Never change a winning team. In de autowereld werkt het niet altijd zo. Maar Tesla rolt anders dan andere merken.
Tesla beleeft een geweldige periode. Jarenlang werd het merk geplaagd door grote verliezen en tekorten in de begroting. Uiteraard werd alles op alles gezet om de relatief betaalbare Model 3 in productie te kunnen nemen. Als de productie en verkoop van die auto een beetje soepel zou verlopen, zou Tesla enigszins uit de financiële problemen zijn.
Dat lijkt te kloppen. Men kan nauwelijks aan de vraag voldoen voor de Model 3 en het gaat inmiddels al veel beter met het bedrijf. Hartstikke mooi voor Musk & Co., gefeliciteerd. Wie dacht dat Tesla het bij de Model 3 laat, zit er mooi naast. Tesla heeft de Model Y al onthuld en de nieuwe Roadster komt er ook aan. Ook op het gebied van vrachtwagens én pickups wil Tesla zich laten gelden. Je zou bijna denken dat ze hun eerste ‘echte’ auto, de Model S, zijn vergeten. Niets is minder waar.
Ondanks dat diverse bronnen beweren dat er een grote update voor de Model S (en de Model X) op stapel staat, laat de heer Elon Musk weten dat dat niet gaat gebeuren, zo bevestigde hij via Twitter. Dat is opmerkelijk, daar Musk aan de RVC van Tesla onlangs heeft aangegeven dat het niet lang meer zou duren voordat er een ‘400-mile car’ zal zijn. Men ging er min of meer vanuit dat dat op basis van de Model S zou zijn. Wel zal Tesla telkens kleine wijzigingen doorvoeren, zoals de verbetering van de accu in april dit jaar. Wie een Model S uit 2012 gewend is, zal in een Model S uit 2019 zijn ogen uitkijken.
Het is lovenswaardig om te zien dat auto’s op een andere manier geproduceerd worden en dat je voor wijzingen niet hoeft te wachten op een facelift, maar dat deze snel worden verwerkt in de productielijn en dat er via software wijzigingen ook veel mogelijk is. Aan de andere kant: de Model loopt al vanaf 2012 mee. Ondanks dat het zeker een fraaie auto is, beginnen de jaartjes wel te tellen. Niet zozeer qua techniek, maar wel qua ‘auto’. Zeker met kapers op de kust als de Porsche Taycan, bijvoorbeeld.
Dutchdriftking zegt
Tja, de ontwikkelingskosten zullen er inmiddels wel uit zijn gok ik. Als de auto nog verkoopt dan gewoon lekker door produceren natuurlijk.
widodh zegt
Ik heb een Model S uit 2013 én uit 2018. Daar zitten echt wel grote verschillen tussen.
De voorkant is anders, maar ook kleine details aan de achterkant.
De grootste wijzigingen vind je echter aan de binnenkant van de auto. De voorstoelen, achterbank en verdere afwerking is heel anders dan in het model uit 2013.
Technisch is er in de tussentijd ook veel veranderd en dat zal Tesla ook blijven doen.
sjonniedeluxe zegt
@widodh: afwerking is anders…bedoel je daarmee dat het beter/mooier is?
widodh zegt
@sjonniedeluxe: Zeker! Een stuk beter en ook mooier. Maar met anders bedoelde ik ook, gewoon ‘anders’. Andere materialen en de stijl is een tikje veranderd tov 2013.
gove zegt
@widodh: waarom? iets met een ezel en een steen
widodh zegt
@gove: Prachtige auto die geweldig rijd. In 2013 al, maar mijn auto uit 2018 nog beter. Voorsprong qua techniek en nog veel meer. Ik vind de Tesla Model S een fantastische auto.
gove zegt
@widodh: heb je toevallig ook aandelen in tesla zitten
widodh zegt
@gove: Ja, die heb ik ook. Die heb ik gekocht nadat ik de eerste auto al had omdat ik zo tevreden ben over het merk.
fanboy zegt
Het facelift model is nog prima bij de tijd en een erg mooie wagen. Ze zullen nog wel een paar jaar er mee door gaan zo denk ik, omdat ze toch meer tijd stoppen in de andere projecten en deze nog wel prima meedraait.
