Tesla bouwt een krankzinnig aantal auto’s de afgelopen maanden. On-ge-loof-lijk.
Dat Tesla lekker bezig is met het bouwen van auto’s, zal jullie allemaal niet ontgaan zijn. De Amerikaanse fabrikant heeft wereldwijd enkele gigafactories die in grote getale de Model S, Model 3, Model X en Model Y assembleren. Met name de ‘3’ en de ‘Y’ zijn enorm in trek bij het grote publiek.
Qua prijs zitten ze net boven de ‘redelijk aangeklede elektro hatchbacks’. Dus in plaats van een complete Nissan Leaf of niet kale Volkswagen ID3 rijd je ook een Tesla, welke een klasse groter is. Dan is het de vraag: werkt deze tactiek? Jazeker! En niet zo’n klein beetje ook, want man-oh-man wat bouwt Tesla krankzinnig veel auto’s.
Paar maanden tijd
En dan bedoelen we echt heel erg veel auto’s. Vorig jaar kon de autoclub van Elon Musk een feestje houden omdat ze al 3.000.000 auto’s hadden gebouwd. Het feest-plannings-comité kan weer iets leuks organiseren, want de volgende mijlpaal is bereikt. Tesla heeft namelijk onlangs de 4.000.000e auto gebouwd.
Ongelooflijk, maar waar. Tesla doet namelijk iets dat geen enkele auto fabrikant kan doen: de productie van elektrische auto’s enorm opschalen én winst maken tegelijkertijd. De Tesla Model Y is verreweg het meest populaire model.
Amper 7 maanden geleden stond de teller nog op 3 miljoen. De miljoenste auto heeft Tesla 12 jaar gekost. Met dank aan de Model 3 kon Tesla in 18 maanden de 2 miljoen aantikken. Tesla weet dus de productie goed op te schroeven. Daarbij zijn de extra gigafactories in China, Texas en Duitsland cruciaal geweest. Op dit moment bouwt Tesla zo’n 142.000 auto’s per maand.
Tesla bouwt krankzinnig veel, wordt meer
Daarmee loopt Tesla nog niet helemaal op schema. Ze streven namelijk naar werelddominantie, lijkt het wel. In 2030, net wanneer de normale fabrikanten afscheid nemen van de verbrandingsmotor, hoopt Tesla op jaarbasis 20.000.000 auto’s te gaan bouwen. Daarvoor moet Tesla nog wel eventjes investeren, volgens Elon Musk zijn er dan in totaal 12 Gigafactories nodig.
Wat ons betreft ook een paar nieuwe modellen. We kunnen ons zo voorstellen dat je als consument niet elke keer dezelfde auto wil kopen. Zo is de Model S alweer 12 jaar oud, bijvoorbeeld.
Meer lezen? Dit waren de best bekeken spots van 2022!
William zegt
Hopelijk is de bouwkwaliteit ook on-ge-loof-lijk. De povere garantie is dat iig niet.
b00st zegt
N = 1 natuurlijk, maar ik vind de garantie van Tesla stukken beter dan bij pakweg BMW. De keren dat er iets kleins scheelde (zelfs iets stom als een rammel op zeer slechte wegen) werd het binnen de paar dagen na aanmelding via de app gewoon thuis opgelost. Geen gedoe met weken wachten en dan voor 8u30 bij de dealer te moeten staan en ’s avonds hopelijk terug op te halen.
Je praat ook 1:1 met de monteur die het probleem komt oplossen, ipv met een baliemedewerker die elke bijvraag probeert af te schepen.
dawwg zegt
@b00st: Volgens mij heb je gewoon een enorm slechte (dealer) BMW garage gehad… herken dat typische keten-dealer-geneuzel wel, maar dan moet je gewoon echt gaat buurten bij een ander !
b00st zegt
Mogelijks. Nochtans 2 verschillende zeer grote dealers rondom Antwerpen. Maar vooral het bij je thuis komen voor problemen op te lossen (binnen de mate van het mogelijke natuurlijk) ervaar ik als een groot pluspunt bij Tesla (1x een sensor voor de binnentemperatuur, 1x een rammel in het dashboard). En als je dan toch naar de dealer zelf moet, krijg je een time window waar ze dan echt aan je auto gaan werken.
De service op zich is bij een traditionele dealer niet persé slecht, maar alles er rond is zo omslachtig (afspraken maken via telefoon, op tijd daar moeten zijn zowel ’s morgens als ’s avonds, …).
Matc zegt
Kan je me uitleggen waarom je de garantie pover vindt? Ik ben in de markt voor een 2e hands Tesla met nog een kleine 3 jaar garantie en 7 jaar ofzo op de accu.. Maar als de garantie ruk is kan ik net zo goed voor een iets oudere gaan met de dual motor.
TheMaster zegt
Dat is absolute onzin. Zolang er garantie is, hoef je hier écht geen zorgen om te maken. Zeker niet als de auto 1-1,5 jaar oud is (daar lijkt het op, als je kleine 3 jaar garantie hebt). Dan kan je prima rammeltjes of losse dingen aangeven. Voor een Model 3/Y zal er overigens niet veel mis zijn.
vbarchetta zegt
Pfff. Altijd hetzelfde. U rijdt Tesla begrijp ik….?
mashell zegt
Yeah, binnenkort weer filmpjes van een dansende Elon Musk.
fanboy zegt
In 2030 willen ze 20 miljoen per jaar maken. Dat is wellicht wederom een belofte die ze misschien niet op tijd waar kunnen maken, maar zoals veel van die beloftes uiteindelijk wel wordt ingelost.
En gezien de huidige groei gaat het wel lekker.
scrmeagle zegt
Mooie prestaties, maar het wordt er niet mooier op.
gekketurbo zegt
Ze bouwen heel veel, maar de verkoop blijft ondertussen achter: https://insideevs.com/news/655653/tesla-discounts-model3y-inventory-europe/
gekketurbo zegt
Kleine toevoeging: https://insideevs.com/news/655644/estimated-tesla-order-backlog-february2023/
CYBRTRK zegt
‘In other words, through noticeable price reductions around the world, Tesla managed to reverse the trend and started to receive more orders than before (on par with the current production output).’ volgens jouw bron blijven de verkopen dus niet achter