De S, 3, X en Y krijgen dit jaar geen gezelschap van de Tesla Cybertruck en de Tesla Semi.
Afgelopen week was er voor het eerst in een lange reeks hosanna-momentjes voor Tesla opeens een klein tegenvallertje op te tekenen. Hoewel er voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf een keer winst geboekt over een jaar, viel de hoogte van die winst beleggers tegen. De nog altijd torenhoge beurswaarde van Tesla bleek daarna toch ook omlaag te kunnen sukkelen, in plaats van alleen parabolisch omhoog te schieten.
Cybertruck
Maar ja, Musk beloofde er meteen bij dat Tesla de afzet in de komende jaren dik gaat uitbouwen. En hij kreeg een beetje hulp van Sleepy Joe Biden, die zoals verwacht heeft aangekondigd stappen te willen zetten om verbrandingsmotoren in de ban te doen. De gelifte Model S en Model X, inmiddels beide wat lang in de tanden, kunnen de verkopen misschien een boost geven. Maar echte dikke verkoopaantallen zouden op het conto van de Tesla Cybertruck kunnen komen.
Tesla moet nog even wat dingetjes nabestellen
Echter, die Cybertruck, die gaat er dit jaar niet komen. In ieder geval zeker niet in groten getale. De bizar ogende pickup werd in 2019 voorgesteld aan het publiek op memorabele wijze. Musk beloofde massaproductie in 2021, maar we zijn inmiddels aanbeland in dat jaar en Tesla heeft de machinerie om de auto te maken nog niet besteld. Musk denkt nog dat er ‘met geluk’ wat exemplaren in dit jaar gemaakt kunnen worden, maar behalve de fanb0iZ gelooft niemand dat waarschijnlijk meer. In ieder geval onze collegae van Jalopnik niet, die Musk als volgt quoten:
If we get lucky, we’ll be able to do a few deliveries toward the end of this year, but I expect volume productions to begin in 2022,” Musk said. “We finished almost all of the Cybertruck engineering. So we’re no longer iterating at the design center level or design level. We’ve got the designs fixed. We will soon order the equipment necessary to make the Cybertruck work. We’re actually going to be using even bigger Tesla machines for the rear body of Cybertruck because we’ve got, obviously, it’s a bigger vehicle and you’ve got a long truck bed. So we’ll be using an 8,000-ton casting press for the rear body casting as opposed to 6,000-ton for Model Y.
Elon Musk, moet nog even wat errands runnen
Heeeeeeeeeeeeeeeet!
Ook Tesla’s Semi, de elektrische vrachtbak die in 2019 op de markt zou komen, laat op zich wachten. Volgens Elon ligt dat aan gebrek aan batterijcellen. Walmart en UPS moeten dus nog even wachten op hun nieuwe vervoer. Maar goed, er was natuurlijk ook goed nieuws deze week. De Tesla Roadster, waarvan Elon in 2017 zei dat ze ‘m al aan het bouwen waren, komt misschien wel dit jaar op de markt! Heeeeeeeeeet.
dwfc zegt
Je had aan het artikel kunnen toevoegen dat Musk gelukkig wel veel in het nieuws komt !
We hebben in Vlaanderen een leuk gezegde voor zulke Messiassen.
Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven :-)
fanboy zegt
@dwfc: Eigenlijk weet je met Musk/Tesla dat ze juist wel alles waar gaan maken. Alleen de verwachte tijd zou ik altijd x2 doen, want ze halen hun eigen genoemde tijden nooit. Maar dan ook echt bijna nooit.
In dit geval kan het in het voordeel werken van Rivian, maar die moeten uberhaupt nog een trackrecord laten zien. Tesla heeft al veel waar gemaakt.
En wij krijgen die cybertruck hier toch niet, komt nooit typegoedkeuring op.
dwfc zegt
Beste Fanboy, hij laat af en toe bewust een ‘ verhaal ‘ los om zijn aandeel te rechtvaardigen.
Uiteindelijk moet hij zijn verhalen wel eens gaan verwezenlijken, niet.
fanboy zegt
@dwfc: “Uiteindelijk verwezenlijken” ?
Man, hij heeft al een bedrijf op poten gezet dat nu eem half miljoen elektrische auto’s maakt.
Hij maakt iedere belofte tot nu toe waar, alleen altijd later dan gezegd. Hij heeft al genoeg gerealiseerd.
dwfc zegt
Hij was de pionier en had het hele speelveld voor hem, reeds + 10 jaar !.
Maar die tijd is voorbij.
Hij heeft reeds zijn bedrijf aangeboden aan Apple die vriendelijk bedankten.
Hij zag zelf even de toekomst somber in … ???
Je merkt aan alles dat dat het een moeilijke periode is voor Tesla.
