Wie had dat ooit kunnen bedenken..
Het Amerikaanse Tesla werd opgericht in 2003, maar werd pas in 2008 écht bekend met de Roadster. De dakloze tweezitter was behoorlijk succesvol. Daarna kwam de Model S (aankoopadvies) en dit is tot nu toe het belangrijkste model voor Tesla geweest. Het lukte de relatief nieuwe autofabrikant om met deze auto een serieuze concurrent te zijn voor de gevestigde orde.
Het succes van Tesla zette door en door en vandaag weet InsideEV’s te melden dat de Amerikaanse autofabrikant een indrukwekkende mijlpaal heeft bereikt in de Verenigde Staten. Tesla heeft er namelijk 100.000 Model S’en verkocht. De teller stond de afgelopen maand op 99.932 verkochte exemplaren.
De elektrische sedan wordt sinds 2012 verkocht. Wat dat betreft is 100k verkopen wellicht niet mega-indrukwekkend, maar vergeet niet dat de Model S een auto is in het duurdere segment. Dit jaar zal de nieuwe Model 3 zijn opwachting maken, die in vergelijking met zijn broer een stuk voordeliger zal zijn. Of de nieuwe instapper van Tesla de Model S gaat overtreffen? De tijd zal het leren.
Fotocredit: @Kuifje op Autojunk
ErikkNL zegt
De model 3 moet dit wel in korte tijd overtreffen, want anders zakt de beurswaarde van Tesla gigantisch in.
Boomer zegt
20.000 units per jaar als je dat afzet tegen de investeringen vrees ik dat het niet heel gunstig uitpakt…
plopkoekje zegt
@airc: dit is alleen van de model s. De model x moet er dan ook nog bij opgeteld worden.
plopkoekje zegt
@airc: en dit is alleen van de VS
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, Tesla staat al bijna op niveau BMW/Audi internationaal qua imago. En dat is serieus knap. Helemaal op de Europese markt. Kijk maar eens naar Lexus Europa de afgelopen 30 jaar…
jorden zegt
@dutchdriftking: ja maar Lexus probeert al jaren ons netvlies weg te branden.
bmwfreak038 zegt
@dutchdriftking: maar het is nog niet voldoende en voor de echte petrol head gunstig.
garp zegt
@dutchdriftking: Inderdaad. En kijk naar de tijd die het VAG heeft gekost om Audi naar premium op te stuwen. Ik kan zo moe worden van opmerkingen die je hier zo vaak leest: ‘Tesla haalt het niet bij de Duitse drie.’ My lord, met hun eerste(!) zelf ontwikkelde auto al zo dicht bij komen is gewoon knap.
lekkaah zegt
@dutchdriftking: goed afgekeken bij apple (halve apple personeelsbestand weggekaapt) + elektrisch is ‘politiek correct’ en dat werkt altijd
Nerekop zegt
@dutchdriftking: idd knap dat ze hun merk al zo hoog op de ladder hebben gekregen bij het grote publiek.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben, is hoe een Tesla van 10 jaar oud zich houdt t.o.v. een traditionele auto. M.a.w. is er überhaupt markt voor dergelijke auto’s wanneer de accu minder wordt en economisch de auto total loss maakt.
Verder zou ik de balans van Tesla ook wel eens willen zien. Want daar is een onbeschrijfelijke berg geld in gegaan die er in mijn ogen nog (lang) niet uit is.
fanboy zegt
@nerekop: Je hebt in ieder geval 8 jaar garantie op je accu.
En daarna zal de accu nog prima werken, maar het kan zijn dat je na 15 jaar bijvoorbeeld nog maar op 70 tot 80% van de originele capaciteit zit (maar zelfs dat zal nog meevallen denk ik). Dan heb je nog steeds een prima werkende auto, met alleen wat minder bereik.
stfu zegt
Klopt dit wel? Volgens mij zitten ze al richting de 200.000 namelijk. Laatste kwartaal al 25.000 (ja, uiteraard ook Xen maar S wordt nog steeds meer verkocht)
stfu zegt
@stfu: oh, never mind. Gaat over USA, niet wereldwijd.
kempenaer zegt
Los van de nog altijd vrij beperkte actieradius, een erg lekker rijdende auto, een tesla.
stanny zegt
Had zelfs ergens gelezen dat ze in de USA en Zwitserland meer Tesla verkopen dan panamera, mercedes S en BMW 7 samen…
fijnkonijn zegt
@stanny: dat klopt. En daar zijn ze bij Porsche, Audi, BMW en Mercedes goed ziek van. Het is het Nokia effect: ze hebben zitten slapen.
