Elon Musk brengt het idee van een Tesla bedrijfswagen opnieuw op tafel. Het idee lijkt nu vorm te krijgen.
De Tesla Semi is de eerste gooi van de Amerikaanse autofabrikant op de commerciële markt. Daarmee gaat Tesla niet groot, groter maar meteen grootst. Voor de Nederlandse markt, waar met name kleinere bedrijfswagens rijden, niet zo heel interessant. Tesla speelt echter al langer met het idee om een kleinere bedrijfswagen te ontwikkelen.
In 2018 reageerde Musk op Twitter op een opmerking van een andere gebruiker. Die smeekt Musk om een bedrijfswagen te ontwikkelen. Musk schoot het idee destijds niet af. Sterker nog, de CEO zag er wel brood in door middel van een samenwerking. De Tesla bedrijfswagen zou in samenwerking met Mercedes gemaakt kunnen worden. Als voorbeeld noemt Musk de Sprinter, volgens de ondernemer een uitstekende bedrijfswagen.
Niet of, maar wanneer een Tesla bestelauto
Het idee van een bedrijfswagen is opnieuw naar voren gekomen tijdens de presentatie van de financiële resultaten van het merk. De vraag is niet of, maar wanneer er een bestelauto uit de koker van Tesla komt.
Tot op heden heeft Tesla nog niet eerder samen met een andere autofabrikant een voertuig ontwikkeld. De Model S tot de Model 3 zijn stuk voor stuk modellen die zelf geproduceerd en ontwikkeld zijn door Tesla. Musk staat echter wel open voor samenwerkingen. Denk bijvoorbeeld aan het bezoek van de Tesla CEO aan Volkswagen in 2020 om de ID.3 van dichtbij te bekijken. Een Tesla bedrijfswagen klinkt in elk geval zo gek nog niet, het is afwachten of dit plannetje een uitwerking krijgt. (via Teslarati)
basman147 zegt
Heeft Tesla nog nooit met een andere fabrikant samengewerkt? Hadden de vorige elektrische B-klasse en een elektrische Toyota (RAV4) geen Tesla accupakket?
negennegenzest zegt
Euh ik weet niet waar de Tesla roadster op gebaseerd was… oha dat weet ik wel, het was een lotus.
fanboy zegt
Inderdaad, er klopt niks van. Toyota, Mercedes, Lotus.
kjeld zegt
@basman147: Daimler heeft zelfs aandelen Tesla gehad
kjeld zegt
@basman147: https://www.automobielmanagement.nl/auto-technologie/2016/03/07/daimler-beindigt-samenwerking-met-tesla/
Dutchdriftking zegt
Tja, als er één auto geschikt is voor elektrische aandrijving dan is het een bestelbus.
piebepost zegt
Nou, ook weer niet, zo’n accupakket doet geen wonderen voor het laadvermogen. Voor de plaatselijke bloemist misschien.
mashell zegt
Het laadvermogen van een Sprinter ligt tussen de 1100 en 1500 kilo (hoe groter de Sprinter hoe minder er mee mag) vanwege de 3500 kilo limiet. Op zich verandert een accu niets aan het laadvermogen, dat komt voort uit de constructie van het voertuig. Maar als het binnen de 3500 kilo moet blijven die men op een gewoon B rijbewijs mag rijden, dan heeft een accu van 500kg wel effect.
Daar zal ook de uitdaging voor Tesla liggen, een busje dat binnen de Amerikaanse normen past kan voor Europa totaal oninteressant zijn.
galverink zegt
Mercedes en Tesla hebben al eerder samengewerkt, met de elektrische B-klasse als resultaat.
mashell zegt
Of met de Model S als resultaat. Toen de Model S ontwikkeld werd had Daimler een belang in Tesla (als ze dat hadden gehouden en nu pas verkocht hadden dan hadden ze heel Volkswagen of Toyota kunnen overnemen…) en mocht Tesla spulletjes uitzoeken in de voorraadkasten van Daimler.
5cilinder zegt
De Mercedes b250e had/heeft ook een Tesla aandrijflijn en accu. Toch wel een soort van samenwerking.
ghost zegt
Ik denk dat samenwerken met Musk echt vreselijk is. Echt een ongelooflijke betweter die geen tegenspraak duld en zijn concurrentie dan afschilderd als ‘noobs’ die nog niet op zijn level zijn..