De future is misschien net een beetje té bright, als deze dikke fik in een Tesla batterij een vorbode is van wat gaat komen.
Vroegah was er een provider van bellen en internet genaamd Orange. Verstokte F1 fans zullen de naam nog wel kennen, daar de merknaam prominent aanwezig was op de fameuze oranje Arrows van Jos Verstappen. De slogan van het merk was ’the future is bright, the future is Orange’. Deze uitspraak blijkt uiteindelijk slechts gedeeltelijk waar te zijn geweest. De toekomst is namelijk kennelijk wel een oranje vuurtje, maar dan uiteraard wel eentje van Tesla.
Aan de andere kant van de wereld is er namelijk een fikkie ontstaan in een Tesla Megapack batterij. Australië heeft wat problemen om de stroomgrid te stabiliseren en heeft daarvoor de hulp ingeroepen van Elon Musk. Dat is kennelijk goed bevallen, waardoor er nu een grotere, nieuwe faciliteit uit de grond is gestampt in Geelong, Victoria. Meerdere kleinere in containers gehuisveste batterijen van 13.000 kilo genaamd Mega Packs, leveren daar elk een opslagcapaciteit van 3 MW. In totaal heeft de faciliteit daarmee een vermogen en opslagcapaciteit van 300 MW / 450 MWh.
De tweede opslag is daarmee een stuk grootser opgezet dan de eerste. Die is goed voor 100 MW / 129 MWh en opgebouwd met Power Packs, de minder indrukwekkende voorloper van de Mega Pack. Vandaag stond een test op het programma. Helaas ging het daarbij echter helemaal mis.
Een van de Mega Packs is in de hens gevlogen. Dat biedt de lokale brandweer de nodige uitdagingen. De brand proberen af te koelen, leidt er volgens de vuurvechters alleen maar toe dat het vuur langer blijft branden. Daarbij stoot de fik allerlei toxische vlammen uit, waardoor HAZMAT pakken geïndiceerd zijn. In de omgeving van het gebied is mensen aangeraden ramen en deuren gesloten te houden, binnen te blijven en huisdieren binnen te houden.
Een Mega Pack batterij kan wel een uurtje of 24 blijven fikken. Het is dus vooral zaak dat het vuur zich niet uitbreidt naar andere Mega Packs. Dat lijkt vooralsnog gelukt en daar zijn de units ook op ontworpen. Dus dat is dan in ieder geval goed nieuws. Waarvan akte.
MarcoM zegt
Voordat er allerlei reacties komen over accu’s, wat dacht je van oliebranden of tankstations die in de hens staan.
lekkerlinksrijden zegt
@marcomanta: ik denk dat dat ook brandt
okdoei zegt
@marcomanta: klopt. Maar waarom hebben ze niet overal een weg tussen gelegd. Dit is vrij lastig te blussen, kan geen brandweerauto bij.
JanJansen zegt
@okdoei: het schijnt dat je water met een boogje ergens naartoe kunt spuiten.
Maar de echte reden is: zo’n accu brand is niet meer te stoppen. Die moet je gecontroleerd laten uitbranden tot alle energie op is.
MarcoM zegt
@okdoei: zal wel over nagedacht zijn hoe hier mee om te gaan.
ty5500 zegt
Idd, zoals die vuurbal recent in de zee
https://youtu.be/lesYCcgsGWA
mashell zegt
De blusboten die druk bezig zijn water te blussen…
flutterby zegt
@marcomanta: los daarvan heeft dit niets met auto’s te maken. De cellen lijken misschien op elkaar maar het doel en chemisch samenstelling is totaal verschillend.
toniominestrone zegt
@marcomanta: Tankstations staan zelden of nooit in brand, in iedergeval niet de brandstof opslagtanks, allemaal middels afsluiters beveiligd, verder is een oliebrand tig keer makkelijker te beheersen dan een brand met elektriciteit.
flutterby zegt
@toniominestrone: kwestie van ervaring.
MarcoM zegt
@toniominestrone: dat klopt, maar ik ken landen waarbij ze de regels niet zo nauw nemen en daar heb je “zo ne grote vuurbal jonge”, aldus the new kids.
SimonMc zegt
Wat heeft dit te maken met auto’s? Oh ja juist, bepaalde mensen zitten met een vergrootglas te kijken naar alles wat met bepaalde personen te maken heeft.
Sempiternal zegt
@simonmc die van jou is er tenminste doorheen gekomen ;-)
toniominestrone zegt
@SimonMc: altijd uitkijken met een vergrootglas, voor je het weet heb je een fikkie.
PunicaOase zegt
@SimonMc: weinig/niks, maar de helft op Autoblog is inmiddels clickbait, stomme ongelukfilmpjes, of verre van echt iets over auto’s.. Best jammer! Merk dat ik me er steeds meer aan irriteer. Vroeger kreeg Autoblog van mij een dikke 9.. ze hangen nu aan een zesje.. alleen Willeme is nog de moeite waard om te lezen.. Die tenenkrommende 20 min. (of meer) durende filmpjes van Wouter kijk ik ook al niet meer..
Zo genoeg gezeurd, ik ga ‘zondag vieren’. Allemaal fijne dag!!
Homer55 zegt
@punicaoase: we gaan richting elektrische dinky toys. Echte petrolhead nieuws is er al lang niet meer.
camber24 zegt
Kan iemand me uitleggen waarom 300 MW 450 MWh is, en 100 MW 129 MWh is.
flutterby zegt
@camber24: MWh en MW kan je niet met elkaar vergelijken. Één MW een uur lang maakt 1 MWh. Echter kan de ene batterij prima zijn totale capaciteit kwijt in 30 minuten en dan is het 2 MW op dezelfde 1 MWh.
camber24 zegt
@flutterby: aha! Nu snap ik hem, merci!
bischero zegt
@flutterby: mooi uitgelegd 👍
mustang750supersnake zegt
@flutterby: is het dan niet 2 mwh?
flutterby zegt
@mustang750supersnake: nee, mWh (of kWh) is gelijk aan liters brandstof en MW (of KW) is liter per uur. Dit geld voor zowel ontladen als laden.
oldebronx zegt
Die rimac die hammond crashte bleef nog 5 dagen branden. Zou dit anders zijn?
jaggie zegt
Toxische lucht, oftewel giftige lucht in normaal Nederlands
ggj1987 zegt
Toxisch is ook een normaal Nederlands woord
mashell zegt
Dit was dus een test, ik denk dat deze niet succesvol was…
berkens zegt
Dat de naastgelegen batterijen nog niet in de fik zijn gevlogen tgv de hitte?!
https://www.abc.net.au%2Fnews%2F2021-07-30%2Ftesla-battery-fire-moorabool-geelong%2F100337488
https://abcmedia.akamaized.net/news/video/202107/NOLs_1Tesla_3007_512k.mp4
kemp86 zegt
Beetje jammer altijd zo op die negatieve tesla berichten springen. Ik zal maar geen lijst maken van alle olierampen die deze wereld rijk is en die nog regelmatig optreden. Dat iemand die de wereld duurzamer wil maken een keer een paar batterijen laat afbranden, het zij zo. Ik denk dat er meer leergeld betaald is/nog steeds betaald wordt voor olie. Jammer altijd zo negatief schrijven.
cloverleaf zegt
Zand erover