Tesla kan spreekt officieel over de komst van nieuwe goedkopere modellen.
De eerste twee kwartalen van Tesla voor dit jaar waren niet zo nice als het bedrijf waarschijnlijk zelf gehoopt had. Gelukkig voor de Amerikaanse autogigant klimt het merk uit het dal met de resultaten over het derde kwartaal van 2024.
Auto’s
Tesla produceerde 469.796 auto’s in het derde kwartaal van 2024. Het merk leverde 462.890 auto’s af. Ter vergelijking: in het vorige kwartaal leverde Tesla 444.000 auto’s af en in het eerste kwartaal was dit nog 387.000 auto’s. Een mooi plusje dus.
Daardoor verwacht Tesla in 2024 meer auto’s te verkopen dan in 2023. Dat is opvallend, want veel automerken hebben het moeilijk dit jaar. Er is wereldwijd een terugnemende vraag naar elektrische auto’s. Bovendien is de concurrentie uit China enorm toegenomen.
Pegels
In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2023 wist Tesla 17 procent meer winst te behalen. De winst kwam uit op 2,2 miljard dollar. De centen verdienen ze niet alleen met auto’s, maar ook met diensten, opslagsystemen voor elektriciteit en het verkopen van Co2-credits aan andere bedrijven. De omzet kwam uit op 25,2 miljard dollar. Een stijging van 8 procent.
Tesla goedkopere modellen
Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers blikt het merk ook vooruit. Interessant zijn de plannen om in de eerste helft van 2025 meer goedkopere nieuwe modellen uit te gaan brengen. Deze staan op een volgende generatie platform, aldus Tesla.
Daarnaast gebruiken deze nieuwe modellen aspecten van de huidige platforms zodat ze gebouwd kunnen worden op dezelfde productielijnen als de huidige line-up.
De huidige line-up, bestaande uit de Model 3 tot en met de X voelt niet meer fris aan. Er staat volgend jaar een facelift van de Model Y op de planning, maar er is meer nodig om Tesla weer fris en fruitig te maken. Zo’n goedkoper nieuw model kan daardoor zeker interessant zijn.
Hoewel deze informatie staat omschreven in de PDF van de kwartaalcijfers is het volgens CEO Elon Musk helemaal niet zo’n gegeven dat er een echt goedkoop model komt. Naar aanleiding van de kwartaalcijfers reageerde Musk door te zeggen dat een auto van 25.000 dollar zinloos is. Dus hoe goedkoop het nieuwe model écht gaat zijn is nog maar de vraag. Meer richting 30 mille lijkt realistischer dan de ooit zo beloofde 25k auto.
mashell zegt
Als dat nieuwe generatie platform net als de Cybertruck 1000V batterij techniek heeft en toch nog goedkoper is dan maakt dat Tesla weer groot…
Dutchdriftking zegt
De review van Camissa van de Cybertruck was erg interessant. De 800v techniek, de gebruikte batterijtechniek, steering by wire, allemaal mooie vindingen. Als dit alles in een compacte auto onder de 3 komt tegen een aantrekkelijke prijs dan hebben ze een winnaar in handen.
Flutterbear zegt
1000v is geen betaalbare techniek. De schaal is er niet. Elk elektrisch onderdeel wordt er duurder van en ze hebben gister juist benadrukt dat ze op alle onderdelen centen moeten afschraven om de prijs te drukken. De gemiddelde consument gaat 1000 volt ten opzichte van 400 volt simpelweg niet merken. Dat is een “premium” feature van de 3 en Y.
mashell zegt
1000V ten opzichte 400V merk je meteen als je de wagen aan de snellader hangt. Om een wagen niet al te duur te maken moet de batterij niet al te groot worden en dan wordt snel kunnen snelladen juist weer belangrijker.
Maar het klopt dat het dure techniek is. Maar dat is de aluminium carrosserie die Tesla in de modale 3 en Y ook heeft en dat hebben ze gewoon gedaan. Als iemand zo gek is premium techniek modaal in te zetten dan is het Tesla.
