
De Cybercab gaat het maximale halen uit een kleine accu. Dat zien we graag terug bij meer EV’s.
Als je een EV wil met veel range kun je er een 205 kWh accupakket in gooien, maar je kunt ook focussen op efficiëntie. Dat doet Tesla met de Cybercab. Tot nu toe wisten we nog geen specificaties van deze auto, maar nu komen we iets meer te weten.
Sandy Munro sprak op zijn YouTube-kanaal met Lars Moravy en Franz Von Holzhausen. Dat zijn respectievelijk de technische baas en de designbaas van Tesla. Zij verklappen alvast wat voor accu de Cybercab gaat krijgen en die wordt opvallend klein. De Cybercab moet een accucapaciteit krijgen van “minder dan 50 kWh”.
Toch moet de Cybercab een range krijgen van bijna 300 mile in de praktijk, wat neerkomt op zo’n 480 kilometer. Als Tesla dat waar kan maken is de Cybercab extreem efficiënt. Zeg maar gerust de meest efficiënte EV ter wereld.


Nu hadden we dat al voorspeld, want de Robotaxi is aerodynamischer dan welke EV ook. De auto heeft een echte druppelvorm en heeft een zeer klein frontaal oppervlak. Het is natuurlijk geen toeval dat de Cybercab bijna dezelfde vorm heeft als de Volkswagen XL1. Ook die auto was ontworpen met maar één doel: efficiëntie. Verder dragen ook de dichte velgen hun steentje bij.
Qua efficiëntie is de Cybercab dus een hele interessant auto. Alleen jammer dat het zo nodig een autonome taxi moet worden. Daar hebben we dus helemaal niks aan in Nederland. Als er nu gewoon een stuur in zat, had het een hele leuke EV kunnen zijn. Want met z’n compacte afmetingen en kleine accu is ‘ie als het goed is ook lekker licht.
Die dichte wielen vind ik dan wel weer geinig
Leuk model vind ik het, zou best een succes kunnen worden met een stuur.
Mark Rober heeft laatst een YouTube filmpje uitgebracht over lidar, en hierin ook een paar dingen van zelf rijdende auto’s getest, in deze test kwam wel uit dat hoewel de camera’s van Tesla vrij goed zijn, ze toch als het er echt op aan komt ze toch te kort schieten, en ik dus nooit op het Tesla systeem zou vertrouwen
Als je hier over gaat beginnen, pak de popcorn maar alvast… Ergens had ik wel een AB artikel verwacht, maar het is slim dat ze hier nog even mee wachten, gezien de enorme onduidelijkheid die hierover is.
Het is een kwestie voordat mensen vertrouwen op deze systemen. We vertrouwen dagelijks op honderden computersystemen, zonder dat we hier erg in hebben. Laten we verkeerslichten als voorbeeld pakken, hier zal ook eens in de 1.000.000.000 keer iets fout gaan met een verkeerd afgesteld verkeerslicht, maar in de regel vertrouw je erop dat als het groen is, dat de ander rood heeft. En ja, natuurlijk controleer je soms alsnog of er geen verkeer aan komt, maar dit doe je echt niet altijd.
Ja, want de complexiteit en de factoren waar een stoplicht rekening mee moet houden is hetzelfde als de complexiteit en de schaal aan factoren waar een autonoom rijdende auto rekening mee moet houden.
Ik zou denken dat bij een verkeerslichteninstallatie gemeten wordt wat er te zien is en als er teveel groene lampen branden de boel in nood modus gaat en dus alles oranje gaat knipperen.
Een noodmodus in een autonoom rijdende auto is gewoon de boel stil zetten. Op zich is erg geen onduidelijkheid, automotive functional safety zegt dat je naar de stand van de techniek moet implementeren en verschillende typen sensoren moet gebruiken. Dus zonder lidar of toezichthoudend mens is Tesla’s FSD gewoon niet legaal. Maar het systeem zo implementeren dat de beslissingen door camera genomen worden en uitgevoerd als lidar ze als veilig bevestigd kan wel en dat kan (en ik verwacht zal) Tesla bij de opvolger van FSD ook gewoon toevoegen.
Fout kans bij groen en rood licht is significant kleiner dan 1 op de miljoen. Als ik me goed herinner zit het op 1 op 100.000.000.000. Kans is groter dat het ding compleet uitvalt of in de oranje stand schiet…
@mikespek de camera’s van een Tesla hebben in dat opzicht dezelfde tekortkomingen als onze eigen ogen. In dichte mist zien wij ook geen snars. En we accepteren dat, maar niet bij een autopilot, dan wordt geacht dat het feilloos werkt. Die lelijke LIDAR puisten op het dak bieden dan echt wel uitkomst.
Feit blijft dat zo goed als alle autofabrikanten meerdere radar systemen in hun bumpers hebben voor de active cruisecontrol, en zo blijkt niet zonder reden.
Ze zijn ookal jaren bezig op de automatische ruitenwissers goed te laten werken, terwijl de rest dit oplost door een sensor van een paar euro, denk dat hun vertrouwen op camera’s hun tegen zal houden, ja camera’s kunnen veel maar soms voor de echte veiligheid heb je een extra sensor nodig. Vooral voor cruciale systemen hoop ik toch dat het 2 uit 3 ofzo wordt en niet vertrouwen op 1 sensor.
Ja onze eigen ogen hebben dezelfde tekortkomingen maar een goede automobilist anticipeert hier als het goed is op, als je twijfelt blijft je niet met dezelfde snelheid doorrijden.
Vermits Musk in de regering zit, zal het eenvoudig zijn om veel bestellingen binnen te halen voor bv. New York en daar veel taxi’s te laten rondrijden. Belangenvermenging is hem wereldvreemd.
Maar de VS is een federale republiek, maar weinig zaken worden centraal besloten veel ligt bij de Staten. Bovendien is het land heel commercieel opgezet, het is daarom bijzonder onwaarschijnlijk dat de regering invloed kan uitoefenen op de taxi keuze in New York.
Lijkt me maar een 2 persoons auto. Hoe groot is de doelgroep? Volgens mij was het plan dat mensen zo’n auto kopen en m dan ook verhuren als taxi. Fraag me sterk af of dit een succes wordt.
Fraag = vraag natuurlijk. Dikke vingers…
En de Tesla Roadster 2 is de snelste EV. Zou al een paar jaar geleden te koop moeten zijn toch?
Bedoel je niet de VW XL1 in plaats van de ID 1?
Ja dat moest natuurlijk de XL1 zijn. Is gefixt!
480 kilometer uit kleiner dan 50 kWh batterij (laten we zeggen 48 kWh) is zo’n 10kWh/100km dat is heel zuinig maar het is natuurlijk ook wel een heel compacte en vooral smalle auto. Gewoon stuur erin, Model 2 noemen, Musk wegsturen bij Tesla en ze hebben een verkooptopper in Europa te pakken.
Leuk hoor. Ondertussen hebben ze geen LiDAR en rijdt waymo al 200K ritten per WEEK