
2025 wordt het belangrijkste jaar in de historie van Tesla.
Toen jij en ik vannacht lekker in dromenland waren, maakte Tesla de jaarcijfers van 2024 bekend. Zoals voorspeld, was 2024 het eerste jaar waarin Tesla de verkoop zag dalen. Dat moet in 2025 anders. Sterker nog, 2025 moet het belangrijkste jaar in de geschiedenis van het merk worden. Daar hoort ook een nieuw, goedkoper model van Tesla bij.
Hierover praat Vaibhav Taneja de luisteraars van de presentatie bij. Hij is het hoofd van de financiële afdeling van Tesla. Taneja zegt: ”We zullen verschillende nieuwe producten lanceren in 2025. We zijn nog steeds op weg om een betaalbaarder model te lanceren in de eerste helft van 2025 en we zullen ons assortiment daarna ook blijven uitbreiden.”
Goedkope nieuwe Tesla
Een betaalbaarder model dus, al sprak Tesla hier eerder ook al over. Komt er dan toch een Model 2? Of heeft de boekhouder van Tesla het hier over de Cybercab? We weten het niet, want des Tesla’s worden er weinig details vrijgegeven. Wat we wél weten, is dat het voertuig een combinatie krijgt van onderdelen van het oude en nieuwe platform. De meest betaalbare Tesla is op dit moment de Model 3. Die kost in Nederland minimaal € 40.990.
Autonoom rijden
Natuurlijk moet ook Elon Musk even aan het woord komen in de presentatie. Hij verzekert de investeerders dat Tesla de juiste koers vaart. Musk: ”Ik zie een scenario waarin Tesla met afstand het meest waardevolle bedrijf ter wereld is. Er is een mogelijkheid waarin Tesla meer waard is dan de top vijf bedrijven bij elkaar opgeteld.”
De financiële groei zou dan met name komen door investeringen in autonome voertuigen en robots. Volgens de Tesla-baas wordt de focus op autonoom rijden in 2025 vertienvoudigd. De investeringen die nu worden gedaan, moeten zich in 2027 en ’28 gaan uitbetalen.
Niet alleen Tesla-klanten moeten dan kunnen profiteren van de software van Musk. Volgens de CEO hebben verschillende autofabrikanten al contact opgenomen met Tesla om de Full Self Driving-software te kopen. Welke merken dit zijn, vertelt Musk niet. Zou Ford er daar één van zijn?
Leuk artikel met 0 info!!
Wat ben je weer in een goeie bui vandaag, elk artikel krijgt een k*topmerking
Kun jij inhoudelijke info uit dit artikel halen welke genoemd wordt in de titel?
Mijn voorspelling Cybercab + stuur = Model 2.
2 zitter? De Cybercab is overigens ook erg smal. Verwacht dat het meer een mengelmoes wordt van de nieuwe Y en Cybercab.
Een krappe smalle twee zitter is toch een prima manier om een goedkopere auto te maken?
Verwacht dat daar weinig interesse voor is. Als het echt de massa moet aanspreken is een 5 deurs met minimaal 4 zitplaatsen veel interessanter. Eigenlijk precies qua formaat tussen beide in zoals bijv een Golf.
Ja, maar is 25.000 euro voor een tweezitter echt goedkoop? Voor een gezinswagen wel, voor een tweezitter naar mijn mening niet. Ik denk ook niet dat Tesla met deze “goedkope” wagen op zoek is naar een niche, maar echt een massaproduct dat iedereen kan/wil kopen.
Model 2 in 2027! Ben benieuwd, als ze voor 30k ofzo een volwaardige Tesla op de markt kunnen brengen hier, denk ik dat ik die wel wil als 2e auto. Gewoon een C segment auto die gebruik kan maken van hun netwerk, motor op de achterwielen, vast goed gestroomlijnd en met een prima range. Perfect voor heel veel van mijn saaie ritten.
Is de Roadster nog genoemd? Vast niet.
Tesla, meer waard dan de top 5 bedrijven… Is er nog iemand die de man serieus neemt? Op basis van het gedrag van Musk en de tegenvallende producten van Tesla zie ik de waarde van Tesla de komende eerder dalen dan stijgen.
Ik niet, De EV drukt zich er toch wel doorheen. Met pieken en dalen, maar het gaat gebeuren. En als je ziet hoe veel moeite andere fabrikanten hebben met software, productie, verkopen. Tesla staat er het allerbeste voor. In moeilijkere tijden zoals nu verliezen ze de helft van de winst, andere bedrijven maken gewoon verlies op hun EV’s. Over 10 jaar is Tesla nog steeds oppermachtig ten opzichte van andere westerse fabrikanten.
Die waardering is met name gebaseerd op Optimus en FSD. Ik vermoed alleen niet dat één bedrijf daar een monopolie op krijgt.
