De actieradius van de Tesla Cybertruck komt niet eens in de buurt van de fabrieksopgave.
Ja, ja. We weten het. De opgegeven actieradius van autofabrikanten komt wel vaker niet overeen realiteit. Dat is met benzineauto’s zo, maar nog meer met een EV. Als je echter je netjes aan de maximumsnelheid houdt en rustig accelereert kun je behoorlijk in de buurt komen van de opgegeven range. Dat gaat niet op voor de actieradius van de Tesla Cybertruck.
Tesla adverteert met een rage van 320 mijl voor de Cybertruck. Dat is omgerekend 514 kilometer. Best indrukwekkend voor zo’n kolos. Onder welke omstandigheden je dat rijbereik gaat halen is niet bekend, maar in elk geval niet in december of januari. Dat blijkt uit een praktijktest van YouTuber Out of Spec Motoring, uitgelicht door onder andere Business Insider.
De YouTuber besloot eens te gaan ondervinden hoe de Cybertruck presteert in de echte wereld. Dat deed hij in Texas, waar het momenteel ook winter is. Door op de snelweg te rijden en zich daarbij aan de maximumsnelheid te houden. Vaak kom je dan aardig in de buurt van de door Tesla gecommuniceerde waarden. Ondergetekende heeft het zelf uitvoerig getest in een Model Y onder allerlei weersomstandigheden.
De actieradius van de Tesla Cybertruck kwam uit op 254 mijl. Dat is meer dan 100 kilometer minder dan opgegeven. De YouTuber hield zich aan de snelheid van 70 mph (112 km/u) en de temperatuur was 7,2 graden Celsius. Kortom, milde winterse omstandigheden maar geen ijs, sneeuw of échte kou.
Het is niet de eerste keer dat de range van de Cybertruck negatief in het nieuws komt. De Amerikaanse tech YouTuber Marques Brownlee had ook al kritiek over het rijbereik van de elektrische auto in de praktijk.
Vaak moet je de fabrieksopgave van automerken al met een korreltje zout nemen. Zeker bij EV’s als je stevig doorrijdt en onder koude omstandigheden. Maar zelfs als jij je netjes aan de maximumsnelheid houdt is het in elk geval bij de Cybertruck zo dat zelfs dan de gecommuniceerde cijfers niet gehaald worden.
eggiebirdie zegt
Volgens mij toch niet zo heel vreemd?
Weet niet waar de 320miles op gebaseerd is, maar ik hanteer 3/5 van WLTP als ‘bruikbare range’ (Misschien heb ik dat hier eens gelezen) – met een redelijke marge om ook de volgende DC lader te halen als er een probleem zou zijn.
Dat is dan 192miles, met 50mile ‘marge’.
Als het mijn auto zou zijn, zou ik dus comfortable 225 miles echte range in winter aanhouden.
Dat is 365 echte km, met 30 echt km marge.
Zou ik acceptabel vinden.
En in de zomer zou het 50-100km beter moeten zijn met echte range.
gekketurbo zegt
Niet helemaal waar. Zelfde test met Rivian levert veel betere resultaat op. Gevalletje, minder goed dan concurrentie. Ook het opladen schijnt zeer brak te zijn. Na 25% maar 100kw…
Allison Burgers zegt
Een test is alleen hetzelfde als deze onder exact dezelfde omstandigheden wordt uitgevoerd. Is dat het geval?
acavs zegt
3/5 van WLTP is de officiële, gepatenteerde Autoblog-vuistregel voor het snel en nauwkeurig bepalen van de bruikbare range bij matige snelheidsoverschreiding en licht driftwerk (ook wel bekend als de Karssen-rule).
Robert zegt
#SjoemelWatts
#SjoemelRange
rwdftw zegt
Neehoor. De opgegeven range zal de Cybertruck best wel halen. Maar niet in de winter. De reden is dat accu’s lage temperaturen niet fijn vinden en er dus meer energie moet worden gespendeerd aan de verwarming. Wind tegen zal met zo’n kolos ook uitmaken.
dawwg zegt
#RangeGate
vbarchetta zegt
Dat is toch een nette range met 112km/h en 7 graden? In de winter is de range altijd zo’n 25% minder…
AudiRS zegt
Goh dat is toch met elke EV. Duh.