Als Tesla het zelfde gaat flikken in de lagere prijsklassen zijn de rapen gaar. De mensen willen het hebben. Punt.
ch26 zegt
@fijnkonijn: laten we hopen dat ze net als nokia gaan straks geen hond die ze meer wil hebben
bitd zegt
@fijnkonijn: 6310 had anders wel een top accu….
Boomer zegt
@fijnkonijn: ‘de mensen willen het hebben’ Ik ken werkelijk niemand die liever voor € 100.000 een Tesla neemt dan het alternatief in die prijsklasse. Tenminste, als je het fiscale aspect achterwege zou laten. De enige reden waarom ze verkopen is dat voordeel. Als straks de bijtelling volledig over EV’s gaat gelden stort de markt in.
amg65 zegt
@airc: Nota bene onder een bericht over de verkopen in de USA (!) begint meneer over Nederlandse bijtellingsregels. Zeker is NL belangrijke ev-markt, maar denk je nou echt dat wij ‘de markt’ zijn? Je vergeet ook totaal dat de batterypack nu nog steeds erg duur is, dat wordt een stuk goedkoper de komende 10 jaar.
granlusso zegt
@airc: Vooralsnog lijkt dat niet te gebeuren. Los van het feit dat Nederland niet veel voorstelt qua aantallen in vergelijking met deze 100.000 in de VS, lijkt het er tevens op dat mensen de auto’s gewoon blijven kopen.
Model S’en, maar zeker ook de veel duurdere Model X wordt in Nederland toch aardig verkocht voor een auto in die prijsklasse.
evian zegt
@airc: ik ken daadwerkelijk een hele rij aan mensen die liever een Tesla zouden rijden als een andere premium auto inclusief ik zelf
fijnkonijn zegt
@airc: “Tenminste, als je het fiscale aspect achterwege zou laten”
Hier in Zwitserland zijn er geen fiscale aspecten. Wij betalen hier het volle pond. Geen goodies. De BMW, Audi, Benz en Porker peoples hier zien groen van ergernis waarom elke maand trailers vol Tesla’s het land binnengereden worden. Elke Model S en Model X is een Benz, BMW, Audi en Porsche in die prijsklasse minder. De sale is naar Tesla gegaan, niet naar hun.
En als ik zeg “de mensen willen het hebben” bedoel ik het natuurlijk globaal gezien, niet alleen jouw of mijn kennissenkring. Kijk eens verder en breder als je eigen directe omgeving. Zelfs de CEO van Volvo zegt het “that is what people want, so that’s what we will build”
Het feit dat dik 400.000 leipo’s een Model 3 voorbestellen zonder er ook maar een meter in gereden te hebben, en lang niet iedereen heeft fiscale voordelen, maar toch bestellen ze zo’n ding. Wakker worden !!
oemliefhebber zegt
@fijnkonijn: zou zelf moeite hebben om wakker te blijven in zo’n saaie wagen!!
dondeboer zegt
@airc: ik ken best veel mensen die een Tesla zouden verkiezen boven de gevestigde orde. Zij zien een Tesla als het hippe groene alternatief. Ik hoor er zelf ook bij.
cupsport zegt
@stanny: een Model S is in de verste verte geen concurrent voor de 7 Serie of S-klasse. Een totaal ander segment dus je vergelijkt appels met peren.
De juiste vergelijk zou met de 5 Serie of E-klasse zijn. En dan geloof ik niet dat Tesla in de buurt komt.
