De EV-nieuwkomer Rivian flikt het opnieuw om investeerders te vinden.
Al eerder investeerden grote bedrijven als Ford, Amazon en Cox Automotive in de nieuwkomer. Rivian is een fabrikant voor elektrische auto’s. De eerste productiemodellen van het merk rollen pas eind 2020 de productieband af. Toch hebben investeerders veel vertrouwen in de technologie en producten van Rivian. Het bedrijf heeft namelijk al een groot kapitaal tot zich weten te nemen. Nu is er opnieuw een financiering van 1,3 miljard afgesloten onder leiding van T. Rowe Price.
De investering van 1,3 miljard dollar (omgerekend 1,1 miljard euro) zorgt er niet voor dat het bedrijf nieuwe bestuurders krijgt. De nieuwe aandeelhouders hebben puur een financiële rol. Oprichter van Rivian, RJ Sparingen, zegt blij te zijn met het vertrouwen dat deze aandeelhouders hebben. Zij vertrouwen volgens hem in het team, de producten, technologie en de strategie. In februari 2019 werd al een investering van 700 miljoen dollar gedaan, de grootste investeerder bleek Amazon. Ford heeft ook 500 miljoen dollar in het bedrijf ingebracht en wil gaan samenwerken aan een voertuig. In september werd door Cox Automotive ook nog eens 350 miljoen dollar geïnvesteerd. Mogelijk gaat dit zorgen voor een samenwerking op gebied van logistiek en service.
Nu op naar het autonieuws. Rivian wil zich kenmerken door prestaties, off-road mogelijkheden en nut. Tot nu toe staan er 2 productiemodellen op de planning. De R1T is een pick-up met vierwielaandrijving, off-road moet hiermee wel lukken. Elk wiel krijgt een eigen elektromotor en met de grote accu moet hij een bereik krijgen van maar liefst 644 km. Op deze manier kan hij zich prima meten met concurrenten die nog een verbrandingsmotor gebruiken. Op de Overland Expo was te zien dat de pick-up ook geschikt is voor de kampeerders onder ons. Optioneel is namelijk een uittrekbare keuken met 2 elektrische pitten om de kookkunsten te demonstreren. De R1S is de cross-over van het merk. Deze SUV biedt plaats aan 5 of 7 personen en mag ook gebruik maken van het grote bereik.
Amazon heeft 100.000 elektrische bestelwagens besteld waarvan er 10.000 al in 2022 geleverd gaan worden. Ondanks deze grote bestelling is de fabrikant nog steeds voornemens om eind 2020 de eerste auto’s van de band in de oude Mitsubishi-fabriek in Normal (Illinois) te laten rollen. Rivian heeft de grote wens om de R1T eerder op de markt te krijgen dan de Cybertruck van concurrent Tesla. De eerste Rivians zijn voorbestemd aan de VS maar daarna zullen we de robuuste modellen ook in Europa terug gaan vinden.
E34M5Touring zegt
Een familielid in de US heeft er 1 besteld. Vind het echt een stoer ding. Als ze die range gaan halen doen ze meteen lekker mee!
fanboy zegt
Ik kan niet wachten tot dat ding in Europa komt. Maar de prijs met importbelasting en btw zal niet lullig zijn.
Van de 3 elektrische 4×4’s is dit de enige die het normaalst/mooist eruit, meeste kans van slagen heeft in Europa (veiligheid) en gewoon WEL een elektromotor per wiel heeft.
Dan kan je dus omdraaien als een tank :D
flutterby zegt
@fanboy: het draaien als een tank wordt op asfalt alleen wel afgeraden ;)
Als businessmodel lijkt Rivian zich meer te richten op leveren van een elektrische skateboard zoals ook voor de deal met Amazon en de geruchten gaan dat zij ook achter de elektrische F150 zitten.
fanboy zegt
@flutterby: Mee eens.
Maar tegelijkertijd zal het toch de eerste echte elektrische 4×4 worden met eigen merk. Tenminste als we naar Europa kijken, want in de US zal de Cybertruck en F150 ook snel beschikbaar zijn. F150 is misschien nog wel zelf te importeren.
Maar de Rivians zijn denk ik toch niveautje hoger qua opties en bereik en vooral terrein waardigheid.