Flutterbear zegt
Snelladen wordt meestal uitdrukt in “C”’s. Met 1C is de batterij of cel vol in een uur. Er is geen enkele aanleiding dat het schakelen van cellen in serie ipv parallel zorgen voor hogere laadsnelheden. 1000 volt werkt alleen op grote accu’s.
Verder is snelladen kansloos ten opzichte van laden op de parkeerplaats. Zowel financieel, technisch als in gebruikgemak.
mashell zegt
Hoezo serie of parallel? Het is gewoon P=U*I, met een hogere spanning kun je bij dezelfde stroom meer vermogen overbrengen. Aangezien de stroom de hitte veroorzaakt wil je dus zo’n hoog mogelijke spanning.
Snelladen doe je op de lange afstand en is dus noodzaak. Overigens is het gebruikgemak van de snellader door de vaste kabel aan de lader beter dan dat geklooi met de eigen kabel.
gekketurbo zegt
Waarom zo moeilijk. Laat ze gewoon varianten brengen op basis van de Model 3. Wel met wat meer onderscheidende uiterlijk. Station, hatchback, mini SUV, cabrio, UTE(el camino), minivan, mini pickup(maverick). En een variant met goedkopere en kleinere batterijen. 35kWh voor ~350km range dunner banden en lager vermogen.
Moet makkelijk kunnen…
mashell zegt
BMW heeft ooit van de 3 serie de kont gehakt om er een 3 serie compact te maken zodat ze wat in het C segment aan konden bieden. Dus een Model 2 wat een ingekorte Model 3 is zou kunnen. Maar ze gaan dan wel nat wanneer andere wel 800V techniek maar het C segment brengen (en daar zijn ze in Korea vast al plannen voor aan het maken). Als die varianten maken in Tesla’s zicht de productie duurder, dat is waarom ze weinig variatie en opties aanbieden, dus ze gaan echt niet me al die varianten komen. Terwijl ik wel denk dat een Model 3 station in Europa goed zou verkopen.
martinus.tussengas zegt
Gewoon een leuke hatchback 🚗
mashell zegt
Het zou zomaar kunnen dat het de Cybertaxi maar dan met stuur is.
b00st zegt
Dat is een 2-zit. Om de massa aan te spreken moeten ze toch echt met een 4-deurs afkomen.
Johanneke zegt
We moeten niet vergeten dat Tesla’s zo goed en goedkoop kunnen zijn omdat ze er al sinds release vrijwel hetzelfde uit zien. Het zijn de saaiste auto’s geworden op dat punt, maar ik vind dat niet erg. Wil je een goed vervoersmiddel zonder poespas, pak een Tesla. Wil je meer sjeu, shop bij een duurder merk die wel met hun design en interieur wisselen.
Je kocht 15 jaar geleden ook geen Kia voor het uiterlijk of interieur. Die kocht je omdat er een heel fijne motor in lag, en omdat ie goedkoop was. Het plastic fantastic interieur leef je dan mee.
scrmeagle zegt
Als je Musk zijn ideeen wil ondersteunen koop je een rijdende ipad.
ty5500 zegt
Musk is al een tijd een gigantische rem op Tesla.
https://finance.yahoo.com/news/few-democrats-willing-to-buy-a-tesla-after-elon-musk-backs-trump-investor-warns-170050119.html
Oopelkadet zegt
“Tesla kan spreekt officieel over de komst van nieuwe goedkopere modellen.””
*moet je even door de edit halen.
“”het nieuwe model écht gaat zijn isn nog maar””
*idem
adbrotjeknor zegt
Wat niemand verwacht had; Tesla maakt nu ook winst op de Cybertruck. Het zou een te dure auto zijn, het zou een niche-product zijn, etc. Kortom; ze verkopen er dus genoeg van en de boekhouder schrijft met zwarte pen. Overigens; ik vind het een lelijk, onnodig en duur ding hoor.