Rob zegt
@cupsport:
Ouwe van mij heeft zijn ‘superieure’ BMW 535i -geldverslindend kut ding dat om de haverklap naar de kloten ging- ingeruild voor een Tesla. Wat zou het schelen, ongeveer 60% in de lopende kosten? Daarnaast meer comfort, meer luxe, meer snelheid, betere service, betere bouwkwaliteit. Dus hoezo komt Tesla niet in de buurt?
oemliefhebber zegt
@rob: Nu nog het gevaar van wakker blijven achter het stuur van die oersaaie wagen.
Je vader is er wel heel erg hard op achteruit gegaan, tesla is ook inferieure troep, klanten zijn de proefkonijnen want geen enkele auto is goed doorontwikkeld, mening tesla is al bezig met zijn 3e aandrijflijn. en dan nog maar te zwijgen over doorroestende wielophangingen van vrij nieuwe wagens.
Rob zegt
@oemliefhebber:
De BMW heeft twee versnellingsbakken versleten, VANOS twee maal stuk, weigerend keyless go, weigerend dakraam, regelmatig vastlopen van iDrive, problemen met luchtvering, turbo problemen. In vier jaar tijd, en dan met name de laatste anderhalf jaar. 4x langs de weg stil gestaan dat de auto gewoon geen meter meer verder kon. 5x vervangend vervoer als het ik goed onthouden heb. Daarbij nog peperduur regulier onderhoud natuurlijk.
En dat is dan wél een goed doorontwikkelde wagen? Juistem.
Stand van zaken bij Tesla na bijna 2 jaar: één motortje van de uitschuivende deurhendel kapot en twee keer een vastgelopen computer (wat telefonisch opgelost kon worden). Er moet wel heel veel gebeuren wil het een nog groter drama worden dan de BMW. Maar we zullen het meemaken.
stanny zegt
@cupsport: je moet verder kijken dan naar de modellen. Als je naar de prijscategorie en winstmarge op die modellen kijkt zijn ze wel perfect te vergelijken. Appelen of peren, de boer moet marges nemen.
audirijder zegt
@stanny: Welke winstmarge?
stanny zegt
@audirijder: beter research doen man
stanny zegt
https://electrek.co/2017/05/26/tesls-model-s-leading-us-large-luxury-segment/
Mijn vorige reactie is blijkbaar verdwenen. Om het luxesegment verkopen te vergelijken
amg65 zegt
@stanny: In de US zijn inderdaad mensen van een S550 (ja daar wel) klasse oid overgestapt. Echter, interior volume vind ik ook geen goede maatstaf. Dat komt door de efficiente setup van een ev. De prijs: komt nog door dure accupack. Marge? Moet je nagaan hoe goedkoop ze de rest van de wagen kunnen produceren. Bovendien, als je 35k per jaar rijdt in een S350 zijn je running costs veel en veel hoger. Bottom line, in europa is S/7/A8 ed echt geen directe concurrent. Op den duur zal prijs van accupacks dalen en hopelijk in normale prijscategorie vallen.
oemliefhebber zegt
Idd indrukwekkend , de meeste saaie wagen ooit gebouwd, een oude panda van 1986 geeft meer rijbeleving.
Zeepbel knapt eerdaags wel, elke verkochte tesla draaien ze nog dik verlies.
Tesla bestaat bij de gratie van haar investeerders, als de model 3 flopt is het over en uit, risicovol spelletje.
lekkerlinksrijden zegt
@oemliefhebber: dat is niet waar. Musk zit in nog veel meer dingen, maar buiten dat gaat de model3 niet floppen. Het is meer de vraag hoe snel de gevestigde orde komt met concurrentie.
oemliefhebber zegt
@lekkerlinksrijden: Zeker wel waar! dat investeren heb je een punt, maar dat kan niet door blijven gaan.
oemliefhebber zegt
@lekkerlinksrijden: Die concurrentie komt zodra er goed geld is te verdienen met een EV.
Audi komt al in 2018 bijvoorbeeld.
http://trends.knack.be/economie/bedrijven/tweede-elektrisch-model-voor-audi-vorst/article-normal-869017.html
MB bouwt momenteel een giga accu fabriek in Duitsland.