De Taycan zou best eens wat van het Model S klantenbestand weg kunnen kapen, ook al biedt ie weinig extra’s ten opzichte van Model S. Maar ik denk eigenlijk dat het ze weinig interesseert, want ze hebben nu de Model 3 en die gaat in veel grotere aantallen.
willeme zegt
@fanboy: Als het gaat om de elektrische aandrijflijn, zal de Model S superieur zijn en blijven. Daar hebben die Duitsers het nu toe nog flink lastig mee.
Kijk je puur naar de auto zelf, ben ik bang dat de Taycan compleet gehakt maakt van de Model S. Qua bouwkwaliteit, afwerking, materialen en interieur is Porsche ongeveer het beste wat de markt te bieden heeft, terwijl Tesla juist onderaan bungelt. Voor de early adopters is het geen probleem, maar ten opzichte van een Panamera, CLS of A7 is het interieur écht ondermaats. Dat scherm is gaaf, maar de rest durfde Hyundai niet eens in de jaren ’90 in de Sonata te proppen.
fanboy zegt
@willeme: Ja mee eens. Maar ik had gehoopt dat de Duitsers, 8 jaar later wel een betere aandrijflijn hadden kunnen bouwen. Maar nee, het heeft zo lang geduurd om uberhaupt op hetzelfde niveau te komen. Nou ja, dat moeten we nog zien, want er is nog steeds geen volledig elektrische Duitse luxe sedan.
Overigens vind ik de afwerking in Model 3’s wel mooi hoor. Ik heb niet in een recente Model S gereden, weet niet hoe het er nu voor staat.
berlinetta zegt
@fanboy: Wat er niet in zit, hoef je ook niet af te werken.
flutterby zegt
@fanboy: de Model S heeft ook pas een update gehad van de aandrijflijn hé. Het is (gelukkig) niet meer dezelfde als uit 2013.
widodh zegt
@willeme: De aandrijflijn van Tesla ontwikkeld zich ook continue. Ik heb een Model S uit 2018 en die is al een heel stuk beter afgewerkt dan mijn S uit 2013.
De afwerking van Audi, Porsche, Volvo, BMW, etc is gewoon beter dan van Tesla, dat ben ik helemaal met je eens.
Maar ze hadden nu toch écht wel eens een fatsoenlijke EV op de markt mogen brengen die:
– Ver kan rijden
– Snel kan laden
Maar dat blijft maar de uitdaging voor de Duitsers.
cazzo046 zegt
S is nog steeds mooier dan de 5, de E en de A6, wat mij betreft.
Niet iedere 2 jaar faceliften is ook goed voor de restwaarde.
vingers zegt
@cazzo046: Schijnbaar zit het sowieso wel goed met de restwaarde van elektrische auto’s.
jaapies zegt
@vingers: nog wel ja, ben heel benieuwd hoe het er op de lange termijn er uit gaat zien? Stel dat solid state opeens dé techniek wordt…
rezi zegt
Volgend jaar mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, en ik wil graag volledig elektrisch gaan (maar dan wel op een leuke manier). Op dit moment heeft de Model S 100D de beste papieren voor mij: de Model 3 vind ik te klein voor het gezin, de Model X wordt wel erg prijzig. Goede full electric alternatieven (met name qua range) in deze prijsklasse zijn er nog steeds niet. Na aanpassing van de bijtellingsregels toch ook nog een keer gespeeld met de configurator van de BMW 530i touring als traditioneler alternatief, maar die zit met gemak boven de 80k als je wat leuke opties aanvinkt á 22% bijtelling… Het gaat niet alleen om het geld, maar dat wordt wel erg kostbaar. Dus ja, die Model S is zo gek nog niet.
willeme zegt
@rezi: Ik ben eigenlijk wel benieuwd: stel, die bijtelling is gelijk voor al die auto’s. Had je de Model S dan ook overwogen?
rezi zegt
@willeme: hmm goede vraag. Ik zou hem ook dan zeker overwegen, omdat ik een zwak heb voor wat Tesla in relatief korte tijd heeft bereikt en het hoge gadgetgehalte van de auto. Daarnaast rijd ik nu in ‘mijn’ tweede plug-in hybrid (een XC90 T8, hiervoor ruim drie jaar een C350e gereden) en dat is me echt uitstekend bevallen. De souplesse, acceleratie en comfort in combinatie met een bescheiden verbruik (ik laad zowel op kantoor als thuis de accu’s op) maakt volledig elektrisch voor mij een logische volgende stap.
