haas auto’s verreweg het meest tastbare was, heeft de ander naast niet nagekomen beloften ook heel veel dingen wel gerealiseerd.
vingers zegt
Beetje zoals Sony en de PS5
autogeak zegt
“Tesla haalt [datum] niet” is inmiddels wel een pleonasme geworden.
flutterby zegt
@autogeak: dat is hoe Elon Musk werkt, maar ondertussen is hij wel (een van de rijkste) ter wereld geworden door uiteindelijk wél te realiseren. Hoewel het zeker niet altijd netjes of volgens de boekjes gaat is hij, persoonlijk, wel verantwoordelijk voor enkele grote stappen van de mensheid in deze eeuw. Daar kunnen Gates en Bezos jaloers op zijn.
Sander zegt
Die Cybertruck komt er wel. Tesla is nog steeds een relatief jonge autofabrikant die momenteel hard aan de weg timmert met onder andere nieuwe fabrieken en het optimaliseren van het productieproces in anders fabrieken omwille van de kwaliteit. Het is goed dat Tesla zich hierop focust in plaats van teveel tegelijk willen te willen doen met nieuwe modellen. Elon moet wel op zijn beloftes passen..niet teveel beloven en een beetje realistisch blijven.
Voor de rest niets meer dan lof voor Tesla.
mashell zegt
Maar ze hebben wel al de Semi, de Cybertruck en de Roadster laten zien. Vooral om weer geld op te halen bij nieuwe investeerders. Als je dan eerst geld gaat stoppen in verbeteren van product kwaliteit en onzin als bitcoin dan kunnen die investeerders toch wat ontevreden worden.
flutterby zegt
@mashell: die drie hebben maar marginaal impact op de beurskoers, lees de 2021Q2 cijfers er maar op na. De Model 3 en Y zijn serieuze cashcows.
camber24 zegt
Goh, wie had dat nu gedacht!
pignon zegt
Het is gewoon superknap wat Tesla presteert. Alle reaguurders ten spijt is er geen autofabrikant te noemen die èn de hele industrie verandert èn in zo’n korte tijd zoveel afzetvolume weet te realiseren. Oké, ze hebben een ietwat ‘rare’ ceo, maar met een ‘normale’ was er niets van terecht gekomen.
dakarbemo zegt
Tesla krijgt in deze echt veel te veel eer IMO. Weet wel dat Europese wetgeving al tiental jaren de pijlen gericht had op het einde van ICE motoren in de buurt van 2030-2040, met oa steeds strengere emissie-eisen etc, Oftewel ook zonder Tesla wist men bij deze organisaties dat men men wel aan de EV moest om het bedrijf levensvatbaar te houden in Europa.
bernoulli zegt
Het is superknap dat Tesla als nieuw merk zoveel heeft bereikt en lang voorop heeft gelopen qua aandrijflijn. Maar dat ‘de hele industrie verandert’ is toch vooral te danken aan de klimaatakkoorden, strenge uitstooteisen en fiscale maatregelen. Ene moment stapt men (in Nederland) massaal in een hybrid, even later in elk koekblik met een ecodieseltje en daarna is het allemaal EV. Zolang de staat maar sponsort. En in andere landen werkt dat precies zo.
pignon zegt
@bernoulli: je hebt helemaal gelijk dat vraag voor een belangrijk deel fiscaal gedreven is, maar met industrieverandering bedoel ik ook nieuwe ontwerpmethodes, afwijkende distributie en andere verdienmodellen. Natuurlijk, ook een tesla heeft vier wielen en een stuur (!), maar de marktbenadering is echt totaal anders. Daarmee zijn ze, nog meer dan dat ze voor elektrische aandrijving kiezen, een game changer
mashell zegt
Wat is dan die marktbenadering? Een website waarop je kunt bestellen, een handjevol service centra die een capaciteitsprobleem hebben, dure slecht leverbare reserve onderdelen. Geen reclame maken maar wel veel nonsens op Twitter. Ik weet niet of dit voor de klant nou een verbetering is?
Ik denk zelfs dat Tesla hier alleen door het religieus fanatisme van haar fanschare mee weg komt. Waarvan een groot deel ook slechts klant is omdat het in 2019 fiscaal gezien met afstand de beste keuze was, die klanten leasen over 2 jaar net zo gemakkelijk een Hyundai, bijvoorbeeld omdat de service van Tesla tegen valt.
tinnemans zegt
@pignon; Tesla beweegt mee met de digitalisering die je overal ziet. Het was vooral de terughoudendheid van de oude fabrikanten waardoor Tesla edgy overkomt.
Iets als Tesla was zeker nodig om de boel op te schudden, maar zonder de subsidies hadden ze het nooit gered.
ericc zegt
Hun vrachtwagen komt later, hun sportwagen komt later, nu dit ding komt later…. Alles komt later. Hopeloos gewoon!
Instyle zegt
Beter nooit, dan later ;)
flutterby zegt
@ericc: Het lijkt haast gemeengoed te worden onder elektrische modellen ;-)
Dutchdriftking zegt
Komt de Rivian toch eerder 😎
flutterby zegt
@dutchdriftking: ook Rivian is een kwestie van eerst zien en dan geloven. Lucid lijkt momenteel ook meer hype(/scam) dan een serieuze speler.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: ze zijn de productie fabrieken al aan het bouwen… in “The long way up” waren de suportvoertuigen al Rivian. Dat was begin 2019.
wimof zegt
Bedoel je dat dit onding sterft voor dit jaar uit is?
god bestaat niet, maar gerechtigheid mag altijd geschieden.
cthijs zegt
Dat zoiets door de veiligheidstests komt met die hoeken