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/internationaal/20429-daimler-investeert-in-duitse-accufabriek
Kwestie van tijd dat Tesla volledig overbodig is met hun veel te dure inferieure rommel.
oemliefhebber zegt
@lekkerlinksrijden: Klopt heeft nog veel meer luchtkastelen en vooral gladde babbels.
stanny zegt
@oemliefhebber: ze draaien verlies door de enorme investeringen.
Tesla bouwt niet enkel wagens ze bouwen ook batterijen, zonnepanelen en laadstations. En dit allemaal op een korte periode.
Zou hetzelfde zijn als Mercedes ook tankstations en olieraffinaderijen zou hebben. Ze hebben trouwens een winstmarge vergelijkbaar als die dat Porsche hanteert. Hierdoor zijn de overige constructeurs wakker geschoten en ook gestart met investeren.
audirijder zegt
@stanny: Die tankstations en olieraffinaderijen maken tenminste winst. Investeringen zijn overigens geen kosten de afschrijving op die investeringen zijn kosten.
stanny zegt
@audirijder: klopt, maar de afschrijvingen zijn enorm vergeleken met de huidige productie.
jeroenwz zegt
@RubenPriest.
De vraag was “Wie had dat ooit kunnen bedenken..”
Antwoord: in ieder geval niet Audi, Mercedes, BMW of welk ander priemijum merk dan ook.
Vandaar dat Audi niet verder komt dan bitchslapping…
fouadski zegt
@jeroenwz: alleen maakt Audi wel winst. Tesla daarentegen…
banaan7 zegt
@fouadski: … investeert in coole spulletjes!
mashell zegt
@banaan7: investeren is geen excuus om verlies te maken. Dat kan niet lang goed gaan. Tesla wordt gerund als een startup, investeren en verlies maken totdat het failliet gaat of wordt overgenomen.
De klassieke merken investeren ook veel (meer dan Tesla) maar maken wel winst. Daarvan is de toekomst dus een stuk zekerder.
fijnkonijn zegt
@mashell: wat snap je niet van het principe “de kosten gaan voor de baten uit”. Back to school !
oemliefhebber zegt
@fijnkonijn: totdat de investeerders zijn handen eraf vanaf trekken en dan is het bam ineens over.
Nogmaals risicovol spelletje, je kunt ook teveel ineens willen investeren.
Als de model 3 flopt en het vertrouwen is weg is het zo ineens allemaal afgelopen.
v60germany zegt
@fouadski: ja winst die men te weinig in de R&D op de unit van volledige e-mobiliteit hebben gebruikt.
De prijsklasse van de Model S is ten gratie van het dure accupakket. Wanneer men bij Tesla de trekker overhaalt voor de model 3, gaat er nog heel wat veranderen. Niet gebaseerd op de uitrusting annex kwaliteit. Nee, het effect van je eerste iPhone zeg maar; je vergat geheel je hele reeks Nokia’s (en daar gaat de doodlopende weg voor de dan nog marktleider).
Dat Tesla rustig zijn sprieten uit zet, doet me veel denken aan het verhaal van Amazon, ik kijk rustig toe vanuit m’n luie stoel :-)
fouadski zegt
@v60germany: ik gun het tesla met alle liefde. Ik verwacht ook dat ze wel meer zullen groeien. Maar ik heb niet het idee dat de Duitse 3 nu minder slapen door tesla.
simongoes zegt
@fouadski: dat is ook precies wat er bedoeld wordt met het Nokia effect.
oemliefhebber zegt
@jeroenwz: Zou je denken?
Dan ben je niet echt goed op de hoogte, 2018 komt audi al met zijn EV, VAG/ Mercedes volgen ook.
http://groenecourant.nl/elektrischeauto/daimler-investeert-500-miljoen-euro-accufabriek-duitsland/
Het wachten is op een daling van de kostprijs om een EV rendabel op de markt te zetten, tesla doet niet anders dan kapitaal verbranden.