Ik zou hem dan ook echt voor vakantie/reizen willen gebruiken. Maar ik denk dat hij niet onder de 80.000 euro zal zitten.
flutterby zegt
@fanboy: Eens, offroad gaat de Rivian gehakt maken van de Cybertruck.
str8six zegt
Gewoon een vette bak! Vwb EVs kijk ik hier toch wel naar uit!
BaRa zegt
@britt: even taalnazimodus… ‘voorbestemd aan’ is geen dingetje in ’t Nederlands. ‘Voorbehouden aan’ zou nipt kunnen, als je wilt vasthouden aan ‘aan’ (https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1645/voorbehouden_voor_aan/). ‘Bestemd voor’ of ‘gereserveerd voor’ zijn in deze context nog ’t makkelijkst als je warme gevoelens hebt voor ‘voor.’ ’t Is Kerst, ook voorzetsels verdienen kleffe liefde ;-)
BaRa zegt
@bara: En on topic: Go Rivian! Lijkt me een goeie kanshebber om m’n vriendin haar XC90 te vervangen.
chills zegt
@BaRa: “Lijkt mij een goede kanshebber om de XC90 van mijn vriendin te vervangen”….
dwfc zegt
@chills: je wou je vriendin vervangen hé, zeg het maar hoor :-)
danieldb zegt
Ik vind ze gaaf. Doe mij die pickup maar. Lomp groot, lomp snel, en ruimte voor de MTB en motor achterop. Past bij m’n Garmin sportswatch en Patagonia jas, die heb ik ook niet nodig.
Rick-dos zegt
Ik denk dat dit weleens een grotere succes kan gaan worden dan de Tesla. Zal mij niets verbazen als er dan een grote oorlog tussen de Tesla fanboys en Rivian fanboys zal ontstaan net als dat bij Apple en Samsung fanboys het geval was. Ik sla alvast wat popcorn in…
stephane8200 zegt
@Rick-dos: ik denk het ook. Die Cybertruck is gewoon te moeilijk. Dit is een ‘normale’ auto met heel veel praktische handigheidjes.
Of het een succes wordt hangt van de prijs en/of de financieringsmogelijkheden af in de VS, denk ik.
Robert zegt
Ik heb niks met SUV’s en ander offroad geweld, maar dit ziet er toch wel heel gaaf uit.
berlinetta zegt
Ik vind het echt hele mooie wagens! Hopelijk gaat dit wat worden!
koeberg zegt
Prachtige wagens natuurlijk. Veel te groot voor Nederland.
Dutchdriftking zegt
Erg benieuwd hoe deze het in de praktijk gaat doen. Tesla concurrenten willen in de praktijk nog wel eens tegenvallen….
harrie zegt
Mooi auto’s voor de thuismarkt, maar willen ze net als Tesla Europa veroveren zullen ze toch met wat compacters moeten komen.
pomoek zegt
Dit had natuurlijk de nieuwe Defender moeten zijn. Aan de andere kant: Als het spul deze kant op komt ben ik tevreden.
ghini zegt
Als ze die range gaan halen dan hebben ze erg goede accu’s. Waar komen die accu’s vandaan? Of eigen productie? Erg knap hoe ze het tot nu toe doen, als het ze lukt doen ze het toch ook weer vele malen beter dan huidige autofabrikanten.
dunhozzie zegt
Helaas is het gedoemd om te falen: ik zie haast alleen positieve reacties, gezien het feit dat de auto’s die wij typisch gezien mooi vinden met zijn allen voor geen meter verkopen zie ik het somber in
;-)
Doe mij de SUV maar
Design_Driven zegt
Ik rij nu met veel plezier een Discovery II. Maar ooit zal er een opvolger voor moeten komen als hij echt niet meer te repareren is. Defender is het net niet, Discovery is te luxe, Jeep Wrangler net te grof. Deze zie ik wel zitten. Net zo simpele styling en ruig genoeg.
chills zegt
Ik was in het verleden was sceptisch over deze truck, totdat ik deze video zag op YouTube van Fully Charged: https://youtu.be/QMfxJEfb4lw. Wat een gaaf product!
Eduardo Cuvelier zegt
Rivian R1S Special Sophisticated Series – Score :
– Johnny Mercer : ‘Lulu’s Back In Town’
– https://www.youtube.com/watch?v=C9kZX2zfQfs