Ik zou hem dus zeker overwegen, maar of ik hem ook daadwerkelijk zou gaan leasen… ik weet het niet. Een beetje Model S kost ongeveer €95k. Ik weet niet of ik 22% bijtelling over zo’n bedrag zou willen betalen, voor welke auto dan ook.
sjonniedeluxe zegt
@willeme: ik zou iig niet de model 3 overwegen als hij 22% was. Dan heb ik voor dat bedrag liever een Volvo v60. Daar past het gezin veel beter in en kan ik fatsoenlijk mee op wintersport. Ben ik nu schorem, omdat het financiële aspect een van de redenen is om voor elektrisch te kiezen? Het lijkt er hier op autoblog soms wel op.
rogers zegt
@sjonniedeluxe: Tja wij hebben nu een model 3 in de bestelling staan en ik heb deze vergeleken met de nieuwe 3 serie sedan. Ook bij gelijke bijtelling is de model 3 qua TCO goedkoper. Binnenruimte is ongeveer gelijk. Qua rijervaring maakt de model 3 gehakt van de 3 serie (met gelijke catalogusprijs).
flutterby zegt
@rogers: de nieuwe 3 serie heb ik geen ervaring mee, maar de Model 3 is aanzienlijk ruimer dan het vorige model. Voor de sedan geld ook dat de Model 3 een veel grotere en praktischere kofferbak heeft, met als bonus de frunk voor al je troep die handig is om bij je te hebben.
willeme zegt
@sjonniedeluxe: Nee, je bent geen schorem daarom. Ik ben oprecht benieuwd wat de leaser daadwerkelijk denkt. Is Tesla al ver genoeg dat men ‘het volle pond’ ervoor over heeft? Of is het toch nog steeds het financieel aspect?
Dat leaders gaan voor zo min mogelijk bijtelling lijkt mij logisch. Over het algemeen betalen leaserijders behoorlijk wat inkomstenbelasting (onder meer), dus een mazzeltje meepakken moet je altijd doen. Het verschil is gewoon weg véél te groot om te negeren. Ik zou exact hetzelfde doen in jullie situatie. Zoveel mogelijk auto voor zo min mogelijk geld.
sjonniedeluxe zegt
@willeme: voor mij is het pas een gelijkwaardig alternatief als ik op een drukke vakantiedag snel kan laden, en er geen wachtrij staat
dunhozzie zegt
@willeme: Ik heb een paar collegas die Tesla hebben gekozen vanwege de milieu/stimulans voor schoner rijden. 1tje voor de snelheid. De rest puur voor de euros.
kobus1967 zegt
@willeme: en dan een leuke weekendauto erbij en helemaal geen bijtelling betalen voor de leasebak.
911targa zegt
@sjonniedeluxe: je maakt gebruik van de regels. Dat is niet schorem, maar dat heet slim. Ik vind die hele discussie over het feit dat Shell en andere grote bedrijven geen winst betalen, ook onzinnig. Ze houden zich aan de regels die door de overheid zijn gecreëerd. Als je niet wil dat bedrijven en personen een fiscaal gunstige weg kiezen, moet je de regels anders maken. Simple as that! Moraliteit past niet in de fiscaliteit, omdat moraliteit subjectief is.
flutterby zegt
@rezi: Mijn gezin (kids 6, 3 en 1) past prima in de Model 3. Het is zelfs gelukt om de kinderwagen en twee kinderfietsjes in de kofferbak te krijgen.
rezi zegt
@flutterby: Goed om te weten, misschien moet ik er toch eens serieuzer naar kijken dan. Het helpt natuurlijk niet mee dat ik door die XC90 behoorlijk verziekt ben wat ruimte betreft, maar ja… dat is ook een tuinhuisje op wielen.
billymobiel zegt
@rezi: Uit ervaring kan ik je vertellen dat ik meer in een S kwijt kan, dan in de XC90, die ik er voor reed.
vondick zegt
@flutterby: Maar niet met een Duitse herder. Die past niet in de achterbak.
flutterby zegt
@vondick: past wel, maar beetje zielig. Waarom mag jou hond niet op de achterbank?
krisp zegt
Gezien de binnenruimte van de Taycan verwacht ik dat deze weinig kopers van de Model S gaat wegtrekken. De Porsche heeft nauwelijks een fatsoenlijke achterbank.