Wat echte cijfers!
http://925.nl/archief/2017/02/24/tesla-maakt-121-miljoen-verlies-vorig-kwartaal-en-dat-is-helemaal-prima/
oemliefhebber zegt
@jeroenwz: Zolang er investeerders zijn en vertrouwen gaat dit circus nog wel even door, maar mocht de model 3 floppen en de investeerders trekken zich terug is het direct over, Tesla heeft geen enkele mogelijkheid om zichzelf te kunnen bedruipen momenteel, dat in tegenstelling tot de grote oude autobouwers.
nopetrolnofun zegt
Ja, met al die subsidies zouden ze zich moeten schamen als ze het niet zo was.
v60germany zegt
@nopetrolnofun: briljante inhoudelijke reactie zeg… Al eens nagedacht over het gesponsorde bijtelling verhaal van de 14 en 20 procent klasse? Dat is pas de grootste kolder, theoretische cijfers die blijkbaar een grote farce bleken ze zijn. Dat steekt in de toenmalige verkoopcijfers geheel met kop-en-schouders er boven uit!
En subsidie? Ik lees geen subsidie, enkel minder belast. Subsidie is letterlijk geld overmaken zonder resultaat te zien. Een tesla wordt in zijn mogelijkheden minder belast.
Daarnaast ooit al eens verdiept in de TCO van een model S? Ik vermoed van niet gezien je reactie.
Laat staan dat een bedrijf of zelfstandig ondernemer dan minder kosten maakt en meer winstbelasting afdraagt. Dus waar lees jij subsidie bij een Tesla? Typisch van dat napraatgedrag, jammer.
Rob zegt
@v60germany:
Gewoon laten gaan. Hij is zielsgelukkig met zijn 350Z en vindt nu alles wat anders is dan een 350Z volkomen kut. Zo’n ‘échte autoliefhebber’ zeg maar, die ondertussen 99% van de auto’s haat…
raoufff zegt
Mijn buurman rijdt een Model S, het komt allemaal wel heel erg dichtbij zo.
Rob zegt
2003. Ook het jaar dat General Motors hun EV1 prototypes in de crusher duwde, de sukkels:
http://www.ev1.org/wp-content/uploads/gmboob8.jpg
Overigens geheel tegen de zin van de eigenaren van het ding en die actie is mede de inspiratie geweest voor het Tesla-project.
Anno 2017 komt GM met de elektrische Bolt te komen. Hebben ze toch zeker tien jaar naar de knoppen geholpen door hun eigen stommiteit. Maar goed, aan GM hebben we dus Tesla te danken. Dank daarvoor nog.
rolov zegt
@Rob: daar zat meer achter he. Alexandra Paul was toen nog flink aan het demonstreren.
stamp zegt
Cannot compute.
100.000 stuks in totaal? Of per maand? Per jaar? Wat?
seicilindri zegt
De vormgeving van de S is best in orde en dat is een belangrijk verkoopargument. Tel daar de belastingvoordelen nog bij op en het feit dat je groen lijkt te zijn wat goed is voor de PR en je hebt een kansrijk product.
Die 3 is echter ontworpen door Stevie Wonder en nog steeds een duur ding eer hij hier op kenteken staat.
Dat wordt echt niet uitdelen hoor.
stfu zegt
@seicilindri: hoezo duur als ie voor een 10 a 15 euro volzit en je amper onderhoud hebt?
rs18011 zegt
Tesla is op dit moment in commerciële zin een
‘Star’, dit houdt in dat zij een relatief groot marktaandeel hebben en in een hoge marktgroei zitten. Dit is dan ook het juiste moment om zo veel mogelijk te investeren. Want als de markt verzadigd heeft tesla al genoeg geïnvesteerd voor de komende jaren en worden ze een ‘cashcow’. Wat inhoud dat er op een product (in dit geval hun auto’s) gigantische winsten worden gemaakt omdat er relatief weinig kosten zijn. *doet wijsneus bril weer af*
Esprit_de_Flandre zegt
@RubenPriest: 100.000 in vijf jaar.
Ok, maar hoe verhoudt zich dat tov. anderen? Hoeveel Leafs werden er verkocht in dezelfde tijd, hoeveel Zoë’s. Eveneens: hoeveel (conventionele) modellen in dezelfde prijsklasse?