Tesla heeft een mooie mijlpaal bereikt in Nederland.
Zeg je snelladen met je Tesla, zeg je Supercharger. En je kunt er ook terecht met auto’s van andere merken. Geen excuus om het niet eens uit te proberen. Als Tesla-eigenaar ben je bovendien het voordeligst uit en haal je de beste laadsnelheden bij de eigen laadpalen van het land.
Tesla Supercharger in Nederland
In Europa en Amerika heeft Tesla een uitstekend uitgerold laadnetwerk. Zo zijn er dik 1.200 van deze laders te vinden in Europa. Wereldwijd zijn er meer dan 15.000 Superchargers. Zoomen we in dan hebben we in Nederland helemaal niets te klagen. Dat brengt ons bij het feestje van vandaag. Tesla heeft de 50ste Supercharger in ons land geopend.
De nieuwste locatie is in Almere en betreft een snelle V4 Supercharger. 20 CCS-snelladers staan tot je beschikking met een huidige pieksnelheid van 250 kW per paal. De hardware van de V4 Supercharger is echter klaar voor 350 kW. Daarmee hebben ze overigens niet de allersnelste laders, Fastned heeft laders in Nederland met een vermogen van 400 kW.
De beste dekking is te vinden in de Randstad, maar vergis je niet. Het aantal Tesla Superchargers in Nederland heeft een prima verdeling gekregen. Van Groningen tot Zwolle en van ’s Hertogenbosch tot Roermond. Het is inderdaad wel zo dat je vaak op of in buurt van steden bent aangewezen. Tot zijn er ook Superchargers te vinden op Texel en Terschelling.
Over superchargen gesproken. Om de verkopen van de Tesla Model Y op te krikken geeft het merk tijdelijk 20.000 kilometer laadcredit bij de Supercharger weg bij aanschaf van dit elektrische model. Dat zijn toch behoorlijk wat gratis kilometers rijden. Daar staat dan wel de afschrijving van een nieuwe elektrische auto tegenover. Een rekensommetje is wel nodig om uit te vogelen of deze actie rendabel genoeg is voor je persoonlijke situatie. De actie is eerder deze maand gestart en loopt dit weekend af.
TheMaster zegt
Degene die dit geschreven heeft, lijkt echt geen EV ervaring te hebben met de opmerking “Tot zijn er ook Superchargers te vinden op Texel en Terschelling.”.
Waarom zou je op Texel willen superchargen? 1 rondje Texel is 50km. Stel je vertrekt in de ochtend (na je hotelovernachting) met 90% accu. Dan ga je 8-10 rondjes Texel rijden. Om daarna direct te moeten Superchargen om daarna weer 8-10 rondjes Texel te rijden? Snelladen op Texel is het meest zinloze wat er bestaat. De 100+ 3/11kW palen die er nu al staan, is meer dan genoeg.
christian85 zegt
Amen
okdoei zegt
Klopt, maar sommigen willen ook nog het eiland af om verder te tuffen.
William zegt
Mensen die na een paar uur rijden op het eiland zijn gekomen willen niet vele uren bij een langzame lader staan. En voor vertrek even snel laden voor de thuisreis is ook handig.
Een snellader op Ameland zou idd zinloos zijn ;-)
Trojan zegt
Als je leeg aankomt bij de boot dan doe je daar in de buurt nog even 10 minuten snelladen. Dan kan je gewoon helemaal los op dat eilandje. Je gaat er waarschijnlijk ook nog wel ergens een hapje eten of rondlopen en plugt ‘m in een normaal laadpunt, heb je er ook zo weer 200km bij voordat je teruggaat. Kortom, dit is nu typisch wat je een ‘non-issue’ noemt.
willeme zegt
@trojan:
het is gewoon knaak. Toevallig ben ik afgelopen kerstvakantie naar Amelan geweest. Voordat ik op de veerboot was nog eventjes helemaal afgetopt. Mijn schoonvader was met de EV. Helaas kon hij niet vlak voor het op de boot gaan laden, daar alle palen in de buurt al bezet waren (alle EV’s willen dan natuurlijk laden)
Bij het huis zelf was geen laadpaal helaas. Gelukkig kon ‘ie een paar keer op en neer, maar de hele week ging hij niet redden. Daarom met twee auto’s naar de laadpaal gereden, Ioniq 5 aan de paal gezet, en met de diesel teruggereden.
Vervolgens na een een paar uur de auto opgehaald (weer met de diesel) en terug gereden. Toch raar dat je met een achterhaalde diesel overal komt en je in allerlei bochten met wringen om frigging uberhaupt te kunnen rijden… Dat is gewoon knaak.
Gelukkig zijn juist snelladers een heel erg goede oplossing. Er is geen reden om uren te moeten wachten voor een beetje range. Gewoon 100-150 in 10 minuten. Ideaal. Ook lekker: je hoeft minder lang te wachten als je in de rij stond. Toen we de Ioniq 5 ophaalden bij de laadpaal, stonden er twee wachtenden.
Trojan zegt
Ja okee zo’n ervaring met een compleet scheef vraag/aanbod van laadpalen en afwezigheid van snelladers is natuurlijk zeldzaam, maar maakt het op dat moment wel even echt ruk. Tip: Ik heb bij huisjes en op campings regelmatig normale stopcontacten gebruikt (altijd in overleg en met vergoeding van de kosten), wat ook uitstekend werkt als je auto ergens toch ‘snachts stil staat. Zorgelozer dan benzine/diesel wordt het natuurlijk nooit, maar in m’n 5 jaar EV-rijden heb ik met af en toe een beetje nadenken toch een verrassend zorgeloze ervaring met door heel Europa crossen (deels omdat het een Tesla is, de integratie van het Supercharger netwerk is geniaal)
mashell zegt
Heb jij wel voldoende courante EV ervaring? Want het ultieme doel met een EV is toch wel gewoon gaan rijden en laden als de wagen leeg is. Dus niet bij Den Helder tot 90% moeten laden om op Texel genoeg te hebben, dat is leuk voor de planners maar niet voor de wat zorgelozer levende mensen (die hebben veel meer plezier!). Op Texel horen dus ook gewoon snelladers.
degrotemuis zegt
Niet iedere EV heeft een range van 400-500km. 8-10 rondjes red je niet op 1 lading met een Honda e, MX30, i3 60Ah, VW eGolf / eUp etc. En toen wij er waren een jaar of 4 terug waren er ook nog niet zoveel laders op Texel, in ieder geval niet in de buurt waar wij verbleven. Misschien nu wel drastisch verbeterd, maar als er geen ac lader echt in de buurt zit, dan is een snellaadplein toch wel fijn.
mashell zegt
Ik dacht dat 50 kaarsjes uitblazen iets was wat je deed als je 50 jaar wordt?