Ik zou zeggen FSD voorlopig niet gaat echt werken en die robot helemaal een zinloos hobby project is. De waarde van Tesla zit maar in een ding: het supercharger netwerk. Daar kun je elke dag geld mee verdienen.
Zelfs een tankstation langs de snelweg is niet rendabel en die klanten kunnen thuis hun energie niet halen. Het supercharge netwerk is echt geen 1.200 miljard waard.
FSD is tricky, maar de potentie van de bot is enorm. 23/7/52 op minimumloon is al een serieuze toegevoegde waarde. Als de supermarkt ‘s nachts de vakken kan vullen scheelt dat zo weer tien jongeren.
Flink short gaan dan.
“We zullen verschillende nieuwe producten lanceren in 2025.”
Is dit niet gewoon een zoethoudertje en Tesla dat zegt, wacht, zeker ons aandeel niet verkopen ondanks dat de verkopen gedaald zijn in Europa en de VS t.o.v. 2023 en de marges ook afgenomen zijn. Dit jaar een nieuw model uit het niets zou voor tesla extreem snel zijn en als je naar hun track record op dat vlak kijkt, tja..
Nee bedankt, al geef je er mij geld voor ik stap niet in een swasticar.
Dus jij rijdt ook geen mof of jap? Italiaans of Chinees is ook dubieus. Dan blijft er louter Frans of Koreaans over…
Sorry, je bent Napoleon vergeten.
Daarom kan ik alleen Brits rijden. Voor mij zijn de Nederlands-Engelse Zee-oorlogen pas net verjaard.
Ik zou Seat kunnen rijden, maar ik ben de Spaanse Furie, de Honderdjarige Oorlog en de Hertog van Alva nog niet vergeten!
Mooi gevonden, de Tesla Swasticar. Nu nog Elon met snorretje en vette haarsliert en het beeld is compleet. Ik zie hem ook al verdacht vaak in rood-zwarte kleding.
De Tesla Model 2 staat nu al een paar jaar op rij voor het volgende jaar op de rol. Net als Full Self Driving (FSD) en de Roadster (met raketaandrijving voor hypersonische versnellingen ofzo). We zullen dus wel zien wat het wordt.
Eerst zien, dan geloven. Volgens mij heeft Tesla nog niet één keer een model uitgebracht binnen de termijn die aanvankelijk werd geroepen. Roepen dat het model nog dit jaar komt is volgens mij ook een poging om potentiële kopers ervan te weerhouden een budgetmodelletje bij de conculega’s uit te proberen.
Model Y, de meeste recente, was ruim op tijd. De andere modellen waren echter ook wat uitdagender.
Roep dat er een goedkoper model komt snijdt natuurlijk ook flink in hun eigen verkopen. Met de huisarts reputatie van Musk is het al een kleiner groepje die een Tesla overweegt.
Geef Tesla geen aandacht meer. Het mooie imago ooit is volledig vervlogen. Een heel guur bedrijf van een oligarch zonder geweten.
Oligarch wordt vaak in een negatief daglicht gezet vanwege de Russen maar eigenlijk is de term helemaal niet zo negatief. Het is vrij gebruikelijk dat zeer rijke mensen zich bemoeien met politiek. Michael Bloomberg is er bijvoorbeeld ook één.
Gebruikelijk kan tegelijkertijd waar zijn met onwenselijk.
Dat is natuurlijk puur afhankelijk of je de standpunten deelt of niet..
Laten we dan ook elke fabrikant met dubieuze aandeelhouders boycotten? Bijvoorbeeld Volkswagen, met Qatar als grootaandeelhouder…
Het werd tijd… Die bizarre projecten (Cybertruck, Roadster) zijn leuk en aardig, maar er valt met een Tesla in het C segment (formaat Golf) veel meer te verdienen. En misschien moeten ze daarna ook het B segment betreden, de Renault 5 laat zien dat daar zeker wel vraag naar is.
Tuurlijk is het wel negatief. Het wilt zeggen dat een beperkte groep superrijken veel meer politieke invloed heeft dan de massa, en bijgevolg dat het land minder democratisch wordt. Deze ‘elites’ gaan niet voor het algemeen belang handelen maar voor hun eigen belang. Rusland geeft het een slecht beeld omdat je daar het ultieme eindresultaat ziet. Bij de VS is dit nog maar in de beginnende fase (super pacs mogen bv. Maar sinds 2010).
Ongelofelijk hoeveel mensen voor minder en minder democratie ijveren.
Ik denk dat de Model 2 een soort uitgeklede variant van de Model 3 zal zijn. Aan het interrieur valt niet veel weg te laten, dus dan zal de innovatie/ kostenreductie moeten zitten in de aandrijflijn en/of de batterijen. Ben benieuwd!
De goedkopere modellen worden op dezelfde productielijnen gemaakt. Ik kan me toch niet anders voorstellen dan dat het uitgeklede versies van de 3 en Y zijn.