Wat inherent is aan jonge bedrijven met groeipijnen.
Weinig nieuwe modellen, uitgestelde lanceringen bij de vleet, een model S dat na 10 jaar een face lift krijgt
De stadsauto onder de 3 gepositioneerd is nu al het 4 de verhaal wat op de wachtlijst komt.
Mooie initiatieven hoor.
Helaas is er nu veel meer concurrentie dan 5 jaar geleden … van old skool constructeurs.
De eerstkomende jaren zal het erop of eronder zijn betreft de autodivisie.
Af en toe een andere bril opzetten zeggen we in Vlaanderen !
flutterby zegt
@dwfc: de Model Y zou pas een half jaar later komen, de Plaid stond voor eind van het jaar en staat volgende maand al voor de Amerikaanse deur. Ik vertrouw Elon Musk zijn tijd indicatie voor geen meter..
vacano zegt
Zelfs de Roadster komt dit jaar niet op de markt en wie een Cybertruck koopt is rijp voor een bezoek aan de psychiater
vaakbenjetebang zegt
@vacano: Mijn psychiater en ik waren het roerend eens: zo’n Cybertruck is gewoon gaaf.
dwfc zegt
Bestaat hij , al zien rijden … mooi verhaal hé !
vaakbenjetebang zegt
@dwfc: Wat is je punt? Letterlijk iedere autofabrikant komt met conceptvoertuigen, designstudies, hoe je ze ook noemen wilt, voordat ze daadwerkelijk in productie genomen worden. Meestal krijg je dan, als (als, niet wanneer) het ding eenmaal in productie gaat, een verdunde, minder aansprekende versie van die auto (Honda e, ik bedoel jou!). Nu ben ik zeker geen Musk-fanboi, maar als je de tijdlijnen even buiten beschouwing laat, maakt hij over het algemeen wel zijn beloftes en aankondigingen waar. De kans dat deze Cybertruck er in nauwelijks verdunde vorm ‘gewoon’ gaat komen is dus meer dan aanwezig. Vind ik hem mooi? Nee. Maar gaaf: zeker wel. Het ding straalt een beetje uit wat de Lamborghini LM002 ook deed: “bring it on”. En dat kan ik alleen maar waarderen.
dwfc zegt
Correct, studies en renderings !
Maar geen afgewerkt en rijdend product ….
Bon, we zien wel wanneer het gamma zal uitbreiden naar 10 modellen.
rolov zegt
@vacano: ik vind het een gave bak. Zeker met die zonnepanelen erbij.
The Stig NL zegt
Verrássing!
SimonMc zegt
Hmmm, vertraagde levertermijnen… Het lijkt wel alsof er een epidemie is ofzo…
rolov zegt
@simonmc: ja alleen hadden ze die ook zonder epidemie
flutterby zegt
@rolov: kijk hier hebben we de echte expert.. Vertel, wat veroorzaakt de delay en is ongereguleerd aan Covid?
rolov zegt
@flutterby: productie capaciteit?
moveyourmind zegt
Als Tesla maar lang genoeg wacht komt driehoekig vanzelf wel een keer in de mode.
En dan hebben ze goud in handen met dat rare ding.
rolov zegt
@moveyourmind: denk je dat mode opeens er is? Dat wordt gecreëerd. En als zij dat creëren met die truck komt de rest vanzelf mee
frank2b zegt
De vaart is er wel een beetje uit zo hè.
dwfc zegt
Weldra komt hij met een ev boot … naar de vaart !
TheMaster zegt
Artikel is verkeerd geschreven jaapiyo. Cybertruck komt eerst, daarna Semi, pas in 2022 (waarschijnlijk pas eind 2022) de Roadster.
Kritische noot, volgens mij volgt niemand binnen Autoblog écht volledig. Want nagenoeg elk artikel specifiek over Tesla, staat vol met feitelijke onjuistheden. Ongetwijfeld goed voor kliks, of om in december 2021 aan te geven dat er iets niet klopt. Maar de basis is al verkeerd.
flutterby zegt
@TheMaster: ze zouden één iemand even de taak moeten geven om de podcast van Electrec te volgen. Dat zou de kwaliteit ten goede doen. Al is misinformatie wel goed voor de reacties..
mt03 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
shicomm zegt
Ik blijf me er over verbazen dat al het klapvee dat al heeft aanbetaald voor de roadster en de cybertruck het uitstel maar blijft slikken maar dat de zakelijke klanten dat ook voor de semi doen snap ik echt niet meer..
Als de semi er al in 2022 komt ( en gezien de enorme honger naar cellen die zelfs de fab in Nevada niet kan bijbenen blijkbaar ) dan vraag ik me serieus af of de klandizie nog steeds zo sterk is.