Robert zegt
Dergelijke afwijkingen stroken totaal niet met de praktijk; precies waarom de NEDC testen werden opgevolgd door WLTP. Maar nog steeds is het ruk; je mag blij zijn als je gemiddeld genomen 2/3 minder dan de opgegeven range haalt. Er is werkelijk geen andere meetmethode in de wereld te vinden waar zo’n grote afwijking is toegestaan.
Fun fact: de laatste drie ICE aangedreven auto’s die ik zelf rijd of heb gereden (resp. 1.9 TDI, 1.8 Kompressor en 2.0 SkyActiv) kenden en kennen een afwijking van hooguit 10% van de fabriekswaarden. Ook nog eens volgens de toentertijd geldende NEDC normering.
Flutterbear zegt
Het probleem van de NEDC was dat het gewoon niet haalbaar was. De WLTP is dat wel. Echter zegt beide test helemaal niets over de praktijk. Het is enkel een verplichte(!!) waarde om auto’s onderling te vergelijken.
Robert zegt
De NEDC cijfers waren vroeger prima haalbaar, alleen gedreven door de wettelijke eisen steeds ‘schonere’ auto’s te bouwen zochten de autofabrikanten steeds meer en meer de grenzen op van de verplichte verbruikstesten. Ze testten met smalle(re) banden, die ook nog eens anderhalf tot twee keer de voorgeschreven druk waren opgepompt, met meest minimale belading, meten met maximaal toegelaten windsnelheid mee, hellingsvlak van het wegdek op het maximaal toelaatbare, enzovoorts. De sjoemeldieselsoftware is maar één uitwas naast het georganiseerde liegen en bedriegen bij deze genormaliseerde testen.
Flutterbear zegt
En dichttapen van kieren en wat dan nog. Op één tank naar Parijs en Berlijn adverteren. Nee, niets aan de NEDC was haalbaar sinds ze financiele consequentie aan de uitkomst ophingen.
audirs3 zegt
Nogal logisch als je met toch wel relatief koude omstandigheden alleen maar snelweg kilometers maakt. Bij de WLTC worden er 52% stads kilometers gemaakt, en 48% snelweg, waarbij er langzaam wordt opgetrokken en langzaam geremd met terugwinning van de energie. En snelweg is half 100, half 120. De opgegeven range is dus gewoon een erg vertekend beeld vergeleken alleen maar langdurig 114 rijden zoals deze youtuber doet, zeker bij zo’n zware en niet zo aerodynamische auto.
mashell zegt
Het is gewoon een wet van Meden en Perzen: coole kamelen en auto’s zuipen veel.
iphonistvongates zegt
Is de tijd van een Class Action Lawsuit alweer aangebroken in The Lone Star State?
romanzy zegt
Ik vind het een geweldige wagen om lijken mee te vervoeren van de kerk naar de begraafplaats. Een doodskist-optie zou daarom fantastisch zijn. Als lijkwagen is het bereik ook niet echt belangrijk, toch?
Flutterbear zegt
Daarvoor bouwen ze ook Model 3’s om in Nederland. Veel goedkoper en ook sjieker. Hoewel ik hier best zelf in rond wil rijden zou ik dat mijn nabestaanden niet aan willen doen. Te uitgesproken.
romanzy zegt
Ja, erg praktisch om met dat ding rond te rijden/parkeren 👇
https://www.businessinsider.com/pharrell-williams-parking-tesla-cybertruck-miami-2024-1?r=US&IR=T
mashell zegt
Tja, de piramide vorm associeer je toch als vanzelf met de dood.
pomoek zegt
Het is natuurlijk een rotding. Die punten links en rechtsvoor op de motorkap, dat dit überhaupt mag. Als je als fietser of voetganger zelfs heel zachtjes met dit ding in aanraking komt bloed je dood. Te zwaar, te groot, te onzinnig voor Europa en Nederland in zijn algemeenheid.
En toch word ik er hebberig van.
nameel zegt
Ik kijk alles van out of spec, maar wat hij hier mist is dat de efficency van dit soort batterijen bij 7 graden maar op 70%-75% zit. Bij 20 graden op 90%. Dus ondanks dat autoblog 7 graden mild weer noemt, denken ionen daar anders over — denk dat de range bij warmer weer ineens een stuk meer richting opgave uitkomt.
(https://www.researchgate.net/figure/Effect-of-temperature-on-Li-ion-battery-capacity_fig2_330142356)