Gulli zegt
Als de accu’s meer sap kunnen leveren in dezelfde package (hogere energiedichtheid) is er weinig reden om veel aan te passen toch? Ik denk dat een volledig nieuwe S dusdanig veel R&D-kosten met zich mee zal nemen dat ze liever vasthouden aan het bestaande platform. Zeker als hij nu nog steeds goed verkoopt. Ze zijn net een beetje aan het opkrabbelen qua financiën.
Jantje_555 zegt
waarom zou men nog een Model S of Model X kopen als er ook een Model 3 of Model Y komt. eigenlijk hetzelfde (zeker qua motor geluid :P) maar dan goedkoper.
911targa zegt
@jantje_555: gezin dus ruimte nodig?
flutterby zegt
@Jantje_555: Waarom zou je een 5 serie kopen en geen 3 serie? De meeste motoren zijn gelijk.
Jantje_555 zegt
@flutterby: kan nog met gewicht of co2 uitstoot te maken hebben. maar bij een elektrowaggie is dit niet echt een issue want betalen niets van taks
waterisnat zegt
beetje raar eenzijdig stukje aangaand het bedrijf Tesla. Het bedrijf is al jaren technisch failliet en de afgelopen tijd is daar niet veel verandering in gekomen. Boekhoudkundig wat licht okay kwartalen afgewisseld met heel veel geld verbranden elke maand hopende dat de subsidieregelingen waar de verkoop op gebaseerd is (anders wil schijnbaar niemand zo’n hok) nog lang doorgaan.
Model S blijft mooie auto om te zien en de binnenkant is echt wel beter geworden de afgelopen jaren. Het onderstel is echter zo dramatisch slecht, dat het nul in de buurt van een begeerlijke auto is om dagelijks in te rijden.
evdw zegt
@waterisnat: Dat zijn ruim 200.000 mensen die hem al kochten en vele andere die hem willen hebben maar niet kunnen betalen, denk ik niet met je eens.
SimonMc zegt
@waterisnat: Ja, het onderstel is zo dramatisch slecht dat Chris Harris zegt dat hij onder de indruk was. Maar wat weet Chris Harris er van.
BaRa zegt
@waterisnat: het onderstel is dramatisch slecht? Waar gebruik je de S dan voor? Terreinrijden?
waterisnat zegt
@bara: taxi, achterin dus
bitflip zegt
@waterisnat: Tenzij jij veel aandelen Tesla in handen hebt doet het niet echt ter zake wat jij vind van Tesla’s boekhouding. De mensen met de aandelen vinden het een goede investering, daar heb je het mee te doen.
evdw zegt
@willeme: In het geval van Tesla moet je dus even anders denken en niet praten over een facelift of een volgend model als in een discontinue proces.
Dat de Model S al vanaf 2012 meeloopt en dat “de jaartjes beginnen te tellen” is een non-issue omdat Tesla zijn modellen continue verbetert/aanpast.
Er is bij Tesla gewoon niet een officieel moment dat men van het ene model over gaat naar het andere binnen een serie.
Op dezelfde manier zeg je ook niet dat de BMW 3 serie al vanaf 1975 meeloopt en dat “de jaartjes beginnen te tellen”. De 3 serie is alleen discontinue verbeterd tot de auto wat hij nu is. Hetzelfde geldt voor de Model S maar dan is dit wel een continue proces.
willeme zegt
@evdw: Nee, dat ben ik niet met je eens. Ondanks dat de auto absoluut nog steeds goed oogt (zeker in vergelijking met de Model 3), is het basis platform oud aan het worden. De techniek gaat verder, niet alleen de elektrotechniek, maar ook op het gebied van comfort, infotainment, luxe, verfijning, NVH en packaging. De Model S heeft op bepaalde punten enorm veel voorsprong, dat geef ik grif toe. Maar op sommige punten was de auto al achterhaald in 2012 en is dt nog steeds niet écht aangepast.
Dan kom je uiteindelijk uit op een volkomen nieuw model (ook al zal de elektra-aandrijving veel lijken op het oude model van een jaar ervoor omdat die nog erg up to date was).
De 3 Serie is daadwerkelijk echt vernieuwd in de tussentijd. Ondanks da verbeteringen beginnen de jaartjes wel degelijk te tellen voor de Model S, de updates ten spijt.
Laten we ook niet het belangrijkste vergeten: de consument wil op een gegeven moment een nieuw model. Die raakt er een keer op uitgekeken.
kobus1967 zegt
@willeme: Volkswagen doet ditzelfde toch ook al decenia lang?
Een Golf en Passat veranderen ook maar minimaal.
evdw zegt
@willeme: Hierboven kan je in de post van @widodh: lezen dat er ook veel is veranderd op gebied van comfort, luxe en verfijning en dus niet alleen op het gebied van elektrotechniek en software. En ik denk dat hij daar een heel goed beeld van heeft gezien hij een 2012 én een 2018 model S heeft.
Dat jij de Model S op bepaalde punten nog steeds achterhaald vindt doet niets af aan het feit dat het verander en verbeter proces van de Model S een continue proces is bij Tesla.
Kennelijk vindt jij de introductie van een heel nieuw model pas echt een vernieuwing maar in feite wordt de Model S elke dag, week, maand vernieuwd. En dat zijn kleine, doch ECHTE vernieuwingen.
Als Tesla dit vernieuwingsproces goed in de vingers heeft zal een consument niet op de Model S uitgekeken raken.
willeme zegt
@evdw: Agree to disagree. Facelift en updates zijn natuurlijk van alle tijden. Op een gegeven moment wenst men een nieuwe auto. De BMW F10 hoefde van mij niet vervangen te worden. Facelift was prima geweest. Toch kwam er een nieuwe model (G30).
De verkoopcijfers zullen het gaan bewijzen. Als deze steady blijven (of stijgen), heb ik ongelijk uiteraard!
evdw zegt
@willeme: Niet persee denk ik, een hoop mensen zullen nu voor de Model 3 kiezen (want ook groot genoeg) die vroeger voor de Model S waren gegaan. Simpelweg omdat dit toen de enige saloon was die Tesla verkocht.
Dat zou het succesbeeld van de Model S kunnen vertroebelen.
billymobiel zegt
@willeme: volgens mij zie je dat verkeerd. Mensen willen gewoon altijd het nieuwste. De enige reden dat traditionele fabrikanten nieuwe modellen ontwikkelen; voor de verkoop. Bij Tesla hanteert men een andere filosofie. Zolang er geen nieuw model is, hoeft de consument niet iets anders.
willeme zegt
@billymobiel: Ik ben oprecht heel erg benieuwd of dat waard. Het is dat de Model S nog een niche product is en het succes zéér afhankelijk is van subsidies en dergelijke. Over een paar jaar kunnen we zien of het daadwerkelijk klopt ;-)
Gulli zegt
@evdw: continu*
continue is óf Engels voor doorgaan, of een woord met vier lettergrepen (con-ti-nu-e)
evdw zegt
@gulli: Helemaal correct, dank voor deze correctie.
phr34k zegt
Lijstje met alles wat veranderd is in de model S van 2012 tot 2019.
https://teslatap.com/articles/model-s-changes-from-2012-to-2019
willeme zegt
@phr34k: Interessant! Bedankt voor de link!
frank2b zegt
Gelet op het feit dat Tesla de accuproductie in eigen huis doet en mede daardoor geen enkele moeite heeft om duizenden EV’s per week te produceren denk ik niet dat ze erg wakker liggen van welke concurrentie dan ook.
Porsche mooier? Vást. Maar met die twee exemplaren die Porsche per maand de deur uit gaat krijgen gaan ze geen deuk in een pakje boter slaan.
dwfc zegt
Ik vermoed dat model S wordt opgegeten door Model 3. De verkoophistoriek in de US toont dit ook aan. 2019 zal geen boerenjaar worden. En dit in een opkomende markt ??
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/tesla/tesla-model-s/
shellplc zegt
In Nederland is de verkoop van de s en de x helemaal ingestort ten gunste